Oordopjes in als je op stap gaat..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romili

Oordopjes in als je op stap gaat..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:45

TILBURG - Geen voorbehoedsmiddelen, maar oorbehoedsmiddelen. De ChristenUnie wil dat cafés en discotheken gratis oordopjes aan bezoekers gaan uitdelen. Volgens de partij krijgen mensen op steeds jongere leeftijd last van gehoorschade door te harde muziek. De GGD Brabant-Zuidoost vindt het een goed idee.
Geschat wordt dat een half miljoen jongeren in Nederland een gehoorbeschadiging heeft. En dat aantal groeit ieder jaar. Ook bij festivals moeten volgens de ChristenUnie oordopjes worden uitgedeeld.

Bron: http://www.omroepbrabant.nl

Wat vinden jullie hiervan..?

Ikzelf zou dus nooit geen oordopjes indoen als ik op stap ga :P
Snap dat harde muziek niet goed is voor je oren maar als iedereen oordopjes indoet is het ook niet meer echt gezellig...en wat dan te denken dat je harder gaat praten of schreeuwen dan krijg je het volgende probleem weer je stembanden...!!!!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:50

Waarom is stappen minder gezellig met oordoppen in? Staat de gezelligheid gelijk aan de luidheid van de muziek? Wat een vreemde gedachte zeg.

Ik heb het laatst voor het eerst gedaan, wát een verademing!! Had hele simpele doppen gekocht, 10 paar voor 5 euro bij het Kruidvat. Volgens mij echt van die industriële dingen, staken ook mega m'n oren uit. Heb ze afgeknipt en toen zag je er niks van.

Het was echt heerlijk, ik kon iedereen om me heen goed verstaan, de muziek goed horen.. Alleen op een lekker geluidsniveau.
Volgende dag had ik geen last van mijn oren / stembanden.

Mijn vrienden konden elkaar trouwens niet verstaan, zo hard stond de muziek daar. Maar ik kon hun wel horen.

Je hoort jezelf ook nog praten hoor, en je kan het verschil tussen praten en schreeuwen ook wel voelen. Alsof je normaal tijdens het stappen zachtjes praat.

Volgende keer doe ik ze weer in. Ik zie alleen maar voordelen.
Laatst bijgewerkt door Noeps op 29-01-10 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:50

hmm, snap niet waarom ze het aantal toegestane decibel dan niet verlagen.

Ik heb, toen ik nog vriendin "van" was, altijd met oordopjes gelopen. In de club etc, omdat bij elke gig die hij had ik aanwezig was en inderdaad op ten duur mijn oren voelde.
Als je goede oordopjes aanschaft (en dus prof. en geen gummy dingen) hoor je alles nog prima, íets zachter, en alleen de schadelijke tonen (te hoog of te laag, ultrasound etc) eruit gefilterd. Sommige mensen dachten dan inderdaad dat ze tegen me moesten schreeuwen om zich verstaanbaar te maken, maar JUIST met oordopjes konden mensne gewoon tegen mij praten zonder te schreeuwen en kon ik ze beter dan ooit verstaan. Nu draag ik geen oordopjes meer, want ik ben letterlijk afgekickt van uitgaan (naja, zo eens in de maand wil het nog wel). Mocht ik naar een festival gaan en ze bieden oordopjes aan, maak ik daar wel gebruik van denk ik. Niets vervelender dan piepende toon en pijnlijke trommelvliezen. (naja, geen schone wc's misschien)

Mochten ze dan toch oordopjes gaan uitdelen.. doe dan wel eens normale en niet van die fluo-kleuren dingen,. of inderdaad in verschillende maten, want die standaard dingen krijg ik mn oor niet goed in.

Anoniem

Re: Oordopjes in als je op stap gaat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:54

Lijkt me verstandiger en handiger om het geluid zachter te zetten i.p.v. iedereen oordoppen te gaan geven. Dat is dan toch ook gewoon veel goedkoper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:56

Romili schreef:
Snap dat harde muziek niet goed is voor je oren maar als iedereen oordopjes indoet is het ook niet meer echt gezellig...en wat dan te denken dat je harder gaat praten of schreeuwen dan krijg je het volgende probleem weer je stembanden...!!!!

Met goeie oordoppen kun je juist mensen in je omgeving veel beter verstaan en kun je gewoon op normaal niveau met elkaar praten. Mensen zonder oordoppen staan altijd als een gek naar me te schreeuwen terwijl ik met andere mensen die ook oordoppen gebruiken gewoon normaal kan praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:57

Petite schreef:
Lijkt me verstandiger en handiger om het geluid zachter te zetten i.p.v. iedereen oordoppen te gaan geven. Dat is dan toch ook gewoon veel goedkoper?

De muziek staat zo hard om de aanwezige mensen te overstemmen. Als je in de discotheek het publiek harder hoort dan de muziek is 't ook geen leuk feestje.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:59

Met oordopjes kun je elkaar net zo goed verstaan hoor.
Misschien dat ik het nog wel zou doen ook. Krijg ook vaak koppijn als de muziek ergens heel hard staat.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:00

Ik had op Lowlands bij sommige feestjes wel oordoppen in en dat scheelde echt een hoop.
Thuis met uitgaan doe ik het nooit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:35

Waarom zou uitgaan minder gezellig zijn met oordoppen in? Ik ken verschillende mensen die gehoorschade hebben opgelopen door harde geluiden tijdens het uitgaan. Zelf heb ik erfelijke gehoorschade. Als je mensen op een gewoon feestje niet meer kunt verstaan omdat je slecht hoort, dat is pas ongezellig!

