Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:22

Naar aanleiding van een paar topics zat ik me het volgende af te vragen:

TS antwoordt later.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:24

de mens is van nature goed en dat kan beïnvloed worden door factoren van buitenaf. :j

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:25

Ja :Y)
Ik geloof niet dat een mens of dier slecht geboren word, maar ik geloof wel dat hij/zij slecht kan worden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:27

Volgens de hoofdpersoon in het boek dat ik nu aan het lezen ben (Shantaram, Gregory David Roberts) zijn er geen goede en slechte mensen. Maar enkel goede en slechte daden. En dat die daden uiteindelijk bepalen hoe iemand zich tot andere mensen verhoudt. Maar je wordt vast niet als goed of slecht geboren.

En ik denk dat dat wel zo is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:27

Marjo_x schreef:
Ik geloof niet dat een mens of dier slecht geboren word, maar ik geloof wel dat hij/zij slecht kan worden.

Ben het hier zeker mee eens..

Alleen er zijn geen slechte mensen.. Maar slechte daden.

Al eens een baby gezien de op moordjacht gaat ?
Of een peuter die inplant hoe hij het witte huis gaat laten ontploffen ?
Ok, rare voorbeelden.. but though.,

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:28

Lastig. Ik denk dat er geen 100% slechte mensen bestaan. Wel mensen met slecht gedrag. En gestoorde mensen die door hun stoornis slechte dingen doen. Ook iemand die hele slechte dingen doet hoeft niet 100% slecht te zijn. Om maar even een raar voorbeeld te noemen, wie weet is een Osama Bin Laden (die over het algemeen toch als slecht bestempeld wordt) wel een hele liefhebbende vader bijvoorbeeld. Of was Adolf Hitler harstikke goed voor zijn hond.

Wel zullen bij de ene persoon de 'slechte' karaktereigenschappen de 'goede' overheersen.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:29

Balou_k schreef:
Marjo_x schreef:

Ben het hier zeker mee eens..

Alleen er zijn geen slechte mensen.. Maar slechte daden.

Al eens een baby gezien de op moordjacht gaat ?
Of een peuter die inplant hoe hij het witte huis gaat laten ontploffen ?
Ok, rare voorbeelden.. but though.,

Inderdaad. Ik ben er ook van overtuigd dat een mens als zijnde goed geboren wordt. De maatschappij, alsmede opvoeding maakt een mens uiteindelijk "goed" of "slecht". Het is natuurlijk ook de vraag wat men als goed en slecht beschouwt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:31

Ptries schreef:
Lastig. Ik denk dat er geen 100% slechte mensen bestaan. Wel mensen met slecht gedrag. En gestoorde mensen die door hun stoornis slechte dingen doen. Ook iemand die hele slechte dingen doet hoeft niet 100% slecht te zijn. Om maar even een raar voorbeeld te noemen, wie weet is een Osama Bin Laden (die over het algemeen toch als slecht bestempeld wordt) wel een hele liefhebbende vader bijvoorbeeld. Of was Adolf Hitler harstikke goed voor zijn hond.

Wel zullen bij de ene persoon de 'slechte' karaktereigenschappen de 'goede' overheersen.

Zo denk ik er ook over. :)

Ik denk wel dat sommige mensen meer "aanleg" hebben voor het doen van slechte daden, maar dat hoeft niet per sé altijd een stoornis te zijn i.m.o.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:32

Wat een vraag stelling
moeilijkmoeilijkmoeilijk

Ik denk dat het hetzelfde als paarden is een paard is NOOIT vals een paard word vals gemaakt

echter word een mens niet slecht gemaakt ofja mischien door zichzelf (H)

Weet niet hoe ik hier nu precies over denk....

Denk dat ik grotendeels ook met Ptries meega

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:33

Sigrid schreef:
Volgens de hoofdpersoon in het boek dat ik nu aan het lezen ben (Shantaram, Gregory David Roberts) zijn er geen goede en slechte mensen. Maar enkel goede en slechte daden. En dat die daden uiteindelijk bepalen hoe iemand zich tot andere mensen verhoudt. Maar je wordt vast niet als goed of slecht geboren.

En ik denk dat dat wel zo is.

Mee eens :j
Slechte mensen bestaan niet.
O.a. door mijn werk kom ik in contact met mensen die hele slechte daden begaan hebben, maar toch kan ik nog steeds zeggen dat het geen slechte mensen zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:34

Idd... de cultuur bepaald of bepaalde gedragingen als goed of slecht worden beschouwd. Zo vinden de aanhangers van Bon Laden hem vast geen slecht mens.

Ook zijn er culturen (geweest) waarin pedofilie en/of verkrachting normaal waren/zijn. Terwijl het hier en nu als
'slecht' wordt beschouwd.

