SGP en hun vrouwenstandpunt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

SGP en hun vrouwenstandpunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:05

artikelen kerknieuws van 2003 - 2007

'Ook vrouwen SGP in Kamer'
DI 13 mei 2003 | .

Drie op de vier jongeren uit de reformatorische gezindte hebben geen bezwaar tegen vrouwelijke Kamerleden namens de SGP. Ook vindt een ruime meerderheid het belangrijk dat de partij gebruik maakt van radio en televisie om haar boodschap uit te dragen. Dat blijkt uit een enquête die de SGP-jongerenorganisatie heeft gehouden om een beter beeld te krijgen over wat er in de partij leeft. De jongeren blijken over vrouwen in de politiek en het gebruik van televisie andere standpunten te hebben dan de moederpartij. Het officiële standpunt van de partij ten aanzien van radio en televisie is dat camera en microfoon niet actief worden opgezocht, maar ook niet worden ontlopen. In de praktijk verschijnen SGP'ers de laatste tijd echter steeds vaker op radio en televisie.

De bevindingen ten aanzien van het vrouwenstandpunt sluiten aan bij een onderzoek dat het Reformatorisch Dagblad heeft gehouden onder zijn lezers. Daaruit bleek dat 51 procent vindt dat vrouwen lid moeten kunnen zijn van een politieke partij, bij de jongeren was dat 76 procent. Uit het nieuwe onderzoek van de jongerenorganisatie blijkt nu dat de jongeren nog een stap verder gaan. Ze vinden in ruime meerderheid dat vrouwen behalve partijlid ook Kamerlid namens de SGP moeten kunnen worden. Partijvoorzitter Kolijn en partijleider Van der Vlies zien geen reden om het lidmaatschap voor vrouwen open te stellen en menen dat er juist meer gedaan moet worden om het eigen standpunt uit te leggen. Wel heeft Van der Vlies enige jaren geleden tegenover de Volkskrant al erkend dat het vrouwenstandpunt van zijn partij gezien de ontwikkelingen in de achterban niet onomstotelijk vastligt. Kolijn noemt vaker principiële argumenten die op de Bijbel teruggaan. "Kerk en politiek zijn bijzondere instellingen waarin vrouwen geen leiding behoren te geven. Ik baseer dat op de in de Bijbel genoemde scheppingsorde en ook wel op nieuwtestamentische gegevens", zo stelde hij onlangs nog.

(Bron: GPD)

------------------------------

inmiddels, 7 jaar later:

Citaat:
SGP mag vrouwen niet uitsluiten van passief kiesrecht
Uitgegeven: 9 april 2010 10:12
Laatst gewijzigd: 9 april 2010 14:09

AMSTERDAM - De Nederlandse overheid moet maatregelen treffen om te bereiken dat de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) vrouwen niet anders behandelt dan mannen.

© ANPDat heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald in een cassatieberoep dat was aangespannen door de Staat en de SGP. De kwestie sleept al sinds 2003.

De partij mag vrouwen in elk geval niet uitsluiten van passief kiesrecht, want daarmee handelt zij in strijd met het VN-Vrouwenverdrag.

Vrouwen moeten gewoon op de kandidatenlijsten kunnen komen, aldus de Hoge Raad, en de Staat is verplicht ervoor te zorgen dat de partij hun dit recht ook echt toekent. De rechter is echter niet bevoegd specifieke maatregelen voor te schrijven, aldus 's lands hoogste rechtscollege.

Reactie SGP

De SGP vindt het besluit van de Hoge Raad onbegrijpelijk. Dat schrijft de SGP vrijdag in een eerste reactie op haar website. Later vrijdag wil de SGP een persconferentie beleggen over de kwestie.

''De SGP vindt het onbegrijpelijk dat de Hoge Raad tot een andere afweging is gekomen van de grondrechten die in het geding zijn dan de Raad van State'', valt te lezen.

''Dit rechtscollege heeft in december 2007 aangegeven dat de SGP ten volle een beroep kan doen op de godsdienstvrijheid, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van vereniging.'' Op de website staat verder dat de SGP ''met teleurstelling kennis heeft genomen'' van de uitspraak.

Kandidatenlijsten

De kern van de uitspraak is dat de SGP vrouwen niet mag uitsluiten van kandidatenlijsten voor de verkiezingen. De Staat moet daar effectieve maatregelen tegen nemen, aldus het hoogste rechtscollege in Nederland.

Een beroep op levensbeschouwelijke motieven gaat volgens de rechters niet op. ''In een democratische rechtsstaat mag aan politieke beginselen en programma's slechts praktische uitvoering worden gegeven binnen de grenzen die wetten en verdragen daaraan stellen'', staat in de uitspraak.

Gerechtshof

Eind 2007 bepaalde het gerechtshof in Den Haag dat de Staat in strijd handelt met het VN-Vrouwenverdrag van 1979 door de opstelling van de SGP ten aanzien van vrouwen te gedogen.

Vrouwen mogen wel lid worden van die partij, maar worden niet op kieslijsten geplaatst en mogen geen bestuursfuncties in de partij bekleden.

Keuze

Toenmalig minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) vond dat het hof een fundamentele keuze had gemaakt tussen het verbod op discriminatie en het recht op godsdienstvrijheid. Ze wilde daarover de mening van de Hoge Raad horen.

Het hof heeft ook toen niet gezegd welke maatregelen de Staat zou moeten treffen, want daar heeft het geen bevoegdheid voor. Het intrekken van de overheidssubsidie die de partij ontvangt, is geen optie.

Nadat die in 2006 om reden van de discriminatie was stopgezet, heeft de Raad van State in 2007 bepaald dat de minister toch verplicht is subsidie te geven. De Hoge Raad stelt nu dat de rechter ook geen bevel kan geven de subsidie aan de SGP stop te zetten.

Conclusies

Demissionair minister Ernst Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken, Justitie) hoopt dat de SGP zelf conclusies trekt uit de uitspraak van de Hoge Raad.

''We hopen dat ze bij zichzelf te rade gaan'', zei Hirsch Ballin vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad.

Zijn ambtenaren gaan de uitspraak van de Hoge Raad van vrijdag nu grondig bestuderen.

Hirsch Ballin respecteert de uitspraak en gaf aan dat het altijd al kabinetsbeleid was om ''volledige participatie'' van mannen en vrouwen te bevorderen. De minister kon niet aangeven op welke termijn hij actie onderneemt, als de SGP zelf niets zou doen.

Balkenende

Ook demissionair premier Jan Peter Balkenende zei dat het kabinet de uitspraak eerst zorgvuldig moet bestuderen voor er stappen kunnen worden gezet. Het kabinet zal volgens hem ''op korte termijn'' met een reactie komen.

Balkenende wilde geen voorschot nemen op de mogelijke consequenties. De demissionaire status van het kabinet kan geen beletsel vormen, omdat de regering simpelweg uitvoering moet geven aan een uitspraak van het hoogste rechtscollege in Nederland.

Verwachten

Journalisten wilden van de premier weten welke wettelijke maatregelen te verwachten zijn. Balkenende en Hirsch Ballin wilden daar geen antwoord op geven en verwezen telkens naar het feit dat de uitspraak nog moet worden bestudeerd.

Ook de vraag of de SGP wel mee zou mogen doen aan de komende verkiezingen (9 juni) ontweek Balkenende met hetzelfde argument.

Wel wilde hij kwijt dat het kabinet het arrest respecteert en ook blij is met de duidelijkheid, waaraan het kabinet volgens Balkenende behoefte had. Door de uitspraak is helderheid ontstaan in de rangorde van de diverse grondrechten in Nederland.

© ANP

Asciugamano

Re: SGP en hun vrouwenstandpunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:20

jij bent toch moslim? Wat vind jij?
Volgens mij lopen deze gasten een paar eeuwen achter! ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:29

ach... al zou het mogen... SGP vrouwen willen/ komen toch niet op de verkiezingslijst van de SGP. En zo wel, wordt er niet op gestemd door SGP'ers ;) Dus wat maakt het uit of het wel of niet mag. Er zijn genoeg partijen om op te stemmen :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:32

:D Ik vind het echt een geweldig vonnis. SGP moet zich net als iedere andere partij gewoon aan de grondwet houden. Daarin zijn mannen en vrouwen gelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:34

Maar die vrouwen willen vaak zelf ook niet hoor := Als je vraagt wie er op de lijst wil, krijg je er alsnog geen vrouw op...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:39

verootjoo schreef:
ach... al zou het mogen... SGP vrouwen willen/ komen toch niet op de verkiezingslijst van de SGP. En zo wel, wordt er niet op gestemd door SGP'ers ;) Dus wat maakt het uit of het wel of niet mag. Er zijn genoeg partijen om op te stemmen :)

Ooit gehoord van het gelijkheidsbeginsel? Is terug te vinden in artikel 1 van onze Grondwet.

Van tevoren al uitsluiten is niet terecht - sterker nog: wettelijk niet toegestaan. Wat die vrouwen er vervolgens mee doen moeten ze zelf weten.

Overigens spreek jij daar voor alle vrouwen. Sinds 2006 mogen vrouwen lid worden van de SGP. Dat was toen al een stap vooruit en vervolgens zijn er ook daadwerkelijk vrouwen lid geworden van de partij. Dat ze niet op de verkiezingslijst willen of komen maak jij ervan. Eerst zien, dan geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:25

Ik wil ook niet op een verkiezingslijst, maar dat is wat anders als dat ik vind dat vrouwen niet verkiesbaar mogen zijn, dat is heel wat anders. Voor de wet zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig en het is imo discriminatie dat een vrouw zich niet verkiesbaar zou mogen stemmen, ik zal ook niet op een partij stemmen die zoiets voorstaat.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:08

Ik ben het er mee oneens dat vrouwen niet bij de SGP mogen. Ik vind het belachelijk maar zelfs als het verbod verboden wordt dan blijft de situatie bestaan. De vrouwen worden nooit verkozen en willen ook niet toetreden. Maar het gaat natuurlijk in tegen de emancipatie van de vrouw. Wat dat betreft vind ik het altijd zo scheef dat we onze mond vol hebben van de onderdrukking van vrouwen in de Islam.. Terwijl het christendom ook nog niet zo geemancipeerd is op sommige plekken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:19

Triest dat dit nog gebeurd. Ik vraag me af of zo'n vonnis helpt, vrees van niet. Dit soort principes zit zo diep.
Het wordt toch wel tijd om die subsidie te schrappen, dit is toch discriminatie?!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:24

De vrouwen willen het zelf niet eens... Dus tja of dit vonnis nou werkelijk consequenties heeft voor de SGP vrouwen? Ik denk het niet.

Ik vond de reactie van de CU ook wel wat hebben:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6491 ... weg__.html
ChristenUnie: dwang door staat heilloze weg DEN HAAG - De ChristenUnie vindt het „een heilloze weg” als de staat een politieke partij dwingt in een bepaalde richting. De SGP zou juist zelf „uit innerlijke overtuiging en op basis van bijbelse argumenten” die weg moeten inslaan.

Dat stelde ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob vrijdag in een eerste reactie op de uitspraak van de Hoge Raad die stelde dat de SGP geen vrouwen mag uitsluiten van passief kiesrecht. Slob vindt dat de partij haar „eigen ontwikkelingsgang” moet kunnen hebben en „niet door gewetensdwang in de martelaarsrol” gebracht moet worden.

„Iedere christenvrouw die politiek actief wil worden, kan dat in ons land. En iedere vrouw die meent dat het politieke ambt haar niet past, moet dat kunnen belijden en praktiseren. Welke vrouw zouden we in vredesnaam onder staatsdwang op een SGP-kieslijst moeten plaatsen?”, vraagt Slob zich af.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:26

Staatsdwang. :roll:

Daar worden de zaken eens flink omgedraaid zeg. En in de huidige situatie is er geen sprake van dwang?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:32

Ik vind dat mensen gekozen moeten worden op hun kwaliteiten en niet op grond van hun geslacht, dus als een vrouw een goede poltica is, lekker op de lijst zetten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:52

:D En als de bijbel vervangen wordt door de koran zou heel nederland op zijn achterste benen staan. Hoe schijnheilig weer...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:09

Nu op P&W en vrouw die het dus onzin vindt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 23:15

sflj schreef:
jij bent toch moslim? Wat vind jij?
Volgens mij lopen deze gasten een paar eeuwen achter! ;)

ik vind dat vrouwen gewoon toegelaten moeten kunnen worden, als vrouwen dit natuurlijk willen (als ze er zelf ook achter staan en om die reden ook niet willen, dan respecteer ik dat ook!). eigenlijk heeft het moslim-zijn daar weinig mee te maken, wat mij betreft tenminste. vrouwen kunnen genoeg bereiken, vrouwen hebben ook andere capaciteiten dan mannen, mannen en vrouwen zijn niet hetzelfde, dus dat voegt wat toe lijkt me juist. ik zie dus alleen een meerwaarde (de nederlandse moslimpartij heeft ook vrouwen op hun lijst, niet dat ik zo pro ben ofzo, maar als vergelijking)

ik vraag me ook af wat voor effect dit heeft op zo'n gereformeerde gemeenschap. want de sgp is toch een pupliekelijk iets, ze vertegenwoordigen toch een bepaalde groepering en deze groepering heeft ook aanhangers, bevorderd dit dan niet juist de 'vrouwenonderdrukking'. ze mogen niet in de partij, maar waarom niet? juist die reden, wat voor effect heeft dat op het dagelijkse leven? wat voor banen hebben deze vrouwen? werken ze uberhaupt? of hebben alleen mannen belangrijke functies?

ik moet erbij zeggen, ik heb helemaal geen ervaring met gereformeerden. enkel dat ze altijd in een kilometer lange lus richting school fietsen en dat ik altijd werd uitgescholden wanneer ik hun schoolplein passeerde. oja, op zondag zie ik ze wel eens in het zwart naar de kerk lopen. verder geen inhoudelijke en diepgaande ervaringen dus, dus vind het moeilijk om erover te oordelen.

