Lucia de Berk definitief vrijgesproken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Lucia de Berk definitief vrijgesproken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:36

Lucia de Berk is definitief vrijgesproken.

Het gerechtshof in Arnhem sprak haar vrij van zeven moorden en drie pogingen tot moord. Daarvoor had ze levenslange celstraf opgelegd gekregen.

Volgens het hof is er geen bewijs dat de slachtoffers een onnatuurlijke dood waren gestorven.
Lucia de Berk trok juist aan de bel op de momenten dat het slechter met de patiënten ging, waarmee het hof liet weten dat haar onschuld vaststaat.

Excuses
Het Openbaar Ministerie, dat vorige maand al vrijspraak eiste, heeft excuses aangeboden aan De Berk. Ook is er overleg gaande tussen het OM en De Berk. over een schadevergoeding, liet haar advocaat Stijn Franken weten.

De Berk werd ervan verdacht dat ze ernstig zieke kinderen en bejaarden zou hebben gedood door ze overdoses medicijnen te geven.
Opnieuw
In 2008 kwam De Berk na ruim zes jaar gevangenschap vrij, nadat deskundigen het bewijs tegen haar onderuit hadden gehaald.

Eind vorig jaar bepaalde de Hoge Raad dat de veroordeling opnieuw moet worden bekeken en verwees de zaak naar het Hof in Arnhem.

Bron: www.nos.nl

Schandalig dat dit heeft kunnen gebeuren. Alleen omdat ze ooit prostituee is geweest.

mayniac_val

Re: Lucia de Berk definitief vrijgesproken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:09

Dat zal een fikse schadevergoeding worden...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:10

Inderdaad mayniac_val.. :j

Ik geloof wel in haar onschuld. :j

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:11

Pffff nou lekker dan...

En wie kan dat weer betalen :roll: .

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:18

peanutbutter schreef:
knip

Schandalig dat dit heeft kunnen gebeuren. Alleen omdat ze ooit prostituee is geweest.

Waar baseer je dat op?

Er is tot en met de Hoge Raad geprocedeerd, en bij de herziening is een rapportage met betrekking tot een mogelijke digoxinevergiftiging onderuit gehaald (zie arrest: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BM0876). Daarbij is haar persoonlijke achtergrond geen seconde aan de orde geweest.

Ik vind je opmerking behoorlijk suggestief - de zaak is al erg genoeg zoals hij er nu ligt, erger dan dat hoeft het niet te worden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 14:52

Ik denk dat de achtergrond van haar wel degelijk deel heeft uitgemaakt van de beeldvorming dier er over haar was en dat het heeft geholpen met alles aan het rollen te krijgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:53

Ik geloof nog steeds niet in haar onschuld...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:55

peanutbutter schreef:
Ik denk dat de achtergrond van haar wel degelijk deel heeft uitgemaakt van de beeldvorming dier er over haar was en dat het heeft geholpen met alles aan het rollen te krijgen.

Waar baseer je dat dan op? In de laatste uitspraak van de Hoge Raad staat er in elk geval niks over...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:00

joh.......... mijn visie......... STel, he STEL dat ze daadwerkelijk een fatale overdosis heeft gegeven aan kinderen of ouderen wiens leven ondragelijk zou worden of zijn..........

dan alsnog verdient ze een lintje!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:00

KiWiKo schreef:
joh.......... mijn visie......... STel, he STEL dat ze daadwerkelijk een fatale overdosis heeft gegeven aan kinderen of ouderen wiens leven ondragelijk zou worden of zijn..........

Dat is ook nog een punt om over te discuzeuren.
Ze kan het leven/dood van die mensen nog zo aangenaam gemaakt hebben, het blijft verboden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:02

KiWiKo schreef:

Wie weet zouden wilden ze dat wel helemaal niet. Wie weet wilden ze wel blijven leven. Je mag in de zorg nooit zelf voor god spelen, hoe graag je dat ook wilt.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:06

peanutbutter schreef:

Wow wat een vertrouwen in ons rechtssysteem.
Je moet niet alles geloven wat de Telegraaf schrijft, je hebt te weinig kennis van de zaak om een dergelijke uitspraak te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:13

jahoor, vooral meer vertrouwen hebben in ons rechtsysteem :D :D :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:21

Stijn Franken, die zal vroeger wel eens geplaagd worden als men de presentielijst opdreunde.. Is Franken, Stijn aanwezig? :')

( even flauw grapje tussendoor :') )

