Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Lyonesse: de republikeinen hebben dezelfde eenzijdige macht gehad. Ze hadden best een aantal van die hervormingen en tussenstappen in gang kunnen zetten maar hebben dat niet gedaan.
De democraten kunnen hun eigen stem uitbrengen, en doen dat ook: 34 leden van de partij hebben een andere keuze gemaakt dan hun partij. En als 49% tegen deze beslissing is en 51% voor, dan is het toch een democratische beslissing?
Ik snap dan ook niet waarom je doet alsof er een hele grote groep buitenspel gezet wordt? Dat was pas echt het geval bij de verkiezing van Bush, toen het aantal stemmen voor Bush daadwerkelijk en concreet *minder* was in aantal dan het aantal stemmen voor de democratische kandidaat. (Theoretisch kun je met 26% van de stemmen van het volk toch president worden boven iemand die de overige 74% heeft!! Dat is pas hopeloos. Maar dat is hier dus helemaal niet aan de orde. Dit is een hele normale beslissing door een hele normale volksrepresentatie en er is geen sprake van dat de democraten blind stemmen voor elke wet van Obama, daarom was deze uitkomst ook zo van belang!)
Heb je trouwens een bron voor de dingen die je noemt in je stuk? Ik ga op zoek naar een paar verschillende informatiebronnen.
Lyonesse schreef:@ Shadow: Mijn eerste stuk met bijv de procenten en het buiten spel zetten gaat niet speciaal over de zorgwet, maar is mijn frustratie over het amerikaanse kiesstelsel.
Citaat:Ik heb dat eerst opgezocht omdat je op het journaal en in de nederlandse kranten voornamelijk de democratische kant van deze wet ziet, en alleen hoort dat de republikeinen tegen zijn en dat er zelfs mensen worden bedreigd. Maar nergens wordt hier in NL precies gemeld waarom dan de republikeinen zo tegen zijn, behalve het nogal zwakke excuus dat het tegen artikel 1 van de grondwet over marktwerking zou zijn, en dat dit dus niet verplicht kan worden omdat niet iedereen consument is.
jameyskatje schreef:die kan obama in zn zak steken..
gaat alleen wel veeeel geld kosten en ik vraag me af of amerika dat wel heeft.. hoe gaan ze het financieren? ze hebben al een staatsschuld die de pan uit reist
phormicola schreef:Stel je voor dat je een torenhoge premie betaald en dat er wat met je aan de hand is. Dat jaar moet je dus eerst alles zelf betalen, totdat de som op 7000$ komt en DAARNA pas gaat de verzekering het vergoeden.
Citaat:Zoveel mensen zijn al hun baan en hun huis kwijtgeraakt daar door de verkiezingen.
Citaat:Wel ben ik van mening dat het mosterd na de maaltijd is om over Obama te gaan zitten zeiken. Amerika is al jarenlang bergafwaards aan het gaan en Bush heeft ervoor gezorgd dat er een aantal regeltjes werden veranderd. Deze zorgen er nu voor dat Obama dit soort belachelijke dingen kan doen.
Citaat:Maar goed, de Amerikaanse mentaliteit is zodanig dat ze dat niet willen inzien, ze staren zich blind op wat er nu gaande is, niet op hoe het allemaal begonnen is zodat ze dit soort dingen kunnen vermijden.
Shadow0 schreef:als je in Nederland een afslag mist sta je voor je het weet in het buitenland. Een andere taal, een andere cultuur, vroeger ander geld, een andere macht die voordelig en bedreigend kan zijn. In Virginia kom je binnen 2000km geen ander land tegen, geen andere media, geen andere wereld in feite. Waardoor alle kritiek alleen maar 'binnen' het systeem kan. Het probleem van Amerika is (mi) vooral dat ze zich niet kunnen verplaatsen, gewoon geheel totaal niet, in een soort van perspectief van buitenaf.
MISTRAL94 schreef:Eindelijk maar toch! Alleen zo jammer dat het hier in nederland hard achteruit holt. Met de plannen waarover zorgverzekeraars praten krijgen we hier straks Amerikaanse taferelen. Hopelijk zien de zorgverzekeraars voor die tijd het licht en krijgen we die praktijken niet hier in nederland!