en nu zit ik hier alweer bijtend op mijn onderlip, wachtend op reacties als : 'maar marokkanen doen ook erge dingen', 'volg je het nieuws niet? moslims zijn veel crimineler naar andersgelovigen dan andersom'.
deze discussie heb ik en anderen al vele malen gevoerd op bokt. de meeste kennen mijn standpunt inmiddels hierover dus wil ik bij deze oproepen om GEEN discussie te starten als; 'de 1 is slechter dan de ander'.
we volgen allemaal het nieuws, dus we weten hopelijk allemaal dat er onder IEDER volk/groep rotte en glimmende appels zitten, zoete en zure, ronde en misvormende. dus nogmaals, deze discussie is niet bedoeld om de strijd aan te gaan tussen moslims en niet moslims.
zoals we allemaal weten heeft de pvv de meeste zieltjes weten te winnen in gebieden waar het percentage moslims en/of immigranten/allochtonen het laagst is. dat zegt veel.
laten we de pvv en het hele podium die onze nederlandse media biedt onze SAMENleving verdelen? verdelen in angst, onbegrip, induvidualisme? of gaan we zelf nadenken? als MENS zijnde.
mensen die eerst vredig naast elkaar leefden (op de rotte appels na) zijn nu ineens elkaars rivalen? wij als BURGERS! normale goedwillende burgers zijn in een strijd terrecht gekomen die we niet willen! zowel de islamitische burgers als de niet-islamitische burgers/
ik ben teleurgesteld in mijn land. deels. want gelukkig ervaar ik genoeg positiefs om hier met geluk te leven.
waar ik naartoe wil met deze discussie is; zijn deze acties effecten van de negatieve beeldvorming rondom de islam. zijn dit effecten van figuren als Geert Wilders?
dit is de enige stelling die ik hier wil bespreken omdat;
1) andere discussies omtrent de islam al uitgebreid in andere topics zijn/worden besproken. heb je een onderwerp dat nog niet uitgebreid besproken is kan je zelf een topic openen.
2) om eens niet van de hak op de tak te springen maar inhoudelijk op 1 stelling kunnen ingaan (ik merk dat de islam altijd heeel veel oproept, begrijpelijk en niet erg, maar daardoor worden de topics heel onoverzichtelijk en raken ze geheel offtopic)
3) om vooraf afspraken te maken zodat er niet halverwege het topic ingegrepen hoeft te worden.
Citaat:2.4 Islamofobie
De aanslagen in Amerika van 11 september 2001 en de moord op Theo van Gogh
op 2 november 2004 door een moslimradicaal hebben de verhoudingen tussen moslims en niet-moslims op scherp gezet. In Nederlandse samenleving komen sindsdien veel vijandige gevoelens gericht tegen de islam en moslims naar boven. Het gehele scala van vijandige opvattingen en de daaruit voortvloeiende praktijken wordt wel aangeduid met het woord islamofobie (Bovenkerk, 2006). In de pers verschenen scherpe artikelen over moslims en de islam. Politici gingen zich in toenemende mate profileren met uitlatingen tegen moslims, met Geert Wilders als voorlopig dieptepunt. Er worden regelmatig opiniepeilingen gehouden over hoe Nederlanders denken over moslims. Zo gaf in juni 2004 36 procent van de ondervraagden in een opinieonderzoek te kennen een negatief gevoel te hebben over moslims (Kanne, 2004). In een internationaal vergelijkend onderzoek kwam naar voren dat meer dan welk ander Westers land er in Nederland een negatief beeld over moslims (Pew Research Center 2005). Van zeven Europese landen met moslimminderheden, is Nederland het enige land waar een meerderheid van de burgers, 51 procent, negatief over moslims oordeelt. In 2007 kwam een onderzoek uit gehouden onder bijna 600 jongeren op 11 scholen voor het voortgezet onderwijs in heel Nederland waaruit bleek dat bijna 54 procent van de Nederlandse jongeren negatief staat ten opzichte van moslims (Capelos, Dekker en van der Noll, 2007). Er is kritiek op zulke opinieonderzoeken omdat er een te ongenuanceerd beeld van de mening van Nederlanders over moslims uit ontstaat. Vragen in opiniepeilingen laten vaak te weinig ruimte op voor nuances waardoor respondenten zich gedwongen voelen extreme keus te maken (Carabain, 2007).
Negatieve gevoelens kunnen leiden tot gewelddadige incidenten. Met name na de moord op Theo van Gogh waren er een aantal incidenten tegen islamitische doelen zoals de aanslag op de islamitische basisschool Bedir te Uden. De Antidiscriminatiebureaus registreerden in de maanden na de moord op Theo van Gogh een relatief groot aantal klachten (Coenders et al, 2006). Voor het jaar 2008 constateert de ‘Monitor racisme en extremisme’ dat van de 171 gevallen van racistisch geweld het in 89 gevallen om anti-islamitisch geweld ging (Van Donselaar en Wagenaar, 2009). In 2007 ging het om 82 gevallen en in 2006 om 62 gevallen. Terwijl het aantal racistische incidenten in zijn geheel daalde, steeg het aantal anti-islamitische incidenten
Citaat:23 september 2001
Brandstichting moskee Gorinchem
10 juni 2001
Brandstichting moskee Apeldoorn
21 mei 2003
Brandstichting moskee Vianen
17 juni 2003
Brandstichting islamitische school Eindhoven
5 april 2004
Brandstichting moskee Panningen
2 november 2004 – 13 maart 2005
135 moskeeën en 29 islamitische scholen doelwit van bedreiging, bekladding, vernieling en brandstichting
26 maart 2005
Brandstichting Bedir-school Uden
26 maart 2005
Brandstichting moskee Oldenzaal
15 juni 2005
Brandstichting moskee Rotterdam
10 juni 2006
Brandstichting moskee Vlaardingen
15 december 2006
Brandstichting moskee Maastricht
24 maart 2007
Brandstichting moskee Huizen
20 oktober 2007
Brandstichting moskee Leeuwarden
13 juli 2007
Moskeeën Haarlem beklad met leuzen ‘fiets Allah’; ‘Allah moet dood’
21 juli 2007
Molotovcocktails moskee Haarlem
Wintermaanden 2007/08
Bekladding, ingegooide ruiten, brandbommen, moskee Zeist
19 maart 2008
Molotovcocktail moskee Huizen
8 mei 2009
Molotovcocktail moskee Zoetermeer
14 februari 2009
Steen door ruit tijdens ochtendgebed, moskee Drachten
27 juni 2009
Turks verenigingsgebouw en moskee beklad met leuzen ‘Sieg Heil’ en ‘Geert Wilders’
2 augustus 2009
Varkenskop moskee Ede
19 november 2009
Molotovcocktail moskee Zoetermeer
enkele voorbeelden
Citaat:Moskee in Ridderkerk bekogeld met cocktailflessen
06-06-2010
Nog geen week na de bekladding van de moskee met Hitler leuzen, en nog geen maand na de ingeslagen ruit, is de moskee Bait-ul-Ra7maan voor de zoveelste keer doelwit geworden van vandalisme.
Dit keer, zondag 00:10, werd de moskee met cocktail flessen bekogeld. De flessen werden richting de poort van de moskee gegooid.
De jongens werden op heterdaad betrapt door een oplettende bewoner, toen zij aangesproken werden op hun gedrag, vluchten zij met hun fietsen en maakten opmerkingen als "Siege Heil" en de daarbij behorende gebaren.
Bron: MosliNieuws@gmail.com
Karim Ahlalouch zegt dat dit vooral bij de eerste generatie Marokkanen hard aankomt. Hij vindt dat dit het zoveelste bewijs is dat Nederland intolerant is geworden. "We glijden af als samenleving", zo zei hij zondag.
'No mosk'
Aan een slooppand aan de Burgemeester Schneiderlaan in Roosendaal hebben onbekenden een dood schaap opgehangen, zo liet de politie zaterdag weten. Op de vacht stond met groene verf de tekst 'no mosk' (geen moskee). Volgens de politie moeten bij deze actie meerdere mensen betrokken zijn geweest, gezien de positie van het dier en zijn gewicht. Het schaap hing op een hoogte van vier tot vijf meter met de kop omlaag. Het dier was aan een spanband bevestigd.
Op de locatie zijn plannen om een van de grootste moskeeën van Zuid-Nederland te bouwen, met een oppervlakte van 2200 vierkante meter.
Protest
Er waren al eerder incidenten rond de moskee. Toen ging het om bekladdingen en brandstichting. Ahlalouch weet dat vooral in de buurt veel protest is tegen de komst van de moskee. Die buurtbewoners verdenkt hij echter niet van de daad van zaterdag.
Wel is Ahlalouch geschrokken van het taalgebruik dat hij terugvindt in de bezwaarstukken die gestuurd zijn naar de Raad van State. Daarin vechten omwonenden de komst van de moskee aan.
Brabants dagblad
Citaat:UDEN - Bij de Bedir Islamitische Basisschool in Uden is dinsdagavond vermoedelijk brand gesticht. Op de school aan de Landschrijversveld zitten 113 leerlingen. De school is door het vuur volledig verwoest. Politie en brandweer houden er ernstig rekening mee dat de brand in de islamitische school in Uden dinsdagavond is aangestoken. Dat is op een persconferentie bekendgemaakt.
hoever gaan we?
hoeveel verdeeldheid kan nederland gebruiken?
laten we ons opstoken en tegen elkaar uitspelen?????