Visjes drinken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Visjes drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 01:29

Elk jaar gaat in Geraardsbergen (België) een historische stoet uit. Bij die stoet hoort de gewoonte van het levende visjes drinken. Persoonlijk ben ik allesbehalve fan van dit gebruik en ik vroeg me af hoe bokt hierover denkt. Zou dit gebruik nog ergens anders dan in Geraardsbergen worden uitgevoerd?

Citaat:
Krakelingenworp (in de volksmond "Mastellenworp")

Aan het einde van de stoet trekken de druïden, de deken, het stadsbestuur, de broodmandendragers en duizenden toeschouwers naar de top van de Oudenberg (110 m).
De deken (de geestelijke overheid) bidt samen met het stadsbestuur (de wereldlijke overheid) de litanie van Onze-Lieve-Vrouw in de Oudenbergkapel terwijl de menigte rond het podium plaats neemt om zoveel mogelijk krakelingen te vangen. Vooraleer ze de ca 10 000 krakelingen ("mastellen" in de volksmond) mogen gooien, moeten de deken, de burgemeester, de schepenen en de gemeenteraadsleden uit een 400 jaar oude zilveren coupe een slok wijn met een levend visje opdrinken.
Daarna gaat de eigenlijke krakelingenworp van start. Eén broodje bevat een briefje dat recht geeft op de gouden krakeling : een uniek juweel in de vorm van het beroemde broodje, telkens ontworpen door een andere lokale juwelier.
Na de worp kan iedereen een paar uurtjes uitblazen op de foor in het stadscentrum.
Bron: http://www.geraardsbergen.be/content/co ... hp?ID=1377

Beelden van het drinken: http://www.youtube.com/watch?v=z1K0QUGGNSI

Tot vandaag is het dierenrechtenorganisaties nog steeds niet gelukt om dit te laten verbieden.
Laatst bijgewerkt door Oonax op 19-02-10 01:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Marloez

Re: Visjes drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:31

Vraag me af hoe je een vis opdrinkt maar goed. := Ik vind het weer onnodig dierenleed..

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:33

O gadverdamme zeg, dan leeft de vis dus nog als die in jouw maag zit? Ik kan me hier echt geen voorstelling bij maken, man wat ranzig!
Ik vraag mij ook af waar dit voor nodig is, het is inderdaad zoals hierboven al vermeld staat onnodig dierenleed.
Laatst bijgewerkt door Naomi_unique op 19-02-10 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:33

zoals ik het lees, drinkt iedereen uit hetzelfde glas 1 slok wijn en in die wijn zwemt dan een levend visje. Niet iedereen zijn eigen visje dus. en dat beest zwem gewoon in het glas, je drinkt niet de vis.

Uiteraard vind ik het zeer triest als dit nog gebeurd. Onbegrijpelijk dat zo'n traditie zo kan blijven.
Al vraag ik me wel serieus af hoe lang dat visje dan een levend visje blijft. of wordt het dan een dronken visje?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:34

Marloez schreef:
Vraag me af hoe je een vis opdrinkt maar goed. := Ik vind het weer onnodig dierenleed..

dat vroeg ik me ook al af:? zullen wel hele kleine visjes zijn dan?
Ik ben er iig geen fan van als ik het zo lees...eerst in de wijn en dan de maag in...klinkt fantastisch :\

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 01:38

zodiacje schreef:
zoals ik het lees, drinkt iedereen uit hetzelfde glas 1 slok wijn en in die wijn zwemt dan een levend visje. Niet iedereen zijn eigen visje dus. en dat beest zwem gewoon in het glas, je drinkt niet de vis.

Uiteraard vind ik het zeer triest als dit nog gebeurd. Onbegrijpelijk dat zo'n traditie zo kan blijven.
Al vraag ik me wel serieus af hoe lang dat visje dan een levend visje blijft. of wordt het dan een dronken visje?

Nee hoor, effectief iedereen zijn eigen visje...
Afbeelding
Bron:http://nieuwsblad.typepad.com/geraardsbergen/2009/02/gaia-viseert-visjesdrinkende-minister.html

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:39

ach, er is ook tequilla met een worm in de fles. van die worm schijn je echt mega dronken te worden...

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:47

Tja, nu kunnen we dramatisch gaan doen over een visje in de wijn.
Maar wat mij betreft kunnen we dan ook gelijk alle insecticiden, vliegenmeppers enz. uit de winkel halen. En wat te denken van het rattengif? En de muizenvallen?
Oja, en natuurlijk vergeten we niet de larven die ergens in Afrika levend gegeten worden. Natuurlijk nadat hun hoofdje der af is gebeten.
Mensen, het zijn maar visjes...
Visjes zijn heel waardevol in de natuur, ik vind het ook hartstikke aardige beestjes, maar toch, het zijn maar visjes.
En die visjes gaan waarschijnlijk dood zodra ze met het maagzuur in contact komen. Dus een lange lijdensweg in je maagzuur, dat hebben ze niet. Hoogstens kan de wijn ietswat onprettig wezen. Maar als je kijkt wat alcohol met mensen doet. Nou.... dan denk ik dat die visjes er weinig van meekrijgen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:53

oei, en dat op een forum met dierenliefhebbers.

