Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Ixie

Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 15:17

Één van mijn leraressen op school heeft een hoofddoekje, die draagt ze dus ook voor de klas. Verder draagt ze redelijk normale kleren, niet al te strak of bloot. Het hoofddoekje sluit helemaal om haar gezicht. Zoals op dit plaatje ongeveer (dit is haar dus niet) (klikken). Ze woont al vrij lang in Nederland en spreekt niet zo heel goed Nederlands.

Mijn vraag is: Wat vinden jullie hier nou van?
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 29-04-10 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Daphne__

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:19

ik zou er geen problemen mee hebben :n

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:20

Met een hoofddoekje heb ik absoluut geen problemen.
Wel raar dat ze gebrekkig nederlands praat maar wel voor de klas staat...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:21

Ik zou er ook geen problemen mee hebben :)

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:22

Welk vak geeft ze les? wij hebben ook een aantal leraren die niet perfect nederlands kunnen maar goed les geven hoor! Wat voor opleiding doe je?
Ik heb er geen problemen mee.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 15:22

Ze geeft Frans, dus op zich is het geen ramp dan. Maar soms schrijft ze wel dingen verkeerd ofzo, dat vind ik dan weer een beetje stom. Elke leraar moet een goed voorbeeld geven op alle vlakken vind ik dan zelf.. Maar het valt over het algemeen wel heel erg mee hoor :).

Ik zit op het vwo.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 15:23

Wat ik zelf een beetje raar vindt, is dat je bijvoorbeeld geen capuchon op mag hebben in de klas. Dan zegt ze 'zet nu je pet af!'. Er is zelfs een keer een jongen op de gang gezet omdat hij niet luisterde ofzo. Natuurlijk is een pet geen geloofsovertuiging maar alsnog vind ik dat een beetje krom..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:34

IsabelvS schreef:
Wat ik zelf een beetje raar vindt, is dat je bijvoorbeeld geen capuchon op mag hebben in de klas. Dan zegt ze 'zet nu je pet af!'. Er is zelfs een keer een jongen op de gang gezet omdat hij niet luisterde ofzo. Natuurlijk is een pet geen geloofsovertuiging maar alsnog vind ik dat een beetje krom..

Wat heeft dat met een hoofddoekje te maken?
Daarbij, je zit toch in de klas om wat te leren en dus om te luisteren naar een docent die ongetwijfeld meer kennis van het vak heeft, dan jij zelf hebt? Heb je geen zin van haar te leren, ga je lekker in je eigen tijd alles uitpluizen. Eigen verantwoordelijkheid, een docent zal er geen nacht van wakker liggen als je een onvoldoende haalt voor je toetsen hoor, daar heb je alleen jezelf mee. En op VWO lijkt het me dat je gewoon verantwoordelijk kunt zijn voor je eigen leerproces. :)

Oh, en over hoofddoekjes: geen probleem. Dat ze niet goed Nederlands praat vind ik dan weer niet oké, tenzij ze hard werkt aan het verbeteren van haar Nederlands..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:38

Ik vind hoofddoekjes geen probleem, maar ik heb zelf een lerares die erg gebrekkig nederlands praat en daar heb ik wel een gruwelijke hekel aan, als ik eerlijk mag zijn.
Maar de hoofddoekjes, daar zou ik zelf niet zo'n punt van maken. :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:41

Mijn duits leraar kwam ook uit duitsland en sprak haast geen nederlands.. Vond ik juist fijn, je moest wel duits communiceren. Heb ik heel veel van geleerd :)

Ach, op bokt zijn er wel 100 discussies over hoofddoekjes geweest. Iedereen denkt er weer het zijne van.

Persoonlijk heb ik totaal geen probleem hiermee en is het niet te vergelijken met een pet oid, ze draagt hem omdat ze gelooft.. Niet omdat ze het mooi vindt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:43

Ik zou er wel moeite mee hebben! :+ Maar volgens mij ben ik de enige hier, haha! Maar dat komt omdat ik gewoon nogal kritisch tegenover het hele hoofddoek gebeuren sta, en gebrekkig Nederlands heb ik ook een hekel aan. Als je voor de klas staat moet je de taal gewoon van achter naar voren kennen, ongeacht afkomst. Je hebt een voorbeeldfunctie als lerares, vandaar ook dat ik het hoofddoekje absoluut niet tof zou vinden als ze bij mij voor de klas stond. Ik vindt het hoofddoekje toch nog altijd een vorm van onderdrukking, ook al geldt dit niet voor iedereen die er een draagt!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:44

Ik weet niet hoe lang die docente al in Nederland woont. Als ze heel goed is in het geven van Frans en intussen zelf werkt aan het verbeteren van haar Nederlands, heb ik ook daarmee geen moeite. Het Nederlands is een moeilijke taal die je niet in een paar maanden echt machtig bent, en aan goede docenten is groot gebrek.

