3e nationale bekeerlingendag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

3e nationale bekeerlingendag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 15:13

bron:
http://www.nrc.nl/binnenland/article247 ... den_mensen

klik op de link voor foto's

informatie vooraf:

ik ben hier geweest, met mijn niet-moslim vriendin die zich ook wilt bekeren! ik ben hier ontzettend blij mee(toch wel een droom die uitkomt als 1 van je naasten een dergelijke stap wilt nemen), wie had dat ooit gedacht; wij die als tieners het 'straatleven' opzochten. 2,5 jaar geleden bekeerde ik en nu wilt zij zich ook bekeren. alle 2 serieus met school, ambiteus, braaf.. happy end 8-) :P

deze journaliste heb ik die dag gesproken. ik hielp haar van een stoel af en we raakte aan de praat. ze was geinteresseerd in mijn bekering, ik vertelde haar dat juist de propaganda en het negatieve media-imago mij naar de Islam heeft geleid. hier stond ze wel van de kijken haha. ze heeft ons ook nog op de foto gezet, het was een hele mooie foto samen met mijn vriendin (mooier dan de foto's die nu op internet staan). na mijn idee hadden we ook echt een goede indruk achtergelaten, ze was echt heel vriendelijk naar ons en groette ons nog speciaal voordat ze vertrok, maar helaas heeft ze niets over mij gepubliceerd :7 . jammer maar wel te verwachten. ze schrijven liever over nietwerkende vrouwen (die absoluut in de minderheid waren) en de vrouwen die door hun man/vriend bij de islam gekomen zijn (want dat leest natuurlijk lekker)

dit bevestigd weer eens hoe journalisten kunnen zijn. ben ergens wel teleurgesteld in het artikel, want er had zoveel moois over geschreven kunnen worden. het was een dag van dialoog en samenhorigheid, ambitieuze en initiatief nemende moslims die absoluut betrokken zijn bij de samenleving. gewoon normale studerende, werkende, ambiteuze mensen.. heb ook veel niet-moslims gezien die dag, deze waren uiteraard van harte welkom, vond ik ook erg positief!!

al met al was het een zeer geslaagde dag.

in dit artikel wordt gesproken over 8 bekeringen. het waren er 11.
ook wordt er gesproken over honderden bezoekers, het hangt ergens rond de 1300. (terwijl men op 500/600 rekenden)

Citaat:
Derde Bekeerlingendag trekt honderden mensen
Gepubliceerd: 2 februari 2010 16:21 | Gewijzigd: 3 februari 2010 13:30
Het is de warmte, de waardigheid, het goeddoen. Zo verklaren vrouwen hun bekering tot de islam. In Utrecht werden zondag acht mensen moslim.
Door onze redacteur Sheila Kamerman
Utrecht, 2 febr. Verstikkende warmte en grote saamhorigheid overvallen je bij de zij-ingang van de Omar Al Farouk-moskee in Utrecht Overvecht. Vroeger was de moskee een katholieke kerk, maar binnen zie je dat niet meer. Daar puilt de schoenkast uit, de grond ligt bezaaid met dameslaarzen. De organisatie had honderden mensen verwacht, die zijn ook gekomen. En nog veel meer.

‘Zusters’ worden zeer hartelijk verwelkomd. Ze zoeken een plaatsje op het rood-oranje tapijt, in de zee van hoofddoeken en een paar nikabs. Op een scherm volgen de vrouwen de vooraanstaande moslimsprekers in het mannengedeelte. En de bekeringen (van vier mannen en vier vrouwen).

Klik op de foto om een fotoserie te zien (popup).
Het was afgelopen zondag de derde Nationale Bekeerlingendag. Twee jaar geleden werd de eerste gehouden. Toen bekeerde xxx, nu negentien, zich tot de islam. Ze heeft een zwarte hoofddoek strak om haar gezicht en is gekleed in een zwart gewaad. Een vriendin op de middelbare school in Vlijmen vertelde haar over de islam. Die vriendin is vandaag met haar mee.

