Nieuwe premier in Groot Brittannie: ander kiesstelsel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Nieuwe premier in Groot Brittannie: ander kiesstelsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:30

Zit naar de beeb te kijken, breaking news: Gordon Brown heeft net ontslag genomen en op Buckingham Palace wachten ze nu op David Cameron omdat hij zo te zien de nieuwe premier is geworden. Ben benieuwd of hij het nieuwe kiesstelsel erdoor krijgt.

Wat vinden de bokkers? Is GB toe aan een ander kiesstelsel?

mayniac_val

Re: Nieuwe premier in Groot Brittannie: ander kiesstelsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:50

Interessant :D
Ik denk het niet, het twee-partijenstelsel zit zo diep geworteld, waarschijnlijk stemmen de meeste mensen dan toch op de conservatieven of op de Labour partij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:52

Maar er komt nu dus een nieuwe premier. Van LibDem als ik me niet vergis (Liberal Democrats)

mayniac_val

Re: Nieuwe premier in Groot Brittannie: ander kiesstelsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:57

Klopt, maar ik weet niet hoe lang mensen de 'nieuwigheid' op prijs zullen stellen. Ze zullen het voor even wel leuk vinden (kapitalisme was bijvoorbeeld in Rusland ook even leuk), maar ik denk dat ze na een tijdje toch weer liever terug willen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 22:10

Ik had me vergist, Clegg is natuurlijk van LibDem :o

Het was net ook op het NOS-journaal, lijkt erop dat er een coalitie komt. En een referendum over een hervorming.

Eindelijk Liberal Democrats in de regering *\o/*

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:28

Ik ben benieuwd of er echt iets gaat veranderen.
De conservatieve Cameron is nu premier geworden, en die is van plan een coalitie te vormen met de Liberaal Democraten van Clegg.
Clegg wil het kiesstelsel veranderen, want met het huidige systeem (lijkt een beetje op Amerika) hebben ze maar 8 of 9 procent van de parlementszetels gekregen, maar in totaal iets van 23% van alle stemmen gehaald. Beetje krom dus. Blijkbaar hebben de conservatieven beloofd dat er een referendum hierover gaat komen.

Engelsen lijken heel erg bang (terughoudend) te zijn voor een coalitie-regering, dat is hier blijkbaar al 70 jaar niet meer voorgekomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 22:33

Nee, het is allemaal vrij uniek. Brown kwam er niet uit met de coalitie en nu ineens pats boem vertrekt hij en staat er binnen een uur iemand anders.

Referendum is dacht ik een "eis" van de liberalen. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. Traditie is natuurlijk bijna alles maar de laatste tijd is er wel meer veranderd in GB wat eerder ook voor eeuwig onveranderlijk leek. We zullen zien :) Ik denk dat het referendum er gaat komen, en dat er best nog wel eens wat mensen voor zouden gaan stemmen.