Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:12

Hallo Bokkers,

Een tijdje geleden schrok ik nogal van een onderwerp bij het programma ''Das je goed recht'', dat ging namelijk over Bureau Jeugdzorg.
Ik dacht dat mensen die bij Bureau Jeugdzorg werken, goed geschoold waren en wisten waar ze mee bezig waren, kortom, dat Bureau Jeugdzorg goed in mekaar zat en keken naar het beste voor het kind. Nou viel het programma ''Das je goed recht'' met de deur in huis toen ze vertelden dat er zomaar kinderen uit huis worden geplaatst, omdat ouders bijvoorbeeld hulp hebben aangevraagd voor hun autistische kindje. Ze krijgt een gezinsvoogt die dingen opschrijft die helemaal niet waar blijken te zijn, bijvoorbeeld dat het vies en onhygiënisch zou zijn in huis, terwijl daar helemaal geen sprake van was. Het kindje werd uit huis geplaatst zonder ook maar 1 logische reden. Er waren nog meer (alleenstaande) ouders waarbij dit gebeurde. Je ziet ook steeds vaker dat er dingen mis zijn met Jeugdzorg, hier schrok ik nogal van. Die mensen nemen hele ingrijpende beslissingen, wat in het belang van het kind zou moeten zijn.

Als er een vader word beschuldigt van mishandeling, de politie doet hier onderzoek naar, en geeft een rapport uit dat de vader zijn zoon absoluut niet mishandeld, heeft Jeugdzorg hier lak aan en plaats het kind alsnog uit huis.

Wat vinden jullie hier van? En hoe is dit in godsnaam mogelijk?

Alvast bedankt voor de reactie!

Wesco

Re: Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:14

Jeugdzorg laat af en toe wat steken vallen, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ze doen ook wel goede dingen maar die hoor je vaak niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:16

en als er echt iets is
en zowel OM als POLITIE en HA en etc waarschuwen dat het niet goed gaat dan duurt hun malle molen ineens heel erg lang

maar geloof me gezien ervaringen in mijn directe omgeving
denk ik wel 1000 x na voor k een melding ergens van zou doen
ze nemen tegemakkelijk een kind weg die thuis hoort te blijven
waar er niks aan de hand is en als na veel bewijs is gebleken dat dossiers onterechtt zijn verdwijnen ze erg lastig

behalve als ze ergens te laat waren .. dan zijn de dossiers snel spoorloos en wisten ze van niks

neh mijn pet van hun is niet hoog
zal vast per lokatie verschillen maar neh .. niet mijn clubje

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 20:44

meissielief schreef:
Jeugdzorg laat af en toe wat steken vallen, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ze doen ook wel goede dingen maar die hoor je vaak niet.

De dingen die laatst op tv waren, daar waren niet af en toe wat steekjes gevallen, 1 gezin met 3 kinderen, niks aan de hand, ouders willen alleen hulp voor hun zoon omdat die autisme heeft, wat denk je? Alle 3 de kinderen worden zonder pardon uit huis geplaatst door de gezinsvoogd.. 1 van de jongens zat een dorp verder maar ze mochten absoluut geen contact hebben met hun ouders. Dit slaat toch kant nog wal? Er zijn na de uitzending van ''Das je goed recht'' namelijk heel veel mails binnengekomen bij hem met klachten over Jeugdzorg.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:56

Tuurlijk waar mensen zijn worden fouten gemaakt.
Maar ik vind dat je zulke beslissingen wel 3 keer na mag kijken. Ik begrijp dat er nu een kind uit huis is geplaatst door een fout van jeugdzorg. Hoe voelen die ouders zich hieronder of het kind zelf?
Persoonlijk vind ik dat dit echt niet mag kunnen!
Als er al zoveel misselijke fouten gemaakt worden bij jeugdzorg, dan moeten ze het toch eens onder de loep gaan nemen.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:04

Jeugdzorg.... Geen goed woord voor over eigenlijk. Ga ook niet verder in op deze discussie aangezien ik nog druk in de weer ben met ze om dingen duidelijk te krijgen... Voor het verhaal (mits je echt geïnteresseerd bent en niet alleen maar nieuwsgierig) mag je pb.

Dat er behoorlijk wat fouten gemaakt worden bij jeugdzorg is allang duidelijk, wanneer daar wat aan gedaan word helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:09

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:09

Ik heb met jeugdzorg te maken gehad......... een anonieme melding (bleek achteraf een boze ex werkneemster te zijn)

ze zijn hier geweest, hebben de boel in ogenschouw genomen, hun conclusies getrokken na gesprekken met Sanne, Sanne haar therapeut, school en huisarts....... afgedaan met een sisser :)

maargoed, ze waren welkom, geen probleem.....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:16

Kennis van mij zijn ze al 2x geweest, de 3de keer is ze de kinderen kwijt. Ze is alleen echt geen goede moeder :o Ja ze krijgen eten enzo, maar aandacht of echte liefde.......

