Automobilisten letten niet op scooters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:43

Nu zullen veel automobilisten hier wel meteen tegen ingaan doordat de mensen op scooters juist niet goed opletten, maar ik was vandaag echt even kwaad. :+
Ik reed op een voorrangsweg, ging rechtdoor en kwam van rechts. De automobilist had een stopbord voor zn neus en nog reed hij door, hij ging linksaf en reed mij dus zo tegen de stoeprand aan. Daarna ook nog toeteren, en hij keek me aan alsof het mijn schuld was!
Natuurlijk maak ik ook wel eens een foutje met voorrang ed, maar vond het nu toch wel zo duidelijk dat ik voorrang had..
Ik heb sowieso al vaak gehad dat auto's gewoon voorrang 'nemen' terwijl ze dit eigenlijk niet hebben. Krijg soms echt het gevoel dat ze scooters in het verkeer niet serieus nemen?

Nu zullen automobilisten vast wel precies hetzelfde denken over de mensen op scooters, maar kon het hier mooi even van me afschrijven. :+

LizMD

Re: Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:44

Ik heb het idee dat ze je regelmatig niet zien ipv dat ze niet op scooters letten.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:49

Over het voorrang nemen, iedereen doet dat. De automobilisten, de fietsers, de scooters, de voetgangers. In jou geval had je gewoon voorrang en ook moeten krijgen.
Zodra je zelf je rijbewijs hebt kan ik uitleggen wat ik bedoel met opletten. Je moet op zoveel dingen tegelijk letten, met name ook op andere automobilisten.
Wat ik er ook bij wil zeggen is dat in het algemeen scooters ook aan veel dingen schijt hebben. Die crossen overal tussen door, vaak kijken ze ook niet ff om om te kijken of ze kunnen door rijden.

Het is in het verkeer altijd geven en nemen, en helaas wordt er te vaak genomen ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:55

Ja dat snap ik ook nog wel ;) Ik weet dat je voorrang altijd neemt, maar het ging mij er op dit moment om wie er recht op voorrang had.
Daarbij weet ik dat er veel scooters zijn die ook overal tussendoor crossen, maar dat ze dat allemaal doen vind ik overhaaste generalisatie.

Ik vind overigens niet dat alle automobilisten dit doen, maar die reactie die ik vanmiddag kreeg vond ik gewoon onbeschoft.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:23

Dat is ook onbeschoft, maar heeft verder weinig tot niets te maken met het voertuig. Hoewel die automobilist waarschijnlijk (onterecht) gedacht heeft; ik ga nog even snel voor die scooter. ;)

Ik heb als scooter rijder eigenlijk nooit problemen gehad met automobilisten. En nu als automobilist ook (nog) nooit met scooters. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:28

het probleem is idd dat je die scooters snel over het hoofd ziet,waarom? ze schieten van links naar rechts,schuiven overal tussen door en ga zo maar door.
Ik denk dat ze zelf niet door hebben dat ze onvoorspelbaar rijgedrag vertonen.
Ik vind het vreselijk dat ik dit zeg want ik lijk echt op mijn moeder nu,jullie scooterrijders merken pas wat jullie doen in het verkeer als je zelf in die auto zit.
jullie voordeel is jullie snelle wendbaarheid,en dat is gelijk jullie nadeel.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:30

Ik begrijp wat je bedoelt hoor :j Sinds ik zelf een paar x gelest heb in een auto besef ik pas hoe kwetsbaar ik wel niet ben. En ook vooral op hoeveel dingen je moet letten in de auto. Dan zou ik het bijna niet meer vreemd vinden dat ze zo vaak over me heen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:35

Je reed op een voorrangs weg en kwam van rechts en ging rechtdoor?
Dat je op een voorrangsweg reed is voldoende hoor. Als je als bestuurder op een voorrangsweg rijdt, heb je voorang, punt. Ik neem aan dat er haaientanden op weg stonden?

Ik vind scooters op de weg irritant. Velen rijden op je bumper (kun je nagaan hoe hard sommigen gaan) en schuin achter je, zodat ze wel/niet in je zicht rijden. Even remmen en hop, daar gaan ze en inhalen willen ze ook nog wel eens doen. Verder gaan velen wat op dat ogenblik gemakkelijk is, fietspad of rijbaan en er wordt dan ook volop gewisseld. Al met al zijn het vaak onberekenbare weggebruikers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:46

Undefined schreef:
Ja dat snap ik ook nog wel ;) Ik weet dat je voorrang altijd neemt, maar het ging mij er op dit moment om wie er recht op voorrang had.

Nou dan zou ik hier toch maar eens serieus over na gaan denken, voorraan néém je namelijk niet dat verleen je.
Je gaat niet simpel doorkachelen als je overduidelijk kan zien dat de ander jou even niet in het visier heeft,
als je eenmaal je rijbewijs heb en wat jaartjes op de weg zit zal je hier wel heel ander tegen aan gaan kijken.
Groen licht is het gevaarlijkste licht, sommigen kachelen gewoon door en staan dan raar te kijken als er iemand door rood knalt.
Je heb zelf toch ook een stel ogen in je hoofd?

Nogmaals voorrang néém je niet dat verleen je, of je moet levensmoe zijn.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:06

Dat is wel het veiligste ja. Je hebt voorrang of je verleent het. Maar je neemt het nooit (in principe). :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:15

Tja scooterrijders, wat zal ik ervan zeggen. Als je straks je rijbewijs hebt, dan zul je merken dat het allemaal zo eenvoudig niet is met de bewielde jeugd in het verkeer. Vandaