Hoezo opwarming?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Hoezo opwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:19

Citaat:
Hoezo opwarming? door Edwin Timmer
DEN HAAG - Een wereldwijd grote afname van het aantal weerstations sedert 1990 verklaart mogelijk voor een belangrijk deel de gemeten aardse opwarming sinds die tijd.

Volgens Amerikaans onderzoek duikelde het aantal meetstations van zesduizend naar vijftienhonderd. Omdat de weergegevens van plattelandsgebieden, hoger gelegen plekken en plaatsen dichter bij de Noordpool niet langer meetellen voor het wereldgemiddelde, lijkt de berekende temperatuur te hoog te zijn uitgekomen.

Rond 1990, als duizenden stations uit de berekeningen vallen, schiet de gemiddelde temperatuur omhoog, constateren de Amerikaanse onderzoekers Joseph D'Aleo en Anthony Watts. De onthulling zet nieuwe vraagtekens bij het al zo geplaagde VN-klimaatpanel IPCC, dat blijft volhouden dat de menselijke CO2-uitstoot voor een rampzalig broeikaseffect zorgt.

VVD-Kamerlid Neppérus en PVV-Kamerlid De Mos eisen uitleg van minister Cramer (Milieu). "Blijkbaar mocht het niet kouder worden", zegt Neppérus, die eist dat er onafhankelijk onderzoek komt naar het IPCC. "En dit keer geen slap briefje van Cramer. Misschien moeten we de internationale recherche er maar op afsturen."

Volgens Amerikaans onderzoek is het aantal Siberische stations dat meetelt in het wereldgemiddelde temperatuurberekening gedecimeerd.

Bolivia, hooggelegen in de Zuid-Amerikaanse Andes, telt zelfs niet een keer mee. Deze koude blinde vlekken worden ingevuld met schattingen vanuit resterende stations in de buurt.

„De fel gepropageerde gevaarlijke opwarming vindt dus misschien helemaal niet plaats”, zegt PVV-Kamerlid De Mos. „Dit haalt definitief de basis weg onder alle claims dat de laatste tientallen jaren de allerwarmste ooit zijn geweest.” Ook De Mos eist onafhankelijk onderzoek, maar weet in Nederland niet meer wie dat nog zou moeten doen, omdat vele instituties banden hebben met het IPCC.

Opzienbarend is het uiteenlopen tussen de temperatuurdata van satellieten en van aardse weerstations. Terwijl de eerste amper oplopen – sinds 2001 daalt de temperatuur licht – meten aardse stations meer warmte. Volgens D’Aleo en Watts toont dit eigenlijk de groeiende verstedelijking, want meetapparatuur die vroeger in het vrije veld stond, geeft nu vlak bij asfalt, gebouwen of parkeerplaatsen een relatief hogere temperatuur af. Satellieten hebben dat euvel niet.

Volgens de Nederlands geofysicus Hans Erren beperkt de enorme daling in het aantal gebruikte meetstations de mogelijkheid om gegevens te controleren. Erren: „Dit is gewoon slordig. Als je je database niet updatet, dan ben je niet goed met je werk bezig.” Meer data, ook uit Siberische of arctische plekken, zou een realistischer beeld van temperatuurschommelingen geven.

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5951 ... ng___.html

Heb nooit veel geloof gehecht aan het idee dat de mensheid zoveel invloed heeft dat het de opwarming zou veroorzaken maar ik vind dit ook wel een bijzondere en aannemelijke theorie.
Ben benieuwd naar de gevolgen als dit echt zo blijkt te zijn, weer een melkkoe minder...........

Lithya

Re: Hoezo opwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:33

Nou wees eerlijk ze hebben super werk gedaan daar bij die klimaattop. Ze wilden opwarming van de aarde voorkomen en kijk een wat voor winter we hebben. Ze zijn toch op hun wenken bediend?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:34

Het komt zo ook op rtl4! :D

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:38

Als dit waar blijkt gaan we er nog veel meer over zien.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:42

Nou het is op RTL4, dus het klopt wel...
Vier gigantische fouten... Echt niet gezond...
En de verklaring van iemand: "Wetenschappers willen graag bekendheid door alarmerende berichten."

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:25

Als dit nieuwsbericht waar is, waar het momenteel op lijkt......vind ik het echt schandalig!
Het is naar mijn idee goed dat er aandacht voor is en maatregelen worden genomen want dat is hard nodig maar om daar nou op zo'n wijze mee om te gaan vind ik belachelijk.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:34

Maatregelen en aandacht voor het milieu zijn prima, maar alle mogelijke inpopulaire maatregelen doordrukken omdat de aarde opwarmt komen wel in een ander daglicht op deze manier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:41

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:46

Whaha, ik kan niet anders zeggen als een stelletje sukkels.
Ik mag dan misschien 'maar' een leerlinge 5vwo zijn, het versterkte broeikaseffect door de mens vond ik een sterk verhaal :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:48

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:49

En 55% van Nederland onder de zeespiegel ook sarcastisch? ;)
Staat toch echt in dat rapport.... En is NIET waar..

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:49

Dat het klimaat veranderd geloof ik wel maar ik geloof niet dat de mens hier enig invloed op heeft, is gewoon een nieuwe (kleine) ijstijd zoals er al zovele geweest zijn en nog zullen komen. Dit is een natuurlijk proces wat we echt niet kunnen beïnvloeden.

