Touristische sector gaat staken in Griekenland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Touristische sector gaat staken in Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 06:44

Werknemers in de Griekse toeristische sector gaan in de maand juni twee keer staken uit protest tegen de aangekondigde bezuinigingen.
De voor het land zeer belangrijke toeristenindustrie komt daardoor verder onder druk te staan.
De vakbond die werknemers van hotels, restaurants en bars vertegenwoordigt kondigde aan dat er meer protesten zullen volgen deze zomer. Vakantiegangers laten zich afschrikken door de actiedreigingen.
Na de protesten van 5 mei, waarbij doden vielen te betreuren, werden ongeveer 30.000 hotelovernachtingen geannuleerd. Hoteliers verwachten dit jaar al 15 procent minder inkomsten.

Bron: Wereldkrant

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 06:47

Ik snap heel goed, dat ze willen protesteren tegen bezuinigingen, maar ik heb het idee, dat hun inkomsten ( die zowiezo al aan het dalen gaan) alleen nog maar meer zullen zakken....door protestacties zullen er nog minder toeristen komen.

edit: zie al een soort van typo in de titel, krijg je, als je te lang frans spreekt :o
Laatst bijgewerkt door Getup op 05-06-10 06:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Touristische sector gaat staken in Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 06:56

Lijkt me geen slimme actie, dit gaat compleet contra werken van wat ze eigenlijk willen bereiken...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 06:58

Denk ik ook...als je twijfelde om naar Griekenland te gaan ( toch altijd een gewild en veilig vakantieland), ga je deze keer toch maar ergens anders heen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:05

Idd. In plaats van wereldwijd kenbaar te maken dat ze hun hakken in het zand zetten en gaan staken, kunnen ze beter laten zien dat ze hun stinkende best gaan doen om diezelfde rest van de wereld te laten zien dat ze zich 6 slagen in de rondte werken om die achterstand die ze hebben weg te werken vanwege de schulden. Want met hakken in de grond trek je minder touristen, minder inkomsten en hoe ga je dat dan oplossen? Dan is je land straks failliet...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:59

Wat een oerdom volk zeg.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:05

geen handige actie lijkt me... maar ik snap ook wel dat ze daar niet zo blij zijn met al die bezuinigingen... de burgers worden daar nu natuurlijk de dupe van het wanbeleid van de griekse overheid. (die die burgers natuurlijk wel zelf gekozen hebben, maar hadden ze een alternatief?)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 08:09

Maar heb jij het gevoel, dat als je gaat stemmen, dat er ineens veel verandert? Ze beloven vaak veel, maar of ze het waar kunnen maken..?
En idd, van al dat geld wat er aan Griekland "geleend" is, zien de normale burgers geen cent. Daarom zou het ook verstandiger zijn om idd allemaal de schouders er onder te zetten om de toeristen naar Griekenland te krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:10

nee, daarom zeg ik, ze hadden waarschijnlijk geen alternatief..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:14

Het is jammer dat de Grieken niet in zien dat ze in een dusdanig gat zitten dat je er nooit meer op een prettige manier uit kunt komen. Hard werken en zuinig leven gaat het enige alternatief zijn en daarvoor moeten ze zo vriendelijk mogelijk zijn tegen toeristen en ze zeker niet wegjagen.
De rellen in Athene hebben ook al een fortuin gekost en zo gaat ze alleen maar verder de verkeerde kant op.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:03

Je snapt niet dat mensen niet inzien dat ze hun situatie op deze manier alleen nog maar slechter maken dan het al is.. Ik bedoel ze verdienen klauwen vol geld elk jaar aan al die toeristen.. Wat is het probleem van een paar jaar zuinig leven en je land weer opbouwen?

Mijn ouders gaan overigens dit jaar wel weer gewoon op vakantie naar griekanland. Kwamen al geintjes over het feit dat je op het terrasje een colaatje zit te drinken en dat ze dan komen met de rekening en dat je dan zegt dat je al betaald hebt :+ (om het feit dat ook onze belastingcenten daar naar toe gaan ) maargoed, het blijft een mooi vakantie land en je red je ook wel een paar dagen zonder hotelpersoneel.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:31

Maar het probleem met Griekenland is toch dat juist de rijkere lagen belasting hebben ontdoken enz. waardoor de staatsschuld ontstaan is. De normale arbeider (om het even zo te zeggen) werkt al heel hard en moet nu de bezuinigingen dragen die nodig zijn omdat de rijkere delen van de bevolking corrupt zijn geweest.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:32

Slim! Nu komt er nóg minder geld binnen..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:48

Fraai is dat laat ik deze maand nou net naar Griekenland toe gaan. Zijn er al data bekend wanneer ze gaan staken?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:48

Je zou het niveau van corruptie, omkoping en afpersing eens moeten weten in Griekenland. Een vriendin van mij heeft familie in Griekenland wonen, ik was daar laatst op bezoek toen haar tante (getrouwd met een griek en daar woonachtig) op visite was in Nederland. De verhalen die die tante vertelde over de gang van zaken daar. Ongelofelijk...

Dat is in Nederland gewoon niet eens voor te stellen.

Ik begrijp best dat ze staken, de armen moeten verder bezuinigen, terwijl de rijken alsmaar alles ontduiken via corruptie. Niet dat het land ermee geholpen is, maar dat terzijde.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:42

Ik ben net terug uit Griekenland, ik heb daar familie wonen.
Sommigen, gewone modale arbeiders, niet in de toeristensector, gaan er vanaf deze maand € 300 netto op achteruit, en de lonen liggen daar al een stuk lager als hier, dus dat is een grote stap terug. Het levensonderhoud is daar net zo duur als hier en de benzine, wat normaal zo € 0,50 goedkoper is, is nu ook hetzelfde als hier. Dus de gewone mensen gaan er flink op achteruit.

Neem dan nog de grote bedragen die ze aan de zorg moeten betalen en de grote werkeloosheid, dan vind ik het niet gek dat ze gaan staken, maar dat het niet zo slim is...........
Een hoop Grieken zijn gewoon wanhopig.