Jongeren rijlessen op circuit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Jongeren rijlessen op circuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:33

Wat vinden jullie er van dat jongeren nu ook al auto mogen rijden op een circuit met als bijrijder een vader of moeder ?

Ik moet zeggen, Ik vind het schandalig je hoort nu al dat jongeren auto´s stelen, auto´s van ouders mee nemen voor joyriding of gewoon voor de lol een rondje rijden.
Ik vind dan alleen maar dat de jongeren gestimuleerd worden, en zonder te weten van hoe of wat mischien ongelukken veroorzaken op de weg.

Joyce_

Re: Jongeren rijlessen op circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:48

Ongelukken veroorzaken op de weg als ze op een circuit mogen rijden? Lijkt me sterk, een circuit is wat anders dan de weg. :D

Verder weet ik het fijne en de leeftijdsgrens niet van deze nieuwe regel, dus daar ga ik verder niet op in, haha. :)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:53

Ik vind het een prima idee om rij ervaring op te doen. Je kan nergens tegenaan rijden en hebt alle tijd en ruimte om je voertuig te leren kennen en onder controle te krijgen voordat je echt het verkeer in gaat.
Ik geloof echt niet dat dit jongeren stimuleert om auto's te gaan stelen of aanzet tot joy-riding.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:42

Op een circuit geldt de wegenverkeerswet niet en heb je dus geen rijbewijs nodig. Volgens mij was Sebastiaan Vettel al formule 1 coureur, terwijl hij nog te jong voor een rijbewijs was.

Het zal hier wel gaan om een circuit dat speciaal opengesteld wordt voor jongeren om onder begeleiding voor het eerst te rijden, net zo als circuits opengesteld worden om even met je auto voluit te kunnen blazen, wat op de openbare weg ook niet mag.

Ik zie het probleem eigenlijk niet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:49

Sebastian Vettel reed zijn eerste F1 op 19-jarige leeftijd. Daarvoor reed hij al wel F3.

Ik snap niet zo goed waarom rij'lessen' op een circuit nodig zijn op een leeftijd jonger dan 18jaar. Hoe moeilijk is het nu om te wachten tot je 18de verjaardag om te gaan autorijden onder echte begeleiding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:58

Wat is er mis met wachten tot je 18 bent?
Ben je een race-talentje vind ik het een ander verhaal.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:59

Race-talentjes worden er al uitgepikt via het karten, wat elk kind zo mag doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:10

mo_van_dijk schreef:
Race-talentjes worden er al uitgepikt via het karten, wat elk kind zo mag doen!

Ja precies, en dat ze die op de baan gooien, best. Maar de rest... Gewoon lekker wachten tot je 18e. Het gros is al levensgevaarlijk met een brommertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:22

Ik vind het wel een goed idee :D

En ik vind het best moeilijk om te wachten totdat ik 18 ben :o Ben dol op auto's :D En als je daar dol op bent is het best moeilijk om te wachten totdat je 18 bent :P

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:36

Het gaat om jeugd van geloof ik 11 jaar en ouder, als je al hoort dat jongeren kijkend naar een geweldadige film dingen na gaan doen en er ongelukken gebeuren.

Daarom vind ik dit een slecht plan aangezien ze hier dus ook gestimuleerd worden en mischien wel aan pa of ma vragen mag ik ook een klein stukje rijden en dat ouders er dan in gaan toe stemmen omdat ze het al kunnen door het op het circuit te leren.

Karten is anders hier zit geen schakelen in etc. en mag je uberhaupt niet mee op de openbare weg.

En daarbij de meeste jongeren van 18 jaar rijden nog levens gevaarlijk en zonder na te denken gaan ze dronken achter het stuur zitten of joyriden en de openbare weg in gevaar brengen denken ze niet aan !
Laat staan een 11 jarige die de auto van ze ouders mee jat om een ritje te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:26

Kom kom zeg. Je doet alsof alles wat nog geen 18 is een losgeslagen menigte is zonder enige vorm van controle meer. Ja er zitten een aantal tussen waarbij ik me hart vast hou als die ooit hun rijbewijs halen, maar dat heb je net zo goed bij plus 18 als eronder. Het overgrote deel daarintegen heeft wel enige vorm van beheersing, niet alles is joyridend, straalbezopen, stoned, en weet ik wat nog meer.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:02

BE_GENTLE schreef:
Het gaat om jeugd van geloof ik 11 jaar en ouder, als je al hoort dat jongeren kijkend naar een geweldadige film dingen na gaan doen en er ongelukken gebeuren.

