Griekenland: failliet en dan toch staken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Griekenland: failliet en dan toch staken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:28

Ik begrijp het niet helemaal meer...Griekenland is failliet, moet flink bezuinigen en dan toch de hele boel platgooien? Men protesteert tegen de corrupte regering, maar dit is wel een regering die door de Grieken zélf gekozen is. Bezuinigen is nooit leuk, dat begrijp ik, maar als ik dan lees dat in veel gevallen de 13e en 14e maand gaan vervallen, dan denk ik ook: logisch, dat het zo slecht gaat met het land. Ik krijg geen 14e maand, en zelfs geen 13e...:n
Die lening van 110 miljard (waaronder 3 miljard van Nederland), geld in een bodemloze put of komt Griekenland er weer bovenop?

secricible

Re: Griekenland: failliet en dan toch staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:46

Ik vrees dat het allemaal een bodemloze put ingaat. Zodra Griekenland een beetje het gevoel heeft dat ze moeten bezuinigen (de inwoners dan), beginnen ze al te dreigen met stakingen.
Nederland is ook niet blij met bezuinigingen, maar accepteert wel als het nodig is. In griekenland kan dit blijkbaar niet. Ik vrees dat er nog veel meer geld in Griekenland gepompt gaat moeten worden..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:48

We hebben geeb keus, we moeten wel dokken. Wat denk je dat er zou gebeuren als griekenland failiet gaat?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:24

Laat ze eerst een goed plan maken waarmee ze de gat kunnen dichten en dan krijgen ze pas geld.
Het gaat wel ook om ons geld :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:54

Dat afschaffen van de 13e en 14e maand is wel een loonsverlaging van 15%, dat is geen kattenpis. Waarschijnlijk hield het de maandsalarissen kunstmatig laag en zullen die nu omhoog moeten waardoor de loonkosten uiteindelijk niet dalen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:59

Ik verbaas me er ook over, het gaat al bar slecht met de economie en dan 2 dagen staken en alles plat?
Wat kost dat wel niet aan miljarden?

Maar we weten natuurlijk hier in Nederland vanaf de zijlijn niet wat er allemaal precies speelt...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:09

De grieken voelen niks van de miljarden die wij ze geven. Logisch gevolg van de euro is dat je elkaar helpt. Bovendien denken de meeste grieken dat ze het slechter hebben dan bv nederlanders en duitsers...

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:13

Ik vind het logisch dat de Grieken staken, daar zouden Nederlanders een voorbeeld aan kunnen nemen.. Er wordt ons van alles afgepakt; studiefinanciering gaat er aan, doorwerken tot 67 jaar, chronisch zieken moeten zelf hun medicijnen gaan bekostigen, op het onderwijs wordt nog meer bezuinigd, en zo kan ik nog wel even doorgaan.. En wij (NL'ers) pikken dat maar gewoon ? Ik vind het dus volstrekt logisch dat een bevolking gaat staken als de regering er een compleet zootje van heeft gemaakt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 14:23

Dat het slecht gaat met een land hoeft niet altijd aan het beleid te liggen: dit kan ook veroorzaakt worden door 'buitenaf'. Moet je dan maar meteen je werk neergooien? Het komt op mij over als een chantagemiddel...en soms worden er maatregelen genomen die écht niet anders kunnen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:36

Ik kan hun reactie wel begrijpen. Je moet je even in de positie van de Grieken verplaatsen. Dit alles gaat ook allemaal boven hun hoofd voorbij. Het is niet dat janneke en mieke op de straat in directe lijn schuld hebben aan het faillissement. En plots dan het nieuws dat hun land failliet is en dan nu een besparingsplan dat de mensen hard in de portemonnee raakt. Tuurlijk dat ze dan reageren en dit zich kan uiten in de vorm van een staking.

Wat zou er hier gebeuren moesten plots alle bonussen, vakantiegelden en andere gelden wegvallen en er verder ook een hoger btw tarief ingevoerd zal worden? Tuurlijk voelen die mensen zich nu in een hoek gedreven.

Langs de andere kant, beter dit dan effectief een failliet Griekenland. Hoewel het zeker voor jan modaal geen leuke tijd zal zijn.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 14:40

@Bulck: dat ben ik met je eens...

En ik kan ook heel goed begrijpen dat 'de Griek' het niet eens is met de maatregelen, maar ik denk dat in dit geval dat het compete openbare leven platgooien de situatie alleen maar erger maakt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:46

dorothea schreef:
@Bulck: dat ben ik met je eens...

