kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

toot

kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:27

na aanleiding van een ander topic over àrme ouders`
dacht ik hierover na:

kinderbijslag,
Ik vind het onzin , de ouders willen kinderen en iedereen moet er maar voor meebetalen,
mijn standpunt is :als je geen kinderen kan veroorloven neem ze dan niet.

Om het als hobby te beschrijfen in ook ver maar je neemt (denk ik) na veel rekenwerk
kwa tijdverdeling , geldverdeling etc etc pas een kind.
met andere woorden als je een kind kan veroorloven.

Dus kinderbijslag":
onzin of nodig?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:31

toot schreef:

Dit is wel erg cru! Mijn moeder kreeg kinderen toen het financieel goed ging, mijn vader werkte fulltime. Echter zijn mijn ouders gescheiden toen ik 1 was, omdat mijn vader bepaalde trekjes begon te vertonen. Vanaf dat moment zat ze ineens met 4 kinderen in de bijstand! Nou, geloof me, dan heb je die kinderbijslag wel hard nodig hoor!!

Ik zou alleen graag zien dat kinderbijslag inkomensafhankelijk werd, en dan met een overgangsfase. Tot een bepaald loon/inkomen krijg je 100% kinderbijslag, verdien je meer dan bijv 80%, ervolgens 60%, 40% enz tot niks. Er zijn genoeg mensen die meer dan genoeg verdienen en die gewoon standaard dit krijgen van de nederlandse belastingbetaler, dat vind ik eerlijk gezegd een beetje onnodig. Maar zoals gezegd, er zijn nou eenmaal situaties waarin je echt dat extra'tje wel kan gebruiken, dus volledig afschaffen zie ik ook niet zitten. Ik zou niet weten waar wij kleren van hadden moeten kopen als mijn moeder geen kinderbijslag had gekregen.....

Edit: Ik heb dus niet gestemt, omdat ik het niet nodig vind voor iedereen, maar het dus ook geen onzin vind.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:33

Daar zit wel wat in ja ;) Je kiest er bewust voor en als het een ongelukje is...ja jammer dan moet je het maar veilig doen!

Maar goed ze hebben het ooit bedacht en er zal we een geldige reden voor zijn.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:33

Toot, als je uitrekent wat kinderen echt kosten, dan kan de hele middenklasse zich geen kind veroorloven, samen met auto en hobby en jaarlijkse vakantie.
Maw dan valt onze samenleving stil.
Ofwel heb je kinderen en consumeer je veel minder (niet goed voor de economie)
Ofwel consumeer je en heb je geen kinderen, zodat er geen nieuwe generatie klaar staat om de sociale zekerheid te betalen (niet goed voor de economie)

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:34

Die kinderen zijn in de toekomst wel aan het werk en betalen dan jou oude dag!

Neemt niet weg dat je er natuurlijk wel goed over na moet denken voor je de beslissing maakt en van die kinderbijslag alleen red je het volgens mij niet!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:36

Ik zou het niet zo zeer nodig willen noemen maar onzin vind ik het niet.
Iets als de AOW zou ik ook geen onzin noemen, terwijl je ook had kunnen zeggen dat die mensen dan maar harder hadden moeten werken voor hun pensioen.

Het is gewoon iets wat erbij hoort als zorgstaat, er zijn ook landen waar je bij de geboorte van een kind een paar duizend euro krijgt.
Volgens mij hebben zowel Belgie als Duitsland ook een "subsidie" voor kinderen.
Zo zijn er nog wel meer landen in de EU die zoiets hebben.
Sommige gezinnen zullen het hard nodig hebben om rond te komen en anderen kunnen het sparen voor later.
Ik vind in elk geval niet dat het moet verdwijnen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:36

Ik wou net zeggen, wie moet er dan voor jouw AOW zorgen als er een nog grotere daling van het geboortecijfer komt?
Je moet wel even verder denken dat die paar euro (en dan heb ik het alleen over deze kostenpost) die jij per jaar betaalt aan de staat zodat zij voor kinderbijslag kunnen zorgen.
De mensen die dan voor jou werken zeggen ook niet: 'Dan had je maar niet moeten stoppen met werken'.

toot

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:41

ja ik weet wel wat een kind kost, veel heel veel,
maar als je ziet wat een mensen er een uitbuiting van maken
(ik ken er persoonlijk veel) is het onzin .
net als lalidan zegt iedereen krijgt het : ook mensen die het gewoon met 2 vingers in hun neus kunnen betalen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:13

Uitbuiting van kinderbijslag? Ik ken niet bijster veel mensen die maar 'doorfokken' om meer kbs te krijgen hoor? (al zullen ze er ongetwijfeld zijn)

Daarnaast is kinderbijslag al gedeeltelijk inkomensafhankelijk. Iedereen krijgt een bepaald bedrag, en daar bovenop kun je extra krijgen als je inkomen laag is. Net als bij studiefinanciering bijvoorbeeld.

