Iniatiefwet: Dierenverbod voor dierenbeul

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Iniatiefwet: Dierenverbod voor dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 23:19

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6564 ... tml?p=15,2

Citaat:
'Dierenbeul mag nooit meer dieren houden'

DEN HAAG - Het moet dierenbeulen worden verboden de rest van hun leven dieren houden. Daartoe roept de Dierenbescherming Kamerleden op, woensdag in een advertentie in de Volkskrant. In de Tweede Kamer wordt woensdag een initiatiefwet besproken van CDA en PvdA over dit onderwerp, maar dat voorstel gaat de dierenbeschermers niet ver genoeg.
Afbeelding

Volgens het voorstel van Harm-Evert Waalkens (PvdA) en CDA'er Henk Jan Ormel moet een rechter bij het bestraffen van dierenmishandeling de dader een verbod van maximaal tien jaar kunnen opleggen voor het houden van dieren. Nu geldt bij dierenmishandeling nog dat de rechter een proeftijd kan opleggen, waarbij een verbod voor het houden van dieren geldt van maximaal drie jaar.

Een heel goed iniatiefwetvoorstel imo. Eeuwig verbod kan ik me ook wel in vinden eerlijk gezegd. Af en toe komen er een misstanden voorbij.
Zo'n pijl als bijgaande foto is wss door kwajongens gedaan. Daar zou een eeuwigdurend verbod een te grote straf zijn imo. Meestal gaan die er in de loop van de jaren wel anders over denken en schamen ze zich rot.

Welke mishandelingen zou jij niet onder eeuwigdurend willen laten vallen of juist wel ?

abeltje_xx

Re: Iniatiefwet: Dierenverbod voor dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:25

ik kan me in tijdelijke verboden heel goed vinden als er een flinke mishandeling aan de kaak is gesteld, maar men nog denkt dat de persoon in kwestie zijn leven kan beteren( denk dan aan gebrek aan kennis, overmacht, ongelukken, geld tekort)
bij sommige dingen die ik voorbij zie komen denk ik wel eens, jij mag echt nooit meer een dier aanraken, halvegare malloot.
van die uitgemergelde, half in elkaar geslagen of door de maaien levend opgevreten beestjes met eigenaren die doen alsof hun neus bloedt, ook als je al tien keer bent langsgeweest met de Db of politie of die iedere keer weer nieuw spul aanschaffen en hetzelfde laten gebeuren. die mogen gewoon niks meer. nooit niet meer. maar dan zal je daar streng op moeten toezien, ook als zo'n persoon verhuisd oid. en ik ben benieuwd hoe ze dat willen doen. want vallen goudvissen of hamsters daar dan ook onder? :)

bij kwajonges streken ( zoals die eend, achossie arm beest) denk ik dat je met een stevige waarschuwing en eventueel een boete of taakstraf al een heel eind komt. helemaal rot laten schrikken en dan doen ze het nooit meer :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:36

en wanneer is iemand een dierenbeul?
iemand op een slachthuis waarvan het slachtdier niet het gewenste resultaat toont na het "schieten"?
Iemand die een ree aanrijdt?
Een jager die helaas niet met eerste schot het dier gelijk dood?
Een Da die en verkeerde diagnose stelt?
Iemand van een verzekeringsmaatschappij die meent dat een dier niet dood hoeft?
Iemand die niet genoeg kunde en kennis heeft vergaart om te weten dat zijn/haar manier van handelen het dier eerder schaadt dan goed doet??
Wanneer is iemand een dierenbeul??
Wanneer bljkt dat het hooi dat geleverd wordt niet de kwaliteit heeft als men belooft heeft en de dieren terug lopen in conditie?
Niet iedere 8 tot 12 weken een smid de hoeven nakijkt?
wanneer is iemand een dierenbeul??

