stervenshulp aan ouderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

stervenshulp aan ouderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 20:50

http://www.uitvrijewil.nu/
UIT VRIJE WIL is het initiatief van een groep Nederlanders die het mogelijk wil maken dat aan oude mensen die hun leven voltooid achten en waardig wensen te sterven, op hun uitdrukkelijk verzoek hulp mag worden geboden. Dat mag nu niet, dat is strafbaar.

Heb je al je steun betuigd?
En geloof je in het zelfbeschikkingsrecht van de mens?

Olikea

Re: stervenshulp aan ouderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:54

ik ken het initiatief..

Nu kun je via de euthenasievereniging een euthenasieverklaring aanvragen.

Ik geloof zeker in het recht van zelfbeschikking.. ik heb ik mijn werk al genoeg mensen gezien die echt niet meer konden, maar dan nog wekenlang moeten liggen sterven, omdat er volgends de wet nog erg weinig kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:55

ik ben ook een groot voorstander van het recht van een mens om zelf te bepalen wanneer wat genoeg is. OOK bij mensen die emotioneel zo in de war zijn dat ze zelfmoord willen plegen ondanks dat ze fysiek in orde zijn. Wel moet er dan sprake zijn van een langdurig geestelijk ziektebeeld, en niet omdat het vriendje het uitgemaakt heeft.
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 09-02-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:56

Ik vind het een goed initiatief! :j

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:09

de mens zou dat recht inderdaad moeten hebben maar met deze regering geef ik ze weinig tot geen kans :(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:17

Ik ben hier voorstander van. Het zal denk ik nog lang duren voor zoiets er door is, helaas...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:19

In de krant stond dat men er een leeftijdsgrens aan wil toevoegen, ik meen vanaf 70 jaar. Dat vind ik dan persoonlijk weer wat vaag, dat betekent dus dat iemand van 69 niet hieronder valt. Maar tegelijkertijd, stel je geen leeftijdsgrens, wanneer is iemand dan oud?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:29

ik snap niet dat iemand verder MOET leven als diegene dat zelf niet meer wil.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:32

KiWiKo schreef:
ik ben ook een groot voorstander van het recht van een mens om zelf te bepalen wanneer wat genoeg is. OOK bij mensen die emotioneel zo in de war zijn dat ze zelfmoord willen plegen ondanks dat ze fysiek in orde zijn. Wel moet er dan sprake zijn van een langdurig geestelijk ziektebeeld, en niet omdat het vriendje het uitgemaakt heeft.

Helemaal mee eens :j
Als ik mijn oma zie, geestelijk in de war, altijd overal pijn watvoor medicatie ze ook krijgt. Dat is geen leven meer.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:33

Ik ben ook voorstander van dit initiatief. :j Lijkt me niets om maar te gaan 'wachten op je einde' als je eigenlijk zelf klaar bent met leven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:30

Wanted2003 schreef:
In de krant stond dat men er een leeftijdsgrens aan wil toevoegen, ik meen vanaf 70 jaar. Dat vind ik dan persoonlijk weer wat vaag, dat betekent dus dat iemand van 69 niet hieronder valt. Maar tegelijkertijd, stel je geen leeftijdsgrens, wanneer is iemand dan oud?

Dat vind ik vaag inderdaad... Iemand van 20 kan ook vreselijk lijden onder een ziekte bijvb en mijn moeder was ook ongenezelijk ziek en nog maar 65 jaar...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:38

Aan de ene kant heel goed maar aan de andere kant moet het echt super goed gecontroleert worden! Als de familie of verplegers het zat zijn maar de persoon in kwestie nog niet wordt het al een lastig verhaal. Zeker als mensen niet altijd even helder meer zijn.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:41

Goed initiatief.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:23

Ik ben er ook een voorstander van..Net als wat kiwiko zegt, waarom verder MOETEN als je niet meer wilt? Ik heb een tijd met dementerende mensen gewerkt, ik weet nu al, dat als ik er ooit zo bij kom te zitten, dat ze bij mij het lampje uit mogen doen. (of een andere medisch ondenkbare reden, waarvoor het voor mij genoeg zal zijn)...Maargoed, als het al doorheen komt, dan duurt dat nog heel heel erg lang...

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:37

Ik zat hier vanmiddag over na te denken.. hoe willen ze dit uitvoeren? Voorbeeldje:

Clauwtje schreef:
Ik ben er ook een voorstander van..Net als wat kiwiko zegt, waarom verder MOETEN als je niet meer wilt? Ik heb een tijd met dementerende mensen gewerkt, ik weet nu al, dat als ik er ooit zo bij kom te zitten, dat ze bij mij het lampje uit mogen doen. (of een andere medisch ondenkbare reden, waarvoor het voor mij genoeg zal zijn)...Maargoed, als het al doorheen komt, dan duurt dat nog heel heel erg lang...

wel lastig.. wie gaat bij jou het lampje uitdoen dan? Ik als (zo als het er nu uitziet) toekomstig arts wil dat niet op mijn bordje krijgen. Ondanks dat ik wel positief over dit voorstel ben..

