Ben jij lid van een politieke partij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ja
12 (26%)
Nee, maar ik ben wel van plan om lid te worden
6 (13%)
Nee, maar ik ben wel donateur
Geen stemmen
Nee
27 (60%)

Totaal aantal stemmen: 45

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:55

Naar aanleiding van alle topics over de verkiezingen vroeg ik me af hoeveel ( en welke ) bokkers lid zijn van een politieke partij. Veel mensen zijn duidelijk gepassioneerd met politiek, bestuur en samenleving bezing, ik vraag me af op welke manier zij dit nog meer uiten.

Waarom ben je wel/niet lid?
Ben je actief lid, en zo ja, op welke manier?

Ik ben zelf momenteel geen lid van een partij. Ik ben me wel aan het oriënteren, maar omdat wij binnenkort verhuizen ( en de lokale afdelingen soms wat nuanceverschillen hebben ) heb ik nog geen keuze gemaakt.
Ik ben erg benieuwd, uit recent onderzoek bleek dat slechts 2,5 % van de Nederlanders lid is van een politieke partij, onder jongeren (18-24 ) was dit nog minder, 1 % als ik me niet vergis.

Overigens maakt het me totaal niet uit van welke partij, dat mag je lekker voor jezelf houden als je dat wil ;)

zonnebloem18

Re: Ben jij lid van een politieke partij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:15

Er was vandaag nog op het nieuws (of gisteren) dat er te veel mensen met een hoge opleiding (HBO universiteit) in de politiek zitten.

Al lijkt het me moeilijk om alles te volgen met een vmbo of mavo diploma.

De reclame onderaan van de SP is wel weer toepasselijk.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:16

Waarom zou dat moeilijk te volgen zijn voor vmbo/mavo'ers? :\

Ik heb helemaal geen diploma en volg het allemaal prima hoor.
Ik ben zelf (nog) geen lid.. Chronisch geldgebrek, anders zou ik denk ik lid worden van D66 of VVD

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:20

Ik heb af en toe toch echt moeite met woorden die voorbij komen.
Misschien dat je dat allemaal vanzelf wel leert maar het lijkt me niet heel makkelijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:20

zonnebloem18 schreef:
Er was vandaag nog op het nieuws (of gisteren) dat er te veel mensen met een hoge opleiding (HBO universiteit) in de politiek zitten.

Al lijkt het me moeilijk om alles te volgen met een vmbo of mavo diploma.

De reclame onderaan van de SP is wel weer toepasselijk.

Te veel? Of dat er meer mensen met een hoge opleiding in de politiek zitten? Dat lijkt me logischer.Ik ga dat nieuwsbericht eens opsnorren, interessant!

Ik denk dat het niet zo zeer aan je diploma ligt. Sommige dossiers zijn echt ontzettend taai, dat wel. Maar voor iemand met een opleiding letterkunde, is een dossier over de financiële afhandeling van een herverdeling ook taai. Je moet je eigen kracht zien, ik denk dat iedereen iets kan bijdragen kwa inzicht. Ik denk dat mensen met een lagere opleiding zich minder aangesproken voelen door partijen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:22

Hoe bedoel je generalisatie......

Niet alle laagopgeleide mensen kunnen de dossiers niet volgen.
Heb dan wel geen opleiding afgemaakt, maar heb totaal geen moeite met dossiers of wat dan ook. Voel me ook zeker wel nuttig in de maatschappij.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:30

Nou deze academische geschoolde, inclusief ruime ervaring in politiek-bestuurlijke omgeving heeft toch echt flinke moeite met het doorgronden van dossiers, zelfs van mijn eigen vakgebied. Rapport van Blom over Sebrenica, was toch niet echt makkelijke literatuur, Commissie Davids lijkt me ook geen wegleesromannetje :D Je hebt volgen en volgen natuurlijk ;)

En dan heb ik het nog niet over dossiers ver buiten mijn vakgebied......de nieuwe wet WABO (was dà?), belastingwetgeving ( ja, ik wil zelf wel minder betalen _O- ), internationale verdragen }:0

