Eerste stier gekloond voor stierenvechten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Eerste stier gekloond voor stierenvechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:31

Datum: 20-05-2010
AMSTERDAM – Spaanse wetenschappers hebben een kloon op de wereld gezet van een stier die beroemd was vanwege zijn kracht en wilde gedrag bij het stierenvechten. Het is de bedoeling dat het kalf later ook zal deelnemen aan gevechten.
Het kalf heet Got en weegt nog maar 25 kilo. Het dier is het genetische evenbeeld van zijn vader Pasito, die beroemd was vanwege zijn optredens in stierengevechten.
Wetenschappers van het Valenciaanse Fonds voor Onderzoek van Veeartsen hebben er meer dan drie jaar over gedaan om het gekloonde kalf op de wereld te zetten.
Het dier werd gekweekt door een celkern van zijn beroemde vader in te brengen in een eicel zonder kern, die vervolgens werd ingebracht bij een draagmoeder. In totaal heeft het verwekken van Got ongeveer 28.000 euro gekost.

Kolenmijn
“Hij is spectaculair, gezond, zwart als een kolenmijn en een perfecte fotokopie van zijn vader”, zo beschrijft hoofdonderzoeker Vincente Torrent het kalf in de Britse krant The Independent.
Het is de bedoeling dat Got binnen enkele jaren zal gaan deelnemen aan stierengevechten. Veel fans van het stierenvechten zien klonen als een mogelijkheid om legendarische stieren terug in de ring te krijgen.

Vechters
Dierenactivisten zijn minder blij met de geboorte van Got. “Wij veroordelen deze praktijken ten zeerste, omdat het leidt tot de genetische manipulatie van een soort met als doel om het valse geloof in stand te houden dat stieren van nature vechters zijn”, zo stelt dierenrechtenorganisatie AnimaNaturalis in een verklaring.

Bron: http://www.nu.nl/wetenschap/2251419/eer ... chten.html

Wat vinden jullie hier nu van? Ik ben zelf echt ZWAAR tegen stierenvechten, en vind dit dan ook echt te belachelijk voor woorden. Een dier kweken om dit vervolgens uit te laten groeien tot een oneerlijk gevecht.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:34

Blegh ik moet hier van kotsen :r Combinatie van stierenvechten en klonen is voor mij echt het toppunt van fout!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:46

Ik snap niet dat stierenvechten nog niet verboden is binnen de EU....
Ik vind het dus echt belachelijk

Steef

Re: Eerste stier gekloond voor stierenvechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:48

Pff verschrikkelijk! Ben zoiezo al tegen stierenvechten en dan ook nog stieren gaan klonen?! Nee :n

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:49

Ik ben het volledig eens met Daan_Ordeal. Belachelijk.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:28

Waarschijnlijk komt hier straks de discussie dat die stieren wel een prachtig leven hebben gehad, wat voor mij niets veranderd aan de middeleeuwse manier waarop zij vermoord worden.. Dat mensen daar voor betalen om dat te kunnen zien,schiet mij maar lek.

En dan ook nog klonen.. Inderdaad je hebt fout en fout.. Dit is wel héél fout.. :n

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:31

Walgelijk!!

Als je ook eens weet wat er voorgaand aan het gevecht allemaal met de stieren gedaan wordt ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:44

Ik weet niet meer waar ik het heb gezien, was het op TV of een link hier vanaf Bokt, maar in de Stierenvechterssport gaat het echt niet goed. Heel veel arena's sluiten, stieren worden niet meer verkocht, en bedrijven die zich op de fokkerij van deze dieren specializeren gaan op de fles.
En dan geld uit gaan geven voor een kloon van een stierenvechtersstier? Om hem vervolgens met veel bombarie ook in de arena af te maken? Of mag hij voor baby's zorgen?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:48

verschrikelijk!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:50

Ik hoop dat hij dan nog krachtiger en wilder is.. en dat mensen zich een paar keer achter het hoofd zullen krabben.
Te triest voor woorden :\

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:54

28.000 euro, drie jaar werk voor hoeveel tijd in de arena? Dure business, geen wonder dat Spanje in dikke crisis zit als ze hier geld aan kunnen uitgeven.... (Goed, misschien béétje ongenuanceerde uitspraak maar de Euro maakt zo ongeveer een vrije val nu en Spanje is daar mede veroorzaker van)

Echt zum kotsen dit.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 20:01

Ik heb overigens een Spaanse collega op mijn werk. Zij is niet voor, maar ook niet tegen de stierenvechten. Zij ging er toen ze in Spanje woonde, wel altijd naar toe. Maar niet om de stieren te zien, zo vertelde ze. Ze zei dat het altijd zo ontzettend gezellig was om daar naartoe te gaan, omdat ze allemaal vrienden onmoette, mensen die ze al heel lang niet meer gezien had, oude bekenden tegenkomen etc...

Jammer alleen dat het allemaal gebeurt rond de slachtpartij van een dier.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:08

fout+fout=heel erg fout

ik snap niet hoe je hier nu niet tegen kan zijn.........

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:17

jeeeetje mina wat een domme actie zeg :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:42

Majo schreef:
Ik heb overigens een Spaanse collega op mijn werk. Zij is niet voor, maar ook niet tegen de stierenvechten. Zij ging er toen ze in Spanje woonde, wel altijd naar toe. Maar niet om de stieren te zien, zo vertelde ze. Ze zei dat het altijd zo ontzettend gezellig was om daar naartoe te gaan, omdat ze allemaal vrienden onmoette, mensen die ze al heel lang niet meer gezien had, oude bekenden tegenkomen etc...

Dat is een argument dat vaak terugkomt in discussies rond dit onderwerp; dat het cultuur is en een sociale aangelegenheid. Dat zal vast zo zijn, maar ik begrijp nog steeds niet dat ze geen evenement kunnen organiseren zonder daarbij dieren pijn te doen en te doden. Wat is daar nou leuk aan?

Dit klonen vind ik heel ver gaan, maar ik vind het hoe dan ook walgelijk, of een dier nou gekloond of 'gewoon' gefokt is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:36

Als ze die dieren nu langer dan een rondje mee lieten gaan dan moesten ze niet klonen. :)

Verschrikkelijk dat ze dit gedaan hebben... Misschien hadden ze beter geld besteed aan het zoeken van een manier om te kunnen stierenvechten zonder ze lek te steken... :)

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:41

afschuwelijk, waaar gaat dit heen.
afschaffen die stierenvechten!
al zie ik dat nog niet zo snel gebeuren..

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:26

Wat een afgrijselijke ontwikkeling....waar is de mensheid toe in staat????????? ;(
Het moet toch niet gekker worden, dieren klonen en dan op een walgelijke manier doden ter meerdere glorie van spot en vermaak.....zum kotsen :(

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:30

Majo schreef:

Als het toch alleen om de gezelligheid gaat, ga dan naar grazende koeien kijken, dat is nog vredelievender ook! }:0