Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

CtjeLief

Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:00

Ten eerste, ik open dit topic niet n.a.v. een specifieke bron, ik open het meer als maatschappelijk topic, wel voeg ik een link toe naar een flimpje dus dit kan wellicht als bron beschouwd worden

Anoniem solliciteren. In een ander topic plaatste ik laatst een opmerking over anoniem solliciteren, en ik merkte dat dat wel wat reacties losmaakte, ik kreeg er ook wat vragen over via PB. Dus wellicht om het hier eens met elkaar over te hebben.

Hoe denken wij over anoniem solliciteren?

Zoals sommigen al weten werk ik als voorlichter/trainer op een bureau tegen discriminatie en voor gelijke behandeling.

Denk ik dat anoniem solliciteren DE manier is om discriminatie tegen te gaan? NEE!

Maar ik denk dat mensen die wellicht niet zo snel op gesprek worden uitgenodigd (vrouwen, 'ouderen', allochtonen, mensen met handicap) door middel van anoniem solliciteren meer kans hebben op een eerste gesprek.

Dan kun je denken: de werkgever kan hem alsnog afwijzen op bovengenoemde gronden: ja dat kan. Maar de persoon is inmiddels wel op gesprek en heeft toch de kans zichzelf te laten zien met zijn/haar kwaliteiten dus wellicht geeft een werkgever de persoon toch een kans, terwijl hij in de eerste instantie de sollicitatiebrief misschien al opzij had geschoven.

Ik denk zeker dat een een positief hulpmiddel is om mensen op een eerlijke manier door de 'eerste selectie' te krijgen.

Er zullen mensen die zeggen: een werkgever moet toch zelf weten wie hij aanneemt? Dan zeg ik: ja, maar dat gebeurt uiteindelijk alsnog wel na zijn eerste selectie en dan heeft ie toch iemand op kwaliteiten/opleiding gekozen, en dat is toch het belangrijkste?

Ik heb er nog veeeeel meer over te zeggen maar ben ook benieuwd naar jullie mening! Er valt een hoop voor te zeggen en ook ik kan me best ook wat weerstanden voorstellen, dus brand los!

Hierbij een link, naar een filmpje wat denk ik goed laat zien waar het om gaat. Misschien kun je denken als je dit fimpje ziet: 'overdreven', maar niets is (helaas) minder waar want in de praktijk komt dit nog verbazingwekkend veel voor.. Als ik dit filmpje dan ook laat zien tijdens bijv. trainingen merk ik dat het bij sommigen erg veel los maakt, omdat zij dit herkennen...

http://www.youtube.com/watch?v=W_O3s1__QSg

Mijn vraag is om het wel netjes en vooral respectvol te houden, laten we aub niet minderwaardig over bepaalde 'groepen' praten, geef je mening onderbouwd en met respect en hou rekening met elkaar! Ik denk dat het dan best een heel interessant onderwerp is om het over te hebben..! En mocht je na de discussie van mening veranderd zijn over het onderwerp kun je je stem aanpasssen..

Bon_Bon

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:03

Werkt het ook tegen positieve discriminatie, dus dat een Gehandicapte, buitenlander,vrouw niet alleen uitgenodigd worden OMDAT ze dat zijn, terwijl iemand anders wellicht beter die functie had kunnen krijgen, maarja er is nu eenmaal zoveel % nodig????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:03

Ik denk dat dit na verloop van tijd juist een negatief effect gaat krijgen. Het bedrijf kan wellicht gaan denken dat mensen die anoniem solliciteren iets achter houden wat het werk mogelijk kan beperken, en knikkeren deze dan bij voorbaat al weg.

