Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor de kilometerheffing

Ja, laat maar komen.
24 (7%)
Nee, alsjeblieft niet.
298 (89%)
Neutraal
10 (3%)

Totaal aantal stemmen: 332

Nanne

Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 08:56

Ik vroeg mezelf af wat autorijdend Bokt nou vindt van de kilometerheffing die minister Camiel Eurlings in een dronken toestand, kan niet anders, bedacht heeft.

Ik vind het zelf een inbreuk op de privacy, je hebt in NL al geen geheimen meer als burger en nu willen ze ook nog eens gaan controleren waar en wanneer jij ergens geweest bent?

Ook gaat het autorijden op deze manier voor mij onbetaalbaar worden. Ik werk gemiddeld 6 dagen in de week op Schiphol en rijd om de week op de spitstijden. Ik betaal nu bijna geen wegenbelasting omdat ik een kleine, lichte auto heb. Maar ik weet nu al dat het kmtaxrijden voor mij onbetaalbaar gaat worden.

Nu heeft Eurlings de keuze bij de ANWB gelegd, wat ik persoonlijk ook fout vind. Dit moet een beslissing zijn voor het hele autorijdende Nederland en niet alleen voor de leden van de ANWB. Daarnaast heb ik het gevoel dat ze het toch door gaan drukken ondanks dat een meerderheid er tegen is.

Nu ligt het volgende plan ook al klaar voor als de kilometerheffing er toch niet door heen gaat komen. Dan krijgen we ouderwetse tolpoortjes.. :roll:
We betalen hier natuurlijk nog niet genoeg aan de staat. Sigaretten, drank.. Het word alsmaar duurder en duurder.. En nu geeft de overheid wel ruim 41 miljoen aan Haiti.. Begrijp me niet verkeerd, heb zelf ook gedoneerd want die mensen hebben hulp nodig, maar ik vind het vreemd dat er gezegd word dat ons land geld nodig heeft ivm de crisis ed en toch ruim 41 los krijgt om te schenken aan Haiti.

Ik heb een poll bij dit topic gevoegd en ik wil vragen als jullie stemmen om ook een onderbouwde mening te geven over het antwoord wat je gegeven hebt.

SandravdB

Re: Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:58

Ik zou duurder uit zijn met de kilometerheffing terwijl ik ook niet zonder auto kan inverband met klein kind, werk en school

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:11

ik vind het zowizo een onnodig duur project :)

kilometerheffing kan veel eenvoudiger door gewoon een duppie belasting op de benzine te doen......... Je betaald dan ook gewoon naar gelang hoeveel je rijd :)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:11

ik heb nu een auto omdat de afstand vriend thuisen mij rhuis te groot is.
Doordeweeks ga ik zo veel als mogelijk met het ov. MAar toch rijden we 1000 km in de maand.
We hebben een kleine auto (vw polo 1.0liter) en betalen maar iets van 24 euro per maand.
Als het tarief dus 6 cent per kilometer gaat worden: 0,06 *1000 = 60,00 euro per maand.

Dat is toch flink wat meer en dan moet ik er nog 3 keer over nadenken wat ik met de auto ga doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:13

Ik vind het echt nergens op slaan en ik denk ook dat mensen die een redelijke afstand naar het werk moeten rijden hierdoor werkloos gaan worden. :\

Verder vraag ik me af hoe ze dat willen doen met vrachtwagenchaffeurs, taxi's e.d.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 09:18

Kiwiko, daar heb je een goed punt. De brandstof is toch al aan de prijs, dus als ze daar dan nog wat op doen lig ik er niet echt wakker van. Maar wie weet brengt dat niet genoeg in het laadje..

Somebitch, goede vraag.
Als de regeling exact hetzelfde gaat worden voor bedrijven die prof. gebruik maken van het verkeer gaat het nog lang duren voordat de economie aan gaat trekken en voorzie ik een hoop faillisementen en een grote stijging in de taxikosten en de ritten die de vrachtwagens moeten rijden. Ik werk zelf op een transportbedrijf en voor ons zou het nog wel eens een doodsteek kunnen zijn. We zijn vrij klein, met een stuk of 8 auto's, maar moet je jezelf voorstellen dat je een Jan de Rijk bent met meer dan 100 auto's op de weg.. :x
Dan wil je toch niet meer?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 09:21

Ik rijd gemiddeld 4500 km per maand.. Betaal nu hetzelfde als Hermlein want ik heb dezelfde auto.

Voor mij zou het dan dus 4500 x 0.06 = 302.40 gaan worden.. :=
Plus mijn brandstofkosten van ong . 600.- gaat dat bijna 1000,- worden.. Dan kan ik mijn huis wel gaan verkopen en terug naar mijn ouders.. Dat kan ik mezelf niet veroorloven..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:21

Nee lijkt mij ook inderdaad, vandaar dat ik me af vraag hoe ze dat willen gaan doen.. :\

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 09:40

Citaat:
Financieel / duurzaam ondernemen – TLN tegen hogere kilometerheffing vrachtwagens

Geplaatst op 27 november 2009 door Redactie

We meldden gisteren al dat de kilometerheffing voor veel ophef zorgt in de politiek. Maar ook in de transportsector is lang niet iedereen het eens met het voorstel van minister Eurlings. Zo gaf TLN afgelopen weekend aan tegen een hoger tarief voor vrachtauto’s te zijn, meldt het Nieuwsblad Transport.

Vooralsnog is het de bedoeling dat de heffing voor trucks 2,4 cent per gereden kilometer gaat bedragen, minder dan de 3 cent voor personenauto’s. Maar TLN-voorzitter Alexander Sakkers is van mening dat truckers per saldo meer zullen betalen omdat de totaalprijs aan heffingen voor een vrachtwagen juist hoger uitvalt. Hij probeert daarmee de mening van de milieubeweging Natuur en Milieu te ontkrachten, die stelde dat “je straks beter met je vrachtauto naar het strand kunt dan met de personenauto”. Ook diverse politici, onder andere van GroenLinks en D66 zouden volgens Sakkers hun twijfels hebben bij het lage tarief voor vrachtwagens.

De voorzitter van TLN zei niet te kunnen instaan voor de reacties van leden als de Tweede Kamer inderdaad besluit tot het verhogen van het tarief voor vrachtwagens. Ook was hij het niet eens met een andere uitspraak van Natuur en Milieu: de organisatie heeft gesuggereerd dat vrachtverkeer een bij uitstek vervuilende sector is en daarom juist meer zou moeten gaan betalen. “De transportsector levert juist een topprestatie als het gaat om duurzaamheid”, zei Sakkers daarover.

En het moet inderdaad gezegd worden dat er binnen de sector steeds meer aandacht is voor het milieu. Steeds meer transportbedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van ecocombi’s, die milieuvriendelijker zijn dan gewone vrachtwagens. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Een paar weken geleden werd al bekend dat het voeren van een actief duurzaam beleid nog niet erg ingeburgerd is onder Nederlandse transporteurs. Ook de Europese brancheorganisatie IRU is van mening dat het allemaal nog veel schoner en zuiniger kan, hoewel de sector volgens hen zeker op de goede weg is.

Of de kilometerheffing er nu komt of niet, zeker is dat van de transportsector steeds meer verwacht wordt dat die maatschappelijk verantwoord onderneemt. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van uw vloot in de gaten houden en uw vervoer zo efficiënt mogelijk inplannen zijn manieren waarop u uw MVO-doelstellingen kunt halen. C-Track helpt daarbij. Daar kunt u bijvoorbeeld C-Track Mobile voor inzetten. Bijkomend voordeel is dat deze applicatie u helemaal niets kost als u tot de eerste honderd ondernemers behoort die aantoonbaar 10 procent CO2-reductie realiseren binnen hun wagenpark.

Bron: www.smart-mobilitynetwork.com

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:42

Ik ben er zeker op tegen!
Mijn man rijdt ook aardig wat kilometers voor het werk en dat zal voor ons ook onbetaalbaar worden,
en dan de BPM vervalt hmm ja daar heb je wat aan als je niet in staat bent om een nieuwe auto te kopen :(

Maar wat ik niet helemaal snap is waarom het van de ANWB (leden) moet afhangen dat het voorstel door zou gaan ja of nee?

