Dierenrechten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Dierenrechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:57

Wikipedia schreef:
Dierenrechten verwijst naar het toekennen van subjectieve rechten aan dieren. Dierenrechten zijn dan ook te zien als een vorm van "grondrechten voor dieren".

In het huidige recht worden dieren in beginsel gezien als objecten waarop eventueel eigendom uitgeoefend kan worden.[1] De huidige wetgeving is er dan ook vooral op gericht om deze eigendomsrechten te beschermen, of om onnodige wreedheden tegen dieren te bestrijden. Daarnaast bestaat er wetgeving gericht op dieren om de voedselvoorziening veilig te stellen en uitbraak van ziekten te voorkomen.

In Duitsland bevat de grondwet al een grondrecht voor dieren sinds 2002.[2] In Nederland is een desbetreffend wetsvoorstel van GroenLinks aanhangig.[3] Het beoogt artikel 21 van de Grondwet zodanig te wijzigen, dat dit ook de bescherming van dieren tot een taak van de overheid maakt (zoals dat nu al het geval is met de bescherming van het leefmilieu).

Stel er zouden in nederland wetten, regelgeving en grondrechten voor dieren komen, en jij mocht hier over meedenken, welke regels zou jij opstellen ?

jameyskatje

Re: Dierenrechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:35

de rechten uit mijn profiel haha

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:45

Goh daar zou ik veel tijd in steken...
Alles op de puntjes afwerken. :)

Maar ik vind als je een dier dood of mishandelt, dat je daarvoor gestraft moet worden. En dit gebeurt jammer genoeg amper.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:00

Ik vind het niet nodig om de wet uit te breiden met dieren rechten.

Artikel 36 lid 1 gezondheids- en welzijnswet voor dieren "Het is verboden, om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen"

Naar mijn mening, is de bio-industrie, overschrijding van het welzijn van een dier en wordt een dier zodanig benadeeld dat dit ontoelaatbaar is. Bio-industrie en ook bijvoorbeeld het houden van koeien zonder zachte ondergrond zou dus verboden moeten zijn. We kunnen dus wel gaan lobbyen om voor dit recht, wat dieren dus al hebben, op te komen.

Op dit moment wordt deze wet niet nageleefd, toevoegen van meer wetten, zou naleving niet bevorderen... Kritische campagne beginnen, brieven schrijven naar politieke partijen en gemeenten zou misschien wel helpen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 07:20

jameyskatje schreef:
de rechten uit mijn profiel haha

Zou vooruitgang zijn, maar hopelijk niet bij moslim anders zou er iets niet goed zijn?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:41

Ik denk niet dat dierenrechten ooit kunnen komen. Het lijkt mij gewoon niet juridisch hard te maken om iets rechten te geven wat je toch mag doden/opeten/gebruiken. Dierenwelzijn kan wellicht wel, daar zijn veel politieke partijen nu gelukkig een beetje mee bezig.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:49

In elk geval zwaardere straffen voor dierenmishandelaars en ontzegging voor het houden van dieren.

Maar denk dat dit wel iets is, waar heel goed over na gedacht moet gaan worden. Het is niet zo makkelijk om goede regels op te stellen, want je moet met zoveel dingen rekening houden