Uitzending Dokument NCRV laagbegaafde ouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Uitzending Dokument NCRV laagbegaafde ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:24

Gisteren heb ik een reportage gezien van het programma Dokument van de NCRV. Dit ging over het instituut Parkwijk die laagbegaafde ouders helpt met de opvoeding van hun kind. Dit om uit uithuisplaatsing te voorkomen.
Rondom 10 heeft zaterdag een uitzending over dit onderwerp.
Ik ben zelf nogal geschokt na het zien van deze uitzending. Voorbeeld: een moeder met vier of vijf kinderen waar inmiddels alle kinderen in een pleeggezin wonen....Hulp van begeleiding wordt totaal afgewezen. Moeder heeft tijdens de vorige zwangerschappen gewoon meerdere malen geblowt..
Wie heeft deze uitzending gisteravond ook gezien?

Oja een link naar de uitzending
http://dokument.ncrv.nl/
Laatst bijgewerkt door Coby op 23-03-10 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Uitzending Dokument NCRV laagbegaafde ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:30

Ja ik heb het gezien en ben me ook rotgeschrokken. Zo hulpeloos als de hulpverleners staan. En zo laks als de ouders met hun kinderen omgaan, ongelooflijk!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:32

kom nou....... ze kunnen een kind weghalen bij een goed functionerend gezin omdat de buurmand diens achterneef een probleem heeft met het gezin........

Hier zouden ze ook de kinderen uit huis kunnen plaatsen!!

Ik vind het bizar dat dit voorkomt in Nederland.........

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:35

Ja ik heb het ook gezien, moeilijk...moeilijk. Mijn moeder's nicht heeft ook al jaren pleegkinderen en als ik zie hoe die kinderen opbloeien. Regels en regelmaat is zo belangrijk, dat kan je wel zien in zo'n programma.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:38

Eigenlijk ben ik enorm voor het niet mogen krijgen van kinderen bij gehandicapten. Maar kun je zoiets wel maken?

Als ik hoor dat die mensen geen enkel benul hebben van anticonceptie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:41

Ik zie dat ook wel goed gaan.......... met goede begeleiding :)

maarja, daar ga je weer.......... met goede begeleiding.......

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:41

Ik heb ook gekeken.
Stond ook te kijken van het anticonceptieverhaal! Wilde niet zwanger worden, maar deed ook niks om het te voorkomen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:45

Caira schreef:
Eigenlijk ben ik enorm voor het niet mogen krijgen van kinderen bij gehandicapten. Maar kun je zoiets wel maken?

Als ik hoor dat die mensen geen enkel benul hebben van anticonceptie

Dat is dus een etische vraag waar al heel lang over gediscusieerd wordt. Het is ook heel moeilijk om daar mee om te gaan. Mijn moeder werkt al jaren met mensen met een verstandelijke handicap, haar groep bestaat uit oudere (senioren) met een gemiddeld nivo van 4/6 jaar. Hier komt het dus niet meer voor maar in haar vorige groep had ze ook een meisje met downsyndroom die heel graag een kindje wou met haar vriend (ook down), ga jij maar eens zeggen dat het niet mag. Het blijven mensen die zelf keuzes kunnen maken. In dit geval lag het nivo ook hoger, zo rond de 12/14 jaar. Seks, vriendjes samenwonen enzovoorts hoort daar vaak bij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:47

Natuurlijk horen die gedachtes erbij, maar wat kunnen ze een kind in godsnaam bieden? Ik heb bij sommige 'normale' volwassenen al een raar gevoel.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:02

Caira schreef:
Natuurlijk horen die gedachtes erbij, maar wat kunnen ze een kind in godsnaam bieden? Ik heb bij sommige 'normale' volwassenen al een raar gevoel.

Die ethische discussie is inderdaad heel erg moeilijk. Want waar leg je dan de grens, enkel bij verstandelijk gehandicapten, of ook bij ernstige lichamelijke handicap, enz enz.
Ik werk zelf in het onderwijs en heb eerlijk gezegd bij bepaalde ouders ook wel mijn twijfels. Maar heeft dat met mijn normen en waarden te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:09

Coby schreef:
Want waar leg je dan de grens,

Heel simpel, bij het welzijn van het kind....

