Wanneer gaan de media te ver?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Wanneer gaan de media te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:20

Citaat:
Pechtold hekelt 'vuilnisbakkenjournalistiek'

Alexander Pechtold wil een debat over de grenzen van de journalistieke vrijheid. Die moeten niet door de overheid of de rechter worden begrensd, maar door de journalistiek zelf.

Dat zei de D66-voorman vandaag in het NOS Radio 1 Journaal. Pechtold reageerde in dat gesprek op het roddelblad Binnenhof, dat gaat over het privéleven van politici. Het blad, een eenmalige samenwerking tussen HP/De Tijd en Weekend, werd donderdag gepresenteerd.

Vuilniszakken
Voor een artikel in het blad haalden journalisten onder meer de vuilniszakken van Pechtold en vicepremier André Rouvoet open. Pechtold hekelt die vorm van journalistiek en roept de media op naar zichzelf te kijken. "De journalistiek stelt zichzelf geen grenzen", zegt Pechtold. "Het doorzoeken van vuilnis dient geen enkel doel."

De D66-lijsttrekker vindt dat het blad met het doorzoeken van vuilnis een grens heeft overschreden. We moeten ons afvragen of dit is wat wij willen, stelt hij.

De makers van het blad had aangegeven dat Pechtold naar de rechter zou kunnen stappen om publicatie te verbieden. Dat gaat hem echter te ver. "Het is belangrijk dat we nu in een publiek debat de grens aangeven."

Bron: http://nos.nl/artikel/157905-pechtold-h ... stiek.html

Heeft de journalistiek bepaalde grenzen? Deze discussie hoor je nu veel in Nederland. Zeker aan de hand van de telegraaf en Ruben. Maar nu ook door de journalisten die het vuilnis van politici doorzoeken.

Wat vinden jullie hiervan? Moeten journalisten zich houden aan bepaalde regels?
Laatst bijgewerkt door Krips op 18-05-10 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wanneer gaat de media te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:21

En ik dacht nog dat het over Ruben zou gaan... Maar nee hoor, het gaat over politici...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:25

Wat bedoel je? Het gaat over allebei. Over de grenzen aan wat je doet als journalist om aan je informatie te komen en hoe je dan afweegt wat je wel en niet publiceert.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:29

De twee voorbeelden die je noemt gaan in mijn ogen inderdaad veeeeeeeeeeeeeeel te ver.
Als je dan ook nog hoort bij Pau en Witteman hoe de hoodredacteur reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:29

Ik bedoel van Pechtold. Ik dacht nou dit zal wel na aanleiding van Ruben zijn, maar het gaat over vuilniszakken.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:32

Ik vind niet dat er bepaalde regels moeten komen, want dat gaat in tegen persvrijheid die we hier toch al heel lang hebben.

Wel vind ik het erg wat er nu is gebeurd. Gister Alexander Pechtold gezien bij DWDD en hij zei een waar woord vond ik. Ik vind het erg dat journalisten zo veel over hebben voor een 'goed verkopend verhaal' en daarbij niet verstandig nadenken of bepaald moraal hebben. Alles voor een goed verhaal en dat vind ik zorgwekkend.. :j

Even mierenneuken, het moet zijn: 'Wanneer gaan de media te ver?' Media is meervoud. O:)
Laatst bijgewerkt door Peperkroket op 18-05-10 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:35

Asyaa schreef:
Ik bedoel van Pechtold. Ik dacht nou dit zal wel na aanleiding van Ruben zijn, maar het gaat over vuilniszakken.

Dat viel mij ook op inderdaad. Ik vind dat er bij Ruben veel meer een grens overschreden is.

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat het de journalistiek is die zichzelf wat grenzen op moet leggen - persvrijheid is een groot goed dat we niet te snel moeten opgeven, dus regelgeving vanuit de overheid is niet echt wenselijk. Maar... vrijheid komt verantwoordelijkheden. Als de pers de vrijheid wil behouden, zullen ze moeten laten zien dat ze die verantwoordelijkheid ook aan kunnen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:38

Nog wat meer informatie over het blad: http://www.nrcnext.nl/blog/2010/05/17/w ... nalistiek/

Ik vind indd dat er met Ruben een grove fout is gemaakt.
Maar een stuk plaatsen over een zwangersschapstest gevonden tussen het vuilnis van pechtold vind ik ook echt veeelste ver gaan!

@ Chris: ik dacht dat media zo een woord was wat een uitzondering geworden is, in de loop der tijd. Media is indd meervoud, maar het klinkt zo vreemd! :P Dankje

xMelissaa

Re: Wanneer gaan de media te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:40

dat van ruben dat gaat veel te ver!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:50

Nog even en je kan je politieke boodschap uitdragen door het bewust samenstellen van je vuilnis. Wel alles netjes labelen en apart verpakken, briefje erop: pas op journalist, dit zijn vieze tamponnetjes, dus nog geen baby!

Of serieuzer, het partijprogramma van de andere partijen met aantekeningen en commentaar :D.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:54

Had het er net toevallig over met de mensen hier (ik loop stage bij de spits, ofwel in het telegraaf gebouw) die ook journalisten zijn..

Ik vind het zelf een beetje ver gaan wat Ruben betreft, alleen aan de andere kant, journalisten moeten natuurlijk een verhaal schrjiven. Maar ik keur het absoluut niet goed. dat kind heeft rust nodig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:55

lifaya schreef:
Ik vind het zelf een beetje ver gaan wat Ruben betreft, alleen aan de andere kant, journalisten moeten natuurlijk een verhaal schrjiven.

Maar een beetje ver? Wat zou dan volgens jou 'veel te ver' zijn?

En waarom zouden de belangen van Ruben ondergeschikt zijn aan die van de journalist? Of die van de vrouw van Pechtold, daarvoor geldt hetzelfde. Welk doel dient het om dat te schrijven of te doen, en is dat aanvaardbaar?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:57

Like i said, ik keur het niet goed, maar ik weet dat journalisten overal op duiken en een verhaal willen hebben...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:01

Dat kunnen ze best willen, maar dat alleen lijkt me nog niet genoeg reden om het ook te doen. Ik snap niet waarom we daar begrip voor moeten hebben eigenlijk. Het is doelbewust, vooropgezet misbruik van andermans leed, alleen maar voor je eigen gewin en zonder enig respect voor de belevingswereld van de ander.

Weet je wel zeker dat jij dat vak in wilt? Zou jij het bv aanvaardbaar vinden als je gevraagd zou worden zoiets te doen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:03

Ik vind journalistiek zeker interessant, maar dan meer reportage dingen, niet dit. Ik doe overigens grafische vormgeving.

Ik vind het ook respectloos hoor :j en praat het niet goed, zeg alleen dat ik weet hoe het zit

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:06

Van Ruben vind ik absoluut te ver gaan, zeker dat hij toen telefonisch meteen al "geïnterviewd" werd...

Privéleven van politici/BN-er/wie dan ook heeft niemand wat mee te maken, al moet ik zeggen dat ik het wel tof vind dat men blijkbaar niets ernstigers van Femke Halsema kon vinden dan hoe zijn al rokend haar kinderen naar school bracht :')

Ik vind het echter wél goed dat er declaraties openbaar/inzichtelijk gemaakt zijn van politici, want daar schrok ik toch wel ernstig van..

Oh wat ik verschrikkelijk vind is als media gebruikt wordt om mensen te misleiden en vals voor te lichten.