Ik denk dat als nu is bewezen dat ze onschuldig is, men zich daarbij neer moet leggen. :)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:24

KiWiKo schreef:
jahoor, vooral meer vertrouwen hebben in ons rechtsysteem :D :D :D

Volgens mij heb jij uberhaupt nergens vertrouwen in, wat Nederlandse overheid betreft. :D :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:27

hmmmmmmmmmmmmmmzzzzzzzzzzzz, wellicht goed begrepen :) :)

ik heb inderdaad meer vertrouwen in de journalistiek :) die MOETEN hun huiswerk wel doen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:29

KiWiKo schreef:

ik heb inderdaad meer vertrouwen in de journalistiek :) die MOETEN hun huiswerk wel doen :)

Als je de telegraag al journalistiek wilt noemen. Iedereen die daar zijn bijvoegelijk naamwoorden kent en dingen kan dramatiseren kan journalist worden.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:33

Je wil niet weten hoeveel aangedikte waarheden of zelfs onwaarheden de journalistiek dagelijks naar buiten brengt. Om dat maar klakkeloos te geloven vind ik naief. En nee niet alleen de televaag, maar ook het gewone NOS-journaal.
Men wil nu eenmaal graag horen wat er allemaal mis is in Nederland, waardoor soms een nogal eenzijdig verhaal wordt gepresenteerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:35

jahoor............. welk stukje van de laatste val van het kabinet heb jij niet meegekregen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:36

Vjestagirl schreef:
KiWiKo schreef:

Als je de telegraag al journalistiek wilt noemen. Iedereen die daar zijn bijvoegelijk naamwoorden kent en dingen kan dramatiseren kan journalist worden.

gedegen onderzoek blijft nodig......... anders heb je het over laster............ en daar word de telegraaf nou net nog niet voor bij de rechter gedaagd :)

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:40

Ik vind het super dat ze is vrijgesproken, anders hadden ze de helft van het verzorgend personeel achter slot en grendel mogen zetten. En nee niet omdat de helft van het verzorgend personeel teveel med geeft, maar omdat het beetje wat je geeft net fataal kan zijn.....en als jij dan als verzorgend personeel net steeds toevallig aanwezig bent en het laatste beetje gegeven hebt, bewijs maar eens dat het zo is of dat het niet zo is......Maar als ze haar achter slot en grendel zetten moeten ze er veeel meer achter slot en grendel zetten.

Ik hoop voor haar dat ze haar leven weer een beetje op kan pakken....maar dat zal niet gemakkelijk zijn....

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:39

KiWiKo schreef:
jahoor............. welk stukje van de laatste val van het kabinet heb jij niet meegekregen?

Wat heeft dat hiermee te maken?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:50

Dit is een site met heel veel informatie over het hele proces:

http://luciadeb.nl/

Men kan pas oordelen als men alle feiten kent.
Bovengenoemde site is geschreven door mensen die geloven in haar onschuld.
Ook op deze site kunnen feiten verdraaid of verzwegen zijn.

Het is moeilijk om een oordeel te vellen op basis van wat media naar buiten brengen.
Ik weet nog steeds niet of ze echt onschuldig of schuldig is.
Dat weet alleen zij zelf denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:53

Polaris schreef:
KiWiKo schreef:

Wat heeft dat hiermee te maken?

no precies zoals ik zeg.............. in hoeverre zijn die witte borden te vertwrouwen......

dan leg ik makkelijker mijn vertrouwen in een onafhankeliijke journalist

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:52

KiWiKo schreef:
no precies zoals ik zeg.............. in hoeverre zijn die witte borden te vertwrouwen......

dan leg ik makkelijker mijn vertrouwen in een onafhankeliijke journalist

Misschien moet je eens uitzoeken in hoeverre journalisten echt onafhankelijk zijn, ze zijn toch echt afhankelijk van hun publiek, en men wil nu eenmaal graag sappige verhalen, daar spelen ze op in.
Natuurlijk is het goed dat de journalistiek boven op de politiek zit, dat houdt ze scherp en kritisch, maar ze verkondigen niet niets dan de waarheid ;)

Wat betreft de val van het kabinet: daar gaat het hier toch niet om? De rechterlijke macht is onafhankelijk van hen.
Aangezien er voor de politiek niet vereist is dat men een specifieke opleiding heeft gevolgd, maar voor de rechterlijke macht wel, gaat mijn vertrouwen toch iets meer die kant op, ook al maken ze (zoals in deze zaak) ook wel eens fouten.