Nee hoor, ik vind het prima. Juist goed voor de economie inderdaad, die kinderbijslag (voor armere gezinnen). Ik vind wel dat het nog meer inkomensafhankelijk mag worden. :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:20

Myukii schreef:
Uitbuiting van kinderbijslag? Ik ken niet bijster veel mensen die maar 'doorfokken' om meer kbs te krijgen hoor? (al zullen ze er ongetwijfeld zijn)

Het is idd niet alsof een kind meer oplevert dan 't kost, hehe. Gemiddeld kind kostte zo'n 250.000 euro, dacht ik ooit eens gelezen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:20

Ik vind dat het afgeschaft moet worden maar dat daar dan wel goed en gratis onderwijs en buitenschoolse opvang tegenover moet komen te staan.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:21

Lia_ schreef:
Ik vind dat het afgeschaft moet worden maar dat daar dan wel goed en gratis onderwijs en buitenschoolse opvang tegenover moet komen te staan.

Helemaal mee eens :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:22

nou ik betaal al jaren belasting! belasting aan zus en zo,dit en dat enz enz

ja dus ik vind kinderbijslag iets heel goeds! mogen wij ook eens wat terug!?!
en zolang het ten bate van het kind komt heeft het 100% mijn zegen!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:24

Kinderen neem je niet, die krijg je.
Kinderbijslag is soms een broodnodige extra, en die nooit zal zorgen dat je winst maakt op je kind.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:24

Narya schreef:
Myukii schreef:

Het is idd niet alsof een kind meer oplevert dan 't kost, hehe. Gemiddeld kind kostte zo'n 250.000 euro, dacht ik ooit eens gelezen te hebben.

Dat werkte vroeger wel, als je dan een goed christelijk gezin had kon je flink wat beuren.
Meende dat het toen zo was dat het bedrag ook per kind nog eens hoger werd :+ (weet niet zeker)

Maar dan nog: als je kinderbijslag af wil schaffen, dan vind ik dat zorgtoeslag, huurtoeslag en stufie ook meteen mag stoppen :j

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:28

Lalidan schreef:
toot schreef:

Dit is wel erg cru! Mijn moeder kreeg kinderen toen het financieel goed ging, mijn vader werkte fulltime. Echter zijn mijn ouders gescheiden toen ik 1 was, omdat mijn vader bepaalde trekjes begon te vertonen. Vanaf dat moment zat ze ineens met 4 kinderen in de bijstand! Nou, geloof me, dan heb je die kinderbijslag wel hard nodig hoor!!

Ik zou alleen graag zien dat kinderbijslag inkomensafhankelijk werd, en dan met een overgangsfase. Tot een bepaald loon/inkomen krijg je 100% kinderbijslag, verdien je meer dan bijv 80%, ervolgens 60%, 40% enz tot niks. Er zijn genoeg mensen die meer dan genoeg verdienen en die gewoon standaard dit krijgen van de nederlandse belastingbetaler, dat vind ik eerlijk gezegd een beetje onnodig. Maar zoals gezegd, er zijn nou eenmaal situaties waarin je echt dat extra'tje wel kan gebruiken, dus volledig afschaffen zie ik ook niet zitten. Ik zou niet weten waar wij kleren van hadden moeten kopen als mijn moeder geen kinderbijslag had gekregen.....