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:25

Breek me de bek niet open met Jeugdzorg, wát een instelling is dat zeg :n .
Kennis van mij heeft een zoontje. De nieuwe vriend van de moeder van het kind (ex van mijn kennis) heeft samen met die moeder het jongetje incl. nog een ander kind misbruikt. En wat denk je??? Kind mag gewoon bij moeder zijn (och ze is zo zielig... :r ) en mag NIET meer bij papa slapen en papa mag het kind maar 1x per maand zien. Terwijl hij gewoon bij zijn misbruikende moeder zit. Echt ongelooflijk :x :x . Maar je doet er dus niks aan hè, want moeder is zooooo zielig }:0 .

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:08

Beter 10 keer te veel kinderen uit huis geplaatst, dan 1 te weinig lijkt me. Neemt natuurlijk niet weg dat ze daar hun zaakjes toch echt beter op orde moeten krijgen...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:10

Da's niet helemaal waar Fitch, een uithuisplaatsing blijkt een zeer zware aanslag te zijn op de geestelijke gezondheid van een kind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:12

Fitch schreef:
Beter 10 keer te veel kinderen uit huis geplaatst, dan 1 te weinig lijkt me. Neemt natuurlijk niet weg dat ze daar hun zaakjes toch echt beter op orde moeten krijgen...

Heb je enig idee wat het met een kind doet als het uit huis geplaatst wordt? Imo kun je niet lukraak kinderen uit huis plaatsen.

Heb helaas wel hele slechte ervaringen met jeugdzorg, wil er wegens omstandigheden niet te ver over uit wijden. Er is om hulp gevraagd, wat echt nodig was, jeugdzorg is met grootouders wezen praten die alles ontkennen. Hulp wordt niet geleverd aangezien grootouders zeggen dat er niks aan de hand is.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:41

Ik zal even de link opzoeken van de aflevering van ''Das je goed recht'' voor als er mensen geïnteresseerd zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:43

Wees ajb niet blij met Bureau Jeugdzorg! Ze moeten een keer worden aangepakt, want wat een verschrikkelijke instantie is dit.
Ze krijgen ook geld voor uithuisplaatsing of subsidies, is toch van de gekke!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:45

Ik heb zelf hele goede ervaringen met jeugdzorg.
Ik denk dat het erg afhangt van de locatie (ivm werksfeer, lakse of juist gemotiveerde collega's kunnen veel verschil maken) en of je de juiste persoon tegenkomt. Betere ervaring met jeugdzorg dan met veel andere instanties :j

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:54

er is officieel een klacht tegen sbs ingediend bij de raad van journalistiek; het wordt momenteel op hoog nivo uitgespeeld. dit programma heeft namelijk verkeerde informatie laten zien en feiten verdraaid. Ik zie hier ook dingen worden geroepen die werkelijk fantastisch te noemen zijn. Aan wie wordt dat geld uitgedeeld om kinderen uit huis te plaatsen?? ben erg benieuwd...

Het zou fijn zijn als mensen zich iets meer verdiepen in de materie voordat je gaat roepen wat er allemaal aan schort. De media achterna lopen is iets anders dan zelf een objectieve mening vormen. Heb je bijvoorbeeld de volkskrant gelezen, radio 1 geluisterd, etc, etc..hier wordt wat genuanceerder ingegaan op de situaties die noemde. nodig jezelf eens uit bij BJZ; Loop eens een dagje mee, dan kun je zien wat er zich werkelijk achter de schermen afspeelt. Met dit soort spookverhalen houd je mensen af van hulp die ze soms heel hard nodig hebben. BJZ blijft de toegang van de jeugdzorg of je nu wilt of niet (bepaalt bij de Wet..niet bjz); beter is het bespreekbaar te houden wat er anders zou kunnen, dan met modder gaan gooien. Gemiste kans imo.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:55

Tuurlijk zullen er wel een paar goede mensen tussen zitten, maar de meeste weten totaal niet waar ze mee bezig zijn!

En ik maar denken dat het over het algemeen goed geregeld was in Nederland. Nou hier schrok ik toch wel van.

