Overgewicht, moet de overheid ingrijpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

levine

Overgewicht, moet de overheid ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:09

"Overgewicht en obesitas behoren tot de belangrijkste volksgezondheidsproblemen van dit moment. Het komt voor bij ongeveer 51% van de mannen en 42% van de vrouwen (zelfgerapporteerde gegevens CBS, 2006). Bij kinderen is bij 14,5% van de jongens en 17,5% van de meisjes sprake van overgewicht."

Velen van jullie weten neem ik aan wel welke consequenties overgewicht met zich mee brengt. Volgende week heb ik op school een debat over dit onderwerp, dus ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. Voor de duidelijkheid, de stelling luidt: "Overgewicht moet - door de overheid - worden aangepakt"

Ik zou zeggen, brandt los! :D

Anoniem

Re: Overgewicht, moet de overheid ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:17

Denk dat mensen het zelf vooral moeten aanpakken.

Wat kan de overheid doen? Je kan moeilijk winkels alleen voor mensen met obesitas openen, of boetes uitdelen als ze niet zo en zoveel zijn afgevallen :')

Misschien zou de overheid wel iets moeten doen, maar dat lijkt me in de praktijk niet echt haalbaar....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:21

Ik denk niet dat het taak is van de overheid om dit probleem aan te pakken, al moeten mensen wel bewust worden gemaakt van de risico's en de gevolgen van overgewicht/obesitas, en de gevolgen die dit heeft voor de levenskwaliteit van de betroffen personen. Het is noodzakelijk om een stuk voorlichting naar de mensen toe te geven. Een persoon met serieus overgewicht heeft een minder lange levensverwachting. Maar het is een stuk verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie zelf, maar dat is roken ook. En het roken wordt toch ook niet door de overheid aangepakt?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:23

In mijn ogen kan de overheid iig iets doen, door het snoep e.d. niet goedkoper te maken dan de gezondere producten (fruit/groente). Op mijn middelbare school kon je een paar jaar terug voor €0,15 een stroopwafel kopen, en voor €0,30 een appel. Tja, wat doet iedereen dan?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:27

Misschien kan er meer voorlichting worden gegeven over gezondere voeding en de risico's van overgewicht e.d. En wat betreft de KLM die mensen die 2 stoelen nodig hebben, laten betalen voor twee stoelen, geef ik groot gelijk. En wanneer er plaatsen over waren in het vliegtuig hoefden de mensen maar voor 1 stoel te betalen. Een of andere organisatie voor obesitas (dacht ik) vond het niet eerlijk. Ik vind het niet meer dan eerlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:29

_Kiki_ schreef:
In mijn ogen kan de overheid iig iets doen, door het snoep e.d. niet goedkoper te maken dan de gezondere producten (fruit/groente). Op mijn middelbare school kon je een paar jaar terug voor €0,15 een stroopwafel kopen, en voor €0,30 een appel. Tja, wat doet iedereen dan?

Dat wel idd, je zou "slecht" eten duur kunnen maken, en goed eten goedkoop.

Dan is het sowieso aantrekkelijker om gezond eten te kopen :j

levine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:29

Roken wordt natuurlijk wel min of meer wel aangepakt, denk aan de teksten op sigaretten pakjes en verhoging van prijzen van sigaretten? Of zie ik dit verkeerd....? Obesitas kan, denk ik, op verschillende manieren "aangepakt" worden, op verschillende niveaus. Bij aanpakken denk ik zelf dat boeten ook niet kan, dat gaat te ver, maar meer aan het bewustmaken van mensen, dit vind ik wel aan de overheid. Bijvoorbeeld het verbeteren van fietspaden en troittoirs, of zorgen voor voldoende sportclubs dit lijkt me wel weer iets voor de overheid....

levine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:30

_Kiki_ schreef:

Ja dit merk ik ook. In de winkels is vers fruit/verse groente echt ontiegelijk duuur :j

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:31

levine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:33

Oke, dat wist ik niet, het was eerlijk gezegd ook niet gericht op m'n debat, maar meer vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid. Ik was erg benieuwd naar meningen van anderen. Bedankt voor het topic, ik kon zelf niet veel vinden namelijk ;)

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:41

Nope, ik vind van niet, ben zelf te dik en zit er eerlijk gezegd niet op te wachten dat de overheid mij dingen gaat verbieden.
Die voorlichting mogen ze ook ergens stoppen....

