Zorgwet nu ook in de VS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Zorgwet nu ook in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 12:03

Parlement VS definitief akkoord met zorgwet
Gepubliceerd: vandaag 04:08
Update: vandaag 06:20

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden is donderdagavond akkoord gegaan met een reeks aanpassingen van de zorgwet die president Barack Obama dinsdag heeft getekend. Het pakket amendementen was eerder door de Senaat goedgekeurd. Daarmee is de hele zorgwet nu definitief door het parlement (Congres) geloodst, nadat het Huis zondag al had ingestemd met de wet.

Ongeveer 32 miljoen nu nog onverzekerde Amerikanen moeten door de omstreden hervorming een ziektekostenverzekering krijgen. De triomferende Obama sprak na de stemming zondag over een overwinning voor het Amerikaanse volk, zijn Democratische Partij noemde het een historische beslissing.

De Republikeinen zijn fel gekant tegen de nieuwe wet. Zij vinden dat de overheidsbemoeienis te groot wordt en vrezen voor de enorme kosten.

bron: depers.nl

Ik zelf ben voor de zorgwet in Amerika. Nu kunnen mensen die veel zorg nodig hebben niet meer geweigerd worden door verzekeringen.

Vjestagirl

Re: Zorgwet nu ook in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:06

Geweldig! Echt fantastisch! Deze wereld gaat vooruit, en Barack loopt voorop.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:02

Dit is dus het nadeel van maar 2 politieke partijen hebben. De grootste partij, kan doen wat hij wil en de ander heeft het nakijken. Alle republikeinen (178) hebben tegen deze wet gestemd, maar ook 34 democraten waren tegen. De overige 212 democraten waren voor en dus is de wet aangenomen. De wil van de Democraten is wet, mbt welk onderwerp dan ook. Nu is het deze wet, maar het had net zo goed kunnen zijn dat iedereen op donderdag 30% van zijn banksaldo op rekening van overheid moet overschrijven. Obama's wil is wet, wat het voorstel ook is. 49% van de bevolking zo makkelijk buiten spel gezet. Eenzijdige politiek... Hoewel het eigenlijk hun eigen schuld is, omdat ze onverstandig op Obama hebben gestemd destijds.

Veel amerikanen zijn tegen deze wet. Ze zijn nu niet verzekerd omdat ze het niet kunnen betalen. Dat kunnen ze nog steeds niet als het verplicht wordt gesteld, alleen zullen ze dan ook nog een boete moeten betalen en nog meer geld kwijt zijn, wat er toch al niet is. Daarnaast bepaald nu de overheid wie welke zorg wel en niet krijgt, waar ze dat krijgen en hoe lang. Niet de doktoren, niet de mensen zelf, en niet de verzekeraars. Gevolg hiervan is dat verzekeraars hun polissen massaal gaan aanpassen, zodat de overheid weer minder te zeggen krijgt, waardoor het 1 grote bende gaat worden.

De republikeinen (en een percentage democraten) zijn niet tegen deze wet als in dat het onzin is dat iedereen zorg moet krijgen en verzekerd moet zijn, maar wel tegen de grote invloed en controle die de overheid gaat krijgen mbt de behandeling en het financiele aspect. Zij vinden dat er eerst tussenstappen moeten worden ondernomen, zodat het eerst ook daadwerkelijk mogelijk is voor elke amerikaan om een verzekering te betalen, de overheid minder invloed heeft op wat wel en niet vergoed wordt en er eigen keuze blijft voor de burgers. Complete staten zijn tegen deze wet, en zullen stuk voor stuk de zaak voor de rechter brengen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:08

Men schijnt vooral tegen te zijn omdat men niet kan overzien wat het inhoudt en daarnaast wordt er flink campagne gevoerd tegen de wet. En dat terwijl het een goede stap is. Mensen hebben straks door allerlei subsidies en belastingvoordelen wel de kans om zich te verzekeren.
Misschien dat het nu eerst vervelend is en lijkt, maar dat schijnt vooral voor de hogere middenklasse te zijn. Het zal heus wel op zijn pootjes terechtkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:21

Lyonesse: de republikeinen hebben dezelfde eenzijdige macht gehad. Ze hadden best een aantal van die hervormingen en tussenstappen in gang kunnen zetten maar hebben dat niet gedaan.
De democraten kunnen hun eigen stem uitbrengen, en doen dat ook: 34 leden van de partij hebben een andere keuze gemaakt dan hun partij. En als 49% tegen deze beslissing is en 51% voor, dan is het toch een democratische beslissing?