En ik kan ook heel goed begrijpen dat 'de Griek' het niet eens is met de maatregelen, maar ik denk dat in dit geval dat het compete openbare leven platgooien de situatie alleen maar erger maakt.

Ja ok ik ben zelf ook wel tegen een dergelijke vorm van staken. Inderdaad omdat ze daarmee zichzelf enkel zullen snijden. Langs de andere kant ze zijn toch failliet, dus die paar dagen gaat het ook niet uitmaken. Het is niet dat de leningen van de ene op de andere dag ook op de Rekening staan en dan moet er eerst nog een allocatie gaan gebeuren van die gelden.
Dus zowieso moet alles terug op gang getrokken worden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:48

In Griekenland wordt altijd snel gestaakt.
De problemen daar zijn niet veroorzaakt door de huidige regering, maar door de vorige. Ook is er veel corruptie bij amtenaren en bijv.de gezondheidszorg. Het is heel normaal om onder de tafel geld te geven om (eerder of beter) geholpen te worden.
Door de bezuinigingen in Griekenland is de gewone Griek de dupe en daarom wordt daar gestaakt.
De problemen in Griekenland zullen helaas door de staking erger worden.

Tevens gaat niet iedere Griek met pensioen als hij 53 jaar is, dat zijn vooral de ambtenaren. Ook heeft de gewone Griek geen 13e en 14e maand.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:49

Electra63 schreef:
De problemen daar zijn niet veroorzaakt door de huidige regering, maar door de vorige. Ook is er veel corruptie bij amtenaren en bijv.de gezondheidszorg. Het is heel normaal om onder de tafel geld te geven om (eerder of beter) geholpen te worden.
Door de bezuinigingen in Griekenland is de gewone Griek de dupe en daarom wordt daar gestaakt.

Tevens gaat niet iedere Griek met pensioen als hij 53 jaar is, dat zijn vooral de ambtenaren. Ook heeft de gewone Griek geen 13e en 14e maand.

Ja ok, maar Griekenland is wel een land van bureaucratie en dus heel veel ambtenarenpostjes

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:50

Ik hoor net dat er grote rellen zijn in Athene en dat er doden zijn gevallen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:56

bulck schreef:
Electra63 schreef:

Ja ok, maar Griekenland is wel een land van bureaucratie en dus heel veel ambtenarenpostjes

Ja dat klopt, maar volgens mij is de bureaucratie hier net zo erg.

De corruptie-problemen stammen nog uit de tijd van het Kolonels-regime. Toen was er zoveel corruptie dat mensen dat nog steeds normaal vinden.

Voor de gewone modale Griek is het heel erg moeilijk om je hoofd boven water te houden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:59

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:15

Ik ben het zeker niet eens met alle toestanden nu in Griekenland, maar ik kan de mensen ook wel begrijpen.

De lonen in Griekenland liggen een stuk lager dan in Nederland, terwijl de prijs van het levensonderhoud te vergelijken is met Nederland. Zie dan met extra bezuinigingen en een hoger BTW-tarief het hoofd nog maar eens boven water te houden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:19

Oh ja, met je 53ste met pensioen: dat kost toch klauwen met geld? (was ik in mijn beginpost vergeten :D)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:23

dorothea schreef:
Oh ja, met je 53ste met pensioen: dat kost toch klauwen met geld? (was ik in mijn beginpost vergeten :D)

Dat geldt niet voor de gewone Griek. Dat geldt voor de ambtenaren, en ja dat kost heel veel geld.
Maar de gewone griek met een winkel of automonteur of diegene die in het toerisme werken, die gaan niet met pensioen als ze 53 zijn. De normale pensioenleeftijd is 61 jaar, dacht ik.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:32

De problemen die het land heeft zijn echt niet leuk. Voor die mensen moet er een oplossing komen. Maar ik denk niet dat je meer geld in de kas krijgt door auto's, brandweer auto's, winkelpanden en andere (maatschappelijke) dingen in de fik te steken. :?

Net even zitten kijken op tv... wat een chaos daar zeg...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:38

Als Grieken gaan staken, dan is het al snel een chaos.
Ze zijn letterlijk en figuurlijk licht-ontvlambaar.
Ik denk dat dit nog wel even gaat duren.
Ik hoop het niet, want ik ga over 3 weken daar naar toe, dus ik hoop dat het dan weer wat rustiger is, maar ik betwijfel het.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:44

Misschien is beter voor ons, om griekenland uit de EU te gooien..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:45

Dagmar_k schreef:
Misschien is beter voor ons, om griekenland uit de EU te gooien..

Tuurlijk, doen we ff, daarna Portugal, Spanje etc.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:48

Die landen failliet, wij failliet..