Doodstraf, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de doodstraf.

Voor
97 (47%)
Tegen.
107 (52%)

Totaal aantal stemmen: 204

Inney

Doodstraf, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:06

Hallo,

Naar aanleiding van een verslag over de doodstraf, en een heftige discussie met een klasgenoot, besloot ik dit topic te starten omdat ik wel heel benieuwd ben, wat bokt nu eigenlijk denkt over de doodstraf. Uit onderzoek blijkt dat 43 procent van de Nederlandse bevolking voor de doodstraf is. (het onderzoek is niet recent, het is van het CBS uit 2002)

Ikzelf ben tegen de doodstraf. En om meerdere redenen. Want, wanneer weet je voor meer dan 100 procent zeker dat de dader ook daadwerkelijke de dader is? De doodstraf valt niet terug te draaien. Ook word het vaak als wraak gebruikt. Hij heeft mijn kind/man/vrouw etc. vermoord, dus hij moet ook dood. Dit vind ik een erg brute manier om dit op te lossen. Dat is gewoon beestachtig, en al helemaal niet van deze tijd. Zo zijn er nog veel meer redenen tegen de doodstraf te noemen.

Dus, wat vind bokt van de doodstraf?
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 06-02-10 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op mijn verzoek heeft TS haar openingspost aangepast met een eigen mening.

nicci88

Re: Doodstraf, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:09

ik heb tegen gestemd.
Ik vind dat als ze al zo iets ergs hebben gedaan dat ze de doostraf zouden verdienen, dan zou ik ze juist laten lijden.
Dit door ze levenslang in de bak te laten zitten.

En dan de gevangenis als amerikaanse stijl.
Gewoon, laat het ze onderling maar uitvechten.
Laat de pedofielen maar lijden tussen andere gevangen enz....

doodstraf is te makkelijk!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:10

Ik ben zeker voor de doodstraf.
Daar verwend zitten in de gevangenis, en wij maar betalen is ook niks.
Het grote nadeel is natuurlijk dat er ook waarschijnlijk onschuldige mensen de doodstraf moeten ondergaan.

In gevallen van moord, onvoering, verkrachting, mishandeling, ... zou dat moeten gelden vind ik.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:11

Maar als je kijkt naar het proces van de doodstraf. Dat kan jaren duren, zonder enige zekerheid voor de geditineerde. En dan denk ik niet aan de geditineerde, maar wat doet dat wel niet met de nabestaanden van deze man/vrouw?
Ikzelf heb tegen gestemd. Er worden teveel fouten gemaakt, die niet meer terug te draaien zijn. De technieken zijn vaak lichaamlijk heel erg pijnlijk, en geestelijk bijna mogelijk nog erger.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:14

Het beste is ze opsluiten in een cel met een laagje water...

Ik zeg wel eens dat de doodstraf ingevoerd mag worden maarja, als ze niet de juiste dader hebben... Daar zit ik altijd soort van mee maar dat is met een straf uitzitten natuurlijk ook op zijn minst banketstaaf te noemen...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:16

Ik vind dat als jij als persoon een gruwelijke daad hebt gedaan (bijvoorbeeld moord), je daar eerder aan moet denken dat jou omgeving en nadbestaanden daar onder lijden.
Dat is ook zo voor het geval van het slachtoffer.

Het proces moet ook niet zo lang duren. Schuldig bevonden, hop, direct naar het doodstraf kamertje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:18

Tegen. Ik vind niet dat wij mogen/ kunnen oordelen over leven en dood :n

Daarbij snap ik het verschil niet tussen een moord plegen en de doodstraf invoeren. Je blíjft een mens doodmaken, ik vind dat absoluut niet kunnen :\

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:19

Ik heb voor gestemd en sluit me aan bij suzzy_3

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:20

verootjoo schreef:
Tegen. Ik vind niet dat wij mogen/ kunnen oordelen over leven en dood :n

Daarbij snap ik het verschil niet tussen een moord plegen en de doodstraf invoeren. Je blíjft een mens doodmaken, ik vind dat absoluut niet kunnen :\

Dat mogen andere mensen dus ook niet, moordenaars...