Edit: ik kan ze zelfs niet spellen :o

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:44

Hoewel ik wel interesse heb in de politiek ben ik geen lid van een politieke partij. Dit omdat er geen partij dit helemaal bij mijn idealen aansluit, ik vind in meerdere partijen goede dingen terug.
Vooral het verschil tussen partijen lokaal, landelijk en Europees vind ik erg groot, stem dan ook bij elk van deze drie verkiezingen op een andere partij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:35

ik ben geen lid, ben me ook niet aan het orienteren en doneer ook aan geen enkele partij,
ik kan me niet voldoende vinden in welke partij dan ook om op die manier mijn steun te betuigen, dus zullen ze het zonder mijn centen doen (voor zover de partijen al niet draaien op belastinggeld, geen idee hoe dat allemaal zit )

heb me wel verdiept in de verschillende partijen, maar meer uit het oogpunt van de gemeenteverkiezingen en dalijk ook weer de landelijke verkiezingen ..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:41

Ik ben geen lid van een partij en bepaal mijn stem aan de hand van de verkiezingsprogramma's en niet aan de hand van een algemene voorkeur (mijn schoonmoeder bijvoorbeeld stemt al járen CDA, ongeacht het gedetailleerdere programma of de poppetjes).

Met name sinds ik werk voor een wethouder in Rotterdam ben ik me meer gaan interesseren in de politiek en is het iets waar ik een gefundeerde mening over wil vormen, anders dan voorgaande jaren waarin ik zo eens wat opving aan nieuws. Ik besef me nu pas dat ik óf héél slecht heb opgelet op het VWO, óf dat er destijds echt te weinig aandacht aan is besteed, want qua grondbeginselen heb ik bar weinig meegekregen, helaas..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:27

Ik ben sinds 2006 lid van de SP omdat ik me bij deze partij erg op mijn gemak voel qua mensen en standpunten. Ze zijn lekker ondernemend met hun leden en dat kan ik erg waarderen. Tot nu toe heb ik nog niet actief deelgenomen maar met de landelijke verkiezingen in zicht heb ik alvast aangeboden mee te helpen met campagne voeren, samen met de jongerenafdeling Rood. :)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:44

Ik ben geen lid van een politieke partij, maar ik denk wel dat ik lid ga worden van D66 :j

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:53

Ik ben al jaren lid van Groenlinks, over het algemeen kan ik me goed vinden in hun standpunten (de ene keer meer dan de ander), alsmede in het type mens dat daar rondloopt.

Ik ben een aantal jaar actief lid geweest in de zin dat ik de plaatselijke fractievergaderingen bijwoonde en ook de congressen bezoek ik graag. Werk, studies en hobbies weerhouden me ervan meer te doen. Mocht dat zover komen dan zou dat niet op gemeentelijk niveau in mijn huidige woonplaats zijn. Mijn lidmaatschap betekent ook niet dat ik altijd blindelings op die partij stem. Gisteren heb ik op D66 gestemd (en dat had helemaal niets te maken met het feit dat vriendje voor D66 op de lijst stond). De voorstellen voor financiering van plannen door GL stond me niet aan.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 04-03-10 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:53

Ik was lid van de vvd maar heb het opgezegd, ik heb niet super veel met de plaatselijke vvd. Als ik straks verhuisd ben wordt ik weer lid.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:45

Ik ben lid van d66 en wil er ook actief gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:50

Ik ben sinds mijn 18e lid van een politieke partij. Ik wil in de toekomst ook zeker politiek actief gaan worden, alleen kan ik dat nu qua gezondheid nog niet aan.
Ik verdiep me denk ik wel meer dan gemiddeld in de politiek, kijk geregeld een heel kamerdebat bijvoorbeeld (en niet alleen als de crisis dreigt) en heb toen Balkenende 4 aantrad het regeerakkoord ook gelezen enzo. Alles bijhouden doe ik niet, het hele rapport van de commissie Davids bijvoorbeeld is me iets té.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:10

Ik zit al een tijdje te twijfelen om lid te worden van GroenLinks.