Pubers langer op bed, later naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 14:49

’Middelbare school begint te vroeg’ Pubers langer in bed laten liggen SNEEK/UTRECHT - Middelbar scholen zouden minstens een uur later moeten beginnen met de lessen.

Nu komt een te groot deel van de leerlingen slaap tekort, doordat ze te vroeg op school moeten zijn. Dat zegt kinderarts Rob Bakker, die pleit voor een betere ’slaaphygiëne’ voor opgroeiende jongeren.

Weinig slapen

Bakker, die donderdag aan de Universiteit Utrecht promoveert op een onderzoek naar moeheidsklachten bij kinderen, constateert dat adolescenten in het algemeen te weinig slapen. Volgens hem is de belangrijkste reden daarvoor dat de school te vroeg begint. Dat verstoort het dag- en nachtritme van de tieners.

Bakker erkent dat een aantal jongeren, ook als de school een uur later begint, moe blijft omdat ze veel te laat naar bed gaan. „Maar dat hou je toch”, aldus de kinderarts, die in het Antoniusziekenhuis in Sneek werkt.

Zouden we onze pubers langer in bed moeten laten liggen?

telegraaf

Wat dacht je ervan gewoon op tijd naar bed.
Maakt niks uit of ze nu om 8 uur op school moeten zijn of om 9 uur
Het is enkel verplaatsing van tijd, waardoor ze de avond ervoor langer op kunnen blijven!!
Hoe krijgen ze het verzonnen
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 18-03-10 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:50

Jaaaaa en 's avonds op tijd je nest in is natuurlijk maar een raar voorstel... :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:51

inderdaad gewoon op tijd naar bed! ik ging toen ik op de middelbare zat rond 10 uur naar bed en dat ging altijd prima...

er is gewoon structuur nodig en als je de school later laat beginnen dan verschuif je het "probleem" alleen maar

Authentic

Een uur eerder hun nest in trappen... Dat werkt!

Miriam91

Inderdaad, gewoon op tijd naar bed. Het is ook niet slim om 's avonds tot 1 uur achter de computer te zitten als je weet dat 's ochtends je wekker weer gaat om 7 uur.
Eigen verantwoordelijkheid dat je genoeg slaap krijgt hoor.

Zesiram

Beetje omgekeerde wereld, lijkt me dat je gewoon eerder naar je nest moet dan ~~}>

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:53

Esmeralda schreef:
Bakker, die donderdag aan de Universiteit Utrecht promoveert op een onderzoek naar moeheidsklachten bij kinderen, constateert dat adolescenten in het algemeen te weinig slapen. Volgens hem is de belangrijkste reden daarvoor dat de school te vroeg begint. Dat verstoort het dag- en nachtritme van de tieners.

Wat dacht je ervan gewoon op tijd naar bed.
Maakt niks uit of ze nu om 8 uur op school moeten zijn of om 9 uur
Het is enkel verplaatsing van tijd, waardoor ze de avond ervoor langer op kunnen blijven!!
Hoe krijgen ze het verzonnen

Ten eerste spreekt deze beste meneer over Adolescenten. Dit zijn mensen van 16-21 jaar. Die zitten grotendeels al niet meer op de middelbare school, dus ik snap niet waarom dan de middelbare school later zou moeten beginnen.

Verder ben ik het ook met jou eens dat het gewoon een verschuiving is van tijd. En imo duurt de dag dan alleen nog maar korter.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:55

En daar promoveert de beste man op _O- _O- _O- .
Een uur eerder naar bed lijkt ook mij een betere oplossing :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:55

Daar promoveert die knakker op? beetje symptoom bestrijding _-:(

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 14:55

eigelijk zou iedereen de gouden 3 r regels moeten toepassen:
Rust
Regelmaat
Reinheid- al is de laatste ouderwets en word vervangen door Orde

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:56

Sommige pubers kan je anders best nog het één en ander bijbrengen kwa reinheid :r

Anoniem

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:57

Hahahaha Zesiram ik heb er meteen beeld en geluid bij :D

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:57

Als je een uur later naar school mag, dan geef ik je de zekerheid dat er ook een uur later naar bed word gegaan.

