Oud SS'er Boere krijgt levenslang

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Oud SS'er Boere krijgt levenslang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:59

Bron: nu.nl

Oud-SS'er Boere krijgt levenslang
Uitgegeven: 23 maart 2010 10:13
Laatst gewijzigd: 23 maart 2010 11:44

AMSTERDAM - De rechtbank in het Duitse Aken heeft een levenslange gevangenisstraf opgelegd aan de 88-jarige oud-SS'er Heinrich Boere.

© NovumBoere krijgt die straf voor de moord in 1944 op de Bredase apotheker Frits Bicknese, op Teun de Groot en op Frans Kusters. De Nederlander deed dat destijds als korporaal van een speciale eenheid van de SS in Nederland uit vergelding voor aanslagen, gepleegd door het verzet.

Boere heeft die moorden bekend, maar zegt slechts bevelen te hebben gevolgd. Volgens hem zou hij zelf zijn geëxecuteerd als hij had geweigerd.

Boere was in een rolstoel aanwezig bij het vonnis. Hij reageerde niet merkbaar op de uitspraak. De zoons van De Groot en Bicknese waren in de rechtszaal aanwezig om het vonnis van de rechtbank aan te horen.

Doodstraf

Het vonnis komt ruim een halve eeuw na zijn eerste veroordeling (1949) in Nederland voor dezelfde moorden. Hij kreeg daarvoor toen de doodstraf, die later werd omgezet in levenslang.

Boere wist echter te ontsnappen en kwam in 1954 in Duitsland terecht. Nederland heeft daarna verscheidene pogingen ondernomen om de oud-SS'er alsnog zijn straf te laten uitzitten.

Staatsburger

Omdat Boere Duits staatsburger was geworden, kon Duitsland hem niet uitleveren. Het Nederlandse vonnis was in Duitsland niet geldig, waardoor hij daar niet gevangen kon worden gezet. Een nieuwe rechtszaak was wel mogelijk en die begon in november vorig jaar.

Onduidelijk is of Boere de straf daadwerkelijk zal uitzitten. Eerst moet worden onderzocht of de hoogbejaarde man daartoe medisch gezien staat is. In afwachting daarvan blijft hij op vrije voeten.

Blij

Dolf Bicknese is blij met de veroordeling tot levenslang van Heinrich Boere, de moordenaar van zijn vader Frits. Dat zei hij dinsdag, nadat de rechtbank in Aken uitspraak had gedaan tegen de inmiddels 88-jarige oud-SS'er Boere.

Hij vindt het een belangrijke uitspraak voor de Duitse justitie, omdat die volgens hem nog altijd de verdenking tegen zich heeft oud-Nazi's te beschermen.

Teun de Groot junior, zoon van een van de andere slachtoffers, is ook tevreden. ''Meer dan levenslang kan je niet vragen.'' Hij is verder blij dat het ''eindelijk is gelukt'' Boere veroordeeld te krijgen.

----------------------------------------------------------------------

Dit is toch wel een bericht wat een dubbel gevoel bij mij naar boven brengt.
Het is zijn verdiende loon, hij is geen lieverdje geweest. Ik heb niet in die tijd geleefd, maar van verhalen van opa's en oma's hoor ik dat het een hele andere tijd was. Sommige dingen waren toen normaal terwijl je dat nu echt niet meer kan en mag doen.
Die man is al 88, moet hij 66 jaar na zijn daad nog gestrafd worden?
En wat is dan levenslang?
Terwijl aan de andere kant van het land iemand zijn vrouw, buurmeisje, buurman of buurvrouw van het leven beroofd een straf krijgt opgelegd van (bv) 10 jaar wat men al veel te weinig vind. (En een Joran die nog vrij rond loopt)

Ik ben wel benieuwd wat jullie van dit nieuwsbericht vinden. Brand los.

JuliaMaria

Re: Oud SS'er Boere krijgt levenslang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:03

Ik heb het gevoel dat hij nu alleen wordt gestraft om de nabestaanden hun ''wraak'' te geven. Als die man al 66 jaar lang geen stap verkeerd heeft gezet en waarschijnlijk onder dwang die moorden heeft gepleegd (wat mij aannemelijk lijkt in die tijd), dan vind ik het onnodig om hem op zijn 88e nog op te sluiten.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:11

Eindelijk gerechtigheid!!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:16

Angelita schreef:
Ik heb het gevoel dat hij nu alleen wordt gestraft om de nabestaanden hun ''wraak'' te geven. Als die man al 66 jaar lang geen stap verkeerd heeft gezet en waarschijnlijk onder dwang die moorden heeft gepleegd (wat mij aannemelijk lijkt in die tijd), dan vind ik het onnodig om hem op zijn 88e nog op te sluiten.