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:47

Dit is typisch "Big brother is watching you".

Ben er zeer op tegen... hoop dat het er niet van gaat komen... ik hoef niet gecontroleerd te worden !
Laatst bijgewerkt door _flo_ op 23-01-10 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 09:48

Idd Devine.. Wat hebben we er aan als de BPM vervalt, maar we door de kmheffing niet eens meer onze hypotheek, bij wijze van spreken, kunnen opbrengen? :?
Een nieuwe auto is zowiezo, zonder de BPM, vrij onbetaalbaar voor de meeste mensen.. Ik heb iig geen 15.000,- liggen.. :')

Ik snap ook niet waarom het moet afhangen van de ANWB en hun leden. Een referendum was veel eerlijker geweest. Laat alle mensen mee stemmen, niet een select groepje. Ik ben zelf wel lid van de ANWB, maar als er mensen zijn die dat niet zijn komt het er op neer dat die dan maar pech hebben en hun mening niet mogen geven over dit geval.

_flo_ het is echt BB ja.. Ik ben pas verhuisd en heb nog niet mijn nieuwe adres doorgeven aan instanties ed. Nou, de belastingdienst had mij eerder gevonden dan dat ik er woonde.. :=

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:59

Ik vind het feit dat hij het referendum uitbesteedt aan de ANWB staatsrechtelijk niet kunnen, maar je mag denk ik blij zijn dat-ie dat doet, in plaats van een landelijk referendum.
ANWB-leden zijn immers autorijders, de belangengroep bij uitstek die niet te veel wil betalen.

Dubbeltje bij de benzine, zoals KiWiKo voorstelt, heeft wel de charme van de eenvoudige oplossing, maar daarmee kun je juist geen verschil maken tussen zakelijke rijders en privérijders.
Met de kilometerheffing is het geheven bedrag afhankelijk van degene op wiens kenteken de auto geregistreerd staat.

Ik moet me trouwens eens gaan verdiepen in de gevolgen van de kilometerheffing voor motorrijders...

Overigens: die kilometerheffing was geen idee van Eurlings, maar dat loopt al járen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:11

Ik ben tegen.
Ik schrik best van wat hermlein1989 zegt...ik rijd niet zo heel veel, alleen wat in het weekend maar zo af en toe rijd ik naar mijn vader in Duitsland. Het gaat dus lekker aantikken zo...en ik heb het ook niet breed en mijn geldboom wil niet groeien. -O-
Ik kan dus geen nieuwe auto betalen maar heb hem wel nodig. En ik heb een auto van de zaak...en die zaak heeft iets van 6 auto's...gaat voor hun dus ook lekker oplopen...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:15

niet alles doorgelezen nog
maar ben er ook tegen, vooral het punt dat ze straks gewoon precies na kunnen trekken waar je was etc schrikt mij enorm af, om natuurlijk nog maar niet te spreken over het geld... heb het idee dat ze de "gewone" lui zo om zeep helpen....

edit; nu wordt mijn drang om te verhuizen net over de grens nog groter!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:20

Dat ze willen weten waar ik rijd boeit mij niet, ik doe niets wat niet mag.

Maar ik begrijp niet dat ze zo blind zijn en de gevolgen niet zien...als er zoveel mensen dan zonder auto komen te zitten omdat ze het simpelweg niet kunnen betalen of erger, zonder baan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:22

en het zou echt desastreus zijn voor de BV Nederland als de melkkoe auto weg gaat vallen..........

maar dan vinden ze wel wat anders om geld mee binnen te halen ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:27

De melkkoe auto?

*heeft af en toe last van blonTheid*

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:34

Ik denk dat wij ook lichtelijk failiiet gaat als dit doorgezet wordt.
Wij rijden thuis allemaal, en vooral pap, en hele grote hoeveelheid kilometers per jaar.
Als wij aan de kilometerheffing moeten, nou dan kunnen we al het andere schrappen en is dat het enige waar we nog voor werken, om dat te kunnen betalen......als we dat al redden.
Laatst bijgewerkt door Silence op 23-01-10 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:34

@Nanne dat bedoel ik wordt er treurig van.