Als Hitler de oorlog had gewonnen had hij als held in de geschiedenisboeken gestaan.

aronneke

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:37

Het is maar net hoe je het dus ziet ja. In bepaalde culturen is een man met meerdere vrouwen getrouwd een prachtig figuur. Hier word je dan al snel als een slecht figuur bestempeld

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:37

Ik denk dat een mens gewoon neutraal wordt geboren, dus nog niet weet of hij/zij goed of kwaad is.
Daar komt hij/zij pas achter in de ontwikkeling.
Onder andere de prikkels van buitenaf zorgen ervoor dat iemand slecht wordt of niet.

aronneke

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:42

Weinig discussie nu ;) Zou er iemand zijn die er van overtuigd is dat mensen wel slecht geboren worden dan?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:44

Misschien bestaat een 'ontoerekingsvatbaar slecht mens' wel? Een psychopaat die gruwelijke, sadistische moorden pleegt? Ik noem maar wat... Maar ook die zal wel goede kanten hebben...?

Van dieren kan je denk ik wel zeggen dat die nooit slecht/vals zijn omdat zij niet met voorbedachte rade handelen maar vanuit instinct. Ik denk dat je dat van mensen niet kunt zeggen.

Echt wel moeilijk...

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:45

Ik denk dat ieder mens goed en slechte kanten heeft, maar wat de ene goed vind kan de andere weer slecht vinden en visa versa..

Ook denk ik dat het cultuur gebonden is wat de een goed of slecht vind, en tevens kun je je buigen over wat goed en slecht is betekend, de definitie er van.. Wat ik goed of slecht vind , hoeft een ander niet zo te vinden

:= een beetje een wazig antwoord vrees ik, ik denk dat je over dit onderwerp eindeloos kunt discussiëren

YankeeBoy

Ik denk zoals eerder gezegd ook dat een mens een soort van neutraal geboren wordt. Je kiest zelf wat je doet en niet doet.

Anoniem

ik geloof wel dat er mensen zijn die 'slecht' worden geboren.
waar een paar draadjes gewoon niet goed zitten en die geen enkel besef hebben van goed en kwaad.
of dit iets is wat lichamelijk of geestelijk is (dus of in de hersenen of een slechte ziel... daar ben ik nog niet helemaal uit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:46

Dat dus. Zelfs als je alleen maar aan jezelf en je kat denkt, dan nog zal je kat je geweldig vinden. Maar als je ook klote bent voor je kat en zelfs je plant laat stikken, zou je dan slecht zijn?

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:46

Heb ooit wel eens een pony mee gemaakt die steeds valser werd en deze bleek een hersentumor te hebben. Dus niet vals geboren of door de omgeving vals geworden/gemaakt, maar door een tumor in de hersenen.

Het is dus ook niet altijd de omgeving.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:46

Vjestagirl schreef:
Naar aanleiding van een paar topics zat ik me het volgende af te vragen:

TS antwoordt later.

Maar eigenlijk om dus antwoord te geven op je vraag, ipv te vertellen over de geboorte. Ik mijn ogen bestaat een slecht mens dus welzeker! En wat is jouw standpunt nu dan?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:47

Bepaalde slechte daden komen natuurlijk wel voort uit bepaalde aangeboren eigenschappen. Mensen die een persoonlijkheidsstoornis hebben (zoals vele "slechterikken" uit de geschiedenis; Stalin was paranoia, Hitler een narcist) zijn wel eerder in staat tot ongewenst, slecht gedrag. Dus in die zin ligt een deel van iemands slechte gedrag hier wel in besloten. Maar ik denk nog altijd dat de omgevingsfactoren bepalend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:47

suze_ schreef:
waar een paar draadjes gewoon niet goed zitten en die geen enkel besef hebben van goed en kwaad.
of dit iets is wat lichamelijk of geestelijk is (dus of in de hersenen of een slechte ziel... daar ben ik nog niet helemaal uit.

Maar als je al geen besef hebt van goed of kwaad, kan je dan wel verantwoordelijk geacht worden voor je slechte daden? Je weet immers niet dat het slecht is ;)
En ja, ben je dan wel 'slecht' geboren?

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:48

aronneke schreef:
Weinig discussie nu ;) Zou er iemand zijn die er van overtuigd is dat mensen wel slecht geboren worden dan?

Neen, ik ben ervan overtuigd dat niemand slecht wordt geboren, maar er kunnen wel al "slechte" eigenschappen in de genen zitten die door opvoeding / omgevingsfactoren sterker naar boven kunnen komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:50

Kanelly schreef:
suze_ schreef:

Maar als je al geen besef hebt van goed of kwaad, kan je dan wel verantwoordelijk geacht worden voor je slechte daden? Je weet immers niet dat het slecht is ;)
En ja, ben je dan wel 'slecht' geboren?

daarom had ik inderdaad slecht tussen haakjes gezet :j
want zelf hebben die mensen dat besef niet.
en wat Sigrid zegt, valt dat vaak onder een stoornis. Je moet er ook een naam aan geven natuurlijk..
ik denk dat als er echt iets ergens mis zit, je nog de meest ideale omstandigheden in het leven kan hebben, je nog steeds 'slecht' kan blijven. de wereld is voor die personen héél anders denk ik.