65+ hoe moet dat met zware beroepen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is het verantwoordelijk om mensen na hun 65e zware beroepen uit te laten oefenen?

Ja, iedereen moet blijven werken na 65 dus geldt ook voor deze mensen.
9 (10%)
Nee voor mensen met een zwaar beroep moet er een maximumleeftijd komen onder de 65.
72 (87%)
Weet het niet.
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 82

Jesser

65+ hoe moet dat met zware beroepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 08:37

Ik vraag me af hoe het moet met mensen die zware beroepen uitoefenen. Voorbeeld, mijn man is aannemer, hij zelf geeft aan dat hij met het werk dat hij doet, op kantoor in prinicipe langer kan doorwerken. Maar hij vindt het zorgwekkkend om een bouwvakker ouder als 65 de stijger op te sturen en daar werk te verrichten.
Vindt het zelfs eigenlijk te belachelijk voor woorden. Werknemers die voor ons bouwbedrijf werken mag ik met trots zeggen blijven lang, soms zelfs hun hele leven bij ons werken. (mijn man is inmiddels de derde generatie) de afgelopen jaren zijn er een aantal mannen in de fut gegaan, zo ronde de leeftijd van 60/63.. afhankelijk van de eigen keuze en pensioenregeling...

Kun je en mag je verlangen van mensen die een zwaar beroep uitoefenen, na hun 60e nog steeds dat zware beroep kunnen blijven uitvoeren? Is het verantwoordelijk om dat te kunnen eisen? Wat als er ongelukken gebeuren e.d.? En stel dat ie dan eindelijk met de aow/pensioen mag, denk je dat zo'n persoon dan nog in staat zal zijn om daar ook daadwerkelijk van te kunnen genieten?

Ik begrijp dat we het dilemma hebben van de vergrijzing en de arbeidstekorten op de langere termijn.. Maar is dit redelijk ten opzichte van mensen die een zwaar beroep uitoefenen.. ?

(stellen dat ze dan maar niet voor dat beroep hadden moeten kiezen is natuurlijk niet redelijk...)

Hoe denkt bokt daarover??

upendo

Re: 65+ hoe moet dat met zware beroepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:42

Tsja, ik vind dat het wel mag. Ze hebben immers zelf gekozen voor hun beroep en de consequenties daarvan (doorwerken tot je 65ste/67ste) zijn ook voor hen. :)

Maar aan de andere kant zou het wel goed zijn om het lichtere werk te geven, of een coördinerende functie. Door hun ervaring zijn ze daar over het algemeen wel geschikt voor. :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:49

Hanteren of verhogen van de AOW leeftijd is een dilemma. We worden gemiddeld steeds ouder en worden ook ouder in goede gezondheid. Dat de AOW leeftijd omhoog moet staat voor mij buiten kijf. Ik verwacht niet dat ik 40 jaar kan werken en daarna nog 30 jaar op mijn lauweren rusten. Ik ben niet van plan om 3 kinderen op de wereld te zetten die in mijn oude dagvoorziening kunnen voorzien (hoogstens eentje), dus zal ik het zelf moeten doen. Ik verwacht eerlijk gezegd zelfs dat tegen de tijd dat ik 50 ben, de AOW leeftijd minstens 70 is. Maar ik heb geen fysiek zware baan en verwacht deze ook niet in de toekomst aan te nemen.

Ik denk sowieso dat de AOW leeftijd gefaseerd omhoog moet en de verhoging afhankelijk moet zijn van het arbeidsverleden. Als het onverantwoordelijk wordt om iemand fysiek zwaar werk te laten doen zal eerst gekeken kunnen worden of deze persoon in een andere functie aan het werk kan blijven. Zo niet, dan is er altijd de AOW, ik geloof niet dat deze ooit helemaal zal verdwijnen.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:53

Nee ik vind van niet. Ik werk in de haven en de vergrijzing is hoog, ook het sterftecijfer is hoog.
Het gaat hier om mannen, die op hun 15e/16e begonnen zijn in de haven en toen was het werk nog veel zwaarder dan nu. Maar ook nu nog is het zwaar werk en dat in de volcontinue dienst.

Ze hebben er zelf voor gekozen, ja hoor Upendo, lekker makkelijk. Als ze een kantoorbaantje hadden kunnen hebben, hadden ze dat misschien wel gehad, maar dit is toch vaak ook wel opleidingsgebonden he.

Lichter werk is ook niet altijd beschikbaar, zeker niet als de vergrijzing binnen een bedrijf groot is, of binnen kleinere bedrijfjes, waar er sprake is van een (meewerkend)werkgever en een aantal vakmannen, als je daar dan 2 oudere mannen van 60+ bij hebt zitten, hoe moet je die dan ooit allebei lichter werk aanbieden?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:57

Ter informatie:

De nieuwe regeling maakt wel onderscheid in zware beroepen en geen zware beroepen ;-).

Er wordt daar wel degelijk rekening mee gehouden met de nieuwe afspraak.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:10

upendo schreef:
Tsja, ik vind dat het wel mag. Ze hebben immers zelf gekozen voor hun beroep en de consequenties daarvan (doorwerken tot je 65ste/67ste) zijn ook voor hen. :)

Maar aan de andere kant zou het wel goed zijn om het lichtere werk te geven, of een coördinerende functie. Door hun ervaring zijn ze daar over het algemeen wel geschikt voor. :)

Het tweede gedeelte ben ik helemaal met je eens. Het eerste gedeelte echter: niet iedereen heeft voor een beroep gekozen . Soms was/is het ook noodzaak.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:16

Ik ben voor een flexibele AOW die afhankelijk is van het aantal jaren dat je gewerkt hebt. Zware beroepen zijn vaak beroepen waarin jonge mensen al heel vroeg beginnen met werken. Zij zijn dan ook al eerder dan 65 jaar klaar. Mensen die eerst veel gestudeerd hebben beginnen veel later en zijn ook later 'klaar'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:40

Vind zelf het voorstel van GroenLinks erg mooi: tot je 67e, óf tot het moment dat je 45 jaar gewerkt hebt. Wil dus zeggen dat je in de bouw (waar je vaak wel begint rond je 20ste) doorgaans niet tot je 67e hoeft te werken.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:49

45 jaar en dan stoppen als je dat zelf wilt vind ik ook wel een goede regeling.
ik ben zelf op mijn 16e gaan werken en zie het echt niet zitten om tot mijn 67e op de bus te zitten (als mijn lijf dat al zou volhouden)
dan heb ik dus 51 jaar gewerkt terwijl iemand die gaat studeren pas na zijn 20e begind met werken en dan ook nog op kantoor zit.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:22

Er zijn veel zware beroepen dus niet alleen de bouwvakker.
Verder vindt ik het een belacheljk plan om de leeftijd omhoog te doen. Alles wordt gegooid op de vergrijzing, alleen zie ik dat niet terug in mijn omgeving.Veel mensen die de 65 jaar niet eens halen. Verder is de werkeloosheid hoog, zowel onder jongeren als ouderen.Het maakt echt niet uit wat voor opleiding je hebt.
Dat betekent ook dat veel mensen nooit aan die 40/45 jaar werk komen.
In mijn ogen is deze regel werken tot je er dood bij neervalt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:30

ik vind het nogal logisch dat de AOW leeftijd omhoog gaat.

We worden toch steeds ouder? En we worden ook steeds later 'echt' krakkemikkerig met allerlei gebreken.

Mensen van 70 jaar zijn tegenwoordig nog behoorlijk vitaal.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:42

jaantsje schreef:
Verder vindt ik het een belacheljk plan om de leeftijd omhoog te doen. Alles wordt gegooid op de vergrijzing, alleen zie ik dat niet terug in mijn omgeving.Veel mensen die de 65 jaar niet eens halen. Verder is de werkeloosheid hoog, zowel onder jongeren als ouderen.Het maakt echt niet uit wat voor opleiding je hebt.