Op de korte termijn lijkt het me een goed plan, ik weet alleen niet hoe het op de langere termijn gaat werken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:06

Bon_Bon goede vraag! Werkt dezelfde kant op als discriminatie.. De werkgever selecteert een aantal sollicitanten op grond van kwaliteiten/diploma/ervaring etc. Dan volgt een gesprek, waar de werkgever dan voor kiest.... tja

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:07

In mijn ideale wereld moet iedereen anoniem solliciteren :) Want wat zegt een naam? Wat zegt geslacht? Wat zegt afkomst? Het gaat er in mijn ogen om wat je kunt en welke kwaliteiten je in huis hebt..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:10

Een werkgever zoekt soms een bepaalde type persoon, dat heeft weinig met afkomst of geloof te maken maar met uiterlijk en positieve, vriendelijke uitstraling, of een net nederlands accent en een mooie stem. Bijvoorbeeld als je iemand achter de kassa zet, in een winkel, achter de telefoon of voor een andere sociale functie. Dan moet je gewoon vantevoren een foto zien of de stem horen, zodat je niet 300 mensen op sollicitatie hoeft te laten komen waarvan je er 200 alweer bij de deur kan afwijzen.

Dus nee, geen goed idee.
En inderdaad, iemand die anoniem solliciteert heeft altijd iets te verbergen of is niet zelfverzekerd.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:13

Ik vind het ook geen goed idee, als je de kwaliteiten hebt, kan ik me niet voorstellen dat ze je afwijzen omdat je bijv. niet Nederlands bent. En in sommige functies moet je bijv. representatief zijn en een fijne stem hebben, denk aan receptioniste. Dan is anoniem solliciteren natuurlijk helemaal niet handig.

Ik zou persoonlijk ook nooit anoniem solliciteren.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:17

Citaat:
als je de kwaliteiten hebt, kan ik me niet voorstellen dat ze je afwijzen omdat je bijv. niet Nederlands bent

Dit gebeurt ontzettend vaak.. (zie ook filmpje)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:21

CtjeLief schreef:
Citaat:
als je de kwaliteiten hebt, kan ik me niet voorstellen dat ze je afwijzen omdat je bijv. niet Nederlands bent

Dit gebeurt ontzettend vaak.. (zie ook filmpje)

Mijn vader is niet Nederlands, is nog nooit afgewezen. En heb je ook contact gehad met al die bedrijven waar ze afgewezen zijn? Er worden ook mensen afgewezen omdat ze gewoon net niet goed binnen de functie passen. Maar dat gebeurd "echte" Nederlanders ook..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:23

Ik werk voor een uitzendorganisatie en ook wij zijn tegen discriminatie! Wij hebben bij onze klant dan ook echt van alles wat zitten en hebben een speciaal aangepast opleidingstraject voor deze doelgroepen. Maar moet ook wel zeggen dat mijn ervaring met deze doelgroepen vaak al zelf heel veel beren op de weg zien en moeilijk daar doorheen kunnen kijken.

Voorbeeld: Man solliciteerd voor een functie van callcentermedewerker maar legt een salarisindicatie neer van meer dan 200% van het bruto uurloon. Hij is overtuigd van zijn kwaliteiten en vind dat hij dat salaris ook waard is (of iig een groot deel daar van) Ik leg hem uit dat zijn indicatie niet realistisch is en ook niet eerlijk is na de overige medewerkers dus hem onder die voorwaarden afwijs voor die functie. Vervolgens beticht hij mij van discriminatie omdat hij 51 jaar oud en is hem vanwege zijn leeftijd niet wil aannemen. (toevallig heb ik hier twee heren op de afdeling van 61 en 63 :D )

Zo heb ik er nog tientallen van deze voorbeelden. Ik knap eerlijk gezegt wel snel af op mensen die zich snel verschuilen achter discriminatie terwijl er nog veel verbeterd kan worden aan hun wijze van solliciteren en inzicht van hun kunnen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:25

natuurlijk, ik zeg ook niet dat het altijd gebeurt, maar het gebeurt en meer dan je denkt. Er zijn werknemers van buitenlandse afkomst die wel worden aangenomen, maar er zijn er ook veel die niet eens op gesprek komen. Ik heb met bedrijven gesproken waar ze letterlijk zeiden: wij willen geen buitenlander, of wij willen geen vrouwen. Bovendien gaat het niet alleen om afkomst, wat ook een steeds groter probleem is geworden zijn mensen die 'wat ouder' die er gewoon niet meer tussen komen.. Ook zijn er klokkenluiders geweest die kenbaar maakten dat 'hun' bedrijf mensen van bijv. buitenlandse afkomst bewust niet uitnodigden voor gesprek. Dus ja, het gebeurt zeker..

