'Leeftijdsgrens 18 bij alcoholverkoop'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shoran123

'Leeftijdsgrens 18 bij alcoholverkoop'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 13:00

DEN HAAG - Het Trimbos-instituut, GGD Nederland en het Nederlands instituut voor alcoholbeleid (STAP) pleiten woensdag in een open brief aan de Tweede Kamer voor invoering van één leeftijdsgrens van 18 jaar bij alcoholverkoop.
© Chris HeijmansNu zijn er twee leeftijdsgrenzen: 16 jaar voor zwak alcoholhoudende drank en 18 jaar voor sterkedrank. De Kamer behandelt woensdag de Drank- en Horecawet.
De drie gezondheidsorganisaties stellen onder meer dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het invoeren van een algemene leeftijdsgrens van 18 jaar werkt bij de aanpak van schadelijk alcoholgebruik door jongeren.

Ook zou het tegemoetkomen aan de wens van gemeenten, die met meer duidelijkheid beter de regels kunnen handhaven.

Schadelijk

Volgens directeur Wim van Dalen van STAP drinken veel jongeren van 15 tot 18 jaar buitensporig veel. Alcohol is schadelijk voor jonge, zich ontwikkelende hersenen.

Zo'n 1800 jongeren van 10 tot 15 jaar melden zich jaarlijks bij de spoedeisende hulp met een alcoholvergiftiging.

Minderheid

Met de huidige mogelijkheid voor jongeren om vanaf hun 16e bier te kopen, behoort Nederland internationaal gezien tot een minderheid, stellen de organisaties verder

Bron: http://www.nu.nl
http://www.nu.nl/binnenland/2245724/lee ... rkoop.html

Tsja, ik weet het niet hoor. Gaat een illegale boel worden hier dan.
Heeft natuurlijk ook voordelen, ben benieuwd wat het gaat worden !:D

Fristi_

Re: 'Leeftijdsgrens 18 bij alcoholverkoop'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:01

Ik ben nu zelf 17, maar ik drink niet. Vrienden van mij die 17 zijn wel. Ik denk inderdaad dat ze er dan illegaal aan proberen te komen. Omdat ze nu gewend zijn het te mogen kopen, maar straks niet meer.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:04

Veel vriendinnen krijgen het door vrienden van 16 of ouder, en als die het ook niet meer mogen halen zullen ze (of iig. ik) veel minder snel iets gaan kopen. Ik heb namelijk geen vrienden boven de 18. Dus ik denk dat het zeker zal helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:50

Wellicht kan het helpen, maar ook nu komen 14/15/16 jarigen aan sterke drank, dus of het écht een verschil gaat maken?

De accijns op drank een heel eind opschroeven, zodat alles flink duurder wordt lijkt me een betere en succesvollere oplossing.
Denk niet dat de gemiddelde puber er op zit te wachten om 50 euro uit te geven voor een avondje comazuipen.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:02

Denk niet dat het helpt, dan kunnen ze beter iets aan de IDcontroles gaan doen zodat 14jarige geen drank meekrijgen ipv het de 16jarige te verbieden :) .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:04

intral schreef:
Denk niet dat het helpt, dan kunnen ze beter iets aan de IDcontroles gaan doen zodat 14jarige geen drank meekrijgen ipv het de 16jarige te verbieden :) .

Maar de 16 jarigen kopen het voor de 14e jarigen, dus dan kun je gaan controleren wat je wilt, maar je zult tot de conclusie komen dat de 16 jarige echt 16 is en dus legaal aankopen mag doen.

Ik vind het een prima idee, maar het idee van het flink opschroeven van de accijnzen lijkt mij ook prima :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:05

ik geloof dat het in Den haag nog niet helemaal doorgedrongen is dat je ook aan alcohol kan komen als je 10 bent :) :)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:15

Focussed schreef:
Maar de 16 jarigen kopen het voor de 14e jarigen, dus dan kun je gaan controleren wat je wilt, maar je zult tot de conclusie komen dat de 16 jarige echt 16 is en dus legaal aankopen mag doen.

Hier kunnen de 14jarigen het zelf halen ( en ja dat heb ik geprobeerd :') ) en dus word het nog meer verkocht. En al helemaal in restaurants, wokken en bioscopen ect ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:28

KiWiKo schreef:
ik geloof dat het in Den haag nog niet helemaal doorgedrongen is dat je ook aan alcohol kan komen als je 10 bent :) :)

Ja, maar ja, je moet toch ergens een grens stellen, om nou ouwe klare aan een 3-jarige mee te geven is ook zo wat :D

Over de opmerking: gaat een illegale boel worden: da's echt weer NL, mag iets niet, doen ze het toch, alleen dan illegaal :=

Nog nooit van: je gewoon aan de regels houden gehoord?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:11

Ik denk ook dat dat geen zin heeft. Mensen drinken nu al veel jonger. 18 is niet te handhaven denk ik. Of je moet het een soort langzaam gaan invoeren. Want in een keer de leeftijd twee jaar omhoog gooien gaat al helemaal niet werken denk ik. Ik ben indd meer voor het strenger controleren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:16

terecht en wat mij betreft mogen ze nog veel strenger worden
als ik zie hoe de jeugd zich hier dronken gedraagt dan schaam ik zelfs mijn ogen uit de kop dat dat een stadsgenoot van mij is
echt not done

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:45

Lijkt me geen slecht plan.
Maar dan niet meer alleen verkooppunten een boete opleggen bij verkoop onder de 18, maar óók de bezitters een flinke boete opleggen!!