ik ga het nieuws in ieder geval volgen. dwingen gaat denk ik weinig opleveren, alleen oproering en gekibbel. een verandering zal echt uit die partij zelf moeten komen, het is hun partij.
mja aan de andere kant hebben ze ook een publieke functie, maargoed, wilders ook en die vind ik ook 'schadelijk' voor de maatschappij :P

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 23:18

verootjoo schreef:
Maar die vrouwen willen vaak zelf ook niet hoor := Als je vraagt wie er op de lijst wil, krijg je er alsnog geen vrouw op...

daar ben ik dan ook benieuwd naar. maar zoals in het bovenstaande artikel staat beschreven is er een groot percentage die er helemaal geen moeite mee zou hebben.. (maar dat was 7 jaar geleden).

de omschakeling zou binnen de partij en binnen de gemeenschap moeten plaats vinden. dat kost misschien best tijd. de rest van de politiek kan wel druk uitoefenen maar uiteindelijk moet de sgp zelf hun partij vormen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:05

Maar het gaat natuurlijk ook om het principe. Het feit dat het praktisch niet veel verschil zal maken betekend niet dat er dan ook theoretisch niets hoeft te veranderen. De wet moet in principe gehandhaafd worden. Of er ook vrouwen toe treden maakt niet uit. Er moet gewoon gezorgd worden dat het niet kan dat een partij vrouwen uitsluit.

Zoals je in al mijn reacties bij de topics al gezien hebt ben ik heel erg voor religieuze vrijheid. Máár ik ben ook iemand die sterk opkomt voor rechten van verschillende bevolkingsgroepen. Wat mij betreft gaat in dit geval gelijkheid boven alles.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:15

Aan de andere kant denk ik: als dit de overtuiging is van deze mensen, wat is er dan fout aan om ze die overtuiging te laten hebben? Wil je een partij met dezelfde standpunten, maar mét vrouwen? Dan richt je hem op! Je hoeft geen lid te worden van deze partij, je hoeft er niet op te stemmen. Gezien dit standpunt zal er ook weinig op gestemd worden dus de kans dat ze ooit in de kamer komen is klein.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:15

Ik vraag mij eigenlijk af wat een religieuze partij in de politiek doet in een land waar een scheiding tussen kerk en staat is.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:16

tamary schreef:
Ik vraag mij eigenlijk af wat een religieuze partij in de politiek doet in een land waar een scheiding tussen kerk en staat is.

Dan kan je de CU en het CDA ook wel opheffen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:24

Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant denk ik: als dit de overtuiging is van deze mensen, wat is er dan fout aan om ze die overtuiging te laten hebben? Wil je een partij met dezelfde standpunten, maar mét vrouwen? Dan richt je hem op! Je hoeft geen lid te worden van deze partij, je hoeft er niet op te stemmen. Gezien dit standpunt zal er ook weinig op gestemd worden dus de kans dat ze ooit in de kamer komen is klein.

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in. Maar het blijft gewoon zo zijn dat man en vrouw gelijk zijn voor de wet. En terecht als je het mij vraagt. Zowel mannen als vrouwen hebben dus passief maar ook actief stemrecht. Vrouwen mogen dus niet geweerd worden uit de politiek. Hier gaat de SGP dus zwaar tegen in. En dat is dus ook meteen weer discriminatie. En ik vind dat discriminatie in geen enkele vorm of op geen enkele manier kan worden goed gepraat of mag bestaan. Als er een partij zou zijn waar bijvoorbeeld homoseksuele werden uitgesloten (waarschijnlijk bij dezelfde partij) ben ik daar ook zeer op tegen. We zijn allemaal gelijk en daar maakt een religieus idee denk ik geen verschil in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:26

Anne_GTI schreef:
tamary schreef:

Mag van mij, religieuze regels op (willen) leggen aan de gehele bevolking rijm ik ook niet met vrijheid van godsdienst nl.

Religie is een prive-aangelegenheid en de regels die daar bij horen dienen ondergeschikt te zijn aan de algemene regels van de betreffende samenleving.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:26

Maar dan nog: Als zowel de mannen als de vrouwen het hier nou mee eens zijn, waarom maakt de rest van de wereld er dan een probleem van?
Het is hun standpunt, hun overtuiging.
Laat ze lekker denk ik dan...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:29

Omdat het dus, zie mijn post, ik mijn ogen discriminatie is en tegen de wet in gaat. Als geen vrouwen zich willen toevoegen is het geen probleem. Maar ze mogen het vrouwen niet verbieden, geen vrouwen uitsluiten. Of andere bevolkingsgroepen. Bijvoorbeeld homo's of donkere mensen. Zou je er dan nog hetzelfde over denken?

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:37

Anne_GTI schreef:
tamary schreef:

Jaaaaaaaaa waar kan ik tekenen?