Bokt "speelt" politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Bokt "speelt" politiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 16:58

Omdat ik toch wel graag over politiek praat, maar andere topics continu ondergesneeuwd worden door vetes tussen Wilders-aanhangers en anti-Wilders' stel ik een topic voor waar we het over politiek en problemen waar Nederland nu mee kampt hebben maar waar we Moslims, Islam, hoofddoekjes en immigranten even buiten spel zetten :+

Dit omdat er genoeg andere interessante politieke issues zijn waar niet over gediscussieërd wordt omdat het steeds over Wilders' Moslimaanpak gaat. Dit hoeft dus ook niet persé een topic te worden als "op wie stem jij?!" maar meer een topic waarin we ideeën kunnen uitwisselen en de werkzaamheid daarvan kunnen bediscussiëren.

Hoe denkt men bvb over drugs? Moeten we coffeeshops legaliseren of niet? En moet er bvb meer voorlichting komen over drugs en drugsgebruik? En wat te doen met medicinaal drugsgebruik?

Ik hoop dat dit wat gaat worden, maar niet geschoten is altijd mis :+

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:02

Over het drugsbeleid :D :
Ik vind op dit moment het gedoogbeleid juist erg goed werken. Er zitten nog wel een paar gaten in, maar als het beleid zo aangepast wordt dat het waterdicht is vind ik het super werken.
Dit wordt alleen al bewezen door het feit dat in andere EU landen het drugsgebruik hoger is dan hier in Nederland. Natuurlijk vind ik het dan weer geen goede zaak dat er mensen last hebben van de coffeeshops. Als oplossing zou ik aandragen dat er goed naar de locatie van de coffeeshops gekeken moet worden, en bepaalde coffeeshops sluiten (zoals dichtbij scholen) en daarvoor in de plaats nieuwe open, die in het nabij gelegen gebied liggen, maar bijvoorbeeld net buiten de bebouwde kom.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:03

Ik ben als Amsterdamse natuurlijk opgegroeid met The Bulldog, de moeder van alle coffeeshops :-)
Ik ben er zelf van overtuigd dat softdrugs beter uit de criminaliteit gehaald kunnen worden. Wel jammer dat we hiermee binnen Europa niet op 1 lijn kunnen zitten. Daarnaast zou de voorlichting een stuk beter kunnen.
Ik maak me meer zorgen om al die synthetische troep die op feesten gebruikt wordt.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:04

Ik denk dat het legitiem houden van softdrugs het drugsgebruik controleerbaar houdt. Waardoor drugsgebruik en criminaliteit niet automatisch aan elkaar gekoppeld wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:05

Inderdaad, coffeeshops verplaatsen naar locaties buiten de bebouwde kom en zo dicht mogelijk bij de grens. Vreselijk, al die buitenlanders die als gekken hier midden door het centrum crossen om hun drugs te halen :n

Krips

Re: Bokt "speelt" politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:06

Een onderwerp waar ik ook graag wat meningen van jullie over zou horen is de studiefinanciering.

(Of gaan er zo een heleboel onderwerpen door elkaar lopen?)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:08

Boel onderwerpen door elkaar geeft niet, dan kan je er uit pikken wat je interessant vind :)

Ik vind dat er vooral meer voorlichting rondom drugs en drugsgebruik mag komen. Omdat alcohol nu bijvoorbeeld echt zo'n middel is wat heel sociaal geaccepteerd is, terwijl het een harddrug is. En wiet dan bijvoorbeeld rust meer een taboe op, terwijl het softdrugs is :)
Je hebt nu trouwens al enkele online coffeeshops, misschien idee om die uit te breiden om overlast in de buurt te verminderen? Al wordt het dan wel lastiger ID te controleren, hoewel dat nu in de praktijk ook al niet echt fijn loopt. Misschien via DigiD? :D

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:11

Wat goed een topic zonder " wilders gedoe". Van mij mogen ze heel hard optreden tegen die drugsrunners, als ik dat zie op blik op de weg, echt niet normaal wat die uithalen. Op zich ben ik voorstander van het legitiem houden van softdrugs, maar ik lees steeds meer artikelen dat softdrugs veel slechter zijn dan mensen denken. Dus ik ben in dubio wat beter is.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:13

Heino schreef:
Boel onderwerpen door elkaar geeft niet, dan kan je er uit pikken wat je interessant vind :)

Ik vind dat er vooral meer voorlichting rondom drugs en drugsgebruik mag komen. Omdat alcohol nu bijvoorbeeld echt zo'n middel is wat heel sociaal geaccepteerd is, terwijl het een harddrug is. En wiet dan bijvoorbeeld rust meer een taboe op, terwijl het softdrugs is :)
Je hebt nu trouwens al enkele online coffeeshops, misschien idee om die uit te breiden om overlast in de buurt te verminderen? Al wordt het dan wel lastiger ID te controleren, hoewel dat nu in de praktijk ook al niet echt fijn loopt. Misschien via DigiD? :D

Dat vind ik ook een heel erg interessant onderwerp, het verbaasd mij zo dat alcohol zo geaccepteerd is terwijl het een harddrug is :n Ik ben het helemaal met je eens.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:16

Krips schreef:
Een onderwerp waar ik ook graag wat meningen van jullie over zou horen is de studiefinanciering.

(Of gaan er zo een heleboel onderwerpen door elkaar lopen?)

Dat is een lastig punt. Persoonlijk vind ik het verschil in geld tussen thuiswonend en uitwonend veel te groot. Ik zou graag zien dat de studiefinanciering gedeeltelijk blijft bestaan. Dus een deel een gift en een deel een lening. Als het een volledige lening wordt is het bijna onhaalbaar om als starter een woning te kunnen kopen (nu ook al bijna).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:30

Stufi geeft toch geen BKR registratie Nowornever?
Het lijkt mij geen goed idee om van heel stufi een lening te maken, daarvan krijg je de rekening over een jaar of 30 dan (wanneer er te weinig hoogopgeleiden zijn)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:39

Ik vind stufie een goede zaak, alleen merk ik nu op het mbo en uit de kennissenkring van mijn dochter dat er wel erg gemakkelijk over gedacht wordt. Ze switchen vaak van opleiding en als het even flink tegenzit geven ze er de brui aan. Dan zitten ze met een flinke schuld opgescheept die ze erg makkelijk aangegaan zijn.
Ik had dat bij mijn ouders niet hoeven te flikken. Een schop onder mijn kont kon ik krijgen. Ouders zijn nu geen actieve partij in dit geheel, alleen ib-groep en student. Ik vind menig student lang niet volwassen genoeg om dit te overzien.
Vaak hebben ze dan ook nog een aardig krediet bij de bank. Die hebben helemaal boter op hun hoofd!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:42

Aan de andere kant ken ik weer heel veel mensen die bijna niet door willen studeren omdat ze juist bang zijn voor leningen. En ik denk dat dat ook het geval zou zijn als alles lening wordt. Mensen gaan minder studeren omdat ze zitten op te hikken tegen die lening.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:45

Heino schreef:
Stufi geeft toch geen BKR registratie Nowornever?
Het lijkt mij geen goed idee om van heel stufi een lening te maken, daarvan krijg je de rekening over een jaar of 30 dan (wanneer er te weinig hoogopgeleiden zijn)

Nee het krijgt geen BKR registratie, maar dat maken je maandlasten niet minder. Zeker als de maandlasten omhoog gaan als ze aan de hypotheekrenteaftrek (ik heb geen idee wat de gevolgen zijn) gaan zitten. Ik vind het juist slecht dat geen BKR registratie krijgt, omdat mensen veel meer kunnen lenen dan verstandig is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:46

Borg schreef:
Ze switchen vaak van opleiding en als het even flink tegenzit geven ze er de brui aan. Dan zitten ze met een flinke schuld opgescheept die ze erg makkelijk aangegaan zijn.

Ik denk dat een deel van dit probleem ligt bij de voorbereiding op je vervolgopleiding. Ik ken maar weinig opleidingen/universiteiten die écht een helder en waarheidsgetrouw beeld schetsen van de opleiding zelf. Plus, sommige jongeren zijn 15 wanneer ze van school af gaan. Kan je van een 15jarige nu echt verwachten dat die al weet hoe hij de rest van zn leven in wil gaan vullen? Is een soort tussenjaar na je examenjaar met allerlei intro's van diverse opleidingen/vakgebieden geen idee?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:50

Wat mij betreft mag de kinderbijslag inkomensafhankelijk worden en vanaf 16 jaar stoppen. Dat geld kan dan in het mbo gestoken worden, zodat die studenten ook ov krijgen en het mbo beter en goedkoper kan worden. Dat komt dan geheel ten goede aan de studenten.
hbo en uni vind ik een ander verhaal. Dan zijn ze inmiddels ouder en kunnen vaak ook een beter betaald baantje ernaast vinden.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:51

Onbegrijpelijk trouwens dat er studenten zijn die gewoon thuis wonen en bijlenen om hun studietijd relaxt door te komen 8)7

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:53

Borg schreef:
Onbegrijpelijk trouwens dat er studenten zijn die gewoon thuis wonen en bijlenen om hun studietijd relaxt door te komen 8)7

Er was laatst een reportage over op tv. Ik ben me rot geschrokken wat mensen wel niet lenen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:56

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu ook een hele berg leen hoor... Ook al werk ik er naast. Studentenhuizen die ik tegenkwam vond ik maar vieze dingen óf er waren enorme wachtlijsten dus ja dan ga je samen met je (ook studerende) vriend op zoek naar een klein huurhuisje. Waar je vanzelfsprekend ook meer kosten hebt. Studentenhuisvestig mag van mij dus ook beter ;)

Maar thuiswonen en dán zo veel lenen vind ik ook raar

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:59

En de bank die aan je studentenrekening een krediet van 1000 Euro hangt, terwijl je maar 250 per maand verdient........
Als je een ´interessante´ studie doet zoals medicijnen, kan je nog meer krediet krijgen.
Vroegah...... hadden studenten geen cent te makken, maar wel veel lol. Gingen niet op vakantie, maar werkten op het strand oid. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

ps het inderdaad wel te gek wat ze nu voor een kamer durven te vragen...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:01

De stufi mag echt NIET afgeschaft. Mijn ma is alleenstaand en afgekeurd. Als de stufi eruit of omlaag gaat, kan ik het wel vergeten dat ik ooit genoeg geld ga verdienen voor een studie en een eigen huisje. Plus, als ik vantevoren weet dat ik een schuld van hier tot Tokio krijg als ik ga studeren, kan ik beter meteen tienermoeder worden en de bijstand ingaan. Want de eerste 15 jaar alleen maar werken om van zo'n pestschuld af te komen, zie ik dus echt niet zitten... :n

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:04

Melsh: maar opzich schijnt het afbetalen van je schuld wel goed te doen te zijn. Als in dat je niet krom hoeft te liggen maar je schuld afbetaalt naar inkomen. Ik vind mijn lening ook verschrikkelijk en durf ook niet meer te kijken hoe hoog hij nu is. Maar als je niet anders kan dan kan het niet anders.

Oh leningen, ik vind het echt een slechte zaak dat er zo veel geadverteerd mag worden met leningen. Mensen worden misleidt en zitten met torenhoge schulden...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:06

Persoonlijk vind ik dat mbo4 voor iedereen bereikbaar moet zijn, ongeacht je afkomst of inkomen. Daarboven mag het best wat soberder. Vergeet niet dat je wanneer je werkt voor jezelf ook belastingvoordeel hebt wanneer je aan hbo of uni studeert.
Ik ben later gaan omscholen en heb zelf hbo plus hbo-master betaald en volop gebruik gemaakt van de aftrek.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:07

Ik wil gewoon überhaupt geen schuld... De studie die ik ga doen is nou niet bepaald iets waarvan je rijk wordt. Dus afbetalen gaat dan heeeeeeeel langzaam. Dat wil ik echt niet...

Het spreekt elkaar ook allemaal zo tegen. Ze willen leer-werkplicht tot 27, maar je moet dat leren wel zelf gaan dokken. Ze willen een hoger opgeleide samenleving, maar maken een opleiding onbetaalbaar... Ik haat de politiek.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:11

Het valt hier, in vergelijking met een hoop andere westerse landen, allemaal nog wel mee hoor.
Daarbij hebben veel ouders in mijn kennissenkring gespaard voor de opleiding van hun kinderen. De een wat meer dan de ander en het is niet altijd genoeg, maar je komt er een heel eind mee.
Ik heb ook zo´n spaarpot.