Dat jij het niet terug ziet betekend niet dat het niet bestaat. Het is een feit dat mensen steeds ouder worden, de gemiddelde leeftijd gaat omhoog. Zo ontstaat er op een gegeven moment echt een probleem. En het probleem zit er niet in dat er teveel werk blijft liggen waar geen mensen voor zijn, niet in eerste instantie. Het probleem zit erin dat er teveel niet belasting betalers zijn in verhouding met de belastingbetalende bevolking. Op die manier worden sociale zekerheden als de AOW te duur om te betalen voor de beroepsbevolking. Er moet dus gezorgd worden dat de beroepsbevolking vergroot wordt en dat er een groter deel van de bevolking belasting gaat betalen. Er moeten dus nieuwe banen gecreeerd worden. Er moet dus gezorgd worden door de overheid dat er wel genoeg banen zijn om de ouderen te kunnen blijven betalen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:14

Krips
Ik zou dat feit wel eens duidelijk terug willen zien in cijfers.
Verder zijn er veel te weinig banen dus genoeg mensen die willen werken maar de kans niet krijgen.
Ook jongeren staan aan de kant, hoe los je dat probleem dan op als de ouderen blijven zitten?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:22

Daar had ik het ook al over met mijn ouders, als alle ouderen blijven zitten, zijn er weer te weinig banen vrij voor de jongeren.

@ upendo: mijn vader zit ook in de bouw en had vroeger niet de keus (zoals wij) om voor een kantoorbaan te gaan. zijn ouders waren niet rijk, zijn vader stierf toen hij 12 was dus in die tijd was dit het enige wat hij echt voor keuze had. Nu heeft hij natuurlijk inmiddels wel doorgeleerd en is zijn werk iets minder zwaar geworden, maar niet iedereen kiest er voor om dit werk te doen.

offtopic: willen ze het banentekort straks ook niet aanpakken dmv studiefinanciering af te schaffen zodat er minder mensen gaan studeren en er dus meer banen beschikbaar blijven :o?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:32

jaantsje schreef:
Ik zou dat feit wel eens duidelijk terug willen zien in cijfers.

U vraagt, wij draaien.

Hier een tabel van CBS met de % 65-plussers van de totale bevolking:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... ,G1&STB=G2

Dat % blijft dus stijgen.

En hier % verdeling leeftijdsgroepen over de totale bevolking:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... R=T&STB=G1

Het % ouderen is dus steeds hoger geworden

Hier de stijging van het aantal AOW uitkeringen in het laatste decennium:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... R=T&STB=G1

En de prognose van de bevolkinsopbouw tot 2025 (kijk vooral even naar de groei in de categorie 60-70):

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... TB=T,G2,G1

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:34

Alle politieke partijen zijn op dit moment bezig met het creeren van meer banen. GL bijvoorbeeld creeert op de lange en korte termijn 300.000 banen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:39

Als er goed gekeken wordt naar jobrotatie en nascholing/omscholing dan moet het mogelijk zijn. Tegenwoordig zijn de meeste beroepen zwaar is het niet lichamelijk dan wel psychisch.
Nu wordt tegenwoordig een bouwvakker aangehaald als hebbend een zwaar beroep. Hele volksstammen bouwvakkers klussen bij in de avonduren en weekend voor geld, vrienden enz. Maken veel uren, nemen te weinig rust. Als deze nu vroeg versleten zijn, moet een ander daar dan voor betalen? Tjah ik weet het niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:52

Ik heb 65 altijd al een mooie leeftijd gevonden om te stoppen. Maar ik denk tegen de tijd dat ik met pensioen zou moeten gaan de grens op 70 jaar zal liggen.
Zie me al staan :P
Nee 65 is prima er zijn veel mensen die er gewoon aan toe zijn ongeacht wat voor baan. Kun je doorgaan prima mag je best voor beloond worden. Maar als je lichamelijk of geestelijk niet meer kunt moet dat ook kunnen en moet je daar zeker niet op afgestraft worden. Ieder mens is anders en sommige zouden nog door kunnen gaan tot over de 70 prima als ze dat willen.
Maar als dat niet gaat moet dat ook geaccepteerd worden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:11

Monica_1987 schreef:
Ik heb 65 altijd al een mooie leeftijd gevonden om te stoppen. Maar ik denk tegen de tijd dat ik met pensioen zou moeten gaan de grens op 70 jaar zal liggen.
Zie me al staan :P
Nee 65 is prima er zijn veel mensen die er gewoon aan toe zijn ongeacht wat voor baan. Kun je doorgaan prima mag je best voor beloond worden. Maar als je lichamelijk of geestelijk niet meer kunt moet dat ook kunnen en moet je daar zeker niet op afgestraft worden. Ieder mens is anders en sommige zouden nog door kunnen gaan tot over de 70 prima als ze dat willen.
Maar als dat niet gaat moet dat ook geaccepteerd worden.

