FastFruit: vers fruit uit de muur op het station.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

FastFruit: vers fruit uit de muur op het station.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:19

Citaat:
http://www.idealize.nl/2010/02/fastfrui ... t-station/
FastFruit: vers fruit uit de muur op het station

Een automatiek met fruit van lokale fruittelers, dat is wat FastFruit inhoudt. De start-up kreeg onlangs groen licht om het concept neer te zetten op Rotterdam Centraal. Voor een stuk fruit betalen we niet meer dan 30 eurocent.

Dit mailde mede-oprichter Henk van Jottermerveld gisteren naar Idealize: “We willen graag laten weten dat FastFruit groen licht heeft gekregen om een uniek concept neer te gaan zetten op het nieuwe Rotterdam Centraal Station. Graag gunnen we Idealize de primeur, omdat we door jullie zijn geïnspireerd tot het FastFruit-concept.” Dat was inderdaad speciaal en leuk om te horen, en daaruit kwam dit korte interview met Van Jottermerveld voort.

Waarom FastFruit??
Mijn zakenpartner Jordy en ik ergerden ons ontzettend aan het feit dat als we een stuk fruit willen kopen op het station, dat we dan een dikke euro of meer moeten neerleggen voor fruit dat niet lekker smaakt. Appelpartjes in een zakje, dat net een kwart appel beslaat, is eigenlijk te gek voor woorden. Voor hetzelfde geld of minder heb je het echte fastfood van bijvoorbeeld het stationscafetaria Smullers. Daarnaast is het halen hiervan ook nog sneller dan in de rij staan bij een AH To Go.

Hoe bedacht je dit concept?
Gezond eten is altijd al een trend geweest, en zeker nu zie je eigenlijk veel stalletjes met vers fruit opkomen. Echter hebben wij het vrijwel niet in automatiekvorm gezien. In Amsterdam zijn er wel enkele aanwezig, maar naar onze mening relatief duur. Juist omdat we kampen met een tweestrijd van goedkope veelal vette snackfood, maar ook weer juist het gezonde eten willen promoten leek dit ons een fantastisch idee om door middel van beide werelden de sterke kanten te bundelen.

Wat is je businessmodel?
We gaan eigenlijk twee diensten leveren. De bouw van de automatiek word mede gefinancierd door de Gemeente Rotterdam in combinatie met Het Voedingscentrum. Ook zijn er fruittelers die hun producten willen leveren voor een goede prijs. Op de verkoop van fruit via de automatiek zelf krijgt FastFruit vijf tot tien cent. Deze is nodig om de kosten te dekken. De andere dienst die we gaan leveren is het pureren/persen van dit fruit tot een sap, welke de consument zelf kan samenstellen. De klant betaalt het fruit plus een klein bedrag extra voor de dienst. De marge op deze dienst zal onze winst zijn. Onze partners zullen zijn: fruittelers, de gemeente Rotterdam en het Voedingscentrum.

Wat zijn je targets?
Binnen een jaar willen we break-even kunnen draaien. Na dit jaar willen we gaan uitbreiden naar nieuwe stations, die momenteel in ontwikkeling zijn bij ProRail. Het realiseren van de nieuwe automatieken zal in een tijdsbestek van ongeveer vijf tot zeven jaar zijn in verband met het bouwen van deze stations.

Ga je je concept nog ergens pitchen?
Nee. Het concept hebben we al vertoond voor de Gemeente Rotterdam, ProRail en het Voedingscentrum, bij lokale fruittelers en ook bij The Greenery.

Wat vinden jullie hier nu van? Is dit echt een idee om FastFood in de min te zetten? En fruit onderweg toegankelijker te maken?

Zelf vind ik het een leuk concept, zeker ook levensvatbaar. Binnen welke tijd ik dit zie verschijnen ben ik nog niet over uit, maar het is zeker geen slecht idee.

Appiehappie

Re: FastFruit: vers fruit uit de muur op het station.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:50

Of het Fastfood kan gaan verdringen als eetmoment is altijd maar de vraag, maar het feit alleen al dat je mensen een keuze geeft tussen bewust ongezond en vet/zout/zoet en bewust gezond met natuurlijke suikers etc. is al een hele verbetering.

In menig bedrijfskantine zijn die bekertjes met verse stukjes fruit binnen geen tijd pleite: lekker, verantwoord. En dan hebben we het nog niet eens over het imago ervan: hip en groen-bewust. Iets dat in de huidige tijd een doorslaggevende factor kan zijn bij aanschaf.

Moet je wel Biologische producten nemen, geen kassenspul. Mij lijkt het een top-idee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:52

ik vraag me dan weer af hoeveel conserveringsmiddelen ze erin gaan moeten stoppen om het fruit houdbaar te houden..

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:52

Topidee, kan niet anders zeggen.
Hoop wel dat het dan ook nog betaalbaar is, vind bijv bij de ah to go die zakjes/bakjes fruit abnormaal duur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:53

Ik mag hopen dat het inderdaad dagelijks vers aangeleverd wordt, net als het nu in supermarkten en groentewinkels ligt. Lijkt mij wel het meest handige, en het gezondst. Zeker omdat ze op dat gezondheidselement in willen spelen.