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:58

een uur later beginnen? liever niet! dan zeker tot half 6 op school zitten, nee dank je ;) in de zomer zou ik om 6 uur ofzo wel willen beginnen, tis dan toch al licht, dan zijn we smiddags lekker vroeg vrij...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:59

sporter schreef:

Zijn onderzoek is wel wat meer omvattend dan dit, dit is gewoon een leuke detail dat er uit gehaald is door de pers ( welke bron btw ). Deze meneer heeft onderzoek gedaan naar onverklaarbare vermoeidheidsklachten bij kinderen, o.a. in relatie tot het chronisch vermoeidheidssyndroom.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:01

Zesiram schreef:
sporter schreef:

Zijn onderzoek is wel wat meer omvattend dan dit, dit is gewoon een leuke detail dat er uit gehaald is door de pers ( welke bron btw ). Deze meneer heeft onderzoek gedaan naar onverklaarbare vermoeidheidsklachten bij kinderen, o.a. in relatie tot het chronisch vermoeidheidssyndroom.

Haha ja kan goed zijn en dit is zijn oplossing?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:03

Als we nou eens beginnen met het van de straat plukken van het stelletje lolbroeken om 11 savonds, de ouders leren dat ze hun kinderen niet gezellig hun eigen gangetje moeten laten gaan in het kiezen van een tijd om naar huis te gaan/naar bed te sjeezen, dan is in mijn ogen een latere schooltijd niet nodig, omdat de luitjes savonds al wat uitgeruster leven. Voila, probleem opgelost.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:04

@Sporter: Nee, hij heeft heel veel ideeën neergezet, maar dit is idd ergens genoemd. Maar nu lijkt het net of het onderzoek deze briljante :D oplossing heeft gebracht. Dat is niet zo, meneer heeft wel wat meer uit het onderzoek weten te halen. Maar dat mag je zelf lezen, iets te taaie kost voor mij ( en voor de journalist ook blijkbaar ). Op medical facts staat het één en ander.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:04

IK heb een jaar geleden ook al een soortgelijk artikel gelezen. Op zich snap ik het wel hoor. Als ik wakker moet worden als het nog donker is ben ik overdag altijd vermoeider ook als ik even lang heb geslapen! Dus wat dat betreft vind ik het wel logisch klinken.

Denk eigenlijk een beetje waarom niet een uurtje later beginnen. Ze halen dat uurtje 's middags heus wel in. Ze laten echt niet zomaar iedereen promoveren hoor :Y) . lijkt wel of jullie gewoon jaloers zijn dat de kinderen van nu dan een uur langer zouden mogen slapen dan jullie vroeger :P .

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:05

Ik vind het ook dikke onzin. Als je het maar uitstelt tot later beginnen dan gaan ze alleen nog maar later naar bed heen en komen ze de volgende dag nog later.
Als wij een dag later beginnen komen er juist vaak mensen te laat in de les.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:06

liedje89 schreef:
IK heb een jaar geleden ook al een soortgelijk artikel gelezen. Op zich snap ik het wel hoor. Als ik wakker moet worden als het nog donker is ben ik overdag altijd vermoeider ook als ik even lang heb geslapen! Dus wat dat betreft vind ik het wel logisch klinken.

Denk eigenlijk een beetje waarom niet een uurtje later beginnen. Ze halen dat uurtje 's middags heus wel in. Ze laten echt niet zomaar iedereen promoveren hoor :Y) . lijkt wel of jullie gewoon jaloers zijn dat de kinderen van nu dan een uur langer zouden mogen slapen dan jullie vroeger :P .

Tjah later op hun werk kunnen ze ook niet een uur later beginnen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:07

Zesiram schreef:
@Sporter: Nee, hij heeft heel veel ideeën neergezet, maar dit is idd ergens genoemd. Maar nu lijkt het net of het onderzoek deze briljante :D oplossing heeft gebracht. Dat is niet zo, meneer heeft wel wat meer uit het onderzoek weten te halen. Maar dat mag je zelf lezen, iets te taaie kost voor mij ( en voor de journalist ook blijkbaar ). Op medical facts staat het één en ander.

Thanks ik zal eens gaan zoeken beetje jammer dat er geen bron bij staat.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:07

Heb laatst ook zoiets gelezen ergens, tieners hebben inderdaad een ander ritme die door school verstoord word.
Misschien kan ik het artikel nog wle vinden, zal es zoeken :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:08

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook altijd keuzevakken op de uni uitzocht die op zijn vroegst om 11 uur begonnen :o Maar dat is dan je eigen keuze, uiteindelijk netjes gehaald.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:08

een uur later beginnen is ook een uur later uit
een uur later uit is ook uur later thuis
een uur later thuis is ook een uur later eten
een uur later eten is ook een uur later ect
ect ect ect