Onder dwang... Volgens mij ging je niet onder dwang bij de SS, maar was dat een soort elite-korps dat de executies uitvoerde. Fijn dat hij 66 jaar lang geen stap verkeerd heeft gezet, maar dat neemt niet weg dat hij nu eenmaal oorlogsmisdaden heeft gepleegd. De families hebben er vast geen boodschap aan dat deze man nu een brave burger is geworden.

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:20

Hij heeft al eerder straf gehad, maar is ontsnapt. Deze man mogen ze, ondanks dat het een oud mannetje is en spijt heeft, voor altijd opsluiten. Medische problemen of niet. Je daden zijn je daden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:30

Ik krijg er ook een dubbel gevoel bij, kan er niet echt een rechte mening op trekken. Als nabestaande zijnde zou ik het ook vreselijk vinden als de man nooit gestraft zou worden en ik zou "de jacht" ook niet opgeven.

Echter aan de andere kant denk ik ook: is dat echt nú nog nodig? Het is inderdaad lang niet onaannemelijk dat deze man dit inderdaad onder dwang moest doen. Mijn eigen opa moest in de oorlog in duitsland werken voor de nazi's. Iedereen hier was zo arm als een kerkrat en omdát hij voor de nazi's moest werken, zat hij dicht bij het vuur en deed er zijn voordeel mee door smokkelwaar te ruilen voor sigaretten ed. Natuurlijk is dat een stuk minder erg, maar ik weet niet wat mijn opa had gedaan als ze hem toen hadden benaderd om zich aan hun kant te scharen om het beter te krijgen. :n Mijn oma en haar vriendinnen spraken stiekem af met de duitse soldaten op verlaten plekken in het veld, en gingen met hen uit, in ruil voor vlees en melk.

Ik geloof niet dat alle nazi's van toen achter hitler zijn ideeen en daden stonden, sommigen werden gedwongen, anderen waren te zwak om uitzicht op een betere toekomst te weerstaan en weer anderen stonden wel achter Hitler en genoten volop van wat ze aan het doen waren. Ik kan en wil niet zeggen wat er in het hoofd van die man omging, in zo'n tijd... :n

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:35

chevax schreef:
Angelita schreef:

Onder dwang... Volgens mij ging je niet onder dwang bij de SS, maar was dat een soort elite-korps dat de executies uitvoerde. Fijn dat hij 66 jaar lang geen stap verkeerd heeft gezet, maar dat neemt niet weg dat hij nu eenmaal oorlogsmisdaden heeft gepleegd. De families hebben er vast geen boodschap aan dat deze man nu een brave burger is geworden.

Nou dat is betwistbaar.. Hoe makkelijk is het om iemand te bedreigen en hem zo bij de SS/nazi's te krijgen. Dat is heel simpel dus het lijkt me niet onaannemelijk dat dit machtsmisbruik in die tijd aan de orde was. Wat betreft je laatste zinnen ben ik het met je eens, dat maakt het voor mij ook erg dubbel.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:40

Ik vind zeker wel dat hij nu nog gestraft moet worden, ook al is het lang geleden.
Hij heeft het wel gedaan, dus dat mag niet ongestraft blijven, dat zou i.m.o. ook een verkeerd beeld afgeven.
'Blijf als misdadiger maar flink een tijd in het buitenland en dan kun je je leven daarna weer oppakken.' Dat werkt niet.

Omdat de omstandigheden zo anders waren dan nu zou de straf misschien iets lichter mogen uitvallen van mij,
ik weet verder niet onder welke omstandigheden hij precies die moorden heeft gepleegd (daarmee bedoel ik dingen zoals Lyonesse beschrijft..),
dus ik kan daar niet over oordelen..