:j
Hier ben ik het helmaal mee eens, kijk naar de mens.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:16

Tja, je kunt wel naar de mens willen kijken, maar het moet ook te betalen zijn. Bovendien moeten we steeds langer betalen voor andermans AOW, aangezien mensen ouder worden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:21

Die mensen hebben hun hele leven al betaald voor de aow, hoezo voor andermans aow?
Je moet het hele plaatje bekijken dan zijn er meer verschuivingen.
Het is wel gemakkelijk om er 1 groep uit te pikken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:24

Maar het is toch logisch om later met pensioen te gaan als we oduer worden?

Het pensioen is er om de laatste jaren van je leven nog van het leven zonder verplichtingen te kunnen genieten.

maar dat leven na je werk wordt langer en langer, omdat we steeds ouder worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:28

Je kunt toch prima zorgen dat je een aantal jaren eerder kan stoppen? Je kan geld opzij zetten, je weet tenslotte al 40 jaar van tevoren dat je met pensioen gaat!

Als je daar geen zin in hebt, tjsa, dan moet je doorwerken..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:45

jaantsje schreef:
Die mensen hebben hun hele leven al betaald voor de aow, hoezo voor andermans aow?
Je moet het hele plaatje bekijken dan zijn er meer verschuivingen.
Het is wel gemakkelijk om er 1 groep uit te pikken.

AOW wordt bekostigd door premieheffing op het loon van de werkenden. De werkenden van nu betalen dus de AOW van nu. Het is niet zo dat je ergens een eigen AOW potje opgespaard hebt. Als het goed is, bouw je wel zo'n potje op, dat is je pensioen.

Als er minder werkenden komen in de toekomst door de vergrijzing en daardoor meer AOW-gerechtigden, moet er dus veel meer heffing geheven worden over het loon van de werkenden om de AOW te blijven kunnen bekostigen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 15:49

jaantsje schreef:

Ik ging toevallig van onze situatie uit, rekening houdend met allerlei zware beroepen. Persoonlijk vind ik het onverantwoord om een 65 jarige een stijger op te sturen met het idee dat hij in een zelfde tempo kan werken als een jongere, hij zal eerder de boel ophouden of zichzelf en de jongere werknemer in de weg zitten.

Sommige mensen zijn wel geschikt om projekten te begleiden, maar je merkt ook dat bij oudere mensen de werkdruk te veel gaat worden. Niet iedereen is daar geschikt voor.. Daarbij moet je je kop erbij kunnen houden en met die druk om kunnen gaan..In ons geval heb je met bouwplekken en veiligheid te maken.. niet gering.. Tuurlijk proberen we ook te schipperen, en de werklast bij die werknemers te verminderen en rekening te houden. Maar niet iedere oudere is geschikt om projekten te begleiden of leermeester te zijn.. Dat gaat nu niet eenmaal voor iedereen op.

Ook is niet elke persoon geschikt om een hogere opleiding te volgen. Zo hebben we werknemers die gemakkelijk hbo opleiding kunnen volgen maar daar simpelweg geen zin in hebben, die graag met de handen willen werken en zich niet willen laten opsluiten op kantoor.. Wees blij, want we hebben die mensen hard nodig! Een paar jaar geleden was het bijna onmogelijk om jonge jongens te vinden die bv in de bouw wilden werken.. echt een drama is dat...
Zo hebben we ook jongens aan het werk die amper kunnen schrijven maar eersteklas vaklieden zijn..Waar we heel dankbaar voor zijn want die jongens zijn goede werknemers met hart voor de zaak met een instelling van niet ouehoeren maar werken...

Daarnaast merk je dat oudere werknemers op gegeven moment 'op' zijn. Wil dat absoluut niet respectloos schrijven, want wij hebben veel respect voor onze werknemers! Maar een feit is dat als je veertig jaar op kantoor werkt, of veertig jaar in bv de bouw, je lijf daar heel anders op ontwikkeld is en je echt slijt..