Het lijkt wederom een aktie van DB likt te willen meevaren op het leed van dieren.... ....
valt mi onder de categorie, laten we maar schreeuwen als de zeemeeuwen maar niet verder nadenken of het waar te maken is...............
zo zonde vind ik dat.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 00:37

Ik denk dat in dit geval dierenbeul een verzamelnaam is voor diegenen die veroordeeld zijn wegens dierenmishandeling. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 00:55

Toekie schreef:
Ik denk dat in dit geval dierenbeul een verzamelnaam is voor diegenen die veroordeeld zijn wegens dierenmishandeling. :)

blijf ik met dezelfde vraag:
wat is dierenmishandeling?
een jager die het dier niet gelijk dood bij het eerste schot? etc etc...

mishandeling mijn paarden omdat ik ze op advies van de politei binnenhoudt ivm een paardenripper?
mishandel ik omdat ik mijn paarden binnenhoudt op tijden dat er geen toezicht is ivm drukke straat/kans op uitbreken?
of is mishandeld mijn hooilevernacier als hij hooi leverd van mindere tot slechte kwaliteit? Od mishandled de DA als hij een verkeerde diagnose heeft gesteld?
Of dat jij er alles aandoet om je paards leven te redden,ondanks dat een DA zegt dat er geen kansop genezing is??

wanneer ben je een dierenbeul en wanneer mishandel je een dier, zodat zo'n uitspraak gerechtvaardigd is ter bescherming van het dier?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 02:15

Dat bepaalt de rechter. Na aanklacht, onderzoek, bewijzen & feiten verzamelen, enz. :)
Op die manier kun je je ook afvragen; wat is kindermishandeling? Of wat is huiselijk geweld? ;) Na een aanklacht/vermoeden zal ook dan onderzoek plaatsvinden en bepaalt een rechter of iemand al dan niet schuldig is.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 03:39

Ik vind het een erg goede wet.
Maar alleen als er met 100% zekerheid kan gezegt worden en bewezen worden dat het een dierenbeul is.
Niet omdat hij de hond een keer een tik geeft wat toevallig verkeerd overkomt bij de buren oid.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:09

lijkt mij een goede wet en hij mag vandaag nog worden ingevoerd.
op de vraag wat is dieren mishandeling.,? in mijn ogen is dat wanneer een persoon bewust een dier pijnigt of de eerste levens behoefte onthoud, ik zeg met nadruk bewust want een Da die een fout maakt doet dat niet om een dier te kwellen maar maakt gewoon een fout.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:41

Zou eens tijd worden, ik kan er jaren niet bij dat iemand die veroordeeld is wegens dierenmishandeling/verwaarlozing naderhand een dier mag houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:19

@Alane ik heb jouw tekst echt twee keer moeten lezen. Zitten behoorlijk wat foutjes in ;-)

Ik vind een verbod een goede zaak. Alleen waar trek je de grens en hoe maak je het controleerbaar?!
Je hebt overduidelijke gevallen van mishandeling (zie foto van de eend) maar ook minder duidelijke.
Ik vind het een vorm van (geestelijke) mishandeling als iemand zijn/haar hond 8 a 9 uur per dag alleen thuis laat. Een ander kan daar anders over denken.
Dus ik denk dat het erg moeilijk wordt om die grens vast te stellen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:23

Alane je gedachtengang is wel oke, maar ik denk dat het hier heel simpel te houden is; dit moet gewoon door de juiste instanties worden beoordeeld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:38

excuses voor de spelfouten, was even snel snel :)

Als ik zie dat de DB op de stoep staat als de hond in de sneeuw ligt te slapen...
als paarden zonder deken in de winter buiten lopen...

Niet ieder mager paard is mishandeld of verwaarloosd.
en niet ieder paard dat glanst en in conditie is heeft een prettig leven..

vwb de eend, wie kent het werkelijke verhaal hierachter?
Jaren geleden is hier iemand doodgeschoten tijdens een drijfjacht, ondanks reflecterende kleding..
pas geleden is de hond van een jager doodgeschoten, ongehoorzaamheid bracht het dier tussen jager en prooi...
is dat dan mishandeling of dierenbeulerij?
en zo kan het ook zijn gegaan met die eend.
let op: ik wil niets goed praten en juich het toe dat er meer controle komt, en dat men ook daadwerkelijk iets aan gedaan kan worden, maar ik voorzie een heksenjacht.
Kijk is eens naar de diverse topics op bokt over vermoedelijke dierenmishandeling.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:53

ja maar, er zal toch een instantie zijn die daar dan over oordeeld?
Die kan dan ook een verbod opleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:06

Maar hoe wil je dat verbod controleren?
Handel via dierenwinkels etc zou je kunnen controleren, maar via de particulier niet.

