Moord tijdens slaapwandelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Moord tijdens slaapwandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 00:13

lesilla

Re: Moord tijdens slaapwandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:17

Er zijn mensen die extreem geweldadig worden tijdens hun slaap, daar kan je niks aan doen behalve niet naast elkaar slapen en begeleidende medicatie nemen.
Maar vaak zijn de moordprocessen waarbij slaapepilepsie of dergelijke gebruik worden helaas niet op waarheid gebaseerd.

Voor mij als de persoon al langer geregistreerd last had, is het doodslag zonder voorberade feiten. De persoon wist dat er gevaar was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 01:06

Tuurlijk is het mogelijk om 100% onbewust iemand te vermoorden.
Wat dacht je van een psychose?

En welke straf, ja dat is moeilijk.
Het kan niet bewezen worden dat hij het delict daadwerkelijk tijdens het slaapwandelen gepleegd is.
Dus, is het doodslag of moord?
Daarbij is de kans op recidive in dit geval groot, hij zal blijven slaapwandelen.
Kan op genezing is ook nihil, gezien er voor zover ik weet geen medicatie tegen slaapwandelen is.
Hmm, dus ja minimaal 4 jaar+TBS.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:24

Kanelly schreef:

Het kan niet bewezen worden dat hij het delict daadwerkelijk tijdens het slaapwandelen gepleegd is.
Daarbij is de kans op recidive in dit geval groot, hij zal blijven slaapwandelen.
Kan op genezing is ook nihil, gezien er voor zover ik weet geen medicatie tegen slaapwandelen is.

Maargoed, als het toch niet over gaat, zal die 4 jaar ook wel geen nut hebben :+ Aangezien dit je er dan niet van weerhoudt om het nog een keer te doen, omdat je het niet bewust doet..

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:27

Chris schreef:
Kanelly schreef:

Maargoed, als het toch niet over gaat, zal die 4 jaar ook wel geen nut hebben :+ Aangezien dit je er dan niet van weerhoudt om het nog een keer te doen, omdat je het niet bewust doet..

een andere oplossing is slapen met de deur op slot zodat je niet de kans krijgt om bij iemand andrs te komen en dus in de gelegenheid te komen om diegene te vermoorden

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:16

Grappig dat je met dit topic komt. Ik heb onlangs een fim gezien met hetzelfde idee.
Een man slaapwandelde, zei dat hij de mensen niet haad vermoord. Uiteindelijk kwam er uit dat hij slaapwandelde.
Ik vroeg me toen ook af, kan dit echt?

Dit was dan maar een film, maar kennelijk gebeurd het in het echt dus ook wel.
Vreemd hoor. Maar of het kan laat ik in het midde, daar zou ik nog wel eens een onderzoek van willen zien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:25

Apart... Mag goed mensen doen wel meer vreemde dingen in hun slaap. (Ik ben er een van.)

Alleen ik vraag me af... Komt dat moorden niet ergenst uit voort? Opgekropte/weggestopte gevoelens? Het lijkt me stug dat het brein s'nachts opeens het onderscheid tussen goed en slecht zegmaar niet meer kan maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:09

Chris schreef:
Kanelly schreef:

Daarom komt er ook TBS bij he :)*

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:51

Ja dat is waar.. Lastig dat je TBS alleen kan geven in combi met gevangenisstraf. Kan je dan niet zeggen, een maand gevangenis en TBS onbepaalde tijd? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:06

Haha nee, want voor TBS moet je delict minimaal 4 jaar waardig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:18

Oh, dat wist ik niet.

Kan iemand dan ook de gevangenisstraf uitzitten in de TBS-kliniek en er achteraan dan TBS?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:25

Kanelly schreef:

Echt? O naja dan lijkt het me een moeilijke situatie.. Want iemand 4 jaar in de cel zetten omdat hij onbewust iemand heeft vermoord vind ik te lang :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:27

Chris schreef:
Kanelly schreef:

Echt? O naja dan lijkt het me een moeilijke situatie.. Want iemand 4 jaar in de cel zetten omdat hij onbewust iemand heeft vermoord vind ik te lang :j

Ja, ik ook :) Als het met voorbedachte rade is, is het wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:50

Marchador schreef:
Grappig dat je met dit topic komt. Ik heb onlangs een fim gezien met hetzelfde idee.
Een man slaapwandelde, zei dat hij de mensen niet haad vermoord. Uiteindelijk kwam er uit dat hij slaapwandelde.

Vreemd hoor. Maar of het kan laat ik in het midde, daar zou ik nog wel eens een onderzoek van willen zien.

Hoe heette die film? Best interessant!!