Stel; Er word een meisje van 6 (met autisme) uit huis geplaatst, mama mag maanden geen contact hebben en heeft een rechtzaak tegen Jeugdzorg opgezet. Wat moet dat meisje wel niet denken? Mama wilt mij niet?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:57

en waar baseer jij je ervaring en kennis van deze situatie op?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:59

Nou heb ik me er absoluut niet in verdiept ofzo. Maar wat ik soms meekrijg wbt. nieuws laten ze wel regelmatig forse steken vallen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:59

celticpony, en waarom ben jij zo zeker van je zaak dat het niet zo is?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:00

celticpony schreef:
er is officieel een klacht tegen sbs ingediend bij de raad van journalistiek; het wordt momenteel op hoog nivo uitgespeeld. dit programma heeft namelijk verkeerde informatie laten zien en feiten verdraaid. Ik zie hier ook dingen worden geroepen die werkelijk fantastisch te noemen zijn. Aan wie wordt dat geld uitgedeeld om kinderen uit huis te plaatsen?? ben erg benieuwd...

Het zou fijn zijn als mensen zich iets meer verdiepen in de materie voordat je gaat roepen wat er allemaal aan schort. De media achterna lopen is iets anders dan zelf een objectieve mening vormen. Heb je bijvoorbeeld de volkskrant gelezen, radio 1 geluisterd, etc, etc..hier wordt wat genuanceerder ingegaan op de situaties die noemde. nodig jezelf eens uit bij BJZ; Loop eens een dagje mee, dan kun je zien wat er zich werkelijk achter de schermen afspeelt. Met dit soort spookverhalen houd je mensen af van hulp die ze soms heel hard nodig hebben. BJZ blijft de toegang van de jeugdzorg of je nu wilt of niet (bepaalt bij de Wet..niet bjz); beter is het bespreekbaar te houden wat er anders zou kunnen, dan met modder gaan gooien. Gemiste kans imo.

Ik ben zelf een paar jaar geleden ook in aanraking gekomen met Jeugdzorg, ze spraken over uit huis plaatsing terwijl wij een doodnormaal gezin vormen. Ben nooit mishandeld, misbruikt of verwaarloosd. Ik ben absoluut niet ontspoort of verslaafd aan drugs of moeilijk opvoedbaar. Wij gaan ieder jaar twee keer op vakantie, er kan en mag heel veel thuis, heb leuke geïnteresseerde ouders, vrienden en vriendinnen... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik heb er zelf ervaring mee maar pas toen ik van alles zag op tv, toen schrok ik want dat het zo vaak voor kwam, daar had ik geen weet van.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:04

Ik heb ze bij jeugdzorg nooit over uit huis plaatsing gehoord.
Ze hebben er juist voor gezorgd dat er de goede hulpverlening in actie kwam. Het commentaar op BJZ vind ik soms ook wel raar, mensen vinden óf dat ze alle kinderen zomaar uit huis plaatsen óf ze grijpen weer niet op tijd in....Het lijkt me erg moeilijk om in dat vak alle situaties altijd juist in te schatten. En in de ogen van de media kunnen ze nooit goed doen. Is mijn bescheiden mening.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:12

je komt niet voor een bloedneus bij BJZ. dat lijkt me duidelijk. Er zijn verschillende afdelingen; de toegang; vrijwillige hulp en van opvoedingsondersteuning tot kamertraining, etc; jeugdreclassering; voor jongeren die met justitie in aanraking zijn gekomen en daarnaast de door veel bevreesde jeugdbescherming. Deze voeren in opdracht van de rechter een maatregel uit. voordat zij in beeld komen is er al een uitgebreid traject aan vooraf gegaan. Ofwel onderzoek vanuit bijvoorbeeld het meldpunt kindermishandeling of door de raad van de kinderbescherming. pas nadat de rechter een OTS heeft uitgesproken kan de jeugdbeschermer worden ingeschakeld. uiteraard komt deze op een heel naar moment in een gezin. Ouders voelen zich verraden, machteloos, etc. het doel van de jeugdbeschermer is dan om een werkbare relatie aan te gaan met als doel het beste voor het kind te behalen. dit soort beslissingen worden nooit door 1 persoon genomen of uit geldbejag gemaakt, daar wordt het kind nooit beter van...wie dat gelooft, moet assepoester nog maar eens gaan lezen. natuurlijk worden er vergissingen gemaakt, het is en blijft mensenwerk, maar hoe vaak gaat het goed en hoor je dat niet??soms slaat iemand de plank zo mis en dat is waar de media op geilt natuurlijk, die verhalen hoor je, welke flapdrol gaat er nou de hele avond naar een programma kijken over dingen die goed gaan...saaaaaai..zo zijn mensen...kijk eens verder dan dat..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:58

Ach, tegenwoordig is de media de schuld geven ook erg makkelijk zeg! :roll: Laat ik het zo zeggen, IK heb geen hoge pet van ze op! Maar dat is mijn bescheiden mening.