hypootheekaftrek ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

problemen bij hypotheekaftrek

ja
89 (78%)
nee
22 (19%)
weetniet
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 113

KiWiKo

hypootheekaftrek ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:05

ik voorzie grote problemen bij het afschaffen van de hypotheekaftrek........ en jij?

zonnebloem18

Re: hypootheekaftrek ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:08

Ik woon nog bij mijn ouders maar we hebben het er weleens over gehad omdat hun een koophuis hebben.
Mijn ouders zouden hier gewoon kunnen blijven wonen, zouden wel wat zuiniger moeten doen maar het is te doen.
Maar dan hebben mijn ouders ook een vrij goedkoop huis gekocht voor wat ze te besteden hebben.

Ik denk dat mijn vriend en ik later zonder hypotheekrenteaftrek niet snel een huis zullen kunnen kopen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:08

Ja,ik denk dat veel mensen dan toch moeite hebben om in hun huis te kunnen blijven wonen,omdat ze eigenlijk toch een te hoge hypotheek hebben.
Er zullen dan ook nog grotere tekorten aan huurwoningen komen.

Mocht de hypotheekrente wel worden afgeschaft kunnen wij wel in ons huis blijven wonen,maar toch zullen we het wel missen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:13

Als men de hypotheekrenteaftrek afschaft voorzie ik voor een heleboel mensen een probleem :j
Daarbij wat zou dan nog een eventuele toegevoegde waarde zijn om te kopen :? Dat je lasten gelijk blijven, huur stijgt elk jaar, maar zet daar tegenover de meer kosten die je hebt aan het onderhoud van de woning..... ik weet het niet wat per saldo voordeliger zou zijn voor de mensen die een doorsnee woning wonen wel te verstaan wat zowel koop als huur verkrijgbaar is ;)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:14

Als ze het stapsgewijs doen kan het misschien meevallen. De timing van deze discussie is natuurlijk niet zo handig nu net de woningmarkt weer een beetje begint op te krabbelen. Ik vindt het trouwens veel erger dat de prijzen zouden gaan kelderen en er dan dus een heel stuk particulier kapitaal zal verdampen, daar ben ik niet blij mee.......

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:17

Als de hypotheekaftrek geheel stopt, moet ook de huursubside volledig stoppen. Beide zitten in een te duur huis.
En ja ik voorzie bij veel problemen dan.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:18

Ik woon alleen in een koophuis.. Geen hypotheekrente aftrek meer = paard verkopen :\
Het zou mij niet verbazen als er meer mensen in deze situatie zitten, wat zal de paardenmarkt dan inzakken! Gunstig voor huurders ;-)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:20

Bovenstaande had ik nog niet aan gedacht maar inderdaad als je het een afschaft is het ander ook aan de orde.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:20

BKS schreef:
Bovenstaande had ik nog niet aan gedacht maar inderdaad als je het een afschaft is het ander ook aan de orde.

Alleen hoor je ze daar nooit over. Waarom niet vraag ik me dan af.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:22

_sparta_ schreef:
Als de hypotheekaftrek geheel stopt, moet ook de huursubside volledig stoppen. Beide zitten in een te duur huis.
En ja ik voorzie bij veel problemen dan.

Helemaal mee eens!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:43

ieder voordeel heeft zn nadeel..

of 'de 1 zijn dood is de ander zijn brood'

dat hele systeem klopt van geen kanten. of ze het nu afschaffen of niet. ik zie veel voordelen in het afschaffen ervan, maar het zal natuurlijk weer voor vele tragische persoonlijke verhalen gaan zorgen.

dus dan moeten mensen bv hun paard verkopen? of in een kleine auto gaan rijden?

mensen.. wat je niet hebt, kan je niet uitgeven!! leef niet boven je stand.

een paard hebben is een luxe, een grote auto ook, een extra strijkkamertje in je huis ook. simpel.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:46

Klopt. Maar dat is met de huurmensen net zo. Dat extra kamertje of tuintje is ook teveel. En kijk eens wat een starters woning kost tegenwoordig? Misschien dat die prijs dan wat zakt, maar daar geloof ik niet zo heel erg in.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:03

Maar ik kan me zowieso niet voorstellen dat de aftrek ineens helemaal zou verdwijnen. Als er wat verandert zal er denk ik een grens worden gesteld op de aanschafwaarde of op 2e huizen (zit daar trouwens nu ook aftrek op?)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:08

Bij de afschaffing voorzie ik wel problemen de eerste 10 tot 15 jaar na de afschaffing. Daarna heeft alles zich wel genormaliseerd.
Op zich vind ik het niet raar als de aftrek afgeschaft wordt boven een bepaalde grens. Nu zou die grens bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis boven de 500.000 euro kunnen zijn.
Ik zal gerust een hoop nadelen over het hoofd zien, maar dit lijkt me niet heel raar in ieder geval.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:09

Ik heb eens gehoord dat ze een dergelijk systeem in een ander land ooit in een keer hebben afgeschaft, ik meen in Zweden, de hele economie is daarna in elkaar geklapt ..

Overigens vind ik een opmerking als 'niet uitgeven wat je niet hebt' in deze situatie niet helemaal opgaan: we hebben het geld wel, want we krijgen het al jaaaaaaren braaf terug. We betalen hiervoor aan de andere kant ook weer belasting en de staat verdeeld dat geld zoals zij dat goed dunkt in o.a. hypotheekrenteaftrek, kinderopvangtoeslag, noem maar op.