MOeilijk om hier een oordeel over te geven, los van het feit staand dat dit persoon een gevaar voor de samenleving is. Dus moet er wel wat gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:32

Chris schreef:
Kanelly schreef:

En als het hier zou gaan om iemand die in een psychose een delict heeft gepleegd?
Bijvoorbeeld, de jongen die het drama op het kinderdagverblijf in Beldië heeft aangericht?
Daarvan riep ook iedereen de meest gruwelijke dingen, tot aan de doodstraf aan toe.
En een 'slaapwandel' moordenaar zou wel 'even' mogen zitten?
Dat klopt niet hè...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:49

Chiqa schreef:
Marchador schreef:

Hoe heette die film? Best interessant!!

MOeilijk om hier een oordeel over te geven, los van het feit staand dat dit persoon een gevaar voor de samenleving is. Dus moet er wel wat gebeuren.

Chiqa, die houd je van me tegoed. Ik ga het even opzoeken.
Het is opzich niet een heel spectaculaire film, maar wel leuk om te zien vond ik.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:52

Het verhaal van deze kerel geloof ik niet, maar ik geloof wel dat je idd in een psychose iets kan doen wat je gewoon totaal niet door hebt.
Maar wat deze kerel verteld en dat hij nog in zijn slaap die kleding heeft verstopt, neuh dan heb ik zoiets van die heeft zo'n bericht gelezen en gedacht, mooi een manier om van mij vrouw af te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:53

Kanelly schreef:
En als het hier zou gaan om iemand die in een psychose een delict heeft gepleegd?
Bijvoorbeeld, de jongen die het drama op het kinderdagverblijf in Beldië heeft aangericht?
Daarvan riep ook iedereen de meest gruwelijke dingen, tot aan de doodstraf aan toe.
Dat klopt niet hè...

Hij krijgt TBS, da's levenslang vaak. Dus niet even. Nee, geen problemen mee. Die jongen ook, zou hij nou echt wat hebben aan gevangenisstraf? Heeft de maatschappij er iets aan?
Ik weet niet waarom hij het heeft gedaan natuurlijk, en hoe groot de kans op recidive is, maar als die kans groot is, lijkt me TBS heel wijs.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:28

Kanelly schreef:
Dat klopt niet hè...

Sowieso ben ik tegen de doodstraf, maar dat is een ander verhaal. Ik vind dat als je een delict pleegt tijdens een psychose ook dat je dan niet zo lang moet zitten. Ben het met Yamcha eens, wat heeft dat dan voor zin?

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:43

Ik ben als kind vroeger al slaapwandelend van de trap gevallen en ik heb daarbij mijn elleboog gekneusd, daarna heb ik nog een tijdje met mijn moeder aan de keukentafel zitten te praten. Volgende ochtend werd ik wakker en vertelde ik mijn moeder heel verbaasd dat ik niet snapte waarom mijn elleboog zo'n pijn deed, ik kon me niks meer van het voorval van 's nachts herinneren. Je begrijpt dat ik me voor kan stellen dat je best wel extreme dingen kunt doen tijdens slaapwandelen.
Bewijzen dat iemand echt slaapwandelde tijdens de moord lijkt mij heel moeilijk. En een strafmaat stellen ook. Gevangenisstraf vind ik geen optie, maar wel een psychologisch onderzoek om vast te stellen hoe groot de kans op herhaling van gewelddadig gedrag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:33

Chris schreef:
Sowieso ben ik tegen de doodstraf, maar dat is een ander verhaal. Ik vind dat als je een delict pleegt tijdens een psychose ook dat je dan niet zo lang moet zitten. Ben het met Yamcha eens, wat heeft dat dan voor zin?

denk idd dat het weinig zin heeft om iemand met zo'n aandoening te straffen, wel dat er iets mee moet gebeuren dmv medicatie oid en dat de maatschappij wel op de een of andere maniermoet worden beschermd, heet dat geen dwangverpleging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:17

Dat is hetzelfde als TBS, Chiqa

Edit: oh nee niet helemaal waar, je hebt gewoon TBS en TBS met dwangverpleging. Mijn excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:27

Tbs met dwangverpleging is wel de 'gewone' tbs, daar bedoel ik mee, de tbs die wij het meeste kennen zeg maar.
Tbs in een kliniek dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:34

Oh, dank je.

Maar mag ik vragen waarom dat dan zo expliciet wordt gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:43

Omdat je ook tbs met voorwaarden hebt.
Hierbij kiest de rechter er dus voor om de patiënt/delinquent niet op te laten nemen in een kliniek, maar moet hij bijv. zichzelf vrijwillig laten opnemen in een psychiatrische (of andere) instelling of therapiën volgen.
Bij tbs met dwangverpleging komt de patiënt dus terecht in een tbs kliniek en wordt hij onder dwang 'verpleegd' (het heet niet voor niets forensische psychiatrie)

editje: en de tbs met dwangverpleging kan omgezet worden in tbs voor bepaalde tijd (gebeurd niet veel) en in 'gewone' tbs.