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 19:04

Blue_Eyes schreef:
Waarom zou uitgaan minder gezellig zijn met oordoppen in?

Dat is mijn mening....

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:06

Mijn zus heeft oordoppen op maat laten maken, kan je prima iedereen verstaan alleen je hebt geen last meer van de oorverdovende muziek. Dus alleen maar voordelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:06

heb je dan gewoon die gele oordoppen? of die waxbollen?

Lijkt me ook wel een optie vind het niet prettig als er iemand in mn oor staat te bleren. Daar heb ik met stappen trouwens meer last van dan de muziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:20

Romili schreef:
Dat is mijn mening....

Duh, maar waaróm vind je dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:21

Ideaal!
Héél goed idee, die oordopjes.
Ik zou daar absoluut gebruik van maken.

Ik ga dus nooit uit, juist omdat die muziek letterlijk pijn aan m'n oren (en de rest van mn lijf) doet, omdat het zo hard staat.

Maar misschien is 't een beter idee om gewoon te zorgen dat alle muziek gedraaid wordt op een niveau waarop je géén lichaamsbeschadigingen kan krijgen.

Ik heb bijv. m'n middenrif al eens gescheurd, omdat de muziek in een partycentrum veel te hard aan stond!
Ik vind dat zoiets gewoon niet moet kunnen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:23

Hmm..
Misschien wel een goed idee :j

Als ze niet opvallend en groot zijn, zou ik die ook best willen.
Een collega van mij, heeft ook van zo'n oordopjes en die kan iedereen goed verstaan, maar van de harde muziek heeft hij geen last (werk in de kroeg)..
Dus mij lijkt het zeker een slim idee

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:42

Romili schreef:
Blue_Eyes schreef:
Waarom zou uitgaan minder gezellig zijn met oordoppen in?

Dat is mijn mening....

Kan je 'm ook onderbouwen?

Ik vind stappen namelijk helemaal niet gezelliger als de muziek zo hard staat dat ik mijn vrienden/het barpersoneel/anderen niet kan verstaan.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:45

Vind het niet zo'n slecht idee. Maar vind het nog een beter idee voor de bios tegenwoordig. Belachelijk hoe hard het geluid daar staat. Met oordoppen kun je alles nog prima volgen. Snap echt niet dat mensen het fijn vinden als het zó hard staat.

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 20:12

Nouks schreef:
Romili schreef:
Dat is mijn mening....

Omdat ik op stap ga voor de muziek en een lekkere pils. :9 :9

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:18

Maar je hoort de muziek nog gewoon, alleen minder hard, zodat je minder snel kans hebt op een gehoorbeschadiging.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:21

Hoe hard muziek moet staan is bij mij wel afhankelijk van het doel.. Als ik wegga om echt te dansen of een concert moet de muziek wel harder dan praten..
Ga ik lekker naar de kroeg om bij te kletsen is dat heel anders.
Maar in eerste twee gevallen altijd oordoppen :) Het is niet dat je echt veel minder hard hoort, wel dat je oren minder pijn doen. En zeker gezien hoe vaak ik naar concerten ga/ging..

Maar, ja, goed initiatief denk ik! Al maakt t mensen alleen maar bewuster en misschien iets minder drempel dat oordoppen stom zijn. Alle profs in de muziek lopen er niet voor niks ook mee!

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:22

Ik zie er opzich wel de voordelen van in.
Al denk ik niet dat ik zelf bij het uitgaan snel oordoppen in zou doen, maar wie weet :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:27

Romili schreef:
Nouks schreef:

Omdat ik op stap ga voor de muziek en een lekkere pils. :9 :9

Die muziek hoor je toch ook nog als je dopjes in doet? Daar staat-ie hard genoeg voor hoor... en dan hoor je hem tenminste over pakweg 15 jaar ook nog...

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:10

Ook ik gilde ooit dat ik noooooooooit oordopjes in zou doen.

Totdat ik naar een concert ging van Motorhead. Die staan bekend om hun extreem harde geluid, dus toen heb ik toch maar oordopjes in gedaan.
Man! :oo Wat heerlijk!
De muziek kwam veel beter tot zijn recht, communiceren was makkelijker en 'savonds geen last van m'n oren.

Volgende concert, zeker weer oordoppen +:)+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:13

ik heb op maat gemaakte oordoppen van www.filterz.nl kost even wat, maar als je uitrekent wat ze per gebruik kosten valt het echt 100% mee!

ik heb ze ALTIJD in als ik uit ga of naar concerten toe ga. je hoort de muziek veel mooier dan zonder doppen omdat alles veel gelijkmatiger binnenkomt. ook kan je andere mensen gewoon verstaan, beter zelfs dan zonder doppen

en natuurlijk, nooit meer last van een piep in je oren. die piep geeft trouwens aan dat je gehoorschade hebt opgelopen. is dus echt niet goed als je dat hebt na het stappen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:14

Pistasche schreef:
Maar je hoort de muziek nog gewoon, alleen minder hard, zodat je minder snel kans hebt op een gehoorbeschadiging.

je hoort de muziek zelfs beter en na 5 minuten heb je al niet meer door dat je het "zachter" hoort dan anders omdat je went aan de hardheid van geluid ;)