Extreem barre winter maakt overleven voor Mongoliërs moeilij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Extreem barre winter maakt overleven voor Mongoliërs moeilij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:26

Citaat:
Extreem barre winter maakt overleven voor Mongoliërs moeilijk
02/02/2010 19:32

De ongewoon harde winter in Mongolië heeft al het leven gekost aan 1,7 miljoen dieren in het land. Tienduizenden herdersgezinnen dreigen binnenkort ook over onvoldoende voedsel te beschikken, waarschuwt de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties dinsdag.

Zonder hulp dreigen tot vier miljoen dieren te sterven omdat ze niet genoeg voedsel vinden op de met sneeuw bedekte Mongolische steppe. In sommige regio's is de temperatuur intussen onder de -40 graden Celsius gedoken. De extreem koude winter, door de Mongoliërs "dzud" genoemd, treft 180.000 gezinnen. "Als er niet snel hulp komt, zal de armoede onder de bevolking groter worden, en resulteren in een massale plattelandsvlucht", luidde het in een mededeling van de FAO. De komende drie maanden is er zes miljoen Amerikaanse dollar aan hulp nodig, aldus de FAO. De economische schade wordt geschat op 62 miljoen Amerikaanse dollar. Het Internationale Rode Kruis en Rode Halve Maan hadden al voor de oproep 382.000 Amerikaanse dollar ter beschikking gesteld voor 1.200 gezinnen in zwaar getroffen gebieden. De Mongolische regering verzamelde 2,6 miljoen Amerikaanse dollar. De Europese Unie heeft 150.000 euro (210.000 dollar) beloofd om Mongolië te helpen de zware winter door te komen. De toezegging kwam er na een bezoek van de Mongolische president Elbegdorj in Brussel aan Commissievoorzitter Barroso. Europa en Mongolië plannen ook een Partnerschap- en Coöperatie-akkoord. Ongeveer een derde van de Mongolische bevolking, traditioneel een nomadenvolk, leeft van de veeteelt en zorgt voor een veestapel van samen 43 miljoen dieren. (SVR)

Dit was net op het nieuws, ik vind dit hartstikke erg. Ook omdat ik door het boek de paardenjongen veel dichter bij de cultuur van Mongolië ben komen te staan. Is er een manier om te steunen?
Ik vind het geld van de EU een lachertje gezien wat er naar Haiti is gegaan.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:28

Tja, meer dan eten geven en bijv. dekens zal waarschijnlijk niet lukken. Ik denk dat die mensen hun huis daar echt niet verlaten...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:03

Henkjan schreef:
Tja, meer dan eten geven en bijv. dekens zal waarschijnlijk niet lukken. Ik denk dat die mensen hun huis daar echt niet verlaten...

Die mensen wonen in tenten en trekken normaal gesproken met hun kuddes mee.

Ik zag het net op TV |(
Het enige wat ze kunnen doen is de huiden van de dode dieren verkopen.Daarna hebben ze geen inkomen meer.....

Die mensen hebben geen geld nodig maar hooi,en wel onmiddelijk.Maar ter plekke is dat er niet meer vanwege de droogte afgelopen zomer.

Adriana

Re: Extreem barre winter maakt overleven voor Mongoliërs moeilij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 12:30

Inderdaad die dieren hebben voedsel nodig zodat de mensen daar ook kunnen blijven bestaan.
Maar hoe krijg je daar eten voor de dieren!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:34

Ik zag het op het nieuws, vind het echt verschrikkelijk!
Van mij mogen ze een gedeelte van het Haiti-geld hier aan besteden, dit is net zo goed een ramp :j

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 12:35

Inderdaad dat vind ik dus ook!!! Als ze voor dat geld de benodigde middelen kunnen kopen!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:31

tja, elke dag opnieuw is weer een ramp.

Maar in dat geval kunnen ze beter investeren in voedsel voor de dieren zodat de dieren in leven blijft en daarmee indirect de families die van hun kuddes leeft. Ik neem aan dat ze hooi, wortelen en iets dergelijks in hun werelddeel inkoopt waar geen gebrek aan dit soort voedsel is.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:47

Het bizarre is dat er maar 4 miljoen Euro nodig is voor hulp, maar dan schenkt de EU 150.000 Euro. Terwijl er van Haiti 660 miljoen staatsschuld is kwijtgescholden.......

Bron:http://mongolie.web-log.nl/mongolie/2010/02/nico-velthuijse.html

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:37

Ik krijg echt de neiging om een paar vliegtuigen in te laden met hooi en dergelijke en in te vliegen...

Wat erg zeg. Min temp is nu -31, en dan zeur ik als het -9 is of m'n paarden er wel tegen kunnen...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:46

er is geen belang bij, dus rijke landen zullen sowieso niet gaan 'steunen'. ze steunen liever de oorlog in irak of broke-griekenland

wat een temperaturen zeg, hoe is dit de winters ervoor gegaan? ik hoop op het beste voor deze mensen en dieren. wilde altijd al eens naar mongolie gaan, hopelijk binnen een paar jaar

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 03:18

Nee, er gaat 'helaas' weer een mega bedrag naar Haïti.

Zo'n massale sterfte van de dieren lijkt me niet normaal :( daarmee denk ik dat het niet jaarlijks voorkomt.