Cafe`s houden zich minder aan rookverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romili

Cafe`s houden zich minder aan rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:40

AMSTERDAM - Cafés met personeel houden zich minder goed aan het rookverbod. In een kwart van deze zaken werden deze winter rokers aangetroffen.

Dat blijkt uit maandag verschenen onderzoeksresultaten van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA).

Sinds afgelopen zomer heeft minister Ab Klink van VWS het toezicht op roken in de horeca zónder personeel tijdelijk opgeschort. Dat gebeurde na een uitspraak van de rechter. In de rest van de horeca en sportkantines is het rookverbod echter nog steeds van kracht.

Ook blijkt dat deze winter in 92 procent van de horecazaken en sportkantines geen rokers werden aangetroffen. Behalve in de cafés met personeel werd ook weer wat meer gerookt in hotels, recreatieverblijven en cafetaria's.

Inspecties

Voor het onderzoek bezocht een bureau deze winter in 25 gemeenten circa zeshonderd horecagelegenheden.

Los daarvan hebben controleurs van de VWA van 1 juli tot en met december vorig jaar ruim 11.000 inspecties uitgevoerd. In 440 gevallen volgde een maatregel, zoals een boete.

De populariteit van verwarmde rookvoorzieningen buiten cafés en discotheken is verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden, blijkt verder. Bij 45 procent van deze gelegenheden kan nu buiten worden gerookt op een verwarmd terras. Dit was de vorige winter nog 22 procent.

Rookregels

Het AD schrijft maandag dat in vier van de tien cafés in de Randstad wordt gerookt en dat veel horeca-instellingen hun eigen rookregels bedenken. De krant hield een steekproef onder bijna honderd cafés.

Ook veel grote horecazaken zouden zich niet aan het rookverbod houden. Om het risico op boetes te beperken en tegelijkertijd de klanten tegemoet te komen worden regelmatig eigen regels opgesteld.

Zo is het in sommige horecazaken mogelijk na een bepaald tijdstip te roken. Of zodra er geen eters meer zijn.

Controles

Het ministerie overweegt de controles te verleggen naar zaken waar de overtredingen het vaakst voorkomen.

Bron:http://www.nu.nl

Wat vinden jullie van dit artikel?

Ik rook zelf ook en tot nu toe waar ik overal in een discotheek of cafe kwam werd gewoon gerookt.
Voor ons wel fijn maar voor de niet rokers....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:52

Tja... ik merk eigenlijk sinds de invoering geen verschil.
Ik heb al die tijd overal nog binnen gerookt. En dan niet alleen in café's, maar ook in paradiso, melkweg, hmh, the sand etc.
En afgelopen najaar al meerdere malen gehad, dat een terras opgeruimd moest worden op een bepaalde tijd en dat de eigenaar binnen de asbakken neerzette, zodat de rokers niet vertrokken.
En ja, als roker maak je daar dan dankbaar gebruik van.

Ik kan me voorstellen dat het voor de niet rokers, die eerst niet uitgingen wel vervelend is. Het rookverbod was voor die groep toch wel een uitkomst. (overige niet rokers gingen toch wel uit, kort door de bocht gezegd)
Aan de andere kant denk ik ook dat dat percentage bezoekers te verwaarlozen is, dus of het voor de niet rokers nou zo'n verschil maakt?
Ik als roker vind het wel prettig, moet er niet aan denken om in zo'n smerig rookhok te staan := (zoals op schiphol e.d.)

Anoniem

Re: Cafe`s houden zich minder aan rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:55

Naar mijn idee wordt er overal nog gerookt. Niet alleen in kleine cafe's. Ik rook in elk geval nog overal

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:57

mijn ouders hebben in het café nooit aan deze regel mee gedaan. Overigens wel in het restaurant, daar mag niet gerookt worden. Maar in het café wel gewoon.
Vind het ook echt een belachelijke regel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:20

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:21

Ik vind het schandalig dat dit kan. Verbod is verbod.

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:27

Ik kom regelmatig in een cafe waar ze vanaf de invoering nog gerookt word. Vaak zijn het alleen vaste klanten die er komen. Wij " kochten " in het begin een asbak, dus samen de boete betalen mocht die er komen. Het rookverbod geld daar alleen als er bijvoorbeeld een groot feest in de stad is en dus niet alleen de vaste klanten komen. In dit geval heb ik er geen probleem mee. Wij waren het al gewent dat er gerookt werd, en het is zo gebleven. In de grotere zaken houden ze zich hier nog wel aan het verbod. Tis hun eigen keuze en eigen risico op een boete. Ik kan niet bepalen wat de kroegbaas met zijn cafe doet. Vind het prima zo. Hoewel ik het wel prettig vind dat er in restaurants niet gerookt word, als je aan het eten bent.

