Honderden varkens in stal Schaijk gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Honderden varkens in stal Schaijk gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 12:04

SCHAIJK - De brandweer heeft dinsdagavond in een stal in Schaijk (Noord-Brabant) ongeveer vijfhonderd dode varkens aangetroffen.
De varkens zijn vermoedelijk gestikt door een defect ventilatiesysteem. Sommige dode dieren lagen al twee of drie maanden in de stal.

Dat meldde een woordvoerder van de Algemene Inspectiedienst (AID) woensdag.

Bron: www.nu.nl

blauw00gje

Re: Honderden varkens in stal Schaijk gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:33

Ik hoorde het op het nieuws ja. Belachelijk!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:33

ja... nu gaan ze kijken of die boer nog wel psychisch okee is.

uuuuhhhh
watdenkjezelf

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:36

ik las het ja...
dat moet je toch ruiken als je daar langs loopt/fietst/rijdt?

er zaten 2500 in de schuren. waarvan 2000 nog leven.
levende en dode zaten door elkaar heen.

kan je die beesten toch niet aan doen?
echt heel zielig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:39

Dat er varkens op deze manier stikken komt jammer genoeg wel vaker voor maar dat ze er dan nog zo lang liggen :oo .

@Calyppie; als de ventilatie het niet doet komt er dus ook geen lucht naar buiten. In verband met mogelijke stankoverlast zijn varkensstallen hermetisch afgesloten en voorzien van ventilatie systemen. Nieuwe stallen hebben daar dan ook een luchtwasser op aangesloten zitten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:40

:n Onvoorstelbaar dat die dieren er al 3 maanden lagen.. Is er dan niemand die elke dag even kijkt?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:42

ik denk dat mensen die op zo'n bedrijf niets te maken hebben niet zo snel zomaar zo'n stal binnen lopen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:43

Maar er is toch wel IEMAND die daar elke dag even kijkt? Je kan mij niet wijsmaken dat die varkens daar 2 tot 3 maanden alleen gelaten worden en dat er niemand komt..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:44

Dat is idd de vraag... heeft de boer het gezien en er verkozen niets aan te doen, of is de boer 3 maanden niet in die stal geweest?

Op het nieuws zeiden ze dat de levende varkens zich 'tussen hun dode kameraden' in leven hebben gehouden. Klinkt ook niet alsof ze nog voer/water kregen.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:51

Wat vreselijk, dat dit gewoon kan gebeuren. Kijk je dan maanden niet naar je dieren of zie je het en draai je je hoofd weer om.

Ben benieuwd wat het vervolg zal worden

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:19

Omdat dit geen paardennieuws is, verplaatst ik het.
ON > NM

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:13

wat een drama zeg.
dat Dít kan gebeuren..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:57

Ik vind het eigenlijk gewoon een schande.

Zowieso de varkens van tegenwoordig vind ik in 1 woord: Zielig
Als je ziet hoe erg ze behandelt worden
Vervoerd worden
In een stalletje gepropt worden!!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:02

Hij moet toch wel wat gezien hebben, want hij moet de dieren toch een paar keer per dag eten geven.
Dus na mijn mening is het gewoon een dierenbeul die de dieren aan hun lot hebben over gelaten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:04

irmalouise schreef:
Hij moet toch wel wat gezien hebben, want hij moet de dieren toch een paar keer per dag eten geven.
Dus na mijn mening is het gewoon een dierenbeul die de dieren aan hun lot hebben over gelaten.

Voeren gaat meestal automatisch, maar dat neemt niet weg dat het mij sterk lijkt dat hij niks gemerkt heeft.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:29

moonfish13 schreef:
irmalouise schreef:

Voeren gaat meestal automatisch, maar dat neemt niet weg dat het mij sterk lijkt dat hij niks gemerkt heeft.