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:26

EDIT:
Heb net je filmpje eventjes bekeken.

Mijn moeder, Nederlandse, heeft ook wel honderden sollicitatie-brieven uitgestuurd en hier ook (op een enkele afwijzing na) geen reacties op gehad. Heeft bijna een jaar thuis gezeten en is nu pas weer aan het werk. Het geld net zo goed voor Nederlandse mensen. Maar ik vind er in het filmpje iets teveel nadruk op liggen dat het gaat om een buitenlands persoon. Misschien worden ze daar helemaal niet op afgewezen, maar op het feit dat een ander beter in het profiel van de baan past..

En denken dat het zo is zoals in het filmpje, of echte cijfers vanuit onderzoeken..Daar zit ook nog wel verschil in.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:29

Citaat:
Ik knap eerlijk gezegt wel snel af op mensen die zich snel verschuilen achter discriminatie

Helemaal met je eens, dat heb ik ook vaak genoeg zien gebeuren, maar ik heb ook de andere kant gezien, namelijk dat mensen ECHT worden gediscrimineerd..

Zo had ik eens een client die maar niet aan een stageplek kwam, werd nergens uitgenodigd, zij was van Marokkaanse afkomst in dit geval. Haar vriendin verwees haar naar een leuke stageplek, en mn client voldeed aan alle voorwaarden, gesolliciteerd: niets, geen reactie.
Vervolgens heeft zij uit zichzelf dezelfde sollicitatiebrief toegestuurd met Nederlandse naam en Voila, ze werd uitgenodigd op gesprek! (zelfde brief!!)

Dat zet mij dan toch aan het denken........

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:30

In mijn beginpost heb ik daarom duidelijk gewezen op verschillende gronden waarop afgewezen kan worden.. Filmpje is even om een voorbeeld aan te nemen..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:32

Ik geloof ook direct dat er veel bedrijven zijn die discrimineren en daar ook nog gewoon voor uitkomen (is toch stoer om iets tegen "buitenlanders" te hebben _-:( ) Er moet nog veel veranderen.

Zelf heb ik de ervaring dat vooral ook veel vrouwen in leeftijd dat ze normaliter kinderen gaan krijgen veel gediscrimineerd worden. Het idee dat ze dan eventueel met zwangerschaps en ouderschapsverlof gaan en daarna partime willen gaan werken veel werkgevers tegenhoudt mensen aan te nemen. Erg treurig

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:34

klopt Salsa.. ik heb vrouwen gesproken die solliciteerden waarbij werkgevers soms zelfs het lef hadden te vragen wanneer deze vrouwen evt aan kinderen zouden beginnen... Dat is toch te vreemd voor woorden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:37

Dat is helemaal niet vreemd voor woorden. Het is voor een werkgever ongunstig om iemand aan te nemen die daarna een tijd uit de running ligt vanwege een baby.
Daarin tegen vinden 'we' in onze maatschappij dat je kinderen moet kunnen krijgen zonder dat dit gevolgen heeft voor je werk. Dit is dan ook vastgelegd in de wet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:38

Er is de afgelopen tijd genoeg berichtgeving in het nieuws geweest dat discriminatie op de werkvloer daadwerkelijk voorkomt. Het is dus echt niet alleen maar verschuilen achter...

Denk bijvoorbeeld aan AH to GO, daar werd dus specifiek door managers aangegeven om geen Marokanen meer aan te nemen. Je kan van Marokanen van vinden wat je wil, maar maar volgens de wet gelijke behandeling mag je daar gewoon niet op selecteren bij een sollicitatie.

Ik denk dus wel dat in sommige gevallen anoniem solliciteren kan helpen. Logisch is dan natuurlijk wel dat de hele sollicitatie anoniem moet gebeuren, en niet een paar brieven anoniem en de rest gewoon met Piet de Vries en Tineke van de Berg.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:39

Op mijn stagebedrijf hebben we jaarlijks behoorlijk wat sollicitanten (we hebben ongeveer 5x per jaar een groep a 15 cursisten en daarnaast nog freelancers).

