Kloof tussen arme en rijke kinderen groeit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Kloof tussen arme en rijke kinderen groeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:11

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/373445/1 ... roeit.html

Citaat:
De kloof tussen Nederlandse kinderen die in goede en degenen die in slechte omstandigheden opgroeien wordt groter. De leefsituatie van kinderen is in ons land de afgelopen vijf jaar weliswaar vooruitgegaan, maar de verbeteringen zijn vooral ten goede gekomen aan kinderen uit relatief goede wijken.

Dat blijkt uit het onderzoek dat Kinderen in Tel, een samenwerkingsverband van onder meer Unicef, Jantje Beton en Defence for Children, uitvoerde. Kinderen in Tel maakte de resultaten van het onderzoek vandaag bekend en overhandigt ze overmorgen aan minister André Rouvoet van Jeugd en Gezin.

Volgens het rapport leven in Nederland bijna 200.000 kinderen in een achterstandspositie. Kinderen in Tel maakt zich zorgen over kinderen die nu al in armoede leven. Gevreesd wordt dat zij het nog moeilijker gaan krijgen, aldus de onderzoekers.

De onderzoekers kijken sinds 2006 per gemeente en provincie hoe het staat met bijvoorbeeld kindermishandeling, jeugdwerkloosheid, babysterfte, het aantal tienermoeders en het aantal vroege schoolverlaters. Ook hebben onderzoekers gekeken hoeveel kinderen per gemeente opgroeien in een achterstandswijk.

Het Sociaal en Cultureel Planbureau classificeert sinds 2005 Nederlandse wijken. Slecht scorende wijken dragen de titel achterstandswijk. De leefomstandigheden van kinderen verbeteren op vrijwel alle fronten volgens het rapport. De kinder- en zuigelingensterfte neemt af en het aantal tienermoeders daalt. In Rotterdam is het aantal tienermoeders de afgelopen vijf jaar zelfs gehalveerd, aldus de onderzoekers.

Wat vinden jullie hiervan? Ik vind dit heel kwalijk, hoezo iedereen heeft gelijke kansen?
Laatst bijgewerkt door amillia op 27-02-10 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:14

Ik zou wel eens willen weten waarom er meer kinderen in achterstand leven (en dan dus de achtergronden van die kinderen!).

De vraag is namelijk of het wel altijd met geld te maken heeft. Ja, geld kan een belangrijke rol spelen in alles...maar eerst maar eens kijken en onderzoeken hoe die kinderen er bij zitten en wat de problemen nu werkelijk zijn.

Je krijgt nu een feit.... maar meer kan je er imo niet mee.

[edit] daarbij mis ik nog een hoop gegevens. Er leven een hoop kinderen in achterstand...maar is dat getal de laatste jaren ook gedaald net als de rest? (waardoor er dus een verband gelegd kan worden tussen datgene wat al verbeterd is en het dalen van dat getal)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:18

Ik vind het wel een heeeeel makkelijke manier om de buitenlanders weer de schuld te geven, wat jij daar doet... Bah bah, wat een lage actie.

Verder: het gaat helemaal niet slechter met de bevolking. Het gaat juist beter, maar met name eerst met de helft die het toch al niet zo slecht had. Daardoor wordt de kloof groter.
Maar er staat absoluut niet dat het slechter is geworden!

Citaat:
De leefomstandigheden van kinderen verbeteren op vrijwel alle fronten volgens het rapport.

Zie je?

Er staat ook:
Citaat:
Gevreesd wordt dat zij (kinderen die nu al in armoede leven) het nog moeilijker gaan krijgen, aldus de onderzoekers.
Dit wordt gevreesd, maar er is op dit moment nog geen sprake van.

Leer dus eerst eens beter begrijpend lezen voor je Wilders-propaganda gaat verspreiden die nergens op slaat.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:19

Als ik de laatste opmerking van TS even negeer :o

Kinderen in Tel heeft een specifieke manier van 'tellen' welke kinderen in achterstandssituaties komen. Dit doen ze namelijk door hele wijken aan te wijzen als achterstandsgebied. Het kan zijn dat in jaar 1 een wijk wel achterstandsgebied is, en in jaar 2 niet, of andersom. Zo bleek in een naburige gemeente bij ons in eens het aantal achterstandskinderen meer dan verdubbeld: in een wijk waren een paar kleine zaken gewijzigd ( ik weet niet precies meer wat, het aanwijzen van een wijk gaat op basis van heel veel indicatoren), terwijl er in feite eigenlijk niks veranderd was voor de kinderen.
De cijfers zijn denk ik van 2008, dus ondertussen kan e.e.a. er weer heel anders uitzien.

Overigens een prima onderzoek, echt heel nuttig voor beleidsmakers, maar het vergt erg veel analysevaardigheden om de werkelijke achtergrond van de cijfers te achterhalen.

Edit: cijfers zijn idd uit 2008.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:43

amillia schreef:
..........hoezo iedereen heeft gelijke kansen?

Gelijke kansen zijn een illusie, een mooi verhaaltje, maar dat is nooit zo geweest.

Kansen hangen van zoveel factoren af: opvoeding, intelligentie en karakter van het kind zelf, karakter en intelligentie en interesses van de ouders, geld, plaats waar je woont, voorzieningen in de omgeving, en nog een heleboel.......

Alleen al om die reden zullen er nooit gelijke kansen zijn. Het zou echt fijn zijn als mensen die illusie eens loslieten.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 00:12

Yamcha schreef:
amillia schreef:
..........hoezo iedereen heeft gelijke kansen?

Gelijke kansen zijn een illusie, een mooi verhaaltje, maar dat is nooit zo geweest.

Kansen hangen van zoveel factoren af: opvoeding, intelligentie en karakter van het kind zelf, karakter en intelligentie en interesses van de ouders, geld, plaats waar je woont, voorzieningen in de omgeving, en nog een heleboel.......

Alleen al om die reden zullen er nooit gelijke kansen zijn. Het zou echt fijn zijn als mensen die illusie eens loslieten.

het was ook sarcastisch, maar oa de politiek roept nog steeds dat we allemaal dezelfde kansen hebben.

CleovG

Re: Kloof tussen arme en rijke kinderen groeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:53

Het is inderdaad niet eerlijk, maar heel het leven is niet eerlijk.

Dat iedereen gelijk is, is een sprookje waar vooral mensen in geloven die het minder hebben.

Ik denk niet dat het probleem van ongelijke kansen ooit opgelost kan worden omdat dit aan te veel factoren afhangt, het is voorlopig niet mogelijk om alle kinderen in een goede wijk op te laten groeien, daarvoor zullen eerst hun ouders in een goede wijk moeten gaan leven en dat zal niet lukken voordat de achterstandswijken zijn veranderd in nette wijken, je kunt tenslotte niet alle mensen met kinderen uit de achterstands wijk in een goede wijk gaan proppen.

Nee, gelijkheid is een nobel streven maar naar mijn mening niet erg realistisch.