Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjo_x schreef:Ja
Ik geloof niet dat een mens of dier slecht geboren word, maar ik geloof wel dat hij/zij slecht kan worden.
Balou_k schreef:Marjo_x schreef:Ja
Ik geloof niet dat een mens of dier slecht geboren word, maar ik geloof wel dat hij/zij slecht kan worden.
Ben het hier zeker mee eens..
Alleen er zijn geen slechte mensen.. Maar slechte daden.
Al eens een baby gezien de op moordjacht gaat ?
Of een peuter die inplant hoe hij het witte huis gaat laten ontploffen ?
Ok, rare voorbeelden.. but though.,
Ptries schreef:Lastig. Ik denk dat er geen 100% slechte mensen bestaan. Wel mensen met slecht gedrag. En gestoorde mensen die door hun stoornis slechte dingen doen. Ook iemand die hele slechte dingen doet hoeft niet 100% slecht te zijn. Om maar even een raar voorbeeld te noemen, wie weet is een Osama Bin Laden (die over het algemeen toch als slecht bestempeld wordt) wel een hele liefhebbende vader bijvoorbeeld. Of was Adolf Hitler harstikke goed voor zijn hond.
Wel zullen bij de ene persoon de 'slechte' karaktereigenschappen de 'goede' overheersen.
Sigrid schreef:Volgens de hoofdpersoon in het boek dat ik nu aan het lezen ben (Shantaram, Gregory David Roberts) zijn er geen goede en slechte mensen. Maar enkel goede en slechte daden. En dat die daden uiteindelijk bepalen hoe iemand zich tot andere mensen verhoudt. Maar je wordt vast niet als goed of slecht geboren.
En ik denk dat dat wel zo is.
Vjestagirl schreef:Naar aanleiding van een paar topics zat ik me het volgende af te vragen:
Bestaat er zoiets als een slecht mens?
TS antwoordt later.
suze_ schreef:ik geloof wel dat er mensen zijn die 'slecht' worden geboren.
waar een paar draadjes gewoon niet goed zitten en die geen enkel besef hebben van goed en kwaad.
of dit iets is wat lichamelijk of geestelijk is (dus of in de hersenen of een slechte ziel... daar ben ik nog niet helemaal uit.
aronneke schreef:Weinig discussie nuZou er iemand zijn die er van overtuigd is dat mensen wel slecht geboren worden dan?
Kanelly schreef:suze_ schreef:ik geloof wel dat er mensen zijn die 'slecht' worden geboren.
waar een paar draadjes gewoon niet goed zitten en die geen enkel besef hebben van goed en kwaad.
of dit iets is wat lichamelijk of geestelijk is (dus of in de hersenen of een slechte ziel... daar ben ik nog niet helemaal uit.
Maar als je al geen besef hebt van goed of kwaad, kan je dan wel verantwoordelijk geacht worden voor je slechte daden? Je weet immers niet dat het slecht is
En ja, ben je dan wel 'slecht' geboren?