Wennen

Haar ouders moesten wennen aan haar bekering, vertelt ze. In Vlijmen wonen bijna geen moslims. Toen ze een jaar geleden een hoofddoek ging dragen, viel ze op. Nu zijn haar ouders eraan gewend; ze doet rustig boodschappen met haar moeder. Haar broertje van 13 is stil als ze bidt. Alleen haar zus van 18 vindt het niks. „Ze wil niet met me over de islam praten”, zegt xxx. „Ze zegt: ‘Ik geloof niet in Allah, ik geloof in mezelf’. Ik vind het erg jammer. Misschien wil ze later luisteren, míj geeft het geloof zoveel.”

Zehiela (27) en Mabrouka (24) zijn zusjes, met een Marokkaanse vader en een Nederlandse moeder. Ze groeiden zonder de islam op – hun ouders scheidden toen ze nog jong waren, ze bleven bij hun moeder. Eerst woonden ze in Drenthe, daarna in Amsterdam.

Mabrouka was 14 toen ze zich voor het eerst verdiepte in de islam. „Het is een deel van me. Maar ik ben ook over andere religies gaan lezen. Je moet weten wat er is, voordat je kan kiezen wat bij je past.” De islam trok het meest. Ook Zehiela raakte geïnteresseerd. Ze proberen uit te leggen wat de aantrekkingskracht is: „Het is de warmte. Je houdt van elkaar omwille van het geloof. Het schept een band”, legt Zehiela uit.

Dromen

Zehiela draagt een lichtblauwe hoofddoek over een donkerblauwe. „Ik droomde op een nacht dat ik een hoofddoek wilde dragen. Die ochtend heb ik er een opgedaan. Ik dacht: ‘Dit wil ik. Zo ga ik naar mijn werk, wat ze er ook van zeggen’.” Ze werkte toen bij AH-to-go. Ze lacht als ze terugdenkt aan de eerste reacties: ‘Gaat het wel goed met je?’; ‘Word je gedwongen?’; ‘Ben je getrouwd?’

Mabrouka heeft lange tijd een hoofddoek gedragen, maar doet dat nu niet meer. „Mensen behandelen je met hoofddoek anders dan zonder. Gebeurde er iets in Irak? Ik moest me verantwoorden. Ik werd aangekeken op alles wat met de islam te maken had. Ik ben daar helemaal niet zo mee bezig.”

Het lijkt wel of Nederlanders een vrouw met een hoofddoek eng vinden, zegt Zehiela. „Als mensen me aanstaren, groet ik vriendelijk. Ik wil ze van het tegendeel overtuigen.” Ze lacht vrolijk.

Discussie

Zehiela staat open voor discussie, zegt ze. Ze vertelt over een jongen die haar in de trein aansprak en wilde weten hoe ze over abortus en homo’s dacht. „Zolang er niet gescholden wordt, ga ik de discussie aan. Ik hou daar wel van.” Die keer in de trein discussieerde na een kwartier de hele coupé mee. „Ook een Lonsdale-jongen.”

In de Omar Al Farouk-moskee komen niet alleen bekeerlingen op de bekeerlingendag. „Ik ben moslim vanaf mijn geboorte”, zegt een in zwart gehulde Marokkaanse vrouw met baby. „Maar ik kan er ook van leren. En anders zit ik maar thuis.” Vriendelijk wijst ze de vrouw met lichtbeige hoofddoek naast haar terecht omdat ze haar pakje appelsap met haar linkerhand vasthoudt: „Wat je met links doet, gaat naar satan.”

„Ik ben linkshandig”, is het antwoord, „dan vergis je je makkelijk.” Het klinkt niet verontschuldigend.

Strikt

Later vertelt de vrouw met de beige hoofddoek over haar bekering in 1993. Ze is van huis uit protestant, maar bekeerde zich toen ze trouwde met een Marokkaanse man. Ze hebben vier kinderen. Ze houdt zich redelijk strikt aan de islamitische wetten, omdat het prettig voelt, niet omdat het moet. Tegelijkertijd is ze pragmatischer dan veel bekeerlingen die van geen concessie willen weten. Zo bidt ze wel voor en na, maar niet onder het werk (ze werkt als softwarearchitect), en draagt ze op het werk geen hoofddoek. „Ik vind de waardigheid, de eerlijkheid en het goeddoen belangrijker aspecten van de islam dan die sjaal.”