Ik snap dan ook niet waarom je doet alsof er een hele grote groep buitenspel gezet wordt? Dat was pas echt het geval bij de verkiezing van Bush, toen het aantal stemmen voor Bush daadwerkelijk en concreet *minder* was in aantal dan het aantal stemmen voor de democratische kandidaat. (Theoretisch kun je met 26% van de stemmen van het volk toch president worden boven iemand die de overige 74% heeft!! Dat is pas hopeloos. Maar dat is hier dus helemaal niet aan de orde. Dit is een hele normale beslissing door een hele normale volksrepresentatie en er is geen sprake van dat de democraten blind stemmen voor elke wet van Obama, daarom was deze uitkomst ook zo van belang!)

Heb je trouwens een bron voor de dingen die je noemt in je stuk? Ik ga op zoek naar een paar verschillende informatiebronnen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:36

Shadow0 schreef:
Lyonesse: de republikeinen hebben dezelfde eenzijdige macht gehad. Ze hadden best een aantal van die hervormingen en tussenstappen in gang kunnen zetten maar hebben dat niet gedaan.
De democraten kunnen hun eigen stem uitbrengen, en doen dat ook: 34 leden van de partij hebben een andere keuze gemaakt dan hun partij. En als 49% tegen deze beslissing is en 51% voor, dan is het toch een democratische beslissing?

Ik snap dan ook niet waarom je doet alsof er een hele grote groep buitenspel gezet wordt? Dat was pas echt het geval bij de verkiezing van Bush, toen het aantal stemmen voor Bush daadwerkelijk en concreet *minder* was in aantal dan het aantal stemmen voor de democratische kandidaat. (Theoretisch kun je met 26% van de stemmen van het volk toch president worden boven iemand die de overige 74% heeft!! Dat is pas hopeloos. Maar dat is hier dus helemaal niet aan de orde. Dit is een hele normale beslissing door een hele normale volksrepresentatie en er is geen sprake van dat de democraten blind stemmen voor elke wet van Obama, daarom was deze uitkomst ook zo van belang!)

Heb je trouwens een bron voor de dingen die je noemt in je stuk? Ik ga op zoek naar een paar verschillende informatiebronnen.

@ Shadow: Mijn eerste stuk met bijv de procenten en het buiten spel zetten gaat niet speciaal over de zorgwet, maar is mijn frustratie over het amerikaanse kiesstelsel. In dit geval zijn het de democraten die de macht hebben, en ja, dat zijn ook de republikeinen geweest, wie dat nu is doet er in principe niet toe, het is gewoon wat er aan schort. Op deze manier krijg je met maar een paar 1000 stemmen meer, een hele grote rechtelijke voorsprong op de andere partij en daardoor heb je zo goed als geen oppositie, omdat je als "verliezer" altijd outvoted wordt. Simpel weg omdat de tegenpartij veel meer stemmen heeft om uit te brengen en dit logischerwijs meestal in het voordeel van zijn eigen partij zal doen. Dit systeem maakt de vertegenwoordiging van het volk zwart/wit, dat zou anders moeten zijn. :)

De punten die ik noem in mijn ontopic ( :o ) stuk, hebben een half uurtje googlen me opgeleverd en zijn afkomstig van verschillende amerikaanse nieuwsbronnen. Ik heb dat eerst opgezocht omdat je op het journaal en in de nederlandse kranten voornamelijk de democratische kant van deze wet ziet, en alleen hoort dat de republikeinen tegen zijn en dat er zelfs mensen worden bedreigd. Maar nergens wordt hier in NL precies gemeld waarom dan de republikeinen zo tegen zijn, behalve het nogal zwakke excuus dat het tegen artikel 1 van de grondwet over marktwerking zou zijn, en dat dit dus niet verplicht kan worden omdat niet iedereen consument is. Dat is het enige wat er wettelijk tegen gedaan kan worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:16

Lyonesse schreef:
@ Shadow: Mijn eerste stuk met bijv de procenten en het buiten spel zetten gaat niet speciaal over de zorgwet, maar is mijn frustratie over het amerikaanse kiesstelsel.

Met die frustratie ben ik het helemaal eens, maar het is in deze situatie niet echt aan de orde.