Overigens wat specifieker, demente mensen zijn over het algemeen alleen in de beginfase van de ziekte depressief/klaar met het leven. Vaak in het eindstadium lijkt het alsof deze mensen geen zorgen hebben... Stel je voor: de betreffende persoon beseft dat hij/zij alzheimer heeft en tekent een verklaring beeindiging van het leven, echter wacht deze persoon wat lang met het uitvoeren en zit al in een dermate ver stadium van de ziekte dat het besef van die verklaring er niet meer is. De persoon die de levensbeeindiging dan zal gaan uitvoeren stuit dan op een tegenstribbelende persoon (geen begrip van wat de wens was een tijdje ervoor en voelt zich op dat moment niet ongelukkig) en zal het voor ik denk bijna iedereen te moeilijk maken om een einde aan het leven van de persoon te gaan maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 12:43

De leeftijdsgrens moet er van af. Iedereen moet het recht hebben om te sterven als er sprake is van een slechte kwaliteit van het leven. En of de kwaliteit van je leven goed of slecht is bepaal je nog altijd zelf. Ben een groot voorstander van het zelfbeschikkingsrecht van de mens.
Ook iemand die jong is, maar bijvoorbeeld verlamd en daardoor zijn kwaliteit van het leven onvoldoende vindt moet het recht krijgen om vroegtijdig het leven te beeindigen.
Artsen spreken altijd over kwaliteit van het leven, dat is belangrijk zeggen ze. Maar hoe je die kwaliteit ervaart bepaal je in mijn ogen zelf. Ook iemand die ernstig ziek is, het uitzicht heeft op een pijnlijke dood, waarom deze persoon dan niet vroegtijdig helpen zodat de pijnlijke dood een gewenste dood wordt?
In mijn ogen heeft iedereen er baat bij als je ook bij jongere mensen met een in hun ogen slechte kwaliteit van het leven aan levensbeeindiging kunt doen.

Bij dementerende mensen moet je gewoon niet te lang wachten met de uitvoering ervan. Iedereen weet dat als de diagnose gesteld wordt en de persoon kan nog beseffen wat er met hem gaat gebeuren dat het gewoon tijd voor het einde is als die wens er is. Die hoef je niet meer uitgebreid psychologisch te onderzoeken. De maanden die resteren waarin de persoon nog weet wat er met hem aan de hand is zijn al een hel genoeg. Er moet bij een wilsbeschikking geen bureaucratie aan te pas komen.

Nederland is een land van doorgaan, zeuren en treuzelen als het om dit soort dingen gaat. Klaagt men enerzijds dat de gezondheidszorg te duur is, ondertussen worden mensen tegen hun wil in in leven gehouden. Nou, er zit zelfs een financieel voordeel aan dit zelfbeschikkingsrecht. Namelijk dat mensen die echt niet meer willen ook geen kosten meer maken doordat ze gebruik maken van de gezondheidszorg. Iemand die gehandicapt is, of in een verzorginstehuis zit maakt dagelijks kosten. En die kosten worden tegen zijn wil gemaakt. Laat deze mensen dan met een psycholoog praten (er is dan zelfs kans dat familie begrip gaat tonen omdat er over gesproken wordt i.p.v. ineens voor de trein springen), en geef ze vervolgens 'een spuitje' als de situatie echt uitzichtsloos blijkt voor de wilsbekwame betrokkene. Die psychologen kosten dan wel geld, maar minder dan het uiteindelijk tot in den treure verzorgen van iemand die gewoon klaar is met het leven en waarvan de familie of de conducteur weer hulp nodig heeft omdat de wilsbekwame maar onbegrepen betrokkene voor de trein gesprongen is.

Ook iemand die psychisch gewoon uitzichtsloos ziek is waardoor de kwaliteit van het leven beroerd is moet uiteraar geholpen kunnen worden.

Er moet alleen wel een drempel zijn, het moet niet zo zijn dat je 'het spuitje' bij de Etos of Kruidvat kunt kopen. Door eerst (en uiteraard niet te langdurig) psychologische hulp te bieden moet je nog wel een schifting kunnen maken. En dat kan ook zonder bureaucratie die de doorlooptijden onnodig lang maakt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 02:23

Ik vind het een bere slecht idee, voor mensen met een ziekte als A.L.S. vind ik het wel een goed idee, of voor mensen met kanker die niet meer lang te leven hebben

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 02:25

Waarom? Iedereen heeft toch het recht zelf te bepalen of die nog verder wil?