De vrouw in het zwart heeft meegeluisterd. „Het is je récht een hoofddoek te dragen op het werk”, zegt ze. „Neem een advocaat.” Haar buurvrouw antwoordt minzaam: „Ik ben kostwinner. Verstoorde arbeidsverhoudingen kan ik me niet veroorloven.” Je moet leven naar de wetten van de islam, zegt de vrouw in het zwart. Haar buurvrouw vraagt: „Werk jij?” Het antwoord is nee.

Anoniem

Re: 3e nationale bekeerlingendag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:43

Ik vind het artikel wel meevallen eerlijk gezegd.
Oké de laatste 2 alinea's zijn wat suggestief, maar het is een artikel uit het NRC en ik vermoed dat de gemiddelde NRC lezer daar wel doorheen prikt.
(dat is het over het algemeen niet het Telegraaf/SBS6/Veronica publiek ;))

Zie net trouwens dat de Telegraaf er niet eens over geschreven heeft, gek zeg ;) :D

Maar kan me voorstellen dat je een hele leuke dag hebt gehad :j

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 18:12

ja ergens heb je ook wel gelijk. het kan erger haha.

ja gelukkig was enkel het nrc er (na mijn weten) ik kan opzich van het nrc ook wel meer hebben dan van de telegraaf hoor. vind het alleen jammer, niet omdat dit artikel zo negatief is, maar wel omdat de dag zelf zoveel mooier was en dit helaas niet ten volle uit het artikel blijkt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 21:53

"wat een primeur eigenlijk, het eerste islamtopic wat het bij 1 pagina houdt'" :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:12

Ik vind het artikel eerlijk gezegd ook reuze meevallen hoor. :)
Nog nooit van zo'n dag gehoord eigenlijk. Maar goed, ik ben een atheïst, dus ik volg het ook niet. ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 21:02

het artikel daargelaten. vind het gewoon te grappig dat dit topic geen discussie heeft uitgelokt. (ik kijk met even met een scheefoog naar de talloze islamtopics hier op bokt die hoog op liepen... vandaar dat ik ook eens dacht een topic erover te openen)

maar ergens ben ik ook heel trots op bokt!!! dat we in ieder geval niet het NUjij-niveau hebben!!! :D:D :+

Citaat:
''proest''
''De dag van de middeleeuwen''
X NUniet
SpamOnzinFlameHate002 10 dagen geleden door Dissident
Nu moeten.mogen zij hun boerka of nikaab dragen.
is lekker goedkoop die kleding...immers die nikaab van opoe is nog steeds in de mode.
X NUniet
SpamOnzinFlameHate0+33 10 dagen geleden door VmaX
Walgelijk, net zo walgelijk als de EO jongerendag of welke willekeurige religieuze samenkomst dan ook.
Een belediging voor het intellect.

Maar ja ik ben tolerant dus ze moeten het helemaal zelf weten.
X NUniet
SpamOnzinFlameHate004 10 dagen geleden door frankiedefrankie
Je hebt altijd stumpers rondlopen!
X NUniet
SpamOnzinFlameHate005 10 dagen geleden door Luis64
Religie en waarheid????
X NUniet
SpamOnzinFlameHate006 10 dagen geleden door Luis64
@5

Sorry... er stond waarDIGheid. Hoewel dat dus ook niet of nauwelijks te vinden is in religie.
X NUniet
SpamOnzinFlameHate-1+27 10 dagen geleden door muziek122
Dit moeten Christenen eens proberen in moslimlanden!
Gelijk een kopje kleiner!!!
X NUniet
SpamOnzinFlameHate008 9 dagen geleden door J.Jongeling
Ik denk het hoofd weg. Zoek hoofd.
X NUniet
SpamOnzinFlameHate009 9 dagen geleden door 100dagen
Minirok uit...Boerkini aan...
X NUniet
SpamOnzinFlameHate0+210 9 dagen geleden door Inquisitra
Mogen labiele mensen wel zo benaderd worden?
X NUniet
SpamOnzinFlameHate0011 9 dagen geleden door VmaX
ja hoor, dat mogen andere godsdiensten helaas ook.
kijk eens een middagje rond op de EO jongerendag.

