Zware aardbeving treft Chili

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Zware aardbeving treft Chili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 14:17

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/373381/1/1/100/zware-aardbeving-treft-chili.html

Chili is vandaag getroffen door een zeer zware aardbeving. De beving had een kracht van 8,3 op de schaal van Richter.

Het epicentrum lag in het Andesgebergte, dik driehonderd kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Santiago. Daar zou de schok ook voelbaar zijn geweest. Over slachtoffers is nog niets bekend.

@ nu.nl
Berichten over schade in het zwaarst getroffen gebied zijn schaars, omdat de stroom daar is uitgevallen. Contact met de buitenwereld is daardoor nagenoeg onmogelijk.

De aardbeving wekte een tsunami op. Bij Valparaiso, de tweede stad van het Zuid-Amerikaanse land, werden golven met een hoogte van 1.29 meter gemeten.

Die kunnen volgens de Amerikaanse geologische dienst USGS verwoestende gevolgen hebben. Het is nog niet bekend of de tsunami ook levens heeft geëist.
Laatst bijgewerkt door amillia op 27-02-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:19

Ik las het straks op Nu.nl... pfew.
Ook een tsunami waarschuwing afgegeven. Geloof dat ze wel ook een tsunami hebben gehad daar, maar gelukkig geen megagolven, 1,5 meter ofzo. Goed, nog teveel natuurlijk, maar het had ook nóg erger kunnen zijn.
Schade zal wel immens zijn. Hopelijk valt het aantal slachtoffers mee...

Citaat:
Tsunami-alarm

Het Tsunamiwaarschuwingscentrum heeft zijn tsunami-alarm na de aardbeving bij Chili zaterdag uitgebreid. Het in Hawaï gevestigde instituut waarschuwt nu alle landen rond de Grote Oceaan voor de vloedgolven.

Op de lijst staan behalve Chili zelf ook Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras, El Salvador, Guatemala, Mexico en de Amerikaanse staat Hawaï.

Ook landen aan de andere kant van de oceaan, zoals Japan, Rusland, de Filipijnen, Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Papua-Nieuw-Guinea en Indonesië, worden gewaarschuwd voor een tsunami.

De eilanden in de Grote Oceaan, zoals Samoa en Fiji, moeten zich eveneens voorbereiden op vloedgolven.

Bron: Nu.nl

Kan nog komen dus...

corina21

Re: Zware aardbeving treft Chili

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:24

zo heftig zeg.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:44

Wat ik me nu afvraag....

Voor Haïti is een grote inzamelings actie op touw gezet, omdat alles is verwoest

Zullen dat nu voor Chili ook doen, of is het daar niet erg genoeg?

Ik vraag dit omdat ik vind dat als het ene land geholpen moet worden, je ook voor het andere land in actie moet komen....

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:46

Lotus83 schreef:
Wat ik me nu afvraag....

Voor Haïti is een grote inzamelings actie op touw gezet, omdat alles is verwoest

Ik vraag dit omdat ik vind dat als het ene land geholpen moet worden, je ook voor het andere land in actie moet komen....

Dit was ook echt 't eerste wat in me op kwam..
& daarna de (wat minder aardige) opmerking: Zo blijven we bezig :(:)

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:46

Er was toch een of andere man die dit had voorspeld of zoiets?
Of was dat weer wat anders?
Hopelijk niet teveel slachtoffers..

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:47

Ik weet nog wel deze vakantie was er op Texel dikke storm
Toen waren de golven 3 meter hoog volgens mij

Maar hoe erg is het in Chili?
Ook zo erg als Haïti?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:48

Lotus83 schreef:
Wat ik me nu afvraag....

idd, maar een aardbeving is nu niet zo bijzonder meer als bij Haïti dus mensen geven nu ook niet zo veel meer. in Chili is het erger als Haïti)was 7.0 op de schaal van richter, Chili 8.8)... en Japan is ook al getroffen door een aardbeving....
Laatst bijgewerkt door amillia op 27-02-10 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:52

corientjuhh schreef:
Ik weet nog wel deze vakantie was er op Texel dikke storm
Toen waren de golven 3 meter hoog volgens mij

Maar hoe erg is het in Chili?
Ook zo erg als Haïti?

wat ik me dan afvraag, wanneer is het erg genoeg om een actie op touw te zetten....

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:52

Update 14:17 uur

De Chileense minister van Binnenlandse Zaken van Chili, Edmundo Perez Yamo, heeft inmiddels laten weten dat er 78 doden zijn. Chileense ooggetuigen melden dat de beving minstens twee minuten heeft geduurd, zo staat te lezen in NRC Handelsblad.

Het epicentrum van de beving lag ongeveer honderd kilometer ten noorden van de derde stad van Chili, Concepción. In deze omgeving wonen meer dan een half miljoen mensen. Ook in de hoofdstad Santiago was de beving goed te merken. Het vliegveld is daar gesloten en gebouwen zijn ingestort.

Door de aardbeving is de stroom in het zwaarst getroffen gebied uitgevallen, waardoor berichten over de schade daar schaars zijn. Het is nagenoeg onmogelijk voor de bewoners om contact te maken met de buitenwereld.