Ik ben geheel voor.... Maar niet voor de leeftijdsgrens, iedereen die niet meer verder wil, echt niet meer verder wil, heeft recht om menswaardig te sterven.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 02:39

Dit onderwerp is jaren geleden ook al eens een bron van discussie geweest onder de noemer: de pil van Drion...
toen bleek al dat het een hekel punt was, en nu nog is, het gaat er met name om dat iemand die actieve euthanasie wil laten toepassen bij het volle verstand moet zijn, en er sprake moet zijn van een niet menswaardig lijden.

Of dat op het fysiek dan wel mentaal vlak is staat ook nog ter discussie...
Men is nu wel gevorderd in het passief euthanaseren, ofwel versterven van hen met een uitzichtloze vorm van lijden.
In mijn optiek is het recht op een menswaardig leven preferent aan het recht om zo te sterven, wat niet wegneemt dat zoiets in harmonie kan gaan.

Ben wel van mening dat er bij mentaal lijden goed getoetst dient te worden of er geen sprake is van een keuze, die men eigenlijk niet wilt maken...
Ook lijkt het me heel moeilijk voor artsen om deze handeling uit te voeren, zeker bij mensen die gebaat zouden zijn met goede behandeling en therapie...
Blijf het een moeilijke beslissing vinden, hoewel ik me goed kan voorstellen dat iemand bij zijn/haar volle verstand moet kunnen bepalen niet als bijv een kasplantje te hoeven leven..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 02:45

Ik ben het volledig met de TS eens. Iedereen heeft het recht op een menswaardig sterven!

Ik heb zowiezo moeite met de enorme hang naar leven die van alle kanten opgelegd word. Als het je eigen keuze is dat je niet verder wil, zelfs als er alternatieven zijn, dan moet je gewoon het recht hebben om zelf te beslissen op een nette manier te gaan. Ik ben heel blij dat ik een voldoende voorraad medicijnen heb liggen. Niet dat ik ze snel zal gebruiken, maar het feit dat het KAN geeft me rust.

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 02:51

Ik vind het een goed initiatief, ik zie hier veel te veel mensen
om mij heen die eerst een lijdensweg ondergaan, voordat
ze komen te overlijden.
De leeftijdsgrens vind ik belachelijk, pas geleden hadden we hier
nog een man van 45 en die wilde echt niet meer. Hij zij dit ook
dagelijks en was goed bij zijn verstand. Hij kon al 3 maanden
niet meer van zijn bed af, was erg ziek. Uiteindelijk is hij
overleden, maar oh wat vond ik het erg voor hem......
Dus nee geen leeftijdsgrens!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:20

@Eevee, mensen van die leeftijd kunnen, als ze bij hun volle verstand zijn, geeuthaniseerd worden. Het gaat hier om mensen die gewoon klaar met het leven zijn.

Op zich vind ik het wel een goed initiatief, waarom door moeten leven terwijl je helemaal niet meer wil.
Ik hoop wel dat een en ander goed bij wet geregeld wordt, net als bij euthanasie op dit moment, zodat het niet kan gebeuren dat de familie met opa of oma in zijn maag zit als ze op de wintersport of zo willen en dan maar een spuitje regelen.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:08

@Betteke, we hebben het hier hopelijk niet over dieren die Q koorts hebben, denk niet dat er mensen zijn die zo denken, en als wel, daar is een ander topic voor, bestaan er slechte mensen of zoiets...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:15

prima initiatief !

Maarrrrr....of het nu mag of niet, mét of zonder hulp, als ik vind dat het genoeg is maak ik er een eind aan en niemand die me daar in tegenhoud ! Ruim van te voren zal ik mijn maatregelen nemen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:20

Samurai schreef:
@Betteke, we hebben het hier hopelijk niet over dieren die Q koorts hebben, denk niet dat er mensen zijn die zo denken, en als wel, daar is een ander topic voor, bestaan er slechte mensen of zoiets...

Dat soort mensen bestaat helaas en daarom is het wel degelijk van belang dat er een goede toetsing komt. Bovendien vind ik dat er hier heel makkelijk gezegd wordt "doe mij maar een spuitje als ik niet meer wil". Beseffen mensen wel wat voor een impact dat heeft op zowel de arts die iemand uit zijn lijden moet verlossen als de nabestaanden?
Het is geen beslissing die je even tijdens de avondmaaltijd neemt. Vaak gaan er eindeloze gesprekken aan vooraf en moet een onafhankelijk arts ook zijn fiat geven. Het lijkt mij, voor de arts vooral, heel erg moeilijk om te bepalen of iemand idd klaar met leven is.
Bij terminale patienten is het een stuk "makkelijker", nog steeds diep tragisch, maar je weet in zo'n geval dat iemand echt lijdt onder zijn ziekte en uiteindelijk toch zal sterven.