Wat betreft dat hoofddoekje: daar heb ik al helemaal geen problemen mee. Ik kijk verder dan iemands religie. Nogmaals: als ze goed lesgeeft, zit dat hoofddoekje toch niet in de weg?

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:44

Met het hoofddoekje zou ik geen probleem hebben, het gebrekkige Nederlands misschien een klein beetje maar als ze goed Frans kan is het alleen maar beter om veel in het Frans te communiceren in de klas, daar leer je veel beter van en het veel sneller!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:45

Chaos: Je bent niet de enigste hoor :D

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:49

Ach ze mogen wat mij betreft een kip op hun hoofd hebben, boeit mij niet. :+

Maar gebrekkig Nederlands spreken vind ik niet zo geweldig eigenlijk, dan lijkt mij ook dat als ze dus grammatica uitlegt in het Nederlands, je er minder van begrijpt. Ik heb een Engelse docente gehad voor wiskunde, nou haar Nederlands was verschrikkelijk..Begreep er niks van, had liever dat ze in het Engels uit zou leggen, maar dat deed ze niet want we waren geen TTO klas :+

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:50

@Chaos en Booooo: Voordat je een ander iets "verwijt" kijk eerst naar je zelf.. En dan met name naar jullie spelling :) Zelfs mensen die hier geboren zijn maken nog spelfouten, dus iemand die Frans geeft en hier niet geboren is kan ook een fout maken. Was wat anders als ze Nederlands gaf. ( Ik vindt en enigste )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:52

Nessah, you spoke my mind :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:53

Nessah. Ik hoef absoluut niet eerst naar mezelf te kijken voordat ik anderen verwijten maak. Bovendien zijn het geen verwijten, maar dat terzijde. Ik onderwijs niet en een spelfout is zo gemaakt. Gebrekkig Nederlands en spelfouten voor de klas vind ik echter wel ernstig.

En ik vind de spelling nog niet eens het ergste, ik heb gewoon een gruwelijke hekel aan hoofddoekjes. En bij mijn weten mag ik dat gewoon vinden zonder dat daar commentaar op geleverd hoeft te worden. Dat is het fijne van vrije meningsuiting.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:57

Uiteraard mag je zeggen wat je vindt/denkt.. Maar een in een discussie kom je vaak ook mensen tegen die weer een andere mening hebben. Dat is juist leuk aan een discussie, de standpunten lezen van mensen met een andere mening.
Dus ik hoor graag waarom je dan een hekel aan hoofddoekjes hebt?

Daar had ik dus ook " tussen het woord verwijt gezet. Ik wilde alleen aantonen dat ook Nederlanders heel veel fouten maken. Als je Frans geeft is het voornamelijk belangrijk dat je heel goed Frans kan. Dat je dan een klein foutje maakt in het Nederlands zou ik dus niet erg vinden, aangezien het om de Franse taal gaat. Maar dat is mijn mening :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:59

Ik zou hier wel moeite mee hebben. Ik van mening dat je als buitenlander je moet aanpassen aan de cultuur van het land waar je te gast bent. Dat houdt dus in mijn ogen in geen hoofddoekjes/burka's en vooral de taal goed leren beheersen. Ik snap dat hier jaren overheen gaat maar de TS schrijft dat ze al enige tijd in Nederland woont en als je lerares bent ben je een voorbeeld en dan vind ik de taal vooral heel belangrijk.
Als mensen zo graag hun cultuur na willen streven moeten ze dat in eigen land doen maar niet in ons land.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:00

Nessah schreef:
@Chaos en Booooo: Voordat je een ander iets "verwijt" kijk eerst naar je zelf.. En dan met name naar jullie spelling :) Zelfs mensen die hier geboren zijn maken nog spelfouten, dus iemand die Frans geeft en hier niet geboren is kan ook een fout maken. Was wat anders als ze Nederlands gaf. ( Ik vindt en enigste )

Ik weet niet het bij jou zat, maar als ik op mijn vorige school Frans kreeg zat daar ook veel nederlands bij, aangezien je als je Frans leert je toch wel ook de betekenis van een woord moet weten, in ieder geval weten welk woord het is in het Nederlands.
En dan is een spelfoutje niet heel erg, maar niet goed Nederlands kunnen praten wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:03

Ik als docent Engels kan vast even vertellen dat er geen betere taaldocent is dan een zogenaamde 'native speaker'.
Het Frans ligt zover van het Nederlands af dat Nederlands en Frans allebei foutloos beheersen niet veel mensen lukt.