En hoe ga je het oplossen als een dierenbeul in zijn jeugd iets gedaan heeft en daardoor een verbod heeft gekregen gaat samenleven met een persoon die wel een dierenliefhebber is?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 01:31

Je mag dan wel samenwonen met een dierenliefhebber, maar geen dieren houden. :)

Alane, datzelfde geldt toch voor alle andere soorten mishandeling? Ook bij mensen?
Het systeem werkt toch wel redelijk daarbij, met niet al te veel heksenjachten. Ik denk dat het wel meevalt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:40

Toekie schreef:

Ja maar dat kan je dus weer niet maken tegenover de dierenliefhebber ;-) Moeilijk geval dus.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:44

Heel goed initiatief, en er mag inderdaad ook wel een celstraf op gezet worden. :j Het is toch van de zotte die strafjes hier in Nederland? Je lacht erom en je doet het weer.. Dit soort mensen moeten eens héél goed aangepakt gaan worden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:14

Vlekje123 schreef:
Toekie schreef:

Ja maar dat kan je dus weer niet maken tegenover de dierenliefhebber ;-) Moeilijk geval dus.

Dat is imo niet een kwestie van ''niet kunnen maken''. Lijkt me geen moeilijker geval dan een veroordeelde pedo die niet in de buurt van kinderen mag komen. Als je besluit daar een relatie mee te hebben dan weet je ook wat wel en niet mag. Dat zijn de consequenties. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:43

Toekie schreef:
[Dat is imo niet een kwestie van ''niet kunnen maken''. Lijkt me geen moeilijker geval dan een veroordeelde pedo die niet in de buurt van kinderen mag komen. Als je besluit daar een relatie mee te hebben dan weet je ook wat wel en niet mag. Dat zijn de consequenties. :)

Ik vind de vergelijking met pedofilie hier zeer ongepast!!

Maar ontopic:
Stel dat de persoon waar hij/zij mee samenleeft niet van zijn verleden weet.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:42

Nouja zeg. >;) Het is geen vergelijking qua ernst maar qua situatie. ;)

Het gaat erom dat wanneer je bewust samenwoont met iemand de een strafbaar feit heeft gepleegd en daardoor iets niet meer mag, je de consequenties ook moet aanvaarden.

Als je niet op de hoogte bent omdat je partner het niet verteld heeft dan kun je er zelf natuurlijk niets aan doen. Maar ook hier geldt dat niet alleen in het geval van dierenmishandeling, maar voor alle veroordelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:08

Precies en hoe ga je het dan oplossen?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:22

Wat oplossen? :)
Als iemand met een verbod op dieren houden tóch dieren gaat houden, dan gaat diegene tegen de uitspraak van de rechter in en dan riskeert hij/zij een hoge boete/gevangenisstraf. Hoe dat zit met een partner die niet op de hoogte is, weet ik niet. Dat zou je even aan een jurist moeten vragen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:52

Nee de persoon die een verbod heeft houdt geen dieren, zijn/haar partner wel.
Dat is een lastige zaak.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:35

Als er kan worden aangetoond dat een dier opzettelijk is verwond/slecht verzorgd/ gedood. Dan vind ik iemand een dierenmishandelaar.

Dus een jager die mis schiet niet,dat is immers niet opzettelijk.. Maar de dader,van de eend op de foto, wel.
Ik vind het wel een goede zaak als mensen een verbod krijgen. Van mij part mag zo iemand überhaupt nooit meer dieren houden. Als je dit als partner niet weet is het inderdaad een lastig verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 07:59

Nessah schreef:
Dus een jager die mis schiet niet,dat is immers niet opzettelijk..

Tja dat vind ik dan weer een zeer kwalijke zaak. Een jager wordt zodanig opgeleid dat hij niet meer mag missen.
Als het je een keer gebeurd, tja een fout is menselijk. Maar bij een tweede of derde keer vind ik dat de jachtakte ingenomen moet worden en deze schutter eerst weer eens op training moet.