Een christelijk regime. Ingezonden brief ND op 19.03.'10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Een christelijk regime. Ingezonden brief ND op 19.03.'10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:59

Ayaan Hirsi Ali

Wat een geweldig bericht op de voorpagina van Ayaan Hirsi Ali [16 maart]. Eindelijk een bericht waar wij oprecht blij van worden. Als ons land nu eens bestuurd zou mogen worden door christenen die er inderdaad voor kiezen Jezus als leider nemen. En dus ook Gods Woord serieus nemen en radicaal kiezen de weg van onze leider Jezus te gaan. Dan zouder onder andere geen abortussen meer gepleegd worden, heem homohuwelijken meer gesloten worden, we zouden zorgvuldig met de schepping omgaan. Ons hele leefklimaat zou worden zoals God het bedoeld heeft. Laat die leiders alsjeblieft opstaan. Een partij als de PVV zou dan geen kans krijgen, want we zouden van elkaar houden zoals God het bedoeld heeft.

*** en ***,
Duiven.

Dit is geschreven naar aanleiding van dit artikel.

Het ND = Nederlands Dagblad ;)

Dus..wat vinden jullie hier van?
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 20-03-10 00:48, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Anoniem

Re: Een christelijk regime. Ingezonden brief ND op 19.03.'10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:04

Net in het andere topic zei ik dat ze dit soort mensen heel hard moeten slaan.

Ik kom daar iets op terug, iedereen zijn ding. Maar je kunt mensen niet verplichten te leven volgens normen en waarden die jij wilt.
De wereld veranderd nu eenmaal, dit soort mensen zullen daar toch mee moeten leren leven. Het christendom bestaat al zo lang en de wereld veranderd, je kunt daar niet aan vast blijven houden. Als je dat wel doet vind ik dat kortzichtig.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:05

Om nou te zeggen dat ze snel mogen sterven of uitgeroeid moeten worden... >;) Ja, dat klopt, dat zegt de paus ook over homosexualiteit, maar de paus hoort bij de katholieke kerk, niet bij het hele christendom. Ook lang niet elke christen is tegen homohuwelijken of abortus. Zelfs niet elke katholiek for that matter. Eerlijk gezegd zou ik het helemaal niet erg vinden als we tot op zekere hoogte een christelijk land zouden zijn. Het zou best wat verbetering met zich mee kunnen brengen. Maar dan ga ik wel voor christelijk mét moderne vrijheden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:07

Wat een zweverig zooitje zeg. Haha ik vind het echt niet normaal, als er geen abortussen zouden bestaan zouden er nóg meer mensen de aardbol verkloten. Laat iedereen in zijn waarde.

Als God het niet zo bedoelt heeft waarom heeft ie het dan zo gemaakt >;).
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 19-03-10 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:08

Dat sterven is wel wat overdreven, maar van een brief als dit kan ik echt boos worden :=

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:11

Leven en laten leven zou ik zeggen....
Er zijn zoveel mensen met zoveel overtuigingen. Wie zegt dat de jouwe de juiste is? Begrijp me niet verkeerd, ik ben een opper atheist. Ik ben er alleen van overtuigd dat eenieder recht heeft op zijn eigen overtuigingen (mits daar niemand mee geschonden wordt). Als het je niet bevalt, andere wang toe keren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:32

Tja, ook ik krijg hier kromme tenen van, terwijl ik toch echt overtuigd christen ben... volgens mij is dit niet helemaal de manier. Er wordt gesproken over van elkaar houden, maar dat spreekt helemaal niet uit deze brief, vind ik...

Wel lijkt het me aardig als je de namen van die mensen daar even weg zou halen ;)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:33

BLue_Eyes, ik ben het een keer met je eens! :oo Wow. :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:33

_O- Ook weleens leuk voor de afwisseling :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:05

Ingmar_ schreef:
Een partij als de PVV zou dan geen kans krijgen, want we zouden van elkaar houden zoals God het bedoeld heeft.

Puur even een reactie op deze zin...