Dat hij gestraft wordt als wraak voor de nabestaanden klopt. Dat is een van de uitgangspunten van het systeem.
In Nederland hebben álle straffen o.a. de volgende doelen: de dader laten boeten, afschrikken en voorkomen dat de slachtoffers (of nabestaanden in dit geval) zelf wraak nemen.
Dat laatste betekent dus dat het rechtssysteem voor de slachtoffers wraak neemt :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:59

dus omdat het al zolang geleden is zou iemand niet gestraft moeten worden.........nee hoor,opsluiten die hap.

bedenk eens wat voor verschrikkelijke dingen hij heeft gedaan...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:05

Angelita schreef:
chevax schreef:
Angelita schreef:

Nou dat is betwistbaar.. Hoe makkelijk is het om iemand te bedreigen en hem zo bij de SS/nazi's te krijgen. Dat is heel simpel dus het lijkt me niet onaannemelijk dat dit machtsmisbruik in die tijd aan de orde was. Wat betreft je laatste zinnen ben ik het met je eens, dat maakt het voor mij ook erg dubbel.

Nee hoor, dat is niet betwistbaar. Er is een groot verschil tussen nazi's (grofweg alle aanhangers van het regime) of SS-ers (die bekend stonden om hun onmenselijke gruweldaden). Je kunt van een Duitse soldaat zeggen dat hij dienstplichtig was, een SS-er koos er voor. De SS was een bijzondere groep binnen het regime.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:54

Ah daar was ik me niet van bewust. Heb het even opgezocht en dat is inderdaad zo. Sorry dan heb ik verder niets gezegd. :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:04

Moeilijk...
Ik denk dat ik als rechter het er bij zou laten. Hij is schuldig bevonden. Om een 88jarige nou nog op te sluiten...

Deze daden zijn bovendien begaan in oorlogstijd terwijl hij slechts een korporaaltje was in het leger. Weliswaar misschien vrijwillig maar zou hij van tevoren geweten hebben dat ie mensen moest executeren?

Je wil trouwens niet weten wat een hoop Nederlanders allemaal uitgevreten hebben in uniform.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:00

"Slechts" een korporaaltje in het leger. Nogmaals: niet zomaar een leger, maar de SS, een elite-korps van het Duitse leger waar iedereen bang voor was. En ja, hij heeft vantevoren geweten dat hij mensen moest executeren, want daar werden SS-ers namelijk voor opgeleid.
En inderdaad, een hoop Nederlanders (waaronder dus Boere) hebben verschrikkelijke dingen gedaan. Maar is dat dan een reden om Boere nu niet verder te vervolgen? Er zijn heel erg veel oorlogsmidadigers vervolgd, gelukkig!
Voor wie geïnteresseerd is: http://www.youtube.com/watch?v=E0vXc2LVOPg

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:07

De SS wasniet het leger. De SS was hitler zijn prive/elite leger. Speciaal voor de overtuigde nazi's hoor. Die man wist donder goed bij welk leger hij zich aansloot in die tijd. Bovendien heeft hij ook geinfiltreerd in het verzet en hen veraden. Sorry hoor, maar daar kan je iemand niet zo toe dwingen als je een dienstplichtige misschien zou dwingen om de trekker over te halen.

Bovendien als hij zo onschuldig was (en zo overtuigd van zijn eigen onschuld) waarom heeft hij dan destijds niet gewoon zijn proces bij gewoond en zichzelf verdedigd ipv van zich 66 jaar te verbergen en alles te doen om uit de Nederlandse rechtbank te blijven. Dat hoef je toch niet als onschuldige man, als onschuldige man ga je naar de rechtbank en verdedig je jezelf ipv jezelf te verschuilen en te vluchten naar het buitenland.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:09

levenslang... en die man is al 88 :+

Hooguit nog tien jaar dus.

Als je dement wordt en op een gesloten afdeling komt is het verschil met een gevangenis niet zo groot, dus met een beetje 'mazzel' merkt hij er niet eens wat van. Hij zit straks in de gevangenis en wordt verzorgd, alleen kan hij niet mee naar de bingo in de bejaardensoos. Maar het verschil met een gewoon bejaardentehuis is niet zo groot denk ik. }:0

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:11

van mij mag die zijn laatste jaren in het gevang zitten, en dan net zo behandeld worden als de joden in een concentratiekamp.......