MaaikeMo

Ik heb tegen gestemd..
Veel verhalen gehoord van iemand die de doodstraf had..
Nou duurt zo'n 10 jaar voor je geexecuteerd wordt, en wanneer het eindelijk gebeurd is, blijkt persoon niet schuldig te zijn..

Edit:
Suzzy_3 schreef:
Ik vind dat als jij als persoon een gruwelijke daad hebt gedaan (bijvoorbeeld moord), je daar eerder aan moet denken dat jou omgeving en nadbestaanden daar onder lijden.
Dat is ook zo voor het geval van het slachtoffer.

Het proces moet ook niet zo lang duren. Schuldig bevonden, hop, direct naar het doodstraf kamertje.

Ja en dan heeft de schuldige geen tijd om bezwaren etc in te voeren..
Dat misschien zijn onschuld wel bewezen word.. Nee neem het leven maar af van iemand..
Laatst bijgewerkt door MaaikeMo op 05-02-10 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

als er geen twijfel bestaat of het schuldig zijn van de dader ben ik zeker voor de doodstraf....scheelt de samenleving er veel geld.
Levenslang iemand huisvesten en voeden is niet voor niets...

Verootjoo....hoezo mogen wij niet beslissen over leven en dood?....dat heeft de dader toch ook gedaan?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:21

Verkeerde dader hebben is punt 1.
punt 2 is dat de doodstraf vaak veel meer geld kost dan een gevangenisstraf.
Daarbij is de doodstraf politiek heel erg te beinvloeden. Zo zouden oneerlijke processen kunnen ontstaan. (Kijk maar naar China)

Misschien nog een 'leuk' weetje,
In artikel 3 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat letterlijk: Een ieder heeft recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon. Hoe erg de misdaad ook is die de dader heeft begaan, je mag iemand niet zijn recht op leven ontnemen.

En die verklaring is in Amerika 'gemaakt', en juist daar gaan ze tegen dit artikel in.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:22

Tegen. Ik vind de doodstraf net zo slecht als de moord zelf. In China kun je inderdaad voor een kleine misdaad al de doodstraf krijgen, en dan word je publiekelijk geëxecuteerd. Dat vind ik dus ronduit belachelijk en barbaars.

In Amerika krijgen zelfs jongeren van 17 jaar de doodstraf, en die zitten dan voor onbepaalde tijd straf en worden dan opeens ter dood gebracht.

Mensen levenslang opsluiten is veel erger, met de dood kom je er te makkelijk van af ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:22

Waarom kost de doodstraf meer geld dan celstraf TS?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:23

geerke schreef:
als er geen twijfel bestaat of het schuldig zijn van de dader ben ik zeker voor de doodstraf....scheelt de samenleving er veel geld.

Verootjoo....hoezo mogen wij niet beslissen over leven en dood?....dat heeft de dader toch ook gedaan?

maar wanneer weet je zeker dat iemand schuldig is?

En daarbij, de doodstraf kan men overlaten gaan tot wanhoopsdaden. Een voorbeeld: Iemand vermoord (met voorbedachte rade) iemand in bijvoorbeeld een supermarkt. Man heeft niks meer te verliezen, want de doodstraf krijgt hij terug, en besluit zoveel mogelijk mensen neer te schieten. Het is niet zelden dat dit gebeurd.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:23

Ik heb ook tegen gestemd. Alleen al om het feit dat er een fout gemaakt zou kunnen worden, vind ik al een reden om het niet te doen.

