Citaat:Extreem barre winter maakt overleven voor Mongoliërs moeilijk
02/02/2010 19:32
De ongewoon harde winter in Mongolië heeft al het leven gekost aan 1,7 miljoen dieren in het land. Tienduizenden herdersgezinnen dreigen binnenkort ook over onvoldoende voedsel te beschikken, waarschuwt de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties dinsdag.
Zonder hulp dreigen tot vier miljoen dieren te sterven omdat ze niet genoeg voedsel vinden op de met sneeuw bedekte Mongolische steppe. In sommige regio's is de temperatuur intussen onder de -40 graden Celsius gedoken. De extreem koude winter, door de Mongoliërs "dzud" genoemd, treft 180.000 gezinnen. "Als er niet snel hulp komt, zal de armoede onder de bevolking groter worden, en resulteren in een massale plattelandsvlucht", luidde het in een mededeling van de FAO. De komende drie maanden is er zes miljoen Amerikaanse dollar aan hulp nodig, aldus de FAO. De economische schade wordt geschat op 62 miljoen Amerikaanse dollar. Het Internationale Rode Kruis en Rode Halve Maan hadden al voor de oproep 382.000 Amerikaanse dollar ter beschikking gesteld voor 1.200 gezinnen in zwaar getroffen gebieden. De Mongolische regering verzamelde 2,6 miljoen Amerikaanse dollar. De Europese Unie heeft 150.000 euro (210.000 dollar) beloofd om Mongolië te helpen de zware winter door te komen. De toezegging kwam er na een bezoek van de Mongolische president Elbegdorj in Brussel aan Commissievoorzitter Barroso. Europa en Mongolië plannen ook een Partnerschap- en Coöperatie-akkoord. Ongeveer een derde van de Mongolische bevolking, traditioneel een nomadenvolk, leeft van de veeteelt en zorgt voor een veestapel van samen 43 miljoen dieren. (SVR)
Dit was net op het nieuws, ik vind dit hartstikke erg. Ook omdat ik door het boek de paardenjongen veel dichter bij de cultuur van Mongolië ben komen te staan. Is er een manier om te steunen?
Ik vind het geld van de EU een lachertje gezien wat er naar Haiti is gegaan.