Citaat:
Ik heb dat eerst opgezocht omdat je op het journaal en in de nederlandse kranten voornamelijk de democratische kant van deze wet ziet, en alleen hoort dat de republikeinen tegen zijn en dat er zelfs mensen worden bedreigd. Maar nergens wordt hier in NL precies gemeld waarom dan de republikeinen zo tegen zijn, behalve het nogal zwakke excuus dat het tegen artikel 1 van de grondwet over marktwerking zou zijn, en dat dit dus niet verplicht kan worden omdat niet iedereen consument is.

Mijn bescheiden mening is overigens nog stukken cynischer. Ik ben namelijk nog geen enkel reeel argument tegen de herziening tegengekomen - de mensen waar de lasten echt zwaarder voor worden zijn de mensen met hoge inkomens, de mensen die vanuit een fatsoenlijke verzekering en een mooie kliniek neer kunnen kijken op de rest van Amerika. Ze brengen de argumenten als 'voor heel amerika' maar dat is gewoon directe propaganda - een gigantisch deel heeft helemaal geen keuze! De meeste mensen die gefundeerde kritiek uiten vinden vooral dat de wet niet ver genoeg gaat.
Ik denk dat de Republikeinse lobbyisten vooral tegenzijn omdat ze flink geld verdienen over de rug van de gezondheidszorg (het is namelijk nogal smerige business). De 'gewone' Amerikaan (waaronder ook veel republikeinen) hebben het helaas te doen met een gebrek aan informatie en een teveel aan propaganda. De geinformeerde mensen die ik ken zijn allemaal voor, met betere argumenten. En als ik dan zie wat er in die wet staat... deze wet verbiedt het dat verzekeringen mensen uit de verzekering kieperen als ze ziek worden. Let wel: je kunt dus, op dit moment, een verzekering hebben in Amerika, netjes je premie afdragen, prima voldoen aan de eisen, en op het moment dat er betaald moet worden, word je geloosd...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:30

Ik zou het niet beter kunnen zeggen Shadow!
Ik krijg vaak het idee dat veel Amerikanen niet de moeite nemen om zelf op zoek te gaan naar objectieve informatie, maar gewoon afgaan op dat wat ze horen (die propaganda) en misschien wel het beste in hun straat (lijkt te) past (sen). Heel apart vind ik dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:03

Met dat laatste ben ik het dan weer niet helemaal eens: ik heb een jaar als highschool student in Amerika gewoond (Virginia, dus vrij conservatief), en het is niet zozeer dat ze niet op zoek gaan naar objectieve informatie... wat het meer is, tenminste, dat was mijn gevoel... als je in Nederland een afslag mist sta je voor je het weet in het buitenland. Een andere taal, een andere cultuur, vroeger ander geld, een andere macht die voordelig en bedreigend kan zijn. In Virginia kom je binnen 2000km geen ander land tegen, geen andere media, geen andere wereld in feite. Waardoor alle kritiek alleen maar 'binnen' het systeem kan. Het probleem van Amerika is (mi) vooral dat ze zich niet kunnen verplaatsen, gewoon geheel totaal niet, in een soort van perspectief van buitenaf. Er is geen vergelijking, niet omdat ze het niet willen, maar omdat alles per definitie heel ver van hun bed is. En omdat zelfs de tegeninformatie gepropagandeerd is.
En dat is niet alleen maar hun fout, ik denk niet dat de bewoners van Nederland het iets anders zouden doen als ze in een zelfde situatie zouden zitten. (Denk alleen maar aan hoevaak in nieuwsitems onze situatie vergeleken wordt met andere landen in Europa: teveel babysterfte, hoe staat het met de kosten van de medicijnen, hoe duur is de benzine over de grens, krijgen we wel genoeg subsidie van de EU, staan we voor gek met Wilders, staan we voor gek met Balkenende. En de schandelen in de andere landen worden ook vaak kritisch gebracht.

Maar voor ons is het belangrijk. We leven vlak bij die andere landen. We vergelijken onszelf niet met een of ander eiland in de Atlantische oceaan, want dat interesseert ons echt niks. In Amerika is die referentie er gewoon simpelweg niet - voor hen is de hele wereld een verafgelegen eiland.

Ken je 1984? Daarin is de hoofdpersoon bewust bezig met het vervalsen van de waarheid. Ik heb dat altijd heel intrigerend gevonden: iedereen weet wat er gebeurt maar je verliest helemaal je ankerpunt waardoor je toch niet meer weet wat waar is. Het is als varen op open water: je kunt denken dat je rechtdoor gaat, en toch helemaal uit koers raken als je je niet richt op externe ankerpunten zoals de sterren ofzo.