* edit. foutje

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:11

Wij gaan heel erg vaak naar Roosendaal, daar is de "regel" dat er na 2 uur gerookt mag worden. Dan komen er namelijk geen nieuwe mensen meer binnen, dus ook geen controleurs. In ons KPJ stamcafe word nog steeds gerookt, altijd, maar daar staat op de deur dat controleurs van het rookverbod, zich eerst moeten melden bij de voordeur, voordat ze de controle uit mogen voeren. Breda ben ik vorig weekend geweest, maar daar is het ook volop roken. Niemand trekt zich eigenlijk iets aan van het rookverbod..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:03

Amanda_T schreef:
Wij gaan heel erg vaak naar Roosendaal, daar is de "regel" dat er na 2 uur gerookt mag worden. Dan komen er namelijk geen nieuwe mensen meer binnen, dus ook geen controleurs. In ons KPJ stamcafe word nog steeds gerookt, altijd, maar daar staat op de deur dat controleurs van het rookverbod, zich eerst moeten melden bij de voordeur, voordat ze de controle uit mogen voeren. Breda ben ik vorig weekend geweest, maar daar is het ook volop roken. Niemand trekt zich eigenlijk iets aan van het rookverbod..

Dit viel mij ook op vorig weekend in Breda!
Stond er keigroot op de deur: "Dit café is rookvrij."
Stap ik binnen, het eerste wat me opviel was een grote blauwe rookwalm. :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:06

ik ben zelf een roker, en nou zat ik van de week in een restaurant en vind ik het toch wel heel fijn dat daar niet meer gerookt mag worden...
maar snap deels wel dat de rokers van kroegjes niet buiten gaan staan met -5 voor een peukie, ik ben zelf gewoon voorstander van een rookruimte binnen in het complex, al zitten de rookruimte's vaak voller dan de niet rokers ruimte, dus dat zegt vaak al genoeg

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:47

Bij ons in de kroeg word ook gewoon gerookt, asbakken staan gewoon op de bar en op de tafels, en iedereen paft netzo hard door als voorheen.
Daar komen ook alleen 'vaste' mensen dus die weten ervan.
Er is zelfs een oud stelletje van dik 70 die hier een wijntje komen drinken omdat ze daar gewoon hun peukie erbij kunnen roken..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:51

Kanelly schreef:
Ik als roker vind het wel prettig, moet er niet aan denken om in zo'n smerig rookhok te staan := (zoals op schiphol e.d.)

Euh?! -O- Hoe denk je dat iemand die niet van de rook houdt het vindt...? Als je zonodig wil roken, ga dan ook maar in zo'n stinkhok zitten! ;)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:52

Stelletje etters zijn het ook. :n

Hou je verdomme gewoon eens aan de regels!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:54

Hoe werkt zoiets eigenlijk in coffeeshops...?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:56

Hier zijn de rook hokken alweer afgesloten... Zegt al genoeg denk ik ;)

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:57

Bij ons in het café wordt ook gewoon gerookt, er wordt telkens wel weer een andere reden voor gegeven waarom het zou mogen haha. Ik vind 't vreselijk, als ik daar 2 uur binnen zit móet ik gewoon naar buiten want dan begin ik gewoon te piepen van benauwdheid, praat dan ook echt al schor want het hele café staat blauw.

In het café waar ik werk mogen de rokers mooi het rookhok in, en buiten openingstijden rookt het personeel wel binnen. Geen idee of dat mag maar ik ben fijn de enige die niet rookt :'), maar het lijkt wel of iedereen er lak aan heeft, want de helft staat net zo hard gewoon binnen te roken, en je kan ze vaak genoeg waarschuwen als je je omdraait steken ze gewoon een nieuwe peuk op. >;) Blegh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:59

Sja het was te voorspellen, kan me dat topic hier op bokt nog wel herinneren toen het ingevoerd werd dat rookverbod...Met zou massaal naar de kroegen en restaurants trekken, och...wat valt dat tegen.
De horeca draait enorme tekorten omdat het bezoekersaantal drastisch gedaald is.

De kroegen waar ik tot nu toe ben geweest wordt nog gewoon gerookt, na een stuge startpoging werd al vrij snel de asbak weer op tafel geschoven....Of we alsjeblieft weer wilden gaan roken omdat ze anders beter naar huis kunnen gaan nog maar niet te spreken over de stank die een serieus probleem aan het worden is.
De cafe's die iets terughoudender waren kwamen met een compromis, allemaal €20 in een potje is de bekeurign voor de café eigenaar..............

Ik merk vrijwel niets van het rookverbod op een enkel restaurant na maar denk dat hier ook wel een versoepeld beleid gaat komen voor bepaalde bedrijven dan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:00

Kuggur schreef:
Hoe werkt zoiets eigenlijk in coffeeshops...?

hetzelfde...die hebben rookruimte's

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:02

Ik vind het de goorste gewoonte. Ik vind het ook belachelijk dat mensen zich niet aan de regel houden. Maar ja, t zou Nederland niet zijn als niet iedereen zeurde op de regering en vervolgens niet massaal de regels zou negeren. Wat mij betreft mogen er in alle zaken rookmelders komen die direct gelinkt zijn naar de brandweer. Rook in je zaak = uitrukkende brandweer = geen rook van een brand, dan een boete voor de uitrukkende brandweer + een boete voor het schenden van het rookverbod.

Overgens hebben we hier ook de smoking ban in alle openbare ruimtes. En hier houden mensen zich er gewoon aan, rokers gaan naar buiten toe, en het werkt prima. Als een café houder je hier betrapt met een sigaret sta je ook sneller buiten dan dat je met je ogen kunt knipperen. Maar goed, hier worden zaken dan ook gesloten als ze 3x betrapt worden met rokers. De eerste keer voor 2 dagen (Vrij+Zat), dan voor een week, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:05

Je heb wel een beetje gelijk Vjestagirl, we zouden geen Nederlanders zijn als we niet steen en been zouden klagen,
want dat kunnen ze structureel een oplossing zoeken is zo moeilijk!

Ik begrijp ook niet dat dit strenge verbod waar hoge boetes op staan zo versoepeld wordt, maar verbazen doet het mij niet.
Hebben ze in Ierland zich altijd keurig aan het verbod gehouden of zijn er ook periodes geweest dat het werd versoepeld?
En het is idd een smerige gewoonte maar wel lekker :7

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:09

Nope, in Ierland houden ze zich na de invoering er keurig aan. Overgens draait de horeca hier prima, kroegen en cafés zitten hier stamp en stamp vol, terwijl de lonen lager en de prijzen hoger zijn dan in Nederland. En de crisis heeft hier ook hard toegeslagen. Maar mensen doen het hier ook gewoon. Ze gaan gewoon, hebben het over voor een avondje met zijn allen.

Aan de andere kant hebben cafe's en restaurant hier het hele jaar door rook terrassen (staan, maar wel afgezet), staan de straten vol met prullenbakken met ingebouwde asbakken, hangen er aan iedere kroeg vaste asbakken, en worden de terassen verwarmd.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:11

k baal er ook van dat er weer steeds meer word gerookt, ontzettend smerig is het! En als het een beetje druk is krijg je al snel weer een peuk half in je gezicht geduwd.. en die boetes mogen wel eens 100x duurder..

En idd ik heb in Engeland gewoond en daar ging ook iedereen braaf naar buiten! Wel zo fijn :D

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:12

Ruik liever rook, dan die zweetlucht :+
Moet zeggen dat ze in Alkmaar wel het rookbeleid volgen. In een enkele kroeg mag je nog roken, maar in de meeste kroegen hebben ze een rookruimte gebouwd. Smerige rookruimtes trouwens, het lucht kan nergens weg. Een afzuiginstallatie zou toch wel fijn zijn. Sta daar met tranen in mn ogen. Ga dan ook liever naar buiten, maar met deze temperaturen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:15

noekje schreef:
Ruik liever rook, dan die zweetlucht :+
Moet zeggen dat ze in Alkmaar wel het rookbeleid volgen. In een enkele kroeg mag je nog roken, maar in de meeste kroegen hebben ze een rookruimte gebouwd. Smerige rookruimtes trouwens, het lucht kan nergens weg. Een afzuiginstallatie zou toch wel fijn zijn. Sta daar met tranen in mn ogen. Ga dan ook liever naar buiten, maar met deze temperaturen..

Dat snap ik ook niet, dat Nederlanders klagen over zweetlucht. Die ruik ik hier namelijk ook totaaaal niet. Kroegen ruiken gewoon naar kroeg. Maar niet naar zweet of naar alcohol.

Scheelt misschien dat iedere kroeg hier iedere dag helemaal uitgeschrobt wordt. Afgezien van 1tje. Die ruikt nogsteeds naar rook. Bestaat ook al bijna 200 jaar.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:20

tja nederland is ook niet met ierland te vergelijken ;)