Schoeisel heeft loopstijl mensen veranderd- landen op teen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Schoeisel heeft loopstijl mensen veranderd- landen op teen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 23:05

Ik moest hier wel even om glimlachen :D http://www.nu.nl/wetenschap/2172845/sch ... derd-.html blijkbaar is op de hielen landen toch niet zo goed :~

AMSTERDAM – Het dragen van schoenen heeft de manier waarop mensen hardlopen negatief beïnvloed. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.
© Inertia StockDe onderzoekers van de Universiteit van Harvard hebben de loopstijl van hardlopers in de Verenigde Staten en Kenia vergeleken.

Uit het onderzoek blijkt dat atleten die op blote voeten lopen bijna altijd landen op hun voorvoeten. Dit in tegenstelling tot de hardlopers die schoenen dragen.

Zij raken meestal eerst met hun hielen de grond. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Hielen

Volgens de wetenschappers suggereren hun bevindingen dat onze voorouders veel meer op hun tenen liepen dan wij.

Een computeranalyse heeft uitgewezen dat die manier van lopen ook gezonder is. Er wordt bij het blootvoets lopen namelijk veel minder kracht op de voeten uitgeoefend dan bij een loopstijl waarbij mensen op hun hielen landen.

“Het is dan net alsof iemand op je hiel slaat met een hamer die drie keer zo zwaar is als je lichaamsgewicht”, verklaart hoofdonderzoeker Daniel Lieberman op BBC News. “De krachten die vrijkomen bij deze landing leiden tot slepende blessures, zo hebben verschillende studies aangetoond.”

Stress

Door het dragen van schoenen zouden mensen echter toch geneigd zijn om op hun hielen te landen. “Schoenen werken als schokdempers door de druk op de voet te vertragen”, aldus Lieberman.

“Dit is duidelijk bewijs dat modern schoeisel de manier waarop mensen lopen heeft veranderd en daardoor voor extra stress op ons lichaam zorgt”, verklaart onafhankelijk bioloog Jay Stock op BBC News.
-------------------------------------------------

En dit dan in tegenstelling tot de NB-ers die juist willen dat paarden op de hielen landen....en dan hoefijzers de schuld geven :')

Lijkt mij wel logisch, als wij mensen op de teen "landen" hebben we een stuk meer schokdemping dan wanneer we op onze hielen landen........het paard heeft zich verder aangepast en heeft nog maar 2 tenen, 1 wat we het hoefbeen noemen en de ander het eeltknobbeltje boven de koot.

Maar wij mensen zijn ook geen prooidieren, katachtigen bv landen ook op de teen, zij hebben nog wel 4 tenen + de extra teen die paarden ook hebben die net iets achter hun voetjes ligt ( net 1 van mijn eigen katten geinspecteerd :D ) maar die tenen hebben nog functie omdat ze ook nagels hebben om "prooien" te vangen

Is trouwens ook heel logisch, zeker als je iets van sterkteleer af weet, hoe je krachten af kunt wenden e.d. dan laat je de op-de-hielen-landen-theorie al heel snel varen !
Laatst bijgewerkt door Mist op 30-01-10 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Re: Schoeisel heeft loopstijl mensen veranderd- landen op teen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:10

Ik heb een tijdje terug een artikel gelezen over een nieuwe manier van hardlopen waarbij je je voortbeweegt door het zwaartepunt nog meer naar voren te verplaatsen en je dus geen kracht meer hoeft te zetten.
Je zou hierbij ook meer op de voorkant van je voet moeten landen en daardoor minder rugklachten en knieproblemen moeten krijgen.
Lijkt hierdoor dus bevestigd...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:12

Maar waarom lopen wij mensen(en de dieren) dan op onze hielen?
En hoe ziet het eruit als je op je tenen land?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:13

Dieren lopen bijna allemaal op hun tenen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:17

Misschien op een hoger tempo, maar in stap toch vooral op hun hielen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 23:20

siskeh schreef:
Maar waarom lopen wij mensen(en de dieren) dan op onze hielen?
En hoe ziet het eruit als je op je tenen land?

Loop morgen ees een rondje op blote voeten in je tuin en probeer op je hielen te landen....dat geef je binnen 10m op omdat je tegen die tijd al een steentje o.i.d. bent tegengekomen. Loop dan hetzelfde rondje en probeer op je tenen te landen. Je voelt die steentjes nog steeds....maar je zet er niet meer heel je gewicht op ! want je word op tijd gewaarschuwd.

