Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 09:47

Het kinderdagverblijf Wieltjeshove in het Belgische Menen is gestopt met het serveren van halalvlees aan alle kinderen die de crèche bezoeken. De crèche had deze maatregel ingevoerd omdat het dagverblijf ook wordt bezocht door moslimkinderen. Daarom vond de leiding het makkelijker om alle kinderen halalvlees voor te schotelen.

Daar waren niet alle ouders blij mee. Na protesten is besloten om de maatregel te schrappen. Van de kinderen die Wieltjeshove bezoeken is 17% moslim. Directrice Kathleen Bogaert: "Als er vlees op het menu stond, mochten we die kinderen er geen geven. Uit bezorgdheid voor een gezonde voeding, besloten we over te schakelen naar halalvlees en dat aan al onze kindjes voor te zetten." Bogaert vindt het nu fout dat de crèche tot deze maatregel had besloten zonder de ouders in te lichten.

Het probleem is nu opgelost. Bogaert: "Als er nu vlees op het menu staat, dan maken we nu twee potjes. Eén met halalvlees voor de moslims en één met vlees voor de andere kinderen." Wieltjeshove besloot om op halalvlees over te gaan, nadat islamitische ouders dat zelf hadden gevraagd.
Bron: www.fok.nl

Zou jij het vervelend vinden als jouw kind ongevraagd halalvlees zou krijgen op de crèche?
Ik zou er niet achter staan, sterker nog, ik eet het niet want het is niet mijn methode om te slachten.

Neff

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:50

Nee, dat is niet echt diervriendelijk in onze ogen. Maar ja, denk ook niet dat ze voor de andere kinderen dan scharrelvlees op het menu gaan zetten. Wel raar dat ze dit de ouders eerst niet van tevoren hebben gemeld. Lijkt iig opgelost te zijn.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:55

Maken ze dan ook een appart potje voor de mensen die alleen biologisch vlees eten?
Nee, ik vind het niet kunnen zonder de ouders in te lichten :n

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:10

Gewoon alle kinderen vegetarisch eten geven, een stuk makkelijker! :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:11

odetteke schreef:
Gewoon alle kinderen vegetarisch eten geven, een stuk makkelijker! :+

Nog makkelijker:
Ouders zelf een prakje laten meegeven.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:13

Ik vind niet dat ze dat zomaar ongevraagd kunnen geven aan niet moslim kinderen. Er zijn genoeg ouders die de manier van slachten bij halal vlees niet accepteren.

Vegetarisch is een erg goede oplossing :)

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:16

Zou het ook niet prettig vinden, daarbij 17% van de kinderen is moslim dus 83% niet, lijkt mij beetje krom dat 83% zich moet aanpassen aan 17% die anders is (ongeacht of dit om moslim vegetarisch of om wat ook gaat)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:16

Ik zou er geen moeite mee hebben, ben blij dat mijn kind geen varkensvlees zou krijgen want daar ben ik zelf ook geen voorstander van, dat er grote nadruk is voor de hygiene en verder vind ik het doorsnijden van de halsslagader plus luchtpijp van een dier niet onvriendelijker dan een pin of stroomstoot door de hersenen, ze gaan wel out :)
Vegetarisch zou ik niet blij mee zijn, imo heeft een opgroeiend kind ook bouwstoffen uit vlees nodig en mijn kind at destijds elke dag warm op het KDV dus die zou anders zelden vlees eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:18

ik zou ook iedereen vegetarisch geven. Gezond voor de kinderenen. En het probleem is gelijk op gelost.

@Urielle: als de kinderen ook vlees op hun brood eten komen ze niets te kort hoor. En anders ipv vlees een vlees vervanger dan kom je ook niets te kort
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-10 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:19

Het is niet gezond voor kinderen, het is aangetoond dat kinderen dan voedingstoffen te kort komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:21

Brainless schreef:
Het is niet gezond voor kinderen, het is aangetoond dat kinderen dan voedingstoffen te kort komen.