Daarom zeg ik: als ze heel goed Frans kan geven, dan komt dat Nederlands op een tweede plan, zeker als ze zelf al werkt aan het verbeteren van dat Nederlands. Jullie zijn je ervan bewust hoe lang ervoor staat om genoeg Nederlands te leren om je inburgeringsexamen te halen? Twee jaar. En als je dat dan hebt, spreek je echt nog geen perfect Nederlands... bij lange na niet. Om goed Nederlands te leren, heb je zeker 5-6 jaar nodig.

En Chaos; aanpassen, omdat ze een hoofddoekje draagt? Kijk jij weleens om je heen als je op straat loopt? Ze is de enige niet die een hoofddoek draagt, hoor... :=

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:08

Blue_Eyes schreef:
Ik als docent Engels kan vast even vertellen dat er geen betere taaldocent is dan een zogenaamde 'native speaker'. Het Frans ligt zover van het Nederlands af dat Nederlands en Frans allebei foutloos beheersen niet veel mensen lukt.

Daarom zeg ik: als ze heel goed Frans kan geven, dan komt dat Nederlands op een tweede plan, zeker als ze zelf al werkt aan het verbeteren van dat Nederlands. Jullie zijn je ervan bewust hoe lang ervoor staat om genoeg Nederlands te leren om je inburgeringsexamen te halen? Twee jaar. En als je dat dan hebt, spreek je echt nog geen perfect Nederlands... bij lange na niet. Om goed Nederlands te leren, heb je zeker 5-6 jaar nodig.

En Chaos; aanpassen, omdat ze een hoofddoekje draagt? Kijk jij weleens om je heen als je op straat loopt? Ze is de enige niet die een hoofddoek draagt, hoor... :=

Ja daar ben ik het zeker mee eens. In de 1e had ik voor Engels een Engelse, nou die gaf echt goed les. Toen kreeg ik een Nederlanse in de 2e, vond het verschrikkelijk. Al helemaal omdat ik haar soms gewoon moest verbeteren in Engels. En die heb ik nog steeds, helaas. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:09

De rede voor mijn afschuw van hoofddoekjes. Tja. Ik heb er meerdere redenen voor die door anderen waarschijnlijk als heel zwart/wit bestempeld zullen worden. Maar dat zij dan zo. Ik heb absoluut geen problemen met mensen die een religie aanhangen, maar ik zou zelf absoluut nooit kunnen geloven.

- Ik vind dat iemand verplicht is zich aan te passen aan de cultuur waarin diegene zich bevind.
- Het is nog steeds vaak een vorm van onderdrukking en ook al ontkennen mensen dit vaak, WAAROM draag je er dan een? Niet omdat het zo prettig zit.
- Ik vind het de meest schreeuwerige manier (evenals de Burka) om je geloof te uiten, waarom niet gewoon een ketting, net zoals met het kruis of de davidsster.
- Ik vind het heel onpersoonlijk en vind al die hoofddoeken, burka's etc. een heel intimiderend straatbeeld geven.
- En ik vind het gewoon grote onzin, sorry!

En zo kan ik nog wel even doorgaan. En zoals ik al zei, misschien wat zwart/wit. Maar ik heb er nu eenmaal een hekel aan!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:10

Blue_Eyes schreef:
Ik als docent Engels kan vast even vertellen dat er geen betere taaldocent is dan een zogenaamde 'native speaker'.
Het Frans ligt zover van het Nederlands af dat Nederlands en Frans allebei foutloos beheersen niet veel mensen lukt.

En wie zegt dat ik het daarmee eens ben? Van mij zou het allemaal verboden mogen worden, al die schreeuwerige uitingen van "het geloof". En het woordt aanpassen had ik in voorgaande posts nog niet eens genoemd.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 18-04-10 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt