aardige mensen en hij had vorig jaar hulp nodig.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

aardige mensen en hij had vorig jaar hulp nodig.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:43

nou ik hele dagen aan de buis gekluiterd zit zie ik veel reclames........

De "aardige mensen" reclame van Sire vind ik echt, echt steengoed!!!!

dan is er de reclame van de man in de rolstoel die wat laat vallen en iemand die dat opraapt........komt erop neer dat de man vorig jaar tijdens het uitoefenen van diens publieke fuctie mishandeld is en er niemand wat deed.

in deze reclame word je opgeroepen om mensen te helpen als deze mishandeld worden en niet de andere kant op te kijken.........

helemaaal prima natuurlijk........ alleen erg lastig dat ik ook zom aar vervolgd kan worden omdat ik me ermee beemoeide..... als ik zelf al niet eerst een paar klappen te pakken heb :D

MamaMiesje

Re: aardige mensen en hij had vorig jaar hulp nodig.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:45

Er wordt toch ook duidelijk gezegd: 'Vraag omstanders om hulp en probeer de dader te kalmeren'
en niet: "Spring er tussenin, sla de dader op z'n muil en pas op dat je niet zelf geraakt wordt?" ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:47

hoe kalmeer je iemand die door het dolle heen is?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:51

Niet, daarom probeer je het eerst met een paar man extra en als dat niet lukt moet je hopen dat de politie op tijd is.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:53

Sjah...dat is dan weer een 2e. Maar met die zin geven ze wel een suggestie van hoe te handelen, of dat dan weer eenvoudig is daar hebben we het dan "even" niet over.
Daar moet je niet alleen durf maar ook 'feeling' voor hebben, denk ik zo. Het is natuurlijk niet meer dan menselijk om op zo'n moment kwaad te worden en iets onbenulligs te roepen.
Maar uiteindelijk werkt dat denk ik meer averechts als iets doen als: 'Wil je een kop koffie?' ofzo. Ik bedoel: met zo'n vraag breng je waarschijnlijk de dader van de wijs af en kun je zo de situatie redden.
Maar kom er maar eens op, op dat moment...

Het is en blijft gewoon hartstikke moeilijk, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan DUS maar niks moet doen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:55

Je kunt minstens 112 bellen, iets wat nu vaak al niet gedaan wordt. En ben je met 11 mensen zoals in dat spotje naar voren komt, dan kun je best wel wat doen. Dat schrikt toch af.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:57

Een door het dolle heen zijnde dader ga ik ook niet kalmeren, helaas. Er tussenin springen denk ik ook niet, zeker niet als er wapens bij zijn. :n
Maar is die reclame niet ook meer bedoelt om erop te wijzen dat je altijd wel iets kan doen? Bv de politie bellen (als je de hoek van de straat om bent), foto's maken of het uiterlijk van de dader in je hoofd prenten, slachtoffer helpen als dat kan, gewoon iets, alles beter dan alleen maar toekijken of doorlopen. Al zijn er natuurlijk ook altijd wel mensen die gewoon verstijven van angst en in hoeverre kun je het die kwalijk nemen?
Al komt dat idd niet helemaal goed uit de verf in het spotje...

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:59

KiWiKo schreef:
helemaaal prima natuurlijk........ alleen erg lastig dat ik ook zom aar vervolgd kan worden omdat ik me ermee beemoeide..... als ik zelf al niet eerst een paar klappen te pakken heb :D

nu klinkt het alsof je dus gewoon blijft kijken en geen vinger uitsteekt... Eens kijken hoe jij je voelt wanneer jou in elkaar slaat en de rest blijft kijken... stel dat je vervolgt wordt... :Y)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:01

Niet dat KiWiKo wat kan, op dit moment met die armen :')

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:01

Gips komt hard aan hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:02

Babsie_Flash schreef:
KiWiKo schreef:

nu klinkt het alsof je dus gewoon blijft kijken en geen vinger uitsteekt... Eens kijken hoe jij je voelt wanneer jou in elkaar slaat en de rest blijft kijken... stel dat je vervolgt wordt... :Y)

dan ken je mij niet :D

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:05

LizMD schreef:
Gips komt hard aan hoor.