Idd ze komen iets te kort als je dit niet aanvult met een vlees vervanger of andere dingen. En zelfs als je die niet eet ben je nog redelijk gezond hoor(ik eet ze niet, al 6 jaar niet meer en ik ben nooit ziek en voel me gewoon fit)

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:21

nee, ik zou het ook niet prettig vinden als dit zonder te melden aan mijn kinderen gegeven zou worden. :n

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:22

halalslachten is niet dieronvriendelijk (zoek even mijn posts op bokt want heb het vaak uitgelegd)

ik ga binnenkort ook bbq-en, ik ben de enige moslim daarbij. toch doen we alles in halalvlees. want anders moeten we gaan zitten mutsen met 2 bbqs en 2 soorten vlees die niet door elkaar mogen en moeten we 2x inkopen doen. óf anders kan ik niet meedoen. dus hebben we het gewoon zo opgelost, veel makkelijker. niemand die er moeilijk over doet.... ookal ben ik dik in de minderheid. zie dit niet echt als aanpassen, maar als oplossen

bij ons thuis eten we ook allemaal halalvlees, omdat ze bij mij thuis sowieso niet gek zijn op varken en mijn moeder voor mij sowieso naar de halalslager gaat, dan neemt ze gelijk voor de rest van het gezin vlees mee en kan ze alles in 1x bereiden, praktisch dus.

waarschijnlijk hebben ze de ouders niet ingelicht omdat ze het de moeite niet vonden, want ja, wat is het probleem? alleen de mensen die niet weten wat halalvlees is en die ooit grote boze verhalen hebben gehoord over messen en bloed, die mensen vinden het 'dieronvriendelijk', maar dat is omdat ze zich niet hebben verdiept in het slachten vs halalslachten. anyway, laten we die waarheid bij deze in het midden laten, voordat we weer een anti-islam topic krijgen.

mijn conclussie:
ouders hadden ingelicht moeten worden, niet gevraagd, maar gewoon ingelicht. (echt)halalvlees is automatisch al biologisch, dus dat moet ook geen probleem vormen. overigens, als de meerderheid van de kids 'biologisch' at, hadden ze daar vast ook op ingespeeld maar in dit geval waren het moslims. anders moeten ze ervoor kiezen om sowieso geen vlees te eten op de creche, als dit ten koste gaat van de sfeer.. ik heb vroeger nooit vlees gegeten op de creche, je kan thuis toch vlees eten? of laat ouders zelf een 'broodtrommeltje' meegeven. want het is allemaal maar lekker makkelijk tegenwoordig.

wat als het andersom was? dat de ouders dachten dat de kinderen halal kregen en dat dat gewoon varken bleek te zijn? dat had pas een vieze actie geweest. ken mensen die hun collega's gehaktballen gaven van varken terwijl ze zeiden dat het halal was. islamitische collega's gingen niet uit van het slechte en aten het op. diegene die het gaven gingen daarna stiekem zitten lachen. belachelijk niet.

nee hoor, liever andersom. namelijk absoluut een onschuldig iets. mensen die gewoon vlees eten (niet bewust, gewoon kopen wat er in de aanbieding is) die boeien het echt niet of het nu halal, biologisch, koosjer, bioindustrie of wat dan ook is..

als er ouders zouden zijn die heel veel waarde hechtte aan bv biologisch vlees (net zoals een moslim veel waarde hecht aan halalvlees). dan zouden ze dit vast hebben aangegeven op de creche, want er werd sowieso toch vlees gegeten? of het nu halal of regulier is? dan zouden ze het ook moeten aangeven bij het nuttigen van regulier vlees.

maargoed, ze hebben het nu opgelost. wel een oplossing die meer tijd en moeite kost, maar het is opgelost. persoonlijk had ik er een vegetarische creche van gemaakt, maar met de oplossing die er nu is is iedereen blij, behalve het personeel, maar die krijgen betaald.

ik voorspel trouwens dat er in dit topic minimaal 100x het woorden 'aanpassen' gaat vallen, lekker pesimistisch van mij haha.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 25-05-10 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:22