Yankeeboy, de oprichter, wil de prijzen laag houden, lager dan bij groenteboer en supermarkt, omdat deze er erg veel winst op maken. Gezien FF deels gesubsidieerd wordt, is er een lager winstoogmerk, als ik het mag geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:54

Mijn lijkt het een goed idee. :j Maar ik ben wel benieuwd hoe het uit gevoerd gaat worden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:58

juval schreef:
ik vraag me dan weer af hoeveel conserveringsmiddelen ze erin gaan moeten stoppen om het fruit houdbaar te houden..

Lekker belangrijk! Het idee is om consumenten te stimuleren om gezonder te eten. Daarom kan ik mij ook niet druk maken of dat fruit nou biologisch is of niet. Ik hoop alleen dat het ook lekker fruit zal zijn en het niet zoals bij de Albert Heijn te werk gaat. Daar krijg je een bakje fruit voornamelijk appels omdat die zo goedkoop zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:59

ja dat werkt, als je het tenminste niet schoon moet maken eerst. Want je gaat niet in een trein zitten soppen met een sinasappel of zo. Bakjes fruit, zou perfect werken. Mag het ook wel wat duurder zijn. Wil ik best een euro voor in een klep gooien ;)

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:25

Oh, dat zou ik HEEL handig vinden op school!

Heel goed idee! :)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:34

Ik vind het inderdaad zo stom nog niet bedacht. Bij de AH to Go betaal je belachelijk veel voor een losse appel of zo'n zakje gesneden fruit én je staat idd vaak lang in de rij. Even een paar centen in zo'n automaat gooien en een appeltje uit de muur trekken ipv een vette (of zoete) snack, is een stuk gezonder en gemakkelijker.

xRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:14

Ik vind het een heel goed idee.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:42

ik denk beide. fastfood in de min zetten en fruit toegankelijker maken.

vind het trouwens een goed idee.
en over het algemeen (want dit soort veranderingen merk je overal, denk aan scholen en werkplek) zie ik echt een soort 'cultuurverandering'/ het staat nog wel in de kinderschoenen, maar ik heb wel het idee dat men bewuster is van voedsel en ik merk aan mezelf dat ik amper nog snacks neem, misschien 1x per week, en dan voel ik me er ook echt slecht bij. haha nou.. 2 jaar geleden dacht ik alleen maar aan snacks, je werd er mee doodgegooid bij wijze van spreken

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:25

Ik vind het een goed idee, dus ben benieuwd of ze het ook echt gaan doorzetten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:28

Ik vind het super, als de prijs redelijk is althans.
Als het dan ook nog in een mooi (plastic) bekertje/bakje zit met een vorkje/servertje (afhankelijk van de fruitsoort) oid, helemaal leuk :j Maar ik wil gewoon geen 3 euro betalen voor een gepelde sinaasappel.. :=

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:29

Ik vind het idee erg goed. Zeker als de prijs goed is..

Tegenwoordig kan je bij benzinepompen ook vers fruit kopen, maar daar vragen ze zonder schaamte 1 euro voor een banaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:29

Ik vraag me af of dit aanslaat eigenlijk. Misschien wel op stations waar geen AH to go is, maar op bijvoorbeeld het station in Nijmegen kan je nu bij de AH al een appel/sinaasappel/banaan kopen voor 30/40 cent.

Opzich goed dat mensen een keuze krijgen, maar op stations waar ze het al hebben in een andere winkel voegt het niet echt iets toe. Dan gaan mensen denk ik tochh naar de AH to go en halen gelijk een flesje drinken bij hun appel.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:30

Maar de AH to go heeft lange rijen en een 'muur' niet, op het station heb je toch weinig tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:32

BrittKitt schreef:
Maar de AH to go heeft lange rijen en een 'muur' niet, op het station heb je toch weinig tijd.

Ik vind dat meestal erg meevallen :j
Ik sta een enkele keer wel eens 5 minuten te wachten, maar zodra het drukker wordt zijn er meestal 3 kassa's open en dan is de rij zo weer weg :j

Ik vind het echt een goed idee hoor, om fruit beschikbaar te maken, maar ik denk dat ik zelf toch liever voor een verse hele appel kies dan voor een uitgedroogd bakje appel in stukjes :Y) En die appel kan ik nu dus ook al heel makkelijk kopen, voor evenveel geld.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:14

Ik vind het een prima idee :j Denk wel dat ik vaker fruit zou nemen dan!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:21

als het echt gezond vers fruit is, en voor dat geld, denk ik dat het inderdaad wel kan werken!

Voor een stuk fruit betalen we niet meer dan 30 eurocent

dat maakt het zeker wel aantrekkelijker dan een patatje voor 1,50 :j

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:24

Ik vind het een heel goed idee!

Je hebt vaak niet eens meer een andere keuze dan een ongezonde snack.. Je hebt haast, moet je trein halen en hebt honger, dan ga ik niet nog in een rij staan wachten voor je appeltje af te rekenen....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:30

Van mij mogen ze alles wel in de muur stoppen :D
Snacks, fruit en belegde broodjes :Y)
Hoop dat er dan wel keuze in het assortiment fruit is, dus niet alleen banaan, appel en sinaasappel. Ik haal het liever zo als bij de AH to go trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:32

Ik vind het een top idee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:57

Dat zou wel iets zijn waar ik gebruik van zou maken, ook bij benzinestations!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:00

Top! Ik vind vers fruit heerlijk maar de prijs staat me heel vaak tegen