Door de aardbeving is er ook een tsunami opgewekt. Golven met een hoogte van 1,29 meter werden gemeten bij de tweede stad van Chili, Valparaiso. Volgens de Amerikaanse geologische dienst USGS kunnen deze een verwoestende werking hebben. Of er ook doden zijn gevallen door de tsunami, is nog niet bekend. Lokale media laten wel weten dat er ernstige schade is aangericht door de tsunami op de eilandengroep Juan Fernandez. Deze ligt tussen het Chileense vaste land en Paaseiland.

Uit angst voor een tsunami wordt de kuststrook van Paaseiland momenteel ontruimd, maakte president Michelle Bachelet van Chili bekend. Op Paaseiland wonen ongeveer vierduizend mensen en het eiland ligt op ruim 3500 kilometer van het Chileense vasteland. Ook voor Chili en het noordelijke buureiland Peru is een tsunamialarm uitgegeven door het Tsunamiwaarschuwingscentrum. Het alarm is al uitgebreid voor alle landen rondom de Stille Oceaan.

Momenteel is er een schip op weg naar het hoofdeiland van de archipel, Robinson Crusoe.

Afbeelding

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/373381/1 ... chili.html

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:10

heftig! hopelijk valt het aantal slachtoffers mee!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:15

alweer, t gaat goed. wel apart zo gebeurd het tijden niet en dan ineens 2 achter elkaar hopen dat het meevalt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:23

roybrit schreef:
alweer, t gaat goed. wel apart zo gebeurd het tijden niet en dan ineens 2 achter elkaar hopen dat het meevalt

De natuur geeft en de natuur neemt.

Wat moet dat een enge gewaarwording zijn zeg als je een aardbeving mee maakt.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:07

update:

Bron: fok.nl
In navolging van andere landen rond de Stille Oceaan is ook in de Verenigde Staten een tsunami-waarschuwing uitgevaardigd voor de staten Oregon, Washington en delen van Alaska. De waarschuwing geldt ook voor het Canadese British Colombia.

Eerder werd Californië al gewaarschuwd voor de tsunami, die werd veroorzaakt door een verwoestende aardbeving in Chili.

+

De Nederlandse ambassade in Chili heeft nog geen contact weten te leggen met 27 Nederlanders in Chili. Het waren er eerst 37, maar tien daarvan zijn inmiddels achterhaald. Het is volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken nog niet te zeggen of de vermisten slachtoffer zijn geworden van de zeer zware aardbeving in Chili.

Volgens een woordvoerder van Buitenlandse Zaken zijn de helft van de vermisten in het Zuid-Amerikaanse land op vakantie. De overigen werken of wonen in Chili. In totaal wonen er ongeveer duizend Nederlanders in Chili.

Chilenen in Nederland zoeken contact met elkaar en landgenoten in Chili om het lot van familie en bekenden te achterhalen. Op internet wordt vooral Twitter gebruikt om meer te weten te komen over het thuisfront.

Buitenlandse Zaken benadrukt eerder al dat het land, dat in een risicogebied voor aardbevingen ligt, goed is voorbereid op aardbevingen. Toch zijn er volgens de officiële berichten al meer dan 120 doden door de aardbeving. Naar verwachting loopt het dodental nog verder op.

Toeristen worden door het ministerie aangeraden voor vertrek en in Chili de media in de gaten te houden voor het laatste nieuws over de aardbeving. Ook moeten ze contact houden met de reisorganisatie.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:08

Over 20 minuten verwachten ze de tsunami in Hawaii.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:09

aaiii..... Nu is Hawaii wel gewend aan hoge golven....

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:12

Op Nu.nl staat dat 4 meter hoge golven over de Grote Oceaan razen met de snelheid van een passagiersvliegtuig. Ik kan er nog niet helemaal uit opmaken of dit nu is richting Hawaii, of dat dit was eerder op de dag.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:12

Over 15 minuten zouden ze, volgens het journaal, Hawaii bereiken......

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:13

zap schreef:
aaiii..... Nu is Hawaii wel gewend aan hoge golven....

Een tsunami hoeft helemaal juist geen hoge golven te hebben: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tsunami
Dat is juist het verradelijke.

Ik zag het net op het nieuws, echt heftig zeg. Het dodental leek mee te vallen, hopelijk loopt het niet veel op.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:14

Pff... ik word nu gewoon bang om naar amerika te gaan straks voor een jaar, straks word ik bedolven :Y)

Maar jeetje :oo Wat rot dit allemaal zeg! :n Rot moeder natuur soms -O-

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:15

laten we hopen dat ook daar de slachtoffers beperkt blijven

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:17

Ja dat is zo, de kracht van de golven is vaak het probleem.... I love Hawaii....

Pff..het idee ook dat je gewoon weet dat er zo'n golf aankomt. Ik hoop van harte dat ze dáár ook weten dat ze iets verschrikkellijks te wachten staat!!

Hopelijk valt het allemaal mee!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:40

Op CNN zijn live-beelden. De eerste golf kan ieder moment aankomen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:41

Bron:http://sport.fok.nl/nieuws/373460/1/1/50/chili-niet-bij-sluitingsceremonie.html

Citaat:
De ploeg van Chili neemt in Vancouver morgen niet deel aan de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen. De drie deelnemers uit het land willen zo snel mogelijk naar huis. Chili werd vandaag getroffen door een zware aardbeving met een kracht van 8.8 op de schaal van Richter.

Volgens een woordvoerder van de Chilenen zijn er geen familieleden van de atleten onder de slachtoffers.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:44

Dit is al het zoveelste natuurgeweld!!
Ik heb het idee dat het steeds meer wordt en steeds heftiger.