(Ook heel interessant in dat opzicht was 'ingenieurs van de ziel'. Maar dat terzijde.)

Nou ja, tot zover mijn betoog - ik ben van mening dat het niet zozeer aan de bewoners ligt, maar dat de situatie het bijna onmogelijk maakt om de informatie die ze krijgen op waarde te kunnen schatten.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:37

die kan obama in zn zak steken..

gaat alleen wel veeeel geld kosten en ik vraag me af of amerika dat wel heeft.. hoe gaan ze het financieren? ze hebben al een staatsschuld die de pan uit reist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:51

Heeft die staatsschuld wel een koffer bij zich dan? :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:56

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:24

Het klinkt allemaal geweldig, de praktijk is helaas iets anders...

Mijn man is Amerikaans en we kunnen het dus op de voet volgen via z'n moeder. Ik snapte eerst ook niet waarom ze er zo fel tegen was, maar dat snap ik nu wel.

Zoals het er voor m'n schoonouders uit gaat zien:

De goedkoopste verzekering die ze kunnen krijgen, gaat ze bij elkaar 1000$ per maand kosten (ja, duizend). Maar voordat ze daarvan kunnen profiteren, moeten ze eerst 7000$ per persoon betalen, dat heet 'deductable'.

Stel je voor dat je een torenhoge premie betaald en dat er wat met je aan de hand is. Dat jaar moet je dus eerst alles zelf betalen, totdat de som op 7000$ komt en DAARNA pas gaat de verzekering het vergoeden.

Zoveel mensen zijn al hun baan en hun huis kwijtgeraakt daar door de verkiezingen. En nu komt het: Ze MOETEN een verzekering nemen. Anders krijgen ze een boete van 2% van hun jaarlijkse inkomen. Betalen ze dat niet, dan gaan ze naar de gevangenis.
De VS heeft al een aantal jaar terug nieuwe gevangenissen gebouwd en er zitten treinen op rails omheen, allemaal nieuwe treinen, van ongeveer een mijl lang, die god weet waar naartoe leiden.

Wel ben ik van mening dat het mosterd na de maaltijd is om over Obama te gaan zitten zeiken. Amerika is al jarenlang bergafwaards aan het gaan en Bush heeft ervoor gezorgd dat er een aantal regeltjes werden veranderd. Deze zorgen er nu voor dat Obama dit soort belachelijke dingen kan doen. Maar goed, de Amerikaanse mentaliteit is zodanig dat ze dat niet willen inzien, ze staren zich blind op wat er nu gaande is, niet op hoe het allemaal begonnen is zodat ze dit soort dingen kunnen vermijden.

Afijn, het is niet allemaal zo geweldig als dat ik dacht. Zelf zou ik heel erg hard naar Canada verhuizen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:25

jameyskatje schreef:
die kan obama in zn zak steken..

gaat alleen wel veeeel geld kosten en ik vraag me af of amerika dat wel heeft.. hoe gaan ze het financieren? ze hebben al een staatsschuld die de pan uit reist

Dat gaan de burgers dus doen :(

Trouwens, Groot-Brittanie heeft sociale zorg gekregen vlak na de Tweede Wereldoorlog. Het is voor hun compleet gratis. Het is dus echt WEL mogelijk. Het is gewoon vies wat er nu in de VS gebeurd, maar ja, what else is new?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:52

phormicola schreef:
Stel je voor dat je een torenhoge premie betaald en dat er wat met je aan de hand is. Dat jaar moet je dus eerst alles zelf betalen, totdat de som op 7000$ komt en DAARNA pas gaat de verzekering het vergoeden.

Maar in hoeverre is dat een verslechtering ten opzichte van niks krijgen? Zeker, het wordt voor een deel betaald door de burgers, en dat kost geld. (Het gaat ook voor een deel door de verzekeringen zelf opgebracht moeten worden.)
Maar ziektenkosten zijn de grootste reden van faillissement in Amerika! Het KOST de burgers al geld. Veel geld. En heel veel leed. Zeker, voor de mensen die gezond zijn en gezond blijven is een verplichte verzekering uiteraard minder gunstig, maar ziek of gezond zijn heb je niet zelf in de hand.

Citaat:
Zoveel mensen zijn al hun baan en hun huis kwijtgeraakt daar door de verkiezingen.

Niet meer dan door wanbeleid rondom de huizenmarkt waarbij de overheid verzuimd heeft om z'n taak te doen, lijkt me.