Als ze iets willen aanpakken zouden ze eens moeten kijken naar mensen die 4 dagen werken in plaats van 5, omdat ze met 5 dagen teveel verdienen en geen huursubsidie meer krijgen: dat noem ik pas cadeau krijgen ...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:15

Komt dit onderwerp niet terug elke keer net voor de verkiezingen? En komen degenen die nu zo hard roepen in de regering er niet vanzelf op terug aangezien ze dan zichzelf behoorlijk in de vingers snijden? Er zullen er best een hoop zijn die met eigen geld in het huis de hypo flink omlaag hebben gebracht endus weinig aftrek hebben, maar ik geloof nooit dat er niemand in de regering ietsjes boven zijn macht heeft geleend.

Zelf zouden we wel iets moeten laten denk ik, maar we zouden wel gewoon kunnen blijven wonen.

Kopen doe je ook om kapitaal op te bouwen in 30 jaar, in de hoop dat als je het huis verkoopt je meer vangt dan waarvoor je het gekocht hebt.

Een huurhuis daarentegen is een soort van zwart gat, je gooit er geld in met bijvoorbeeld een aanbouw maar er zal nooit iets voor terugkomen van je investering.

Dus kopen zal altijd aantrekkelijk blijven, alleen denk ik dat de huizenmarkt een behoorlijke klap zal krijgen en er ineens heeeeeel veel huizen te koop zullen staan...

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:16

Ik hoop niet dat ze het in 1 keer zullen afschaffen. Ze kunnen wel wat dingen veranderen.Bijv. Niet meer aftrekken boven de 42% IB. Een grens stellen van maximale hypotheek die afgetrokken mag worden bijv 500.000 euro.

En als ze het echt willen afschaffen moeten ze dat maar geleidelijk doen in 30 jaar zodat de mensen die recentelijk een huis gekocht hebben daar niet de dupe van worden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:23

Ik hoop dat ze het niet afschaffen. Ik gebruik de rente elke maand om te sparen. Zouden wel kunnen rondkomen maar dan echt niet ruim en zouden dan moeten kijken of we met de auto's iets kunnen doen om goedkoper uit te komen per maand.

Stel dat ik nu een huis zou moeten kopen en het zou er niet meer zijn dat zou ik wel een goed idee vinden. Dan weet je gelijk tot hier kun je gaan en niet verder. Zouden ze het nu afpakken terwijl we net en hypotheek hebben nog geen jaar dan zou ik het erg jammer vinden want de hypotheken tellen het je wel uit met renteaftrek.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:25

jameyskatje schreef:
ieder voordeel heeft zn nadeel..

of 'de 1 zijn dood is de ander zijn brood'

dat hele systeem klopt van geen kanten. of ze het nu afschaffen of niet. ik zie veel voordelen in het afschaffen ervan, maar het zal natuurlijk weer voor vele tragische persoonlijke verhalen gaan zorgen.

dus dan moeten mensen bv hun paard verkopen? of in een kleine auto gaan rijden?

mensen.. wat je niet hebt, kan je niet uitgeven!! leef niet boven je stand.

een paard hebben is een luxe, een grote auto ook, een extra strijkkamertje in je huis ook. simpel.

Dat zal allemaal best maar de gevolgen van twee miljard particulier kapitaal wat verdampt zijn ben ik bang niet zo rooskleurig hoor. En laten wee eerlijk zijn er zijn denk ik weinig mensen die zoveel cash hebben liggen dat ze hun woning hiermee kunnen betalen. Dus de stelling niet uitgeven wat je niet hebt gaat voor de woningmarkt niet helemaal op hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:30

wat denken mensen nou wat er gebeurd als die hypotheek aftrek afgeschaft word......

Ik weet het wel..... huizen gaan massal de verkoop in, dalen bizar in prijs...........

en de druk op huurhuizen word gigantisch......... als die nu al niet gigantisch is.........

IK persoonlijk ga er geld mee verdienenen.......... want ik koop alle huizen wel op.......

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:38

Als de hypotheekrente in 1 keer wordt afsgeschaft zullen er juist weinig huizen te koop komen te staan. Alleen het deel van de mensen wat hun huis niet meer kan opbrengen (en dat zijn er best veel maar niet zoveel als je zou denken) zal hun huis verkopen. De rest van de mensen blijft gewoon zitten waar die zit omdat niemand met verlies zijn huis wil verkopen of een ander huis wil kopen. Dus stagnatie in de woningmarkt=slecht voor de economie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:39

en hoe groot denk je dat het deel is van die mensen Lysnke :D :D

ik schat zomaar 65 % :)

want zoveel procent zit boven de capaciteit :) :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:40

Ik denk ook wel dat heel veel mensen zonder de HRA hun huis moeten verkopen, zo blijkt maar weer dat je beter onder je stand kunt leven dan op stand.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:41

Het zou een ramp zijn, inderdaad.......... Zal de economie ook geen goed doen. :n

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:45

Nou 65% vind ik wel heel erg veel. Ik denk eerder aan nog geen 20%. Misschien zelfs lager. Er zijn genoeg mensen die hun huis bijna vrij hebben. En heel veel mensen hebben een aantal jaar geleden een nieuwe hypotheek afgesloten toen de rente heel erg laag stond.
Maar 20% is al veel. Dat is 1 op de 5 huizenbezitters.

Maar ik hoop dat ze het niet gaan doen. Ik krijg maandelijks meer als 400 euro terug en dat zal ik wel gaan missen ;)