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:13

Arabesk schreef:

Als je dement wordt en op een gesloten afdeling komt is het verschil met een gevangenis niet zo groot, dus met een beetje 'mazzel' merkt hij er niet eens wat van. Hij zit straks in de gevangenis en wordt verzorgd, alleen kan hij niet mee naar de bingo in de bejaardensoos. Maar het verschil met een gewoon bejaardentehuis is niet zo groot denk ik. }:0

Och eerst nog 5 tot 10 jaar in beroep. Die man zal nooit de binnenkant van onze gevangenis zien :n . Jammer schijnt een luxe hotel te zijn, beter dan een bejaardehuis als je geert wilders mag geloven. snap niet dat die Boere niet door het dolle heen is dat hij daarna toe mag O:) . (Volgens het RTL nieuws ging hij nu weer naar het bejaarde tehuis dus :Y) )

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:15

Arabesk schreef:

Maar ik denk dat voor de nabestaanden het gevoel zal overheersen dat de moord op hun vader/opa nu bestraft is. En of hij dan wel of niet het bewust mee maakt, ik kan me voorstellen dat het voor de familie gevoelsmatig toch een groot verschil maakt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:15

KiWiKo schreef:
van mij mag die zijn laatste jaren in het gevang zitten, en dan net zo behandeld worden als de joden in een concentratiekamp.......

Juist, daar hielden ze namelijk ook geen rekening met iemands leeftijd!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:26

Nou ja, in ieder geval mooi dat ie schuldig bevonden is.
Voor de rest is het makkelijk oordelen nu, denk ik.

chevax schreef:
KiWiKo schreef:

Juist, daar hielden ze namelijk ook geen rekening met iemands leeftijd!

Beetje off topic natuurlijk maar wanneer gaan de Joden vervolgd worden die tegenwoordig nog steeds Palestijnen in hun eigen land, uit hun eigen huizen verjagen, vermoorden, bijelkaar in kampen opsluiten enz... ( :)* hee, waar heb ik dat meer gehoord?!) En die zitten niet eens allemaal in het leger! ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:29

Zo kunnen we natuurlijk nog tal van andere groepen, volkeren, religies, etc. opnoemen die elkaar vervolgen, uitmoorden, opjagen, etc. Maar wat is de relevantie met deze discussie? Het gaat er over dat na jaren een oorlogsmisdadiger, die gevlucht is na een eerdere veroordeling, nu eindelijk alsnog wordt berecht. Moet de rechter zeggen "er zijn nog zoveel verschrikkelijke zaken in de wereld, laten we dit maar vergeten?".

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:30

chevax schreef:
Zo kunnen we natuurlijk nog tal van andere groepen, volkeren, religies, etc. opnoemen die elkaar vervolgen, uitmoorden, opjagen, etc. Maar wat is de relevantie met deze discussie? Het gaat er over dat na jaren een oorlogsmisdadiger, die gevlucht is na een eerdere veroordeling, nu eindelijk alsnog wordt berecht. Moet de rechter zeggen "er zijn nog zoveel verschrikkelijke zaken in de wereld, laten we dit maar vergeten?".

Wat ik er in ieder geval mee wil zeggen is dat alles niet zo zwart/wit is of was, zoals het nu -na 70 jaar- lijkt. ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:36

Denk niet dat de mensen die heeft doodgeschoten nu pallestijnen hun land uit jagen :Y) . Zou toch mooi wezenals je gewoon mensen kan vermoorden en dan kan zeggen:'ach maar het is al zoveel jaar geleden'. Wanneer is het lang genoeg geleden dan, de kinderen van de mensen die hij heeft doodgeschoten zaten nog bij het proces hoor.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:37

Het is hier in zoverre wel zwart/wit dat hier een oorlogsmisdadiger die eerder is berecht en die ook zijn misdaden heeft bekend, wordt berecht. Er bestaat geen twijfel over zijn schuld. Dus dat is zwart/wit, geen ruimte voor grijstinten wat mij betreft. Weet je, ik ben altijd vrij fel als het gaat om de WOII, ben namelijk bang dat we er maar weinig van hebben geleerd (en de geschiedenis laat nu eenmaal zien dat mensen graag oorlogen voeren). Daarom vind ik ook dat de herinnering aan WOII levend moet worden gehouden. Als ik de verhalen hoor van mijn vader, die in de oorlog o.a. in Groningen heeft gewoond en daar de gruwelijkheden van nabij heeft gezien, raakt dat ook mij persoonlijk nog sterk. Joden en andere onderduikers werden "verkocht"; als je iemand aangaf, kreeg je 25 gulden... En als je dan nu de onverdraagzaamheid ziet die we langzamerhand in Nederland weer aan het creeëren zijn, vind ik het een prima zaak dat de oorlog zo onder de aandacht blijft en niet wordt wegeMOFfeld (what's in a word ;-) ) onder het mom dat het al zolang geleden is en dat het niets meer uitmaakt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:40

wat ik wel storend vind is dat men vaak alleen over Joden spreekt,terwijl het ook heel veel andere mensen zijn geweest......

ben het verder wel met Chevax eens!