mijn fout, ik ben te voorbarig geweest en heb bokt een tikkeltje verkeerd ingeschat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:05

Het is hier ook niet makkelijk om hier one liners als reactie neer te gooien met 'sullie moeten terug naar hun eigen land!' 'ze moeten zich aanpassen' 'ik wil niet discrimineren maar.....' etc :+ ;) :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:06

met zulke reacties lok je het wel uit TS.. ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 21:10

welke reacties bedoel je :D?

soms moet je uitlokken of iets 'extreems' voordragen om tot een diepe discussie te komen en mensen aan het denken te zetten (die opdracht kreeg ik ooit van een lerares, heb ik braaf opgevolgd :+ )

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:52

Heel mooi om te horen, lijkt me een zeer indrukwekkende dag.

Zitten grappige reacties tussen bij NUjij, vooral als je weet hoe sterk de bekeerlingen in hun schoenen staan. :)

Positief nieuws, krijgt altijd te weinig aandacht... drama is aanlokkelijker.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:10

ik ben geen moslim en wil me ook niet bekeren,maar als ik het stuk zo lees,kan ik me voorstellen dat je een fijne dag hebt gehad.
op de een of andere manier wekt het wel intresse bij mij.

kanelly: ik voel me wel lichtelijk aangesproken,omdat ik een telegraaf lezeres ben ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:22

Heb het artikel gelezen, fijn dat je een mooie dag hebt gehad! Wat me wel opviel was 'wat je met links doet gaat naar satan'.
Je zal linkshandig zijn zoals ik :))

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:39

tnx!!
misschien ooit een boktmeeting op de 4e bekeerlingedag :P lijkt me een leuke excursie voor de vaste 'nieuws en maatschappij-posters' :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:10

ben jij allang bekeerd tot je geloof,jameyskatje?
en mag ik vragen hoe je ertoe gekomen bent?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:23

bijna 3 jaar, maar de zoektocht heeft wel even geduurd. ik ga het even heel kort houden, omdat dit verhaal vast wel ergens op bokt heeft gestaan. inmiddels heb ik ook een standaart verhaaltje haha.

juist door de propaganda en het negatieve imago heeft de islam mijn interesse gewekt. ik was vroeger helemaal niet positief over de islam, omdat ik niet beter wist.
daarbij kende ik een aantal niet-praktiserende moslims, straatratten die alleen meededen aan de ramadan en zich moslim noemde, maar niet eens konden uitleggen wat ramadan en wat islam was. hierdoor heb ik veel vragen gekregen en ben ik informatie gaan zoeken.. ik was er allemaal heel cynisch in, ik wilde eigenlijk de islam op fouten betrappen.

daarnaast was ik sowieso opzoek naar de zin van het leven. dit doet ieder mens op zijn manier. vroeger op de basisschool koos ik bv voor bijbelles en ik heb me een tijdje met het paronomale en polytheisme bezig gehouden.. toch vond ik dit allemaal niet waterdicht en kon ik nergens mijn rust in vinden..

nu weer terug naar mijn cynische islam onderzoek..
hoe meer ik leerde, hoe meer ik ervan ging houden.
voor ik het zelf wist voelde ik mij moslim.. het besef duurde even..

wat later, naar nog wat extra kennis te hebben gewonnen en goed te hebben nagedacht, heb ik mij bekeerd.

je gelooft of je gelooft niet. er was geen weg meer terug. alles leek op zijn plaats te vallen. en zelfs nu leer ik nog hartstikke veel over de islam, dat stopt nooit.

dus zo doende, beetje globaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:25

eigenlijk best een mooi verhaal,dat je er dus eerst niet positief tegenover stond en nu is het een deel van je leven.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:32

haha ja, zo zie je maar hoe het kan aflopen haha. metarmafose op zijn best