En als je een moordenaar straft met de doodstraf, ben je net zo slecht bezig als hij/zij. Dat lijkt me niet de goede manier van aanpakken.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:24

MamboBeach schreef:

Omdat je zeker eerst 10 jaar celstraf krijgt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:24

MamboBeach schreef:

Omdat (het is bewezen in een onderzoek, zou zo even het stukje erbij zoeken ;) ) de doodstraf in de praktijk niet zo simpel is van: Even een injectie, of even aan de strop..
Nee, daar gaan hele processen aan vooraf. Dan spreken we wel over een land als de VS, en niet over een land als China. Vaak zitten de geditineerden nog jaren in de cel te wachten op de uitspraak van de rechter. Ze zitten jaren in de dodencel.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:25

ik vind het een interessante discussie, ik denk dat ik er tegen ben, (ik zeg denk omdat):dit inderdaad om de reden wat al genoemd is, wat als je de verkeerde hebt? Dan heb je een onschuldig persoon ''vermoord''. En daar komt bij dat ik het eens ben met wat al eerder gezegd is, dat de doodstraf te makkelijk is mensen zijn dan ook weg en merken er niks meer van terwijl diegene die nog leven nabestaanden/slachtoffer nog hun hele leven het mee moeten dragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:26

geerke schreef:

Dus?? Moeten wij ons dan verlagen tot de dader? Ik kan daar met mijn pet niet bij. Gevalletje van: "als hij in de sloot springt, doe jij het ook?"

Als iemand je auto jat, ga jij dan bij iemand anders een auto jatten? Zo blijven we bezig zeg. Hij iemand vermoorden, wij iemand vermoorden... :n

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:26

Eddy_Rocks schreef:
Tegen. Ik vind de doodstraf net zo slecht als de moord zelf. In China kun je inderdaad voor een kleine misdaad al de doodstraf krijgen, en dan word je publiekelijk geëxecuteerd. Dat vind ik dus ronduit belachelijk en barbaars.

In Amerika krijgen zelfs jongeren van 17 jaar de doodstraf, en die zitten dan voor onbepaalde tijd straf en worden dan opeens ter dood gebracht.

Mensen levenslang opsluiten is veel erger, met de dood kom je er te makkelijk van af ;)

Inderdaad. hier ben ik het mee eens. En de manieren zijn vaak barbaars. Ook voor de nabestaanden kan dit grote gevolgen hebben. En dan kan je wel zeggen: Ja, maar daar had de dader eerder aan moeten denken, maar het blijft voor de nabestaanden (van zowel dader als familie) gewoon niet te omschrijven qua emoties.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:28

geerke schreef:

Doordat de voor de doodstraf altijd onomstotelijk bewezen moet zijn en mensen dan automatisch meer recht hebben op een hoger beroep zijn gevangenen die de doodstraf krijgen (ook al zitten ze korter) veel duurder voor de maatschappij dus die vlieger gaat niet op.

Ben tegen je verlaagd je toch niet tot het niveau van een moordenaar, bovendien kan is het nooit 100% zeker dat iemand iets heeft gedaan. Er worden overal fouten gemaakt, getuigen kunnen liegen etc. etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:28

Inney schreef:
Eddy_Rocks schreef:

Inderdaad. hier ben ik het mee eens. En de manieren zijn vaak barbaars. Ook voor de nabestaanden kan dit grote gevolgen hebben. En dan kan je wel zeggen: Ja, maar daar had de dader eerder aan moeten denken, maar het blijft voor de nabestaanden (van zowel dader als familie) gewoon niet te omschrijven qua emoties.

Het zal je kind maar zijn welke vermoord/ geëxecuteerd wordt... Ook hierom ben ik er op tegen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:29

Inney schreef:
MamboBeach schreef:

Omdat (het is bewezen in een onderzoek, zou zo even het stukje erbij zoeken ;) ) de doodstraf in de praktijk niet zo simpel is van: Even een injectie, of even aan de strop..
Nee, daar gaan hele processen aan vooraf. Dan spreken we wel over een land als de VS, en niet over een land als China. Vaak zitten de geditineerden nog jaren in de cel te wachten op de uitspraak van de rechter. Ze zitten jaren in de dodencel.

Toch als ik heel eerlijk ben geloof ik het niet helemaal, :) ik bedoel iemand levenslang geven en 40 jaar zitten of misschien wel nog langer kost ook veel geld...
En de procedures die zijn voor iemand die moet gaan 'zitten' ook kostbaar...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:30

Mambobeach, ik zal even het stukje erbij pakken ;)
Heb vandaag meer dan 20 pagina's aan info zitten doorspitten, en ben het herhaaldelijk tegen gekomen ;)