Een boer moet wel iets gezien hebben. De meesten voeren dan wel automatisch maar hij moet ook nog iedere dag insemineren, biggen overzetten, castreren, tandjes knippen, staartjes couperen. De draagtijd van een zeug is 3 maanden, 3 weken en 3 dagen. Moet toch minimaal 2 nesten per dag geboren zijn geworden. Je maakt mij niet wijs dat hij niet 1 keer is gaan kijken op zijn bedrijf.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:23

In een vleesvarkenstal wordt niet geïnsemeneerd, worden geen biggen geboren, etc. dus dat gaat niet op, christel. Daar liggen alleen maar vleesvarkens en die hoeven alleen gevoerd te worden en als ze 6 maanden oud zijn, worden ze opgehaald voor de slacht.
Normaal gesproken komt er wel elke dag iemand even kijken natuurlijk, al is het maar voor controle van zoiets als het ventilatiesysteem of de waterleiding. Dus slordig is het zeker wel en de veehouder is hierin nalatig geweest.

AID was hier kennelijk ook niet voor niets bij betrokken.

Vraag me wel af, of iedereen hier wel eens zelf, met eigen ogen, een varkensstal van binnen heeft gezien.
En zolang iedereen nog steeds vlees van de kiloknaller wil hebben, zal er weinig verbetering kúnnen komen in het dierenwelzijn, de meeste boeren willen meestal wel, maar kunnen dat niet, omdat ze dan het hoofd niet boven water kunnen houden. Dus dan zal er gewoon meer betaald moeten worden voor een stukje vlees, dan kunnen de boeren investeren in meer ruimte en betere leefomstandigheden voor de dieren.

Hoewel er dus in veel stallen al heel veel verbeterd is en de plaatjes die je zo her en der voorbij ziet komen over varkens, echt niet meer op de hele varkenshouderij in NL van toepassing zijn.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:04

Marije_jiplover schreef:
In een vleesvarkenstal wordt niet geïnsemeneerd, worden geen biggen geboren, etc. dus dat gaat niet op, christel. Daar liggen alleen maar vleesvarkens en die hoeven alleen gevoerd te worden en als ze 6 maanden oud zijn, worden ze opgehaald voor de slacht.
Normaal gesproken komt er wel elke dag iemand even kijken natuurlijk, al is het maar voor controle van zoiets als het ventilatiesysteem of de waterleiding. Dus slordig is het zeker wel en de veehouder is hierin nalatig geweest.

AID was hier kennelijk ook niet voor niets bij betrokken.

Vraag me wel af, of iedereen hier wel eens zelf, met eigen ogen, een varkensstal van binnen heeft gezien.
En zolang iedereen nog steeds vlees van de kiloknaller wil hebben, zal er weinig verbetering kúnnen komen in het dierenwelzijn, de meeste boeren willen meestal wel, maar kunnen dat niet, omdat ze dan het hoofd niet boven water kunnen houden. Dus dan zal er gewoon meer betaald moeten worden voor een stukje vlees, dan kunnen de boeren investeren in meer ruimte en betere leefomstandigheden voor de dieren.

Hoewel er dus in veel stallen al heel veel verbeterd is en de plaatjes die je zo her en der voorbij ziet komen over varkens, echt niet meer op de hele varkenshouderij in NL van toepassing zijn.

Nah heb veehouderij gestudeerd aan de HAS, dus heb wel een hoop bedrijven gezien. Ben alleen nog nooit op een bedrijf geweest die alleen maar mestvarkens heeft. Meestal is het toch een combinatie van opfok en mesten. Maar het is goed mogelijk dat het echt alleen maar een mesterij is met alleen maar beren. In ieder geval is het bijna ondenkbaar dat er 3 maanden niemand binnen is geweest. Iedere maand zouden er toch varkens opgehaald moeten worden voor de slacht bij een stapel van 2000 varkens.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:23

Er zijn heel veel puur mesterijen hoor, die de varkens als big van 25 kg aangeleverd krijgen en ze als mestvarken van rond de 110 kg afleveren aan de slachterij. En dan hoeven het niet alleen maar beren te zijn. Ik kom voor mijn werk met zeer grote regelmaat op zulke bedrijven.

Dat er in die drie maanden niemand binnen is geweest, kan ik me ook niet voorstellen overigens hoor, en ik keur de gang van zaken absoluut af, laat dat duidelijk zijn.