Van Vollenhove slaat weer toe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Van Vollenhove slaat weer toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 14:17

Pieter van Vollenhove heeft weer een zaak opgelost met een uitkomst waar niet iedereen blij mee is. Die man doet toch wel prima werk
Bron nu.nl

Piloten verzuimden crash bij Schiphol te voorkomen

Ze hebben inadequaat gereageerd.
Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een donderdag gepresenteerd onderzoek over de oorzaak van het ongeval. Het vliegtuig crashte woensdagmorgen 25 februari 2009 tijdens de landing in een weiland . Negen personen kwamen om, 120 raakten gewond.
Hoogtemeter
De directe oorzaak van het ongeval is een haperende radiohoogtemeter. Daardoor nam de Boeing 737-800 tijdens de landing op de automatische piloot gas terug en hield het te weinig snelheid over om in de lucht te blijven.
De piloten hadden vervolgens echter kunnen voorkomen dat het vliegtuig crashte. Toen de stuurknuppels begonnen te trillen als signaal dat de gashendels dichtgingen, hadden ze vol gas moeten geven en tegelijk de neus van het vliegtuig naar beneden moeten drukken.
Dat gebeurde ook binnen een seconde, maar toen de gezagvoerder het overnam zette hij de gashendels weer in de nulstand en gaf daarna weer te laat gas. Uit de voicerecorder blijkt ook dat de drie piloten onderling vrijwel niet hebben gesproken over de problemen, terwijl er vijf keer een waarschuwingssignaal afging.
Luchtverkeersleiding
Naast de haperende hoogtemeter en de fouten van de piloten, gaat ook de luchtverkeersleiding op Schiphol niet vrijuit. Die is volgens de Onderzoeksraad onvolledig geweest in haar aanwijzingen aan de piloten.
Overigens wisten vliegtuigfabrikant Boeing en veel luchtvaartmaatschappijen al jarenlang dat het radiohoogtemetersysteem van de Boeing 737-800 problemen opleverde, maar werd dit niet aangemerkt als een veiligheidsprobleem. Tot de crash bij Schiphol slaagden bemanningen er steeds in soortgelijke problemen op te lossen.
Boeing zei in een reactie dat het verschillende maatregelen heeft genomen met betrekking tot de hoogtemeters. Maya Spetter, een van de Nederlandse letselschadeadvocaten die namens slachtoffers werken aan schadeclaims, liet weten niet verrast te zijn door het rapport.

Janine1990

Re: Van Vollenhove slaat weer toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:20

Maar dat heeft meneer Van Vollenhove persoonlijk uitgezocht?
Dat kan ik niet echt concluderen...

Wel is het belachelijk hoe makkelijk er gedacht wordt...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 14:32

Janine1990 schreef:
Maar dat heeft meneer Van Vollenhove persoonlijk uitgezocht?

Onder zijn supervisie, hij maakt mogelijk dat men echt tot de bodem gaat met zon onderzoek. Dat deed hij ook bij de Schiphol brand o.a.

Anoniem

Re: Van Vollenhove slaat weer toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:37

Ik vind het topwerk wat die man doet.

Uiteraard zit hier nog een flinke staart aan, maar ik heb groot respect voor de eerlijkheid waarmee dit is gepresenteerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:37

Aaah op die manier. :)
Ja, ik geloof dat die man toch wel heel wat voor zijn land doet, ik krijg niet alles even goed mee, maar heb nog nooit iets slechts over hem gehoord. :)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:52

Op mij komt Van Vollenhoven ook over als een zeer capabel man, die bovendien alles goed overweegt voordat hij iets zegt en voordat hij veroordeelt (wat hij niet frequent doet).
Wat betreft deze crash vond ik vooral het animatiefilmpje erg duidelijk, daarnaast werd ook zorgvuldig uit de doeken gedaan hoe het zat zonder expliciet 1 zwart schaap aan te wijzen (Boeing of de piloten? Dat wordt nog wat).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 17:57

Sander_ schreef:
Op mij komt Van Vollenhoven ook over als een zeer capabel man, die bovendien alles goed overweegt voordat hij iets zegt en voordat hij veroordeelt (wat hij niet frequent doet).
Wat betreft deze crash vond ik vooral het animatiefilmpje erg duidelijk, daarnaast werd ook zorgvuldig uit de doeken gedaan hoe het zat zonder expliciet 1 zwart schaap aan te wijzen (Boeing of de piloten? Dat wordt nog wat).

Pieter van Vollenhove is in deze functie uitgegroeid tot een sterke onkreukbare man die zich niet van de wijs laat brengen en de waarheid boven tafel haalt. Zo bracht hij bij de Schipholbrand 2 ministers in een moeilijk parket.

Direct na de crash wees de Turkse luchtvaart maatschappij iedere verwijzing naar de piloten zeer nadrukkelijk (ik zeg het maar vriendelijk) van de hand.
Nu waren ze er ook weer heel snel bij om te verklaren dat de piloten beslist niets verweten kan worden.
Die voelen de claims al komen