Trouwens ook grappig :

http://climategate.nl/http://climategate.nl/

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:52

Nee sarcastisch was dat ze goed werk hebben gedaan bij de klimaattop. Dat kan namelijk helemaal niet, aangezien er alleen gepraat is daar en niets gedaan. En bij 55% Nederland onder de zeespiegel moet ik zelf ook zwemmen. dus dat is niet sarcastisch. Vind het gewoon erg dat er zoveel waarde aan dat soort conferenties wordt gehecht. Er schijnt zelfs een scriptie of werkstuk gebruikt te zijn in de rapporten die Nederland had opgesteld

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:53

Lithya schreef:
Nee sarcastisch was dat ze goed werk hebben gedaan bij de klimaattop. Dat kan namelijk helemaal niet, aangezien er alleen gepraat is daar en niets gedaan. En bij 55% Nederland onder de zeespiegel moet ik zelf ook zwemmen. dus dat is niet sarcastisch. Vind het gewoon erg dat er zoveel waarde aan dat soort conferenties wordt gehecht. Er schijnt zelfs een scriptie of werkstuk gebruikt te zijn in de rapporten die Nederland had opgesteld

Oooh, ik las het verkeerd ;)
Dan heb ik niets gezegd :P

Waar jij op doelt was een tijdschrift voor klimmers geloof ik...

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:55

kan gebeuren op dit tijdstip he ;)

Zeker kan de mens zuiniger met alles omspringen, maar als je ziet hoeveel planten enzo er zijn. Geloof zo nog ergens gehoord te hebben dat de grootste CO2 uitstoot afkomstig van de zee is. Planten in het donker produceren ook CO2 dus denk dat alles met elkaar oorzaak en gevolg voor het opwarmen is.
Laatst bijgewerkt door Lithya op 04-02-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:55

Naast dat verslag van die bergbeklimmers ook een scriptie van een student....

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:54

Het is al tijden bekend dat de aarde meerdere cycli kent met verschillende weertypes. (lang leve national geographic channel :P )
We zitten nu al zo'n 10.000 jaar in een 'rustig weertype' ...terwijl de aarde normaal gesproken ongeveer om de 10.000 jaar wisselt van klimaat. Dus reken maar uit, of waren er 10.000 jaar geleden ook al zoveel auto's ? :Y)

Met andere woorden,ik geloof best dat we een ietsiepietsie invloed hebben op het klimaat, maar de natuurlijke cyclus van de aarde kan je niet toeschrijven aan 100 jaar autorijden.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 00:18

Citaat:
In de loop der eeuwen is de hoeveelheid kooldioxide in de atmosfeer voortdurend veranderd. De hoeveelheid CO2 in de atmosfeer over een groot tijdsbestek is gemeten aan de hand van boormonsters uit het ijs op Groenland en Antarctica. In het ijs zitten minuscule belletjes prehistorische lucht opgeslagen. Hoe dieper men in het ijs gaat hoe ouder de ijslaag en de luchtbelletjes. In de periode tussen 10.000 en 160.000 jaar geleden steeg en daalde de hoeveelheid atmosferische CO2 af en toe snel. Dit zou een oorzaak kunnen zijn voor het ontstaan van de ijstijden. Waarom de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer daalde en steeg voordat de mens op het toneel verscheen is onbekend. Vermoed wordt dat de hoeveelheid plantaardig plankton in de oceanen hierbij een rol speelt.

Dit is een stukje tekst wat ik op Kennislink tegenkwam (was ook op zoek naar deze info, heb hier al vaker over zitten lezen.)
Het is niet zo dat wij de enige reden zijn dat er CO2 in de lucht komt)
Zolang de aarde bestaat zijn er schommelingen in de temperatuur, met een golfbeweging komen en gaan de ijstijden.
Zoek maar eens op wikepedia naar ijstijd, staat een aardig artikel over onze ijstijdgeschiedenis.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:20

@Tavanta... dat is precies wat ik bedoel.
Ik geloof dat ik dat 6 jaar geleden al op NGC heb gezien.
Ik snap niet dat wetenschappers zo blind zijn dat ze die ijstijden/cycli maar even over het hoofd zien voor het gemak :roll:

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 00:47

Tja, dat vraag ik me inderdaad al jaren af.
Klopt inderdaad dat NGC hier ook al jaren docu's over heeft.
Maar ja, de politiek is gek op dit soort zaken om goed te praten waarom ze bepaalde beslissingen nemen. En zolang iedereen (op een kleine minderheid na dan) alles maar voor zoete koek aanneemt en inderdaad braaf alles gaat doen om het millieu te sparen (en de kas te spekken) hebben de politici hun zin weer.

(Doet me denken aan 9/11 maar dat is ff off topic.)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:50

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 01:02

Om het maar niet te hebben over het gat in de ozonlaag }:0

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:40

Maar als er niets te zeuren is, is er ook geen politiek meer nodig toch? Ze moeten wel iets te zeuren houden en de mensen ergens in later geloven. Anders waren ze al veel eerder naar huis gestuurd.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 14:47

Ja, maar het is zo jammer dat ze op deze manier steeds ongeloofwaardiger worden en de mens steeds lakser want "het zal toch wel weer niet waar zijn".......

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:54

Tavanta schreef:
Om het maar niet te hebben over het gat in de ozonlaag }:0

Welk gat in de ozonlaag?? Das al jaren weg en dus hoor je niet meer over.
Dat dit verhaal over het niet juist zijn van de opwarming naar buitenkomt, daar is de politiek niet blij mee....weg melkkoe