Wat je zegt je hypotheek en dergelijke.. ;(

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:06

Ik begin echt te denken dat heel werkend Nederland steeds meer wordt uitgemolken, met of zonder auto...
In de middeleeuwen had je de horigen, die moesten werken voor hun heer en net genoeg overhielden om niet dood te gaan.
Nu betalen we oa loonbelasting, BTW, heffingen en accijnzen op alles wat los en vast zit.
En wat houden we over? Juist: net genoeg om te leven.
Werkend Nederland zou eens beloond moeten worden ipv steeds zwaarder belast!
Niemand staat voor zijn lol in de file van huis naar werk en terug.
De kilometerheffing verhelpt dat probleem echt niet, zolang daar niets tegenover staat zoals gratis OV of kwartje van Kok terug.
Het idee hebben ze afgekeken van de franse tolwegen, maar daar kan je dan kiezen of je de tolweg neemt of een alternatieve route, die langer duurt.
Die keus of zulke lange afstanden heb je hier in dit kleine kippelandje toch helemaal niet?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:12

KiWiKo schreef:
ik vind het zowizo een onnodig duur project :)

kilometerheffing kan veel eenvoudiger door gewoon een duppie belasting op de benzine te doen......... Je betaald dan ook gewoon naar gelang hoeveel je rijd :)

Dat is ook precies hoe wij er hier thuis over denken. Dikke bak? Meer betalen. Zuinige auto? Dan heb je mazzel. Beter idee is nog om het kwartje van Kok hiervoor te gebruiken. Wanneer kregen we die ook alweer terug?
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 23-01-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:17

hermlein1989 schreef:
ik heb nu een auto omdat de afstand vriend thuisen mij rhuis te groot is.
Doordeweeks ga ik zo veel als mogelijk met het ov. MAar toch rijden we 1000 km in de maand.
We hebben een kleine auto (vw polo 1.0liter) en betalen maar iets van 24 euro per maand.
Als het tarief dus 6 cent per kilometer gaat worden: 0,06 *1000 = 60,00 euro per maand.

Dat is toch flink wat meer en dan moet ik er nog 3 keer over nadenken wat ik met de auto ga doen.

In het artikel staat 3 cent per kilometer, dus dan zou je 30 euro ipv 24 betalen, verschil valt dan wel mee.

Het ligt er inderdaad aan wat voor soort auto en hoeveel kilometers je maakt.
Ik heb een klein wagentje en maak zo'n 30.000 km per jaar. Betaal nu ongeveer 250 euro per jaar wegenbelasting en zou dan 900 gaan betalen.
Heb ook nog een jeep die veel minder gebruikt wordt maar nodig is voor de trailer. Betaal daar nu zo'n 1500 per jaar voor en die zou dan 300 gaan kosten.
Het scheelt dus per auto.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:22

Als ik het zo ga bekijken ga je alleen maar meer betalen. Kastje erin en alle km die je rijd (dus ook je kind ff wegbrengen naar school, de boodschappjes , naar je paard want ja daar rijd geen bus enz) Daar betaal je voor. Prima, als de wegenbelasting word afgeschaft en de benzineprijs om laag gaat. En het openbaar vervoer beter en goedkoper. Maar dat gaat niet gebeuren hoor. Oh en met dat kastje kunen ze ook kijken waar je gereden hebt en hoe hard en wanneer. Fijn big brother is watching you!!.

Maar het probleem is dat wij het laten gebeuren. Geen protest ackties en zo. Misschien als iedereen aktie gaat voeren dat er dan wat gebeurt.

Denk dat een hele boel mensen die ervoor gekozen hebben ook niet in de randstad te wonen om dat het te duur en druk was en nu wel naar de randstad meoten rijden echt het dupe zijn!!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:26

Ik heb ook liever de benzine wat duurder dan die kilometer heffing, zo ben ik overal te volgen, weg privacy. Als ik het uitreken ben ik met kilometerheffing 3 keer meer kwijt dan nu.....nou dan ga ik failliet.