13 Belgische cardiologen betalen 32 operaties uit eigen zak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

13 Belgische cardiologen betalen 32 operaties uit eigen zak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:40

Citaat:
In het Middelheimziekenhuis in Antwerpen hebben dertien cardiologen samen 640.000 euro uit eigen zak betaald om het leven van 32 terminale hartlijders te redden met een operatie die niet wordt terugbetaald in ons land.

De artsen redden op eigen kosten het leven van 32 patiënten die eigenlijk een openhartoperatie nodig hadden, maar daarvoor te oud of te zwak waren. Ze gaven deze patiënten dan een aortaklepvervanging. Dat kan via een simpel sneetje in de borstkas of via de lies. Het is wel een zeer dure operatie.

Een hartklep kost 20.000 euro. In heel Europa wordt de inplanting terugbetaald, behalve in België. "Een absolute schande," zegt cardioloog Glenn Van Langenhove in Het Laatste Nieuws, dat het verhaal vandaag publiceert. "Wij kunnen deze mensen toch niet wegsturen met de boodschap: niet kunnen betalen betekent sterven."

Van alle patiënten die een hartklep ingeplant krijgen, leeft een jaar later nog 75 procent.

http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezond ... nten.dhtml

Dit kwam op het nieuws, vlak na de beelden van betogende Amerikaanse republikeinen die nog geen cent belastingsgeld willen uitgeven aan een sociaal zekerheidsnet voor zij die zelfs te arm zijn om een gewone consultatie van de dokter te betalen.

Je krijgt hier toch een modern Robin Hood gevoel van <3 . Om gewoon uit je eigen zak voor wildvreemde mensen te betalen, terwijl je weet dat er een hoog risico is en de meeste patiënten "toch al op leeftijd zijn". Chirurgen die écht van hun patiënten houden.

Snoevie

Re: 13 Belgische cardiologen betalen 32 operaties uit eigen zak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:04

zouden ze dat echt uit eigen zak betaald hebben?
als dat echt werkelijk zo is.......petje af!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:06

wauw zoiets zie je niet veel meer echt chapeau :D Ik krijg hier spontaan het roze wolk gevoel bij <3

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:20

Petje af :D . En misschien is dit aanzet voor andere mensen om ook iets te doen voor hun medemens...

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:47

ik vind het maar een beetje raar. alsof die artsen 32 x 20.000 euro neer gaan tellen. het zal wel waar zijn maar toch blijf ik het vaag vinden.

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:50

misschien niet helemaal zelf betaald, maar geopereerd(dus aan het werk zijn) zonder betaalt te krijgen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:27

Dat laatste denk ik inderdaad. En anders is het wel echt een statement, chapeau voor deze heren (dames?) chirurgen!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:23

Toch blijf je denk ik wel de kosten van de hartklep zelf houden. Die zullen niet goedkoop zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:32

wel netjes van deze artsen :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 02:55

sophie_kurk schreef:
Toch blijf je denk ik wel de kosten van de hartklep zelf houden. Die zullen niet goedkoop zijn.

Nee, ze waren in het journaal geweest en de vrouw heeft echt gezegd dat ze geen cent heeft betaald. En dat ze het ook eerst niet geloofde, zij dacht ook dat ze binnen de korste keren wel een rekening in haar bus zou krijgen. Maar die is dus niet gekomen. Ze heeft die 20.000 euro dus niet zelf moeten betalen. Hoe ze het precies geregeld hebben weet ik niet, maar op de een of andere manier heeft het ziekenhuis/de chirurgen er wel voor gezorgd dat de behandelingen gratis gedaan werden.

edit:
Hier legt hij het zelf uit: http://www.stubru.be/programmas/audio/od100322hartklep (op de tekening van het hart op play drukken :D )

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 23:10

Ik doelde eigenlijk meer op de opmerking van caronline90. Dat ze een paar uur voor niets werken is denk ik de minste van de kosten ;)