Citaat:
Wel ben ik van mening dat het mosterd na de maaltijd is om over Obama te gaan zitten zeiken. Amerika is al jarenlang bergafwaards aan het gaan en Bush heeft ervoor gezorgd dat er een aantal regeltjes werden veranderd. Deze zorgen er nu voor dat Obama dit soort belachelijke dingen kan doen.

Hoe bedoel je dit precies? Waarom 'belachelijk', en waar heeft Bush precies voor gezorgd? Vind je dat Bush een goede of slechte president was?

Citaat:
Maar goed, de Amerikaanse mentaliteit is zodanig dat ze dat niet willen inzien, ze staren zich blind op wat er nu gaande is, niet op hoe het allemaal begonnen is zodat ze dit soort dingen kunnen vermijden.

Ben jij van mening dat het beter is om niks te doen? Of hoe zou je de problemen met de ziektenkosten aanpakken? Zoals gezegd: het kost de burgers nu ook al veel geld. Heel veel geld en heel veel leed. Veel mensen komen in de problemen en veel mensen krijgen niet de zorg die nodig is.

PS: het ontgaat me even wat de treinen in je reactie doen? Ik mis het verband met de ziektenkosten geloof ik.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:54

Shadow0 schreef:
als je in Nederland een afslag mist sta je voor je het weet in het buitenland. Een andere taal, een andere cultuur, vroeger ander geld, een andere macht die voordelig en bedreigend kan zijn. In Virginia kom je binnen 2000km geen ander land tegen, geen andere media, geen andere wereld in feite. Waardoor alle kritiek alleen maar 'binnen' het systeem kan. Het probleem van Amerika is (mi) vooral dat ze zich niet kunnen verplaatsen, gewoon geheel totaal niet, in een soort van perspectief van buitenaf.

Ik ken veel conservatieven Amerikanen en ik krijg dit idee ook vaak. Ze hebben niet geleerd om dingen ook eens van een andere kant te bekijken omdat er gaan andere kanten in de buurt zijn. Er zijn bijvoorbeeld alleen al geen buitenlandse TV-zenders. Veel Amerikanen spreken ook geen woord in een andere taal. Het is een beetje als een kudde schapen. Die zijn bang van alles wat anders is dan henzelf. Daarom doen boeren er vaak een zwart schaap bij. De schapen leren dan dat iets wat anders is ook goed kan zijn. Ze krijgen een open mind en zijn minder bang voor dingen die anders zijn dan henzelf.
(Ik ken trouwens ook progressieve Amerikanen. :D)

Wat ik niet snap aan de tegenstemmers voor de nieuw zorgwet... Als je zelf een verzekering hebt en je bent bang dat die duurder wordt kan ik dat begrijpen. Je weet ook dat alleen de rijken zich op dit moment een verzekering kunnen veroorloven. Dat je tot voor kort dacht dat je altijd rijk zou blijven kan ik me ook voorstellen. Maar nu met de crisis... Iedereen kan opeens alles kwijt zijn. Arm worden kan iedereen overkomen. De nieuwe zorgwet is dus niet alleen voor de armen van nu, maar ook voor de armen van morgen, en dat kunnen de rijken van nu zijn. Ik begrijp niet dat de rijken niet inzien dat de zorgwet voor de armen ook voor henzelf is!

Ze zijn ook zwaar allergisch voor het woord socialistisch. Dat lijkt wel een scheldwoord. "Maar het nieuwe zorgstelsel is sociaal!" Ja... klopt... en? Vind ik altijd wel komisch. Ze kunnen namelijk meestal niet uileggen wat er dan slecht is aan socialisme. Het lijkt mij een overblijfsel uit de Koude Oorlog. Socialistisch = Communistisch = Het ergste wat ons kan overkomen. Maar waarom, dat weten ze meestal niet. Dat er gradatieverschillen zijn weten ze meestal ook niet.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:05

Amerikanen willen gewoon niet dat de overheid dingen regelt. Ze adopteren liever een highway. :D (Voor de mensen die het niet kennen... De overheid onderhoudt de snelwegen niet of slecht. Als je regelmatig over een snelweg gaat en je wilt dat die beter onderhouden wordt, dan kun je geld geven aan een stichting die dat regelt. Je adopteert dan een stukje highway. Je ziet ook borden langs de weg staan met de naam van de persoon die dat stuk heeft geadopteerd.)

Zo ook met ziektekosten. Amerikanen betalen liever niet voor de ziektekosten van een ander die ze niet kennen. Ze geven liever geld aan individuele schrijnende gevallen die uitgebreid in de media komen.