Toevallig vorige maand een meisje gehad dat eerlijk vroeg of het dragen van een hoofddoek een probleem was. Vanwege haar openheid en eerlijkheid werd hier heel positief op gereageerd!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:39

Asyaa schreef:
Dat is helemaal niet vreemd voor woorden. Het is voor een werkgever ongunstig om iemand aan te nemen die daarna een tijd uit de running ligt vanwege een baby.
Daarin tegen vinden 'we' in onze maatschappij dat je kinderen moet kunnen krijgen zonder dat dit gevolgen heeft voor je werk. Dit is dan ook vastgelegd in de wet.

Dat is wel vreemd, want daar mag je namelijk helemaal niet naar vragen in een sollicitatie. En vrouw hoeft daar dus ook geen antwoord op te geven.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:41

Ja maar Asyaa, het is voor een werkgever wettelijk verboden (dus strafbaar) om een vrouw om deze reden af te wijzen.. Meestal zijn ze zo slim om die reden niet uit te spreken (wat het moeilijk maakt aan te pakken) maar het gebeurt vaak, een werkgever heeft trouwens genoeg opties om tijdelijke vacatures in te vullen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:41

MysticTinker schreef:
En inderdaad, iemand die anoniem solliciteert heeft altijd iets te verbergen of is niet zelfverzekerd.

Dt vind ik nogal een verregaande aanname.
Ik vind het op zich geen gek idee, sollicitatiebrieven zijn toch al heel anoniem en zeggen maar weinig over hoe je het als werknemer zult doen. (Behalve de obvious: iemand die het niet voor elkaar krijgt een verzorgde brief te sturen... daar heb ik weinig vertrouwen in. Maar verder is het vooral een oefening in sociaal wenselijk gedrag en wordt er nogal makkelijk geselecteerd op inderdaad allerlei niet terzake doende vooroordelen.)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:50

Asyaa schreef:

Maar wat dacht je van ziekte, ongeluk, of andere baan. Allemaal redenen waarom iemand en voor langere tijd uit kan gaan. Daarbij is zwangerschap geen ziekte en kan een vrouw vaak nog gewoon goed haar werk doen tijdens en na de zwangerschap. Daarbij zijn er (gelukkig) ook steeds meer mannen die een papadag nemen en dus ook niet meer fulltime aan de slag gaan.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:53

Ik voel me een beetje ambigu bij deze discussie. Natuurlijk vind ik het voorbeeld van een meisje dat opeens wel wordt uitgenodigd wanneer ze een Nederlandse naam noteert niet kunnen. Maar het voorbeeld uit het filmpje vind ik al weer een twijfelgeval. Bedrijven mogen ook selecteren op uitstraling en die verandert in het filmpje van nogal dwars/uitdagend naar braaf/volgzaam. Dat is nogal een verschil, onafhankelijk van de naam/huidskleur.

Dat een bedrijf liever niet iemand aanneemt met een verhoogde kans op ziekteuitval (ouder iemand, vrouw tussen de 30 en 40 in een vaste relatie) vind ik ook niet zo vreemd. Dat kost het bedrijf op de lange duur gewoon geld. Zulke mensen zullen dus met extra goede referenties aan moeten komen zetten om toch uitgenodigd te worden.

Tsja, of dit moet mogen? Ik weet het niet. Uiteindelijk zoekt een bedrijf toch een totaalplaatje: niet alleen iemand met de juiste kwaliteiten, maar ook de juiste instelling, beschikbaarheid, toekomstperspectieven. Dat kun je toch beter inschatten met persoonsinformatie. Anoniem solliciteren lijkt me dus niet altijd handig. Als een bedrijf je wil uitzenden naar een islamitisch land is het ook wel van belang te weten of je man of vrouw bent, ongeacht je kwaliteiten ;).

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:55

Citaat:
Dat een bedrijf liever niet iemand aanneemt met een verhoogde kans op ziekteuitval (ouder iemand, vrouw tussen de 30 en 40 in een vaste relatie) vind ik ook niet zo vreemd. Dat kost het bedrijf op de lange duur gewoon geld.

Dus omdat het bedrijf dit teveel geld kost zouden deze mensen niet dezelfde kansen moeten krijgen net als ieder ander? Vind dat persoonlijk nogal een makkelijke uitweg...