* gaat achterover zitten en wacht de boze reacties af *

vind dieren, ook vissen, doden voor de lol overigens compleet onbegrijpelijk. Mijn vliegen gaan het raam uit, niet onder de mepper

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:54

zodiacje schreef:
oei, en dat op een forum met dierenliefhebbers.

* gaat achterover zitten en wacht de boze reacties af *

vind dieren, ook vissen, doden voor de lol overigens compleet onbegrijpelijk. Mijn vliegen gaan het raam uit, niet onder de mepper

*ligt ondertussen al in haar bed, en wacht ook rustig af...*

edit: Begrijp me trouwens niet verkeerd, Ik ben zelf een gigantische dierengek :)
Heb thuis 3 luippaardgekko's zitten, we hebben 2 aquaria, ben al sinds m'n 6e bezig met paarden en honden.
Alleen ik kan niet tegen het gemiep over een paar visjes, terwijl er (zeker ook op dierengebied) vele ergere dingen gebeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 02:04

Oesters worden ook levend gegeten.....

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 02:09

echt waar? Leven die dingen nog als je ze eet?
Heb er ooit eentje geproeft. Vond het helemaal niets. :?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 02:12

en mosselen dan??

bah... vind het maar ene goor idee...

net als die vincent bij uri geller.. die bloedzuigers op at..
vieze dingen.. bah

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 02:20

als die visjes dronken zijn zullen ze in ieder geval weinig door hebben van het hele gebeuren
misschien juist wel heel erg diervriendelijk, dat eerst in de wijn

moet er niet aan denken om zo'n glibberig ding in je mond te hebben :r
zijn het guppies ofzo?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 02:23

nee een piranha :=

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:08

Dus dat visje zwemt vrolijk rond in de maag van de persoon die net een visje gedronken heeft? :')
Dan moet je die doorzichtje ruitpiercings nemen van dat topic laatst! Kan je het visje volgen. :=

Oke, serieus, ik vind dit echt heel bizar. Je gaat toch geen vissen drinken? Althans ik zou het echt niet willen. :')
Dit is iets van vroeger uit?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:11

Ik vind het belachelijk, net als dat ik het belachelijk vind dat kreeften levend de pan in gaan, net als mosselen etc.
Het een maakt iets niet minder erg omdat iets anders erger is :n
Ik vind het not done. Leuk als jij plezier hebt, maar val daar geen beesten mee lastig.

Iedereen valt over het feit dat er 10 zebravinkjes mee de kroeg in zijn gegaan en daar zijn doodgetrapt etc, maar dit moet wel mogen?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:18

ik vind het echt belachelijk dat het gebeurt. vind wel meer dingen belachelijk, maar laat ik daar maar niet teveel over zeggen.
wat heb je eraan dat je een levende vis opdrinkt. jakkes... en dan gaat ie lekker dood in jouw maagzuur. nou heerlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:22

Je zou hem natuurlijk even kunnen kauwen vóór je slikt, diervriendelijker.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:27

maar dat is weer viezer. geloof nooit dat ze dat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:28

Mijn katten worden jaloers van dat filmpje, die dromen nu van een bakje melk met een visje erin...

Rare gewoonte, maar om er nou zo'n ophef over te maken... Of moet het reigers ook verboden worden om een visje te verschalken uit het water?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:29

Sonja schreef:
Mijn katten worden jaloers van dat filmpje, die dromen nu van een bakje melk met een visje erin...

Rare gewoonte, maar om er nou zo'n ophef over te maken... Of moet het reigers ook verboden worden om een visje te verschalken uit het water?

Dat vind ik wel een ander verhaal als ik eerlijk ben. Die reigers eten het om te overleven en omdat het hun enige voedselbron is. Bij ons ligt dat iets anders, vind je niet? Van mij hoeft dit niet.

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:30

Zullen we de visboer dan ook maar afschaffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:31

Van mij ook niet Ilse, maar om er nou ophef over te maken gaat me te ver. Dan kan ik denk ik wel 300 schrijnendere gevallen opnoemen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:32

Moon schreef:
Tja, nu kunnen we dramatisch gaan doen over een visje in de wijn.
Maar wat mij betreft kunnen we dan ook gelijk alle insecticiden, vliegenmeppers enz. uit de winkel halen. En wat te denken van het rattengif? En de muizenvallen?
Oja, en natuurlijk vergeten we niet de larven die ergens in Afrika levend gegeten worden. Natuurlijk nadat hun hoofdje der af is gebeten.
Mensen, het zijn maar visjes...
Visjes zijn heel waardevol in de natuur, ik vind het ook hartstikke aardige beestjes, maar toch, het zijn maar visjes.
En die visjes gaan waarschijnlijk dood zodra ze met het maagzuur in contact komen. Dus een lange lijdensweg in je maagzuur, dat hebben ze niet. Hoogstens kan de wijn ietswat onprettig wezen. Maar als je kijkt wat alcohol met mensen doet. Nou.... dan denk ik dat die visjes er weinig van meekrijgen.

Ben het niet snel totaal met iemand eens maar in deze ga ik toch echt met jouw mening mee.