Edit: Ik heb dus niet gestemt, omdat ik het niet nodig vind voor iedereen, maar het dus ook geen onzin vind.

is idd wel beetje kort door de bocht

buiten het nemen en krijgen verhaal
toen k ongepland zwanger raakte
hadden we een gezamelijk inkomen van bijna 8000 euro
op 1 loon huis gekocht etc etc ,, een op andere dag (naja .. in 2 maanden )door externe factoren zijn we ineens an dat bedrag
naar 1200 gevallen .. reken maar uit

de kinderbijslag is ooit in het leven geroepen om mensen toch maar aan de kinderen te krijgen
2e kind krijg je ook meer dan voor de 1e

heb liever dat ze iig de verplichte onderwijs gratis maken en kinderbijslag mag dan best wel vervallen
school kost in de regel meer dan wat je krijgt van de kb ..

vreemd genoeg denken sommige mensen dat je van de kb echt een kind kunt onderhouden

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:30

siskeh schreef:
Maar dan nog: als je kinderbijslag af wil schaffen, dan vind ik dat zorgtoeslag, huurtoeslag en stufie ook meteen mag stoppen :j

:j Er zijn zoveel dingen waaraan ik als belastingplichtige meebetaal waarvan ik denk: 'moet dat nou?', aan de andere kant ontvang ik ook weer via andere kanalen geld (een deeltijdcollegegeld van maar € 1.200 per jaar bv) die andere belastingplichtigen misschien onzinnig vinden. Het is het principe van de verzorgingsstaat en ik ben blij dat ik erin mag wonen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:33

Afschaffen. Maar wel gratis scholing geven. Tot de 18 jaar.
Dan weet je zeker dat het kind er wat aan heeft. Anders is dat niet duidelijk.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:38

tsja, een beetje kort door de bocht.

Mijn ouders hadden het vroeger zeker niet slecht, daarom kregen wij ook vanaf een bepaalde leeftijd ik geloof 12 á 13 jaar onze kinderbijslag zelf op onze jongeren rekening. dit was dan ons zakgeld. zo leerde wij al vroeg met geld om te gaan. Daarnaast ging er elke maand een x bedrag vanaf wat rechtstreeks naar een gesloten spaarrek. ging zodat wij iets hadden voorals wij 21 jaar waren (werd dan pas vrijgegeven) dus ja, mijn ouders hadden het misschien hiet heeeel hard nodig maar wel goed besteed en niet aan snoepreisjes e.d.

daarnaast ken ik gezinnen die zonder dit geld nauwelijk rond kunnen komen.

er zitten twee kanten aan dit verhaal, het is denk ik ook maar net hoe er mee omgegaan wordt.
wordt het écht aan de kinderen besteed in wat voor vorm dan ook, of wordt het gebruikt voor dat ene weekendje weg of die nieuwe tv?

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:01

kinderbijslag is erg handig. Ik denk niet dat mijn moeder mijn studies anders had kunnen betalen. We zijn met 4 hier en we krijgen alles wat we willen. Ik ben er dus helemaal voor :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:31

Ik denk zeker dat kinderbijslag nodig is, het is al inkomensafhankelijk en dat vind ik een goede zaak. Degene die het niet nodig hebben krijgen het niet, degene die het nodig hebben krijgen het wel.

Ikzelf ben in een gezin opgegroeit die in de bijstand zat en volledige kinderbijslag kreeg. Ik kan je verzekeren dat er geen kruiwagens met geld onze kant op kwamen ;) Dus, je kunt jezelf wat dat betreft geruststellen.
Je wordt echt niet rijk van kinderbijslag.

Er zijn altijd mensen die om bepaalde redenen nooit een goed betaalde baan kunnen krijgen, moeten die mensen dan maar geen kinderen krijgen? Dat lijkt mij een nogal eng standpunt.
Zodra een maatschappij dat soort stellingen gaat innemen, zal het een stuk slechter gaan met genoemde maatschappij.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:34

Wacht, moet je voor school betalen? Ik meen me te herinneren dat er een bijdrage van de ouders werd gevraagd, kon/wilde je dat niet betalen, ook goed.

Is het veranderd?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:19

ja hoor de vrijwillige bijdrage is er nog steeds
als je niet vrijwillig betaald (na 5 herrinneringen)
mag je kind niet mee doen met uitjes speciale dingen
en uiteraard de schoolreis waar je ook weer appart voor betaald (maar je moet dan ook je vrijwillige bijdrage hebben betaald)

en dan het vervolg onderwijs
VERPLICHT onderwijs (logisch ..)
maar dat word dan ineens wel erg duur ..
schoolgeld boeken en de rest ..
en dan geen speciale school uitzoeken want das niet te betalen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:27

het duurste aan kinderen is de schooltijd............ ik zou inderdaad zeggen......... kinderbijslag afschaffen en daarvoor in de plaats goede gratis opleidingen........ dan hebben de kinderen daar echt wat aan!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:28

Inderdaad gratis scholing.. maar zal dat duurder zijn dan kinderbijslag uitkeren?