Brainless schreef:

Dan vind ik het helemaal onverantwoord om dit in te voeren zonder vooraf de ouders in te lichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:23

@Nini
Voor jonge kinderen (die vol in de groei zijn) is het wel ongezonder.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:24

Urielle schreef:
Ik zou er geen moeite mee hebben, ben blij dat mijn kind geen varkensvlees zou krijgen want daar ben ik zelf ook geen voorstander van, dat er grote nadruk is voor de hygiene en verder vind ik het doorsnijden van de halsslagader plus luchtpijp van een dier niet onvriendelijker dan een pin of stroomstoot door de hersenen, ze gaan wel out :)
Vegetarisch zou ik niet blij mee zijn, imo heeft een opgroeiend kind ook bouwstoffen uit vlees nodig en mijn kind at destijds elke dag warm op het KDV dus die zou anders zelden vlees eten.
mooi om te lezen dat jij dit ook zo ziet! maar over dat vegetarische, als het kind thuis vlees eet, dan krijgt het toch wel genoeg aan bouwstoffen binnen?

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:24

Ik snap niet dat de ouders het erg vinden dat de kinderen halal krijgen...
Ik ken idd ook alleen maar dat er 2 potjes met vlees of 2 verschillende vleeswaren worden gebruikt op een kdv, maar dat heeft vooral te maken met dat halal duurder is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:25

@JK
Er zijn bouwstoffen die je het beste dagelijks binnen moet krijgen
Als je kind 5 dagen per week op de KDV/BSO eet, dan komt het wel voedingsstoffen te kort.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:26

Brainless, wat is er ongezonder aan halalvlees dan aan ander vlees voor jonge kinderen die volop in de groei zijn?

Anoniem

Brainless schreef:
@Nini
Voor jonge kinderen (die vol in de groei zijn) is het wel ongezonder.

Dat geloof ik zeker. Maar wanneer de kinderen thuis(bij het ontbijt) een boterham met vlees eten. Is dit al voldoende. Je hebt namelijk maar heel weinig vlees nodig. En de mate waarin vlees tegenwoordig word gegeten is eerder ongezond dan gezond.

samloes

Ik denk dat als ze bij ons op de creche dit vlees zouden invoeren zonder eerst de ouders in te lichten en er later achter zou komen, dan gaan mij kinders lekker naar een andere creche.

gelukkig nemen hier de kinderen zelf hun broodtrommeltje mee, dus dit probleem zullen we niet krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:28

Rendel schreef:
Ik denk dat als ze bij ons op de creche dit vlees zouden invoeren zonder eerst de ouders in te lichten en er later achter zou komen, dan gaan mij kinders lekker naar een andere creche.

gelukkig nemen hier de kinderen zelf hun broodtrommeltje mee, dus dit probleem zullen we niet krijgen

Dat is toch zoiezo gebruikelijk in NL om gewoon brood mee te nemen? Want dit stukje gaat over belgie.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:28

ja daarom, maar reageren mag altijd toch? ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:30

Ik zou er eigenlijk geen problemen mee hebben :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:34

jameyskatje schreef:
mooi om te lezen dat jij dit ook zo ziet! maar over dat vegetarische, als het kind thuis vlees eet, dan krijgt het toch wel genoeg aan bouwstoffen binnen?

Bij ons was het zo dat ons kind 's middags op het KDV dagelijks een uitgebreide warme maaltijd kreeg met verse groenten etc.
Werd 's avonds om half 7 opgehaald en moest om 7 uur weer in bed, dus dat is boterham erin proppen, badje in, knuffel en naar bed.
Twee keer op een dag warm eten was dus niet haalbaar (en imo onnodig aangezien ze op het KDV al warm aten).

Ik vind vlees op brood niet echt een goede vervanger, zeker aangezien er maar weinig goed broodvlees verkocht wordt. Vaak is het rotzooi met allerlei toevoegingen.