Daarom vind ik dit een slecht plan aangezien ze hier dus ook gestimuleerd worden en mischien wel aan pa of ma vragen mag ik ook een klein stukje rijden en dat ouders er dan in gaan toe stemmen omdat ze het al kunnen door het op het circuit te leren.

Karten is anders hier zit geen schakelen in etc. en mag je uberhaupt niet mee op de openbare weg.

En daarbij de meeste jongeren van 18 jaar rijden nog levens gevaarlijk en zonder na te denken gaan ze dronken achter het stuur zitten of joyriden en de openbare weg in gevaar brengen denken ze niet aan !
Laat staan een 11 jarige die de auto van ze ouders mee jat om een ritje te maken.

Ligt het dan aan het kind dat de vraag stelt of aan de ouder die toestemming geeft?

Ik ben nu bezig met mijn rijbewijs. Kan ook vragen aan mijn ouders of ik even mag rijden omdat ik het bij rijles al heb geleerd... Dus ik betwijfel of jongeren <18 dat ook zullen doen. En besides, ik vind dat je jongeren heel erg over 1 kam scheert door te zeggen dat ze allemaal joyriden, gewelddadige films nadoen, etc...

En liever op een circuit wat "spelen" met een auto dan op de openbare weg toch? Misschien dat de nieuwsgierigheid naar autorijden dan wat minder wordt omdat ze het al eens hebben ervaard. Nee, zo'n slecht plan vind ik het niet hoor.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:38

Mij hoor je niet zeggen dat ze het allemaal doen, maar het kan gebeuren want het is al eens gebeurd met actie films etc. dan de jeugd dat na ging doen en dat er heel wat ongelukken mee gebeurd zijn. ook hoor je steeds vaker dat de jeugd stiekum auto´s mee nemen van ouders om te gaan rijden of joyriden en jongeren die auto´s stelen om te gaan rijden..

en daarom wou ik graag andermans meningen er over wil geen discussie vormen helemaal niet zelfs..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:16

Ik kan je zo een aantal links geven van mensen die zelfmoord hebben gepleegd, waarna een spel de schuld kreeg. Een bepaald iemand was van een gebouw gesprongen 'nadat hij dit in een spel ook moest doen.' De nabestaande gaven dit spel (en bijbehorend bedrijf) dus ook de schuld. In plaats van het bij de persoon te zoeken (sociale problemen, psychische stoornissen, weet ik wat) gaven ze iets anders de schuld. Want het kan toch onmogelijk aan hun liggen? Het moest wel aan dat spel liggen.
Een veel gehoorde uitspraak is ook 'de persoon maakt de verslaving'. Het ligt niet aan het spel, of films, maar aan de mensen die spelen of kijken.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:53

Wat een ongelooflijke onzin. Alsof iedereen onder de 18 die gaat autorijden op een circuit dan maar meteen gaat joyriden of met papa's auto er vandoor gaat. En over het algemeen schieten de jongeren die computerspelletjes spelen niet in real life ook mensen neer. En dan ga ik inderdaad ook nog met Asyaa mee: dat ligt dan vooral aan de persoon zelf, en niet aan het feit dat diegene mocht autorijden op een circuit of computerspelletjes speelde. Oftewel: het was waarschijnlijk sowieso wel uit de hand gelopen met die persoon.

En dat het 'kan gebeuren'... tjsa... Ik kan morgen ook van de trap afvallen. ;)
Nog erger, ik werk in de psychiatrie, en ik zie en hoor regelmatig verhalen over mensen die van de één op de andere dag doordraaien en gekke dingen gaan doen. Dát kan gebeuren, met of zonder autorijden op een circuit! :D