Dat is zo _O-

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:11

Zelf ben ik wel een keer tussenbeide gekomen. 2 jongens hielden een man vast en een 3e wilde de man slaan met een dikke tak... Allemaal mensen die eromheen stonden toe te kijken... Toen ben ik door het lint gegaan en ben ik bovenop die 3e vent gesprongen die die tak vast hield. Ik had een dikke bos sleutels in mijn handen en ik heb hard op die 3e vent ingeslagen (ik sloeg hem net naast zijn slaap). Hij ging onderuit en ze moesten mij van hem af halen. Uiteindelijk politie erbij, mocht ik gewoon naar huis. Die man die ze vast hielden was mij erg dankbaar. Ik doe het trouwens weer hoor.. Ik kan er niet tegen als mensen toe staan te kijken en dus niets doen

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:13

politie bellen en foto's maken lijkt mij niet het beste idee, de kans dat zo iemand er al slecht aan toe is voordat onze blauwe vrienden arriveren is toch redelijk groot.
Ik was een aantal weken met stomheid geslagen toen ik de trein uit liep en al om de hoek was toen ik iemand hoorde schreeuwen. Ik denk: joh dat klinkt niet best, dus ik loop terug en zie dat er een jongen helemaal kort en klein geslagen wordt..... er liepen zeker 150 man straal voorbij..!! :n
Er liepen moeders met kleine dochtertjes bij waarvan ik het helemaal begrijp dat die zich er niet mee gingen bemoeien, maar het gros van de mensen waren gewoon normale mannen en vrouwen.
Ik ben ook niet de stoerheid zelve om er tussen te springen, maar was met stomheid geslagen en heb een groepje van 5 redelijk brede harry's bij elkaar gesprokkeld om die doorgedraaide gast van die jongen af te trekken....wat uiteindelijk goed was afgelopen, afgezien van het feit dat die jongen geen kleding meer aan zijn lijf had.
Moraal van het verhaal.... je staat er in zo'n geval dus echt letterlijk alleen voor hier.... minstens 150 man.... en ik kan dan niet tegen die spotjes waarin verteld wordt dat je 112 moet bellen en foto's moet maken, in dit geval had die jongen het waarschijnlijk niet naverteld, of vanuit een rolstoel.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:15

Kan me nog het voorbeeld herinneren van de oude man tegen de 80 aan die in het water belande met zijn auto. Politie ging niet het water in en omstanders gingen uiteindelijk, na veel wikken en wegen wel. Die man leeft niet meer. Filmpje van het hele gebeuren kwam volgens mij ook op het nieuws en Hard van Nederland. De agent die stond erbij en ondernam geen actie want hij mocht niets doen zolang er geen hulp van collega's aanwezig was. Echt te gek voor woorden.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:19

stefan3 schreef:
Moraal van het verhaal.... je staat er in zo'n geval dus echt letterlijk alleen voor hier.... minstens 150 man.... en ik kan dan niet tegen die spotjes waarin verteld wordt dat je 112 moet bellen en foto's moet maken, in dit geval had die jongen het waarschijnlijk niet naverteld, of vanuit een rolstoel.

Tsja, maar als ze zeggen dat je ertussen moet springen, is het risico dat ze jóuw lijk af mogen voeren, ook niet de bedoeling.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:25

Laura82 schreef:
stefan3 schreef:

Tsja, maar als ze zeggen dat je ertussen moet springen, is het risico dat ze jóuw lijk af mogen voeren, ook niet de bedoeling.

Ik ben er ook niet in mijn eentje tussen gesprongen, omdat ik die gast nooit in mijn eentje aan had gekunt. Maar ik had wel binnen 15 seconde een aantal gasten uit de menigte getrokken om te helpen. En als je een groepje probeerd te vormen durft men wel te helpen en is het risico dat er wat gebeurd minimaal.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:31

stefan3 schreef:
Ik ben er ook niet in mijn eentje tussen gesprongen, omdat ik die gast nooit in mijn eentje aan had gekunt. Maar ik had wel binnen 15 seconde een aantal gasten uit de menigte getrokken om te helpen. En als je een groepje probeerd te vormen durft men wel te helpen en is het risico dat er wat gebeurd minimaal.

