Stemrecht moet ingeperkt worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Stemrecht moet ingeperkt worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:20

Naar aanleiding van een ander topic :)

Ik vind dat sommige mensen niet zouden mogen stemmen. Waarom niet? Omdat ik vind dat mensen zich eerst voldoende verdiept moeten hebben in politiek om een gefundeerde keuze te maken. Nederland kent in mijn ogen nu té veel mensen die niet zelf denken maar zich laten leiden door media (in een richting duwen van de kiezer door selectief nieuws te brengen) of familie.

Wat jullie en vooral, waarom? ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:21

Het zou hetzelfde zijn als dat vrouwen vroeger niet mochten stemmen omdat ze volges mannen niet voldoende inzicht hadden ...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:22

Het punt van een democratie verlies je dan toch compleet uit het oog?

Misschien is het handiger dat de moslims dan niet mogen stemmen want wat weten die nu van nederland?, of misschien de vrouwen niet, joh die horen toch achter het aanrecht...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:22

What's your point? Moeten mensen eerst een test afleggen voordat ze mogen stemmen? Nog even en we gaan terug naar het census kiesrecht. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:23

Iedereen mag opzich wel stemmen, zolang je je keuze kan beargumenteren :)

joopie7

Re: Stemrecht moet ingeperkt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:24

En wat is een goede beargumentatie? Ik stem op Geert om zijn mooie haarkleur is ook een beargumentatie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:25

Nouja, ik denk bijvoorbeeld aan een test waarin je kennis over standpunten getest worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:25

Ja want ik ben gek op waterstofperoxide.

Nee in een democratie kun je mensen niet verbieden om te stemmen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:25

Heino schreef:
Nouja, ik denk bijvoorbeeld aan een test waarin je kennis over standpunten getest worden.

En dan? Als de antwoorden je niet aanstaan niet laten stemmen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:26

En daarom stem ik dus niet :D
politiek interesseert me dermate weinig dat ik er te weinig kennis van heb om een goed argument te geven bij de keuze die ik maak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:26

Een goede beargumentatie?...ben bang dat dat niet gaat werken....een aantal mensen die wel stemrecht hebben spreken nieteens nederlands...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:27

Wel handig trouwens dan vallen er veel pvv stemmers af, daar heb ik nog nooit iemand een goede beargumentatie voor horen geven.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:28

nee ben ik het niet mee eens. Er bestaat altijd zoiets als vrijheid van menigsuiting. Dan gaat het lijken op wat ze vroeger zo hard voor gevochten hebben vrouwen die mogen kiezen , leeftijd verlagen enzoverder. Op kieswijzer kan je altijd kijken wat voor jouw het beste uitkomt. En verschillen van meningen zijn er nu eenmaal. Die 1 kiest met gevoel de andere met zijn hoofd de andere op goed geluk.Enne ik vind de pvv hele goede punten hebben hoor!!en zou nooit maar dan ook nooit op de pvda stemmen.
Laatst bijgewerkt door Chevano op 20-02-10 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:28

Caira schreef:
En dan? Als de antwoorden je niet aanstaan niet laten stemmen?

Het moet dan wel een objectieve test zijn. Dus meer op de kennis over de standpunten van de partijen gericht. Zodat mensen in elk geval precies weten wat welke partij wel en niet wil. Want volgens mij weten veel stemmers niet genoeg van de partijen waar ze op stemmen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:29

Chevano schreef:
de andere op goed geluk.

En dat vind ik dus raar en niet stemrechtwaardig. Het is immers geen Sims-spelletje dat je aan het doen bent :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:29

Caira schreef:
Wel handig trouwens dan vallen er veel pvv stemmers af, daar heb ik nog nooit iemand een goede beargumentatie voor horen geven.

_/-\o_ mee eens
Laatst bijgewerkt door shilady op 20-02-10 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:30

Heino schreef:

Er zijn mensen die al 40 jaar op dezelfde partij stemmen omdat ze dat al 40 jaar doen....en ze weten het hele partijprogramma niet...wat ongetwijfelt is verandert in 40 jaar :D

Caira....niet de pvv stemmers wegzetten als zijnde klootjesvolk en dommerikken...dat zegt meer over jouw dan over de pvv stemmers....

Schimmelig

geerke schreef:
Een goede beargumentatie?...ben bang dat dat niet gaat werken....een aantal mensen die wel stemrecht hebben spreken nieteens nederlands...

Dat zou een argument kunnen zijn! Als je de politieke standpunten van een partij niet begrijpt, omdat je de taal niet machtig bent, dan zou stemrecht ingeperkt kunnen worden :)

Mitchall

shilady schreef:
Caira schreef:

_/-\o_ mee eens

Moest ik stiekem toch wel om lachen hoor :o

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:31

zo'n test is nooit volledig objectief, net zoals stemmen dat nooit kan zijn.

Geerke ik ben serieus hoor, ik ben al met heel veel mensen in discussie gegaan en ze kunnen nooit een ander antwoord geven dan: alle buitenlanders het land uit.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:31

Heino schreef:

Daar heb je de kieswijzer toch voor?

Je zit met een groot democratisch recht, stemmen is anoniem.
Hoe wil je andersdenkenden weigeren zonder in hun broekzak te kijken?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:32

en dat het klootjesvolk is zeg ik nergens, alleen dat ze hun partijkeuze niet goed kunnen beargumenteren.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:33

Heino schreef:
Chevano schreef:
de andere op goed geluk.

En dat vind ik dus raar en niet stemrechtwaardig. Het is immers geen Sims-spelletje dat je aan het doen bent :)

dat kan wel zijn maar kijk eens naar de 2e kamer doen die dingen dan ook niet op goed geluk en hoe het hun uitkomt!! En die moeten dan voor het volk zijn(ons vertegenwoordigen). Nee blijf er bij dat iedereen naar eigen believen mag stemmen of die zich er nu in verdiept heeft op niet.
Laatst bijgewerkt door Chevano op 20-02-10 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Ja met de kieswijzer komt er bij mij ook pvv uit
Maarja ik vind in elk geval niet dat je de een wel ken laten stemmen en de ander niet..

mick75

Een heel slecht idee, algemeen stemrecht is een verworvenheid die nooit opgegeven zou mogen worden omdat er een grote groep mensen is die niet op de partij van iemands voorkeur stemt, omdat die niet goed kunnen aangeven waarom ze op een partij stemmen wat trouwens niet hetzelfde is als niet weten waarop ze stemmen of welke reden dan ook.

Wie gaat trouwens beoordelen of iemand genoeg van politiek weet om te mogen stemmen? Dat is per definitie subjectief en daarmee een levensgroot gevaar voor het beetje democratie dat we hebben. Wat worden dan de criteria? Moet iemand de taal spreken? Om een bewuste stem uit te brengen is alleen noodzakelijk dat iemand de taal begrijpt. Moet iemand op een bepaalde manier denken? Dan heb je in feite al een dictatuur.

Het algemeen stemrecht is voor mij iets dat heilig is, zelfs als de peilingen me totaal niet aan staan.