Juist een partij als de PVV zou mijns inziens prima een christelijke achtergrond kunnen hebben. In vrijwel, zo niet alle, "moderne" oorlogen spelen verschillen in cultuur en religie een grote rol. Het christelijke geloof mag dan naastenliefde prediken, in de praktijk is vaak genoeg gebleken dat christenen lang niet altijd tolerant zijn richting andersdenkenden. Sterker nog, bepaalde strenger christelijke mensen kijken christenen van een andere christelijke kerk met de nek aan, moet je dan nagaan hoe dat met een volledig andere religie zou kunnen zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:25

sja, ik ben voor politiek en religie scheiden,...dus wat mij betreft
neu doe maar niet :n
er zou mij te veel verboden gaan worden en doodgeregeld etc

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:54

Radicaal voor de weg van hun leider te kiezen lijkt mij ongezond; we weten allemaal wat er met hem gebeurd is......

Dus tsja.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 00:04

Lekker makkelijk, alles maar willen verbieden wat je niet aanstaat.
Dan blijft je wereld ook lekker klein.
|o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 00:09

Ik ben een groot fan van scheiding tussen kerk en staat, en dus niet in het kabinet mogen als je dit soort dingen van plan bent 'omdat god het zo bedoeld heeft'.

Ik vind dat iedereen de vrijheid zou moeten hebben om zijn of haar leven zo in te richten als ze zelf willen (binnen de grenzen van de middelen uiteraard), en een staat die dit soort dingen verbied omdat het het woord van god is, is daarom in mijn ogen een slecht idee.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 00:14

mijn geloof vind veel goed ik ben luthers dat betekend dat abortussen kunnen en iedereen in zn waarden wordt gelaten een redelijk vrij geloof. En geen geloof wat mensen vertelt wat ze moeten doen, omwille van het geloof, wat in de geschiedenis zeer gevaarlijk is gebleken. ik noem besnijden de sharia en allerlei vrouw onvriendelijke zaken. De doodstraf als je homo bent. God heeft ons gemaakt om vriendelijk verzorgend en goed te leven niet om oorlog te voeren mensen te vermoorden om niks, verkrachtingen, mensenhandel en met wat ik nu even vergeten ben.

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 00:52

Ik geloof in de evolutie zoals Darwin het heeft uitgedokterd. Ik geloof ook dat de mens het Geloof nodig heeft om zaken te kunnen toetsen en plaatsen, vroeger vooral vanwege zaken die men niet begreep. En daar heb ik begrip voor.

Ik geloof ook dat je Geloof en politiek altijd van elkaar gescheiden moet houden. Dat heeft de geschiedenis inderdaad meermaals bewezen. Verdraagzaamheid, tolerantie en naastenliefde zijn mooie termen die de ruggegraat schijnen te vormen van menig vorm van geloof maar waarvan je in de dagelijkse praktijk en retoriek helemaal niks van terug ziet.

Wat je op zondag doet moet je helemaal zelf weten en wat je denkt ook, maar graag niet voor mij en anderen beslissen en beheersen.

Degene die de titel een Christelijk Regime heeft bedacht is zich hopelijk bewust van de dubbele bodem en de boodschap die mij al doet rillen van onbehagen.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 02:22

Appiehappie schreef:
Radicaal voor de weg van hun leider te kiezen lijkt mij ongezond; we weten allemaal wat er met hem gebeurd is......

Dus tsja.

_O-

Vind het een aparte denkwijze... Kan er moeilijk begrip voor op brengen maar houd me vast aan "leven en laten leven" ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:03

Appiehappie schreef:

Dus tsja.

Gut, wordt er tegenwoordig nog gekruisigd? :+ En volgens mij herinner je je Goede Vrijdag, maar vergeet je Pasen ;)

Verder is het volgens mij onmogelijk om geloof en politiek te scheiden. Iedere politicus werkt namelijk vanuit datgene waar hij in gelooft, of dat nou humanisme, christendom, nazisme, liberalisme, islam of wat dan ook is. Je kunt mensen niet discrimineren op waar ze in geloven - je kunt niet zeggen 'jij gelooft in mensen, dus jij mag een partij oprichten, en jij in God, dus jij niet'.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:06

Blue_Eyes schreef:
Appiehappie schreef:

Dus tsja.