Landt een paard op zijn hielen, dan gaat de schock gelijk naar zijn koot, knie en schouder. landt een paard op zijn teen dan heb je nog het hoefgewricht, koot, knie en schouder, er zit meer vering in.

Sterkteleer gaat ver, en is best ingewikkeld, maar elke kracht veroorzaakt een even grote reactie naar de andere kant, hoe meer je die reactie kunt spreiden, hoe beter.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 23:21

siskeh schreef:
Misschien op een hoger tempo, maar in stap toch vooral op hun hielen.

neem een filmpje van je paard en speel het af in slow-motion

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:23

Heb ik gedaan Mist :)
Ik zal er eens op letten, maar volgens mij loop ik altijd op mn hielen. Misschien als ik harder loop niet, maar dat gebeurt vrij weinig(en nu ligt er sneeuw, dus voel je na een paar stappen toch niets meer :+ )

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:26

Maar wat wij bij een paard zijn 'hiel' noemen blijft zijn teen!
De hak van een paard is zijn daadwerkelijke hiel en dus loopt het paard altijd al op de teen,net als een hond en een kat.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:27

Oud nieuws over hardlopers en blote voeten :) is zelfs al wetenschappelijk bewezen, en een heleboel hardlopers rennen blootsvoets of met vibran fivefinger tenenschoenen :)

http://www.oerlopen.nl

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:28

Maar dan is het dus zo dat we de verkeerde naam geven aan het onderdeel :+
Dan klopt het :P maar dan moet hij wel op de achterkant van zijn teen landen, en niet op de voorkant...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 23:32

siskeh schreef:
Maar dan is het dus zo dat we de verkeerde naam geven aan het onderdeel :+
Dan klopt het :P maar dan moet hij wel op de achterkant van zijn teen landen, en niet op de voorkant...

volgens NB wel ja ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:33

Maar hoe heet de achterkant van de hoef dan :=

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:38

De hoefballen,verzenen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 23:44

ambre schreef:
Maar wat wij bij een paard zijn 'hiel' noemen blijft zijn teen!
De hak van een paard is zijn daadwerkelijke hiel en dus loopt het paard altijd al op de teen,net als een hond en een kat.

De botten zijn in de loop van tijd samengesmolten, nog meer zo bij paarden dan bv bij geiten die nog 2 tenen hebben. Dus de voorkant van de hoef....daar hebben in de oertijd de tenen gezeten zie http://www.bokt.nl/wiki/Evolutie dat is wat we nu dus de "teen" noemen van de hoef, en het gedeelte onder de hoefballen noemen we nu de "hiel" :-)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:53

Ik verplaats dit topic even naar NM

ON > NM

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:20

Ik vind het zo grappig dat een onderzoek dat is uitgevoerd op mensen gelijk word vergeleken met paarden, terwijl de hele gang van mensen als ze rennen samen met het neerkomen en het afzetten zo veel anders is dan het paard dat het eigenlijk belachelijk is om het te vergelijken. :')

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 14:04

Roane schreef:
Ik vind het zo grappig dat een onderzoek dat is uitgevoerd op mensen gelijk word vergeleken met paarden, terwijl de hele gang van mensen als ze rennen samen met het neerkomen en het afzetten zo veel anders is dan het paard dat het eigenlijk belachelijk is om het te vergelijken. :')

Dat is het ook !! maar ik kon het niet laten...na alle jarenlange discussies en halve boekwerken die ik hier op bokt heb getypt in topics van paardnatuurlijk aanhangers die zweren met het op de hielen landen :D hielen laag houden etc.

Wedden dat ze het als argument zouden hebben gebruikt als bij het menselijk onderzoek de uitslag geweest was dat een mens beter op de hiel zo moeten landen ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:07

He zo liep ik vroeger, moest ik maanden naar de fysio om een andere manier van lopen aan te leren. (ik loop alleen nog zo de trap op en af).
Blijkt het achteraf alsog beter te zijn :(.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:13

Een beetje raar inderdaad om dit met paarden te vergelijken en dan NB'ers erbij te halen.

Altijd die eindeloze discussie's over NB of traditioneel.
En nee, ik hang geen van beide aan, ik kijk naar mijn paard en wat voor hém het beste werkt.