Ik hoorde eens een Amerikaan zeggen: We hebben geen zorgstelsel nodig, want ik ken iemand die had een operatie nodig en toen is daar heel veel geld voor ingezameld en hij heeft die operatie gekregen. Werkt prima dus.

Zo is het met alles. Amerikanen willen niet hun geld afgeven aan de overheid, en dat die het dan vervolgens eerlijk verdeelt, ook onder minder media-genieke gevallen.
Ze houden liever voor alles inzamelingsacties. Amerikanen zijn de koning van de Fund Raisings.

Imo is het niks anders dan een bedelindustrie zoals bijvoorbeeld in India, maargoed...

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 01:24

Ik zou wel eens willen zien hoe staatsschuld reist, maar dit geheel terzijde....

Wie de Federalist Papers heeft gelezen snapt het principe van de Nachtwakerstaat, een ideaal dat de oprichters van de VS voor ogen hadden en zodanig ook hebben geconstrueerd.

Een overheid die meer taken op zich neemt en daarvoor geld verlangt is daarmee bedreigend voor die idealen en het individualisme van de Amerikaan.

Wat overigens niet wegneemt dat deze (nog zeer basale!) vorm van algemene ziektekostenverzekering niet voor de tijd is. Franklin Delano Roosevelt heeft het al geprobeerd tijdens zijn New Deal programma maar WOII gooide roet in het eten (en nog wat factoren), sindsdien is het plan uitgehold en uitgesteld.

Waar wij in Europa gewend zijn dat via die (vervloekte, geef het maar toe) belastingen een sociaal vangnet is gecreërd is dit voor een Amerikaan méér dan een cultuurschok. Een Amerikaan is opportunistisch en optimistisch ingesteld (even generaliseren). Iedereen werkt aan het vervullen van zijn of haar 'American Dream' en degenen die het niet lukt proberen het opnieuw. Op je bek gaan hoort erbij en geldt niet als 'mislukt'.

Hier, op het oude continent, zijn we gepokt en gemazeld door oorlogen, revoluties en ander onheil door sociale ongelijkheid. We weten wat sociale onzekerheid kan veroorzaken en willen die angel uit menig conflict halen. Zie daar de verzorgingsstaat: degenen die het niet halen worden opgevangen.

Twee totaal verschillende denkwerelden.

Waarmee overigens ik het huzarenstukje van Obama niet tekort wil doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:04

Eindelijk maar toch! Alleen zo jammer dat het hier in nederland hard achteruit holt. Met de plannen waarover zorgverzekeraars praten krijgen we hier straks Amerikaanse taferelen. Hopelijk zien de zorgverzekeraars voor die tijd het licht en krijgen we die praktijken niet hier in nederland!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:18

MISTRAL94 schreef:
Eindelijk maar toch! Alleen zo jammer dat het hier in nederland hard achteruit holt. Met de plannen waarover zorgverzekeraars praten krijgen we hier straks Amerikaanse taferelen. Hopelijk zien de zorgverzekeraars voor die tijd het licht en krijgen we die praktijken niet hier in nederland!

De zorgverzekeraars hebben niet echt een reden om 'het licht' te zien, die willen winst maken, het zal ze verder weinig kunnen schelen of dat wel of niet maatschappelijk wenselijk is. Wijzelf zullen daar wat aan moeten doen. Maar er komen verkiezingen aan, dus check de partijprogramma's op gebied van gezondheidszorg en val eventueel de partijleden lastig :j

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:44

In dit geval heeft dat niet met winst te maken maar met bezuinigingen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:35

Er zijn twee verschillende partijen in het spel he? De zorgverzekeringen zijn niet degene die 'het licht' moeten zien! Het is de politiek die, gesteund door de publieke opinie, de keuze maakt wat er precies mag en moet. De verzekeringen maken gewoon gebruik van de mogelijkheden die er zijn. (En het is ontzettend dom, imo, om dat soort dingen uit de invloedsfeer van de overheid te halen en over te hevelen naar commerciele bedrijven.)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:25

Ik heb vorige week tijdens een nascholing een praatje aan moeten horen van een zorgverzekeraar en dat was verre van positief. Dan heb ik het nog niet eens over de stijgende premie elk jaar. Maar de manier waarop ze willen gaan bezuinigen. Dat komt niet ten goede van de zorg en dat zou weleens letterlijk koppen kunnen kosten.