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:11

En wat is het welzijn van het kind? Wie bepaalt dat en hoe wordt het gecontroleerd?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:13

Ik heb al is eerder zoon documentaire gezien vind het soms wel zielig dat soort situaties. Vind ook echt dat als het bij de eerste 1 of 2 kids mis gaat ze zichzelf moeten laten helpen en geen kids meer moeten krijgen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:18

Die grenzen zijn niet af te kaderen........... moeten altijd individueel bekeken worden.........

en daar gaat het ook mis in de hulpverlening......... er word teveel afgekaderd, teveel protocollen en regeltjes......... en te weinig individu :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:43

Lia_ schreef:
Coby schreef:
Want waar leg je dan de grens,

Wat is het welzijn van het kind? Ik zie graag kinderen opgroeien in een landelijke omgeving met veel groen, dieren, rust en ruimte. Ook nog eens een ordelijk huis enz...
Maar zijn kinderen in de grote stad op een flatje zonder groen, dieren, rust en ruimte slechter af?

Door mijn normen en waarden schep ik een bepaald ideaalbeeld, maar dat ideaalbeeld is totaal subjectief.
Vandaar ook dat het leggen van grenzen erg moeilijk is.
Inderdaad per individu moet bepaald worden of de grens is bereikt. En dan nog is dat oordeel subjectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:48

Coby schreef:
Wat is het welzijn van het kind?

Gewoon de basis zoals een veilige omgeving, op tijd en voldoende eten, schone kleren, medische zorg indien nodig, scholing, etc...
Als je als ouder het inzicht in die basiszaken al mist en ze niet kunt regelen ben je in mijn beleving ongeschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:41

Coby schreef:
Lia_ schreef:

Wat is het welzijn van het kind? Ik zie graag kinderen opgroeien in een landelijke omgeving met veel groen, dieren, rust en ruimte. Ook nog eens een ordelijk huis enz...
Maar zijn kinderen in de grote stad op een flatje zonder groen, dieren, rust en ruimte slechter af?

Door mijn normen en waarden schep ik een bepaald ideaalbeeld, maar dat ideaalbeeld is totaal subjectief.
Vandaar ook dat het leggen van grenzen erg moeilijk is.
Inderdaad per individu moet bepaald worden of de grens is bereikt. En dan nog is dat oordeel subjectief.

De omstandigheden waarin een kind normaal en evenwichtig kan ontwikkelen en uitgroeien tot een stabiel persoon zonder zwaar pscychisch leed dat ouders veroorzaakt hebben...

komop, dat een omgeving niet groen genoeg is leidt niet tot persoonlijkheidsstoornissen en weet ik het.
Een kind dat in zo'n situatie wordt geboren als in die docu, heeft bij voorbaat al bijna geen kansen om zicht tot een (psychisch) gezonde volwassene te ontwikkelen, en dat vind ik echt heel erg.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:46

ik vind eigenlijk dat ze geen kinderen mogen krijggen,
misschien kan het bij de wet vastgelegd worden dat ze na een kind eerst maar eens een paar jaar moeten kijken hoe dat gaat , of er nog een tweede mag komen en anders verplicht sterriliseren die vrouwen, daar is toch niemand mee gebaat al die kinderen die in pleeggezinnen terechtkomen.Ik vindt dat er meer moet worden gekeken naar de kinderen die uit zo`n vader en moeder geboren worden, ze worden de eerste jaren geestelijk[onbewust] mishandelt, en dan moeten ze naar een pleeggezin
Dat gun je die kinderen toch niet die kunnen maar beter niet geboren worden.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:07

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:17

Ik heb hem ook net gekeken, vind de titel helemaal terecht(machteloos)

Ik vind alleen niet dat "standaard" zwakbegaafden geen kinderen mogen krijgen, er wordt ook gezegt dat sommige het wel degelijk leren.
(en daarnaast ben ik bang dat "andere" mensen dan ook geen kinderen meer mogen krijgen, denk aan mensen met ASS, depressies en andere "psychische" zaken)

Het is wel een heel moeilijk onderwerp, je hebt met zoveel belangen te maken, en daarnaast nog met men 'meningen'.
Het is gewoon ontzettend moeilijk te begrijpen hoe deze mensen denken.
Vind het echt heel knap hoe de begeleiders zich inzetten, ik zou meteen écht gek worden.