Tenzij de aanvaller een wapen heeft, want dan maakt het niet uit of je in je eenstje bent of met 15 man. Zo werd er hier in het winkelcentrum iemand in elkaar geslagen, dus een groepje mensen sprong daartussen. Uiteindelijk zijn er 2 mensen neergestoken, 1 daarvan is uiteindelijk overleden, de ander heeft 3 maanden in het ziekenhuis gelegen. Degene die aangevallen werd is eraf gekomen met een paar gekneusde ribben, en degene die al die mensen verwond heeft is nooit gepakt...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:34

Ik zou echt het lef niet hebben. Feit dat iemand open en bloot in het openbaar iemand mishandeld vind ik al reden genoeg om aan te nemen dat diegene écht niet spoort gewoon.. Ik zou het echt niet durven denk ik .. Maargoed, nooit in zo'n situatie gezeten ..

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:36

Het voorbeeld van Laura82 geeft wel aan dat zelf ergens tussen springen ook niet altijd een goed idee is.
Maar 112 bellen, of wat eerder al gezegd is, de dader onthouden/fotograferen/kunnen identificeren is ook al hulp, en is wat veel mensen vergeten te doen.

Maar volgens mij is toch een redelijk bekend effect, dat mensen meer durven ondernemen (en dus eerder iemand helpen) wanneer ze alleen zijn, dan wanneer er een grote groep staat te kijken.
In dat laatste geval denkt iedereen dat een ander wel zal helpen.

Eigenlijk vind ik het te triest voor woorden dat de maatschappij zo egoistisch geworden is dat er een reclamecampagne aan te pas moet komen om mensen te leren een ander te helpen...

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:39

dat bedoel ik dus.... waar is die mentaliteit toch gebleven.... en klagen als de politie of ambulance te laat arriveerd, want als die jongen eenmaal alleen verrot op straat ligt staat er opeens een menigte omheen.... nee ik vind het echt erg, en dan allemaal roepen: ooooh wat is het toch erg he, het zou je maar gebeuren, als er zo'n reclame voorbij komt op tv.
Een miniscule kleine kans dat je zelf iets op zou lopen weegt blijkbaar hoger als het leven van iemand anders....sociaal noemen ze dat dan hier. :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:42

Tja, angst voor het eigen vege lijf.... het is ook lang niet altijd verstandig om je tussen het strijdgewoel te storten. Maar 112 bellen, of een foto maken met je mobiel of keihard schreeuwen en misschien anderen mobiliseren om te helpen.. da's allemaal beter dan ergens aan voorbij lopen. Om een held te zijn hoef je niet meteen een soort Tarzan of Jane te zijn, en dat moment van aandacht kan iemand's leven redden.

Maar de Sire-reclames gaan natuurlijk niet alleeen over dit soort agressie-momenten. Heel pijnlijk vind ik die vrouw met het hoofddoekje die op de galerij van de flat haar buurvrouw heel vriendelijk begroet met "Hallo".. en de aangesproken dame in verbijstering omkijkt om te zien tegen wie ze het eigenlijk heeft.. Bedoel je mij? Dat geeft wel heel goed de kilte van de huidige maatschappij weer. Men leeft op zichzelf, en met een allochtoon práát je niet..

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:44

Jannepauli schreef:
Tja, angst voor het eigen vege lijf.... het is ook lang niet altijd verstandig om je tussen het strijdgewoel te storten. Maar 112 bellen, of een foto maken met je mobiel of keihard schreeuwen en misschien anderen mobiliseren om te helpen.. da's allemaal beter dan ergens aan voorbij lopen. Om een held te zijn hoef je niet meteen een soort Tarzan of Jane te zijn, en dat moment van aandacht kan iemand's leven redden.

Maar de Sire-reclames gaan natuurlijk niet alleeen over dit soort agressie-momenten. Heel pijnlijk vind ik die vrouw met het hoofddoekje die op de galerij van de flat haar buurvrouw heel vriendelijk begroet met "Hallo".. en de aangesproken dame in verbijstering omkijkt om te zien tegen wie ze het eigenlijk heeft.. Bedoel je mij? Dat geeft wel heel goed de kilte van de huidige maatschappij weer. Men leeft op zichzelf, en met een allochtoon práát je niet..

:j

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:46

Jannepauli schreef:

Mwa, dat haal ik niet uit de reclame. Ik denk dat het er vooral om gaat dat je idd niets zegt tegen je buren of wie er dan ook naast je woont, terwijl dat ik eigenlijk gewoon heel normaal is. Ik denk niet dat ze per se bedoelen dat je niets tegen buitenlanders zegt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:37

ik vind die reclame ook geweldig!! dat moeten ze vaker uitzenden ipv 100 tamponreclames per reclameblok.

aardige mensen, hoe gaan we ermee om? geniaal