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:23

Het zal toch niet erg veel nut hebben. :o
Geloof me als je eraan wilt komen kom je eraan!
Anders vraag je toch gewoon of iemand het boven de 18 boven je haalt? *D
Dat zal je verbazen bij hoeveel cafe's je in den haag alchol meegkrijgt..
Ik kom met mijn 14 jaar de karaoke bar binnen en die is voor 18 + :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:36

En Claire als jij nou zo'n 5 tot 8 euro per drankje neer moet leggen? Hoeveel zou je gemiddeld dan drinken op een avond?
(vraag is niet alleen voor jou trouwens, maar voor alle bokkers onder de 18 in dit topic)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:47

Kanelly schreef:
En Claire als jij nou zo'n 5 tot 8 euro per drankje neer moet leggen? Hoeveel zou je gemiddeld dan drinken op een avond?
(vraag is niet alleen voor jou trouwens, maar voor alle bokkers onder de 18 in dit topic)

En als je dan gewoon goed voordrinkt? Want de supermarkten hebben niet zo'n hoge prijs ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:52

Intral, ik doel dus op flinke verhoging van de prijzen ;)
Dus dat ook je drankje uit de super die prijs krijgt :)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:53

Oh, ik dacht dat je bedoelde alleen in cafe's, discotheken ect ..
Dan vind ik het wel een goed idee :j .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:55

Hmm.. Denk niet dat het veel zal uitmaken, drank krijg je toch wel, je laat gewoon een oudere vriend gaan.. Maar het initiatief is goed. :j Ze moeten gewoon de prijs omhoog doen inderdaad. :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:00

Maar dan wordt het ook voor diegene boven de 18 een stuk duurder. Ik denk niet dat de café's daarop zitten te wachten (omzetverlies). Want ik 23-jarige ga ook echt geen 8 euro voor mijn wijntje betalen hoor :+ .

Ik denk dat goede controle al een heel goed begin is. Natuurlijk komen veel jongeren er vaak toch wel aan, maar ik denk dat als de controle wat scherper is (en dan ook vooral in café's en discotheken) je er toch al een hoop uitfilterd hoor.

Maar eigenlijk moet de mentaliteit van de jongeren zelf veranderen. Dat is het hele probleem, maarja dat is niet zo makkelijk (en eigenlijk is dat diep en diep triest). Laat de coma-zuipers maar betalen voor datgene wat ze op de spoedeisende hulp nodig hebben gehad. Niks declareren/vergoeden door de zorgverzekering, laat ze het maar uit eigen zak betalen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:08

Weet ik niet Zap, kijk naar sigaretten, die worden ook ieder jaar duurder en mensen blijven ze toch we kopen.
Maar de prijsverhogingen laten wel zien dat jongeren minder sigaretten halen.

Net als het rookverbod in de cafe's, ook geen omzetverlies, men blijft toch wel komen.
Dus ik denk dat het wel meevalt met dat omzetverlies, volwassenen blijven wel komen.

Je laatste optie is ook leuk :)
Maar hoe doe je het dan voor degenen die nét niet op de SEH belanden?
Maar wel ieder weekend (of vaker) katjelam zijn?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:19

Kanelly schreef:
De accijns op drank een heel eind opschroeven, zodat alles flink duurder wordt lijkt me een betere en succesvollere oplossing.
Denk niet dat de gemiddelde puber er op zit te wachten om 50 euro uit te geven voor een avondje comazuipen.

Zou ik ook niet zo blij mee zijn hoor...
Is toch idioot dat 'normale' mensen veel meer zouden moeten betalen omdat die retards geen maat kunnen houden?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:22

Die hebben dan 'geluk'. Ik zie dat betalen voor eigen zooi op de SEH niet zozeer als dé regel om het op te lossen, maar meer een regel die misschien voor zorgt dat comazuipers niet 2x op de SEH belanden en heel misschien wel beter nadenken voor als ze een drankje nemen.

Ik vind wel dat de prijzen in een supermarkt omhoog mogen/moeten. Voor een paar euro heb je al een fles wijn, voor 3 euro meer heb je al een fles sterke drank. Dus daarin mag het best omhoog gaan :j. Maar 8 euro voor een wijntje wordt mij wat te gortig (helemaal als het glas ook nog vol zit met ijsklonten :P).

Misser, er zijn altijd mensen de dupe. Zo ook hier. Neemt niet weg dat ook ik 8 euro voor een wijntje wel erg duur vindt en daar ook flink van zou balen :j.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:25

Ja, maar hier is een hele grote groep mensen de dupe van een relatief kleine groep. Dat vind ik niet echt een passende maatregel.
Zou het heel betuttelend vinden als de overheid hiertoe zou besluiten, waar is de eigen verantwoordelijkheid van mensen (en ouders?) gebleven?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:28

Maar zo makkelijk is het niet. De jongeren die wel (coma)zuipen, kunnen het wat mij betreft ook lekker uitzoeken. Maar het zijn ook die (coma)zuipers die wel naar de SEH moeten en hulp nodig hebben (wie weet ten koste van jou?), het zijn we die (coma)zuipers die ongelukken veroorzaken en het zijn ook die (coma)zuipers die voor overlast zorgen.

Hielden ze de verantwoordelijkheid maar bij zichzelf. Dan zou het een stuk makkelijker zijn :j

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:31

Dat is waar. Misschien zou je die overlast dan (meer) strafbaar kunnen stellen? Dronken in de auto/op de scooter? Hup, rijbewijs kwijt, en niet achteraf piepen dat je 'm echt nodig hebt voor werk ofzo, gewoon 5 jaar pech.