Wel of niet stemmen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Wel of niet stemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 20:30

Ik kon geen gelijk onderwerp vinden hierover.

Ik zit erover na te denken om niet te gaan stemmen, ze maken in mijn ogen toch niks waar en als ze gisteren ja hebben gezegd is het morgen nee. Wie denkt hetzelfde? En waarom?

Anoniem

Re: Wel of niet stemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:34

Ik ben persoonlijk van mening dat je bij weinig vertrouwen in de huidige politiek beter blanco kunt stemmen dan niet. Met een blanco stem geef je in ieder geval aan "ik wil best stemmen, maar niet op dit stelletje knuppels".

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:35

Nouks schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat je bij weinig vertrouwen in de huidige politiek beter blanco kunt stemmen dan niet. Met een blanco stem geef je in ieder geval aan "ik wil best stemmen, maar niet op dit stelletje knuppels".

Hier sluit ik me bij aan. :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:37

Ik ben van mening dat als je niet weet waar je het over hebt, je net zo goed niet kan gaan stemmen. Voegt voor mijn gevoel niets toe.

Maar dan verlies je ook alle recht om daarna te klagen. Je hebt blijkbaar niet de inzet om je voldoende te informeren om weloverwogen te gaan stemmen. Dan moet je je daarna ook neerleggen bij de keuzen die anderen hebben gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:39

Wat iemand ooit gezegd had bij volgens mij een zeer beroerde opkomst bij gemeente verkiezingen:
Door niet te stemmen gooi je de vrijheid weg waar zo ontzettend veel mensen voor hebben gevochten, en voor zijn gestorven.
Het is een enorm lange weg geweest van dictaturen naar de democratie die we nu bezitten. Over de huidige politieke situatie wil ik niet veel zeggen (al ben ik het er wel mee eens dat die behoorlijk beroerd is), maar door niet te stemmen maak je het alleen maar erger.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:40

Ik vind niet stemmen ook niet verstandig, maar wel een beter idee dan zonder enige kennis maar ergens op gokken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 20:40

Ja blanco stemmen zou dan een goede optie zijn, dan stem je wel maar je bent het niet eens met de partijen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:43

Als je niet wilt stemmen kun je in mijn ogen beter blanco stemmen. Als je niet stemt gaat je stem automatisch naar 1 van de twee grootste partijen. Bij een blanco stem telt je stem echt niet mee.
Zo geef je wel het singaal af dat je blij bent met je stemrecht, maar geef je ook aan dat je in deze partijen geen vertrouwen hebt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:52

Dat klopt niet. Een blanco stem wordt gezien al een ongeldige stem en heeft dus geen enkele invloed op de uitslag, eigenlijk hetzelfde als niet stemmen dus.

Quote van de rijksoverheid
Citaat:
Hoe kan ik blanco stemmen bij een verkiezing?

U kunt ervoor kiezen een blanco stem uit te brengen. U gaat dan wel naar het stembureau, maar maakt geen gebruik van de mogelijkheid om een kandidaat of partij te kiezen. U vult niets in op het stembiljet.
Symbolische betekenis

Wanneer u een blanco stem uitbrengt, heeft dat uitsluitend een symbolische betekenis. Uw stem heeft dan, net als wanneer u niet stemt, geen invloed op de zetelverdeling. Het is een misvatting dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat. Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst van de verkiezing.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:59

kijk, weer wat geleerd. Scheelt me weer een tochtje naar de stembus.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:00

Citaat:
Als je niet stemt gaat je stem automatisch naar 1 van de twee grootste partijen.

Dit is niet waar, dat dacht ik ook (nou in ieder geval dat de 'niet-stemmen' naar ratio werden verdeeld onder de verschillende partijen) maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Als je niet stemt, gebeurt er dus ook niets met je stem..

Maar in feite blijft 'niet stemmen' ook stemmen, in die zin dat jou 'niet stemmen' toch invloed heeft op de uitkomst, omdat je met je stem toch verschil had kunnen maken ;)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:01

Als je niet gaat stemmen, moet je ook niet zeuren ;)
Dan had je maar moeten stemmen, dan had je zelf er wat aan kunnen doen.
Ik stem wel :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:43

Ik ben het eens dat je stem van zeer grote waarde is. Het is een van de grootste rechten die je hebt. Als je het niet eens bent met de huidige politiek kun je zelf de politiek in gaan (actief stemrecht) Maar als je niet de moeite neemt om je te verdiepen in de programmas is het vind ik ook een weggegooide stem. Indd als je dan ervoor kiest om niet te stemmen verlies je in mijn ogen ook het recht om te klagen. Zou een beetje hypocriet zijn. Het is zo belangrijk dat je je mening mag laten horen. Denk er goed over na zou ik zeggen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:48

Hier is laatst ook een discussie van geweest op de wereld draait door geloof ik daar werden mensen op straat aangesproken 9 van de 10 mensen stemde wel maar vond niet dat hun stem gehoord werd, En als de mens echt iets wilt veranderen in het leven dat we van ons moeten laten horen op een andere manier denk aan actie´s voeren etc..
De stem komt wel binnen maar uiteindelijk wordt er niks mee gedaan ! en dat vind ik ook ze beloven ons gouden bergen maar ze kunnen nog geen bronze bergen leveren.