Kost alleen maar geld, en sorry maar elke idioot weet zo langzamerhand wel als je te vet/slecht/veel eet word je dik. laten we hier ajb niet nog meer geld aan gaan besteden.

En voor de zanikerds die komen met gezondheidskosten, tot nu toe heb ik nog altijd meer betaald dan opgemaakt.
En daarbij kost anorexia de samenleving ook klauwen vol met geld, en das precies het zelfde maar dan omgekeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:45

We hebben het niet over anorexia, maar over overgewicht.

Lijkt me niet zó moeilijk om on-topic te blijven?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:45

Nope. De overheid bemoeit zich al met zo veel dingen. Roken kan k me nog voorstellen omdat als jij naast mij rookt ik daar ziek van kan worden. Maar te vet eten heb je alleen jezelf mee...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:50

Vjestagirl schreef:
Nope. De overheid bemoeit zich al met zo veel dingen. Roken kan k me nog voorstellen omdat als jij naast mij rookt ik daar ziek van kan worden. Maar te vet eten heb je alleen jezelf mee...

Tuurlijk niet. Mensen met (zwaar) overgewicht hebben veel meer risico op ziekte, waardoor zij veel meer kosten aan ziekezorg dan een gezond persoon, waardoor jij als gezond persoon net zozeer (via verzekeringen) meebetaald voor de kosten van 'het dik worden van de maatschappij'.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:51

Vjestagirl schreef:

Maar wat als jij gezondheidsklachten krijgt? En naar het ziekenhuis gaat, dan wordt jij 'gewoon' geholpen net als alle andere mensen. Net als alle mensen die wel gezond proberen te leven, en die heel lang moeten wachten op onderzoeken, terwijl die mensen hun best doen om (welvaarts)ziektes te voorkomen. Dus dat je met te vet eten alleen jezelf ermee hebt ben ik het echt niet mee eens :n

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:52

Yamcha schreef:
We hebben het niet over anorexia, maar over overgewicht.

Lijkt me niet zó moeilijk om on-topic te blijven?

1 zin in een bericht, en jij moet daar zonodig op door gaan, over ontopic blijven gesproken :s

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:53

tantjeuh schreef:
Vjestagirl schreef:

Tuurlijk niet. Mensen met (zwaar) overgewicht hebben veel meer risico op ziekte, waardoor zij veel meer kosten aan ziekezorg dan een gezond persoon, waardoor jij als gezond persoon net zozeer (via verzekeringen) meebetaald voor de kosten van 'het dik worden van de maatschappij'.

Dan moet je sporten ook verbieden: veeeel meer kans op blessures dan wanneer je gewoon op de bank zit. Autorijden kun je ook verbieden, net als fietsen. Kans op een ongeluk is groot.

Dat zijn de keuzes die je maakt. Ik denk dat heel paardrijdend Nederland beledigd is als wij accijnzen krijgen op goedkope caps ed omdat die meer kans hebben om te breken dan een dure (bijvoorbeeld).

En dan, al je accijns wil zetten op 'slechte' dingen heb je er ook de mensen mee die wel 1 chocolaatje per week eten en dan de doos weer in de kast zetten....

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:55

Ze zijn niet te beroerd om veel belasting te heffen op benzine en roken (ik rook zelf niet btw, heb wel een auto en rij dagelijks 50 km).

Snackbars en grote fastfoodketens leveren voor een héle lage prijs ontzettend ongezonde maaltijden en dat moet imo veranderen. Plus dat de prijs van al het ongezonde snaaiwerk in de supermarkt van mij ook wel drastisch omhoog mag.

Én bewegen moet voor mensen aantrekkelijker gemaakt worden, bijvoorbeeld de Wii: wel een spelprogramma maar je kan er ontzettend actief mee bezig zijn.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:55

En inderdaad, een slotje wegens huiswerktopic.