Snap het dilemma van die begeleiders wel, man wat ingewikkeld :=
Ik ben wel benieuwd(raar woord in dit geval) naar het verdere verloop van deze serie.

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:54

Kinderen opvoeden is voor mensen met "gezond" verstand vaak al hartstikke moeilijk, laat staan als je dan zelf beperkt bent. Het wel of niet verbieden is een heel gevoelige zaak maar ik vind dat mensen (ongeacht om welke reden; zwakbegaafd, verslavingen e.d.) die niet in staat zijn om zelfstandig goed voor zichzelf te zorgen geen kinderen moet krijgen. Bij ons verderop woont ook een stel met soortgelijke problemen, de afspraak was dat ze een gezamenlijk huishouden mochten voeren maar dat er geen kinderen mochten komen. Je begrijpt het al, inmiddels hebben ze een dochter van 7 bijna 8 met alle gevolgen van dien. Het kind is inmiddels het niveau van haar ouders overstegen en ondervindt allerlei problemen op maatschappelijk en sociaal gebied. De hulpverlening wordt door de heer des huizes bedreigd en gooit het bijltje erbij neer want tja, wie wil er in het kader van een baan in elkaar worden geslagen. Al met al gaat mijn hart uit naar hun dochter, het is een lieve meid en speelt wel eens met mijn zoon maar ja, die vindt haar ook een beetje raar want ze poept in de bosjes en plast in haar broek en kinderen zijn hard, ik probeer hem wel uit te leggen dat zij er niets aan kan doen maar toch verkiest een kind een "gewoon" vriendje boven 1 met dit soort (in zijn ogen) rariteiten. Maar ja als je moeder de deur niet open doet moet je toch wat. Wanneer ze bij mij komt met een natte broek dan stuur ik haar naar huis voor een schone broek, vaak komt ze dan alsnog terug met haar natte broek want papa had gevoeld en die vond het wel meevallen!!!! Er zijn vanuit verschillende ouders in de omgeving meldingen gedaan maar volgens wordt daar weinig mee gedaan.

Ik vind het knap dat er uberhaupt mensen zijn die het vak van hulpverlener nog willen uitvoeren want 1 verkeerde beslissing en je wordt aan de schandpaal genageld terwijl het in mijn optiek vaak een opeenvolging van verkeerde beslissingen door meerdere partijen is. Ik vind dat wij als samenleving ook veel meer zouden moeten doen en die kinderen niet aan hun lot moeten overlaten maar ja, we hebben het natuurlijk allemaal al zo druk met onze eigen beslommeringen. En ook ik steek hand ik eigen boezem want ook ik doe minder dan ik zou willen.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk.

De documentaire heb ik deels gekeken, ik schakelde laat in en toen die dame die zwanger was van haar 5e in beeld kwam heb ik de tv uitgedaan want ik werd er zo onrustig en boos van.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:31

Ik ben het er mee eens dat dit soort mensen geen kinderen mogen krijgen. Maar ja, hoe ga je dat in goede banen leiden?
Of het wel ethisch is heb ik eigenlijk gewoon dikke sch**t aan. Sorry hoor, maar of die kinderen sterven of ze worden uit huis gehaald, lijkt mij ver van ideaal.

Maar kun je bij voorbaat al zeggen dat ze geen kinderen kunnen opvoeden? Bij velen is het makkelijk te zien, bij anderen is het een kwestie van zien en hopen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:36

Ik heb de documentaire ook gekeken en raakte ontzettend gefrustreerd en boos op de dame die inmiddels zwanger was van de 5e. Ze krijgt alle hulp die ze maar wenst, maar ze ketst alles af, geeft alles en iedereen de schuld van haar problemen en neemt zelf absoluut geen verantwoording. Sorry, maar zo verdien je het absoluut niet om kinderen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:55

Lia_ schreef:
Coby schreef:
Wat is het welzijn van het kind?

Gewoon de basis zoals een veilige omgeving, op tijd en voldoende eten, schone kleren, medische zorg indien nodig, scholing, etc...
Als je als ouder het inzicht in die basiszaken al mist en ze niet kunt regelen ben je in mijn beleving ongeschikt.

Liefde misschien ook? ;)

Heb de documentaire niet gezien, maar verbaas me vaak wel over ouders... Hoeven ze niet per sé laagbegaafd voor te zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:57

Misschien moet je even opzoeken wat etc... betekent }:0