Gut, wordt er tegenwoordig nog gekruisigd? :+ En volgens mij herinner je je Goede Vrijdag, maar vergeet je Pasen ;)

Verder is het volgens mij onmogelijk om geloof en politiek te scheiden. Iedere politicus werkt namelijk vanuit datgene waar hij in gelooft, of dat nou humanisme, christendom, nazisme, liberalisme, islam of wat dan ook is. Je kunt mensen niet discrimineren op waar ze in geloven - je kunt niet zeggen 'jij gelooft in mensen, dus jij mag een partij oprichten, en jij in God, dus jij niet'.

Mee eens, maar ik denk wel dat je als Christenlijk leider/politicus moet beseffen dat 'terug naar hoe het in de bijbel staat' (dus geen abortus, geen homo huwelijken, geen evolutieleer, geen big bang) niet gewenst is. Daarbij denk ik dat je je moet bedenken dat je leider/politicus bent voor het hele land, en niet alleen voor de mensen die hetzelfde geloven als dat jij doet. Ook denk ik dat het een groot goed is dat je in Nederland je leven in mag richten zoals jij dat wilt en dat je niet vast zit aan de (beperkte*) visie van één groep.

*beperkte: iedereen is beperkt in zijn/haar visie, door je opvoeding, je omgeving en je gedachtengoed. Wat ik niet zeg is dat gelovigen een beperkte visie zouden hebben

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:09

Iedere visie van een enkele groep is beperkt, inderdaad. Daarom is het ook maar goed dat er in Nederland coalities gesloten worden, zodat je altijd meerdere visies bij elkaar in de regering hebt.

Wat betreft dat leider zijn voor het hele land; ik denk dat als je in je hoofd hebt dat iets goed is voor iedereen, dat voor het hele land geldt. Ook als dat iets is waar niet iedereen in gelooft. Ook dat blijft bij iedere willekeurige partij hetzelfde. Ik geloof ook niet in de hypotheekrenteaftrek afschaffen, zeg maar. Ik geloof wel dat het abortusrecht niet afschaffen maar wel enigszins inperken, goed is. Tja, de een komt (deels) vanuit mijn religie, de andere niet. Maar het zijn allebei dingen waar ik in geloof.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:20

Blue_Eyes schreef:
Iedere visie van een enkele groep is beperkt, inderdaad. Daarom is het ook maar goed dat er in Nederland coalities gesloten worden, zodat je altijd meerdere visies bij elkaar in de regering hebt.

Wat betreft dat leider zijn voor het hele land; ik denk dat als je in je hoofd hebt dat iets goed is voor iedereen, dat voor het hele land geldt. Ook als dat iets is waar niet iedereen in gelooft.

Ja, dat kan k wel snappen. Maar ik denk toch dat als je heel strak vanuit een Christenlijk oogpunt gaat regeren (of een Joods, of een Atheistisch) dat je dan mensen tekort doet. Ik denk dat bedenken wat goed is omdat het voor jou het beste zou zijn (bijvoorbeeld: geen abortus meer omdat je het moord vindt) helemaal niet het beste hoeft te zijn voor een ander (lees: de 15 jarige die verkracht is).

Blue_Eyes schreef:
Ook dat blijft bij iedere willekeurige partij hetzelfde. Ik geloof ook niet in de hypotheekrenteaftrek afschaffen, zeg maar. Ik geloof wel dat het abortusrecht niet afschaffen maar wel enigszins inperken, goed is. Tja, de een komt (deels) vanuit mijn religie, de andere niet. Maar het zijn allebei dingen waar ik in geloof.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:38

Ik zou abortus ook niet afschaffen en ik denk dat als puntje bij paaltje komt, geen enkele christelijke partij zo dom zou zijn, maar dat is een andere discussie ;)
Dat die mensen in die brief dat nou aanhalen - die hebben echt niet verder gedacht dan hun neus lang is. Ik vind uit heel die brief niet veel nuance spreken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:24

oei, dit is wel pittig ja. Ik ben christen, maar zie het toch niet zo zitten om daar de wet op te baseren. Ik vind dat je als christen Jezus aanneemt als je persoonlijke leider. Iedereen heeft er een andere invulling van, en in de loop van de tijd zijn er zoveel andere stromingen en denkwijze. Een christelijk regime zou niet meer mogelijk zijn, en de vrijheid van geloof/ meningsuiting tegenspreken :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:40

ayaan.. zucht. zij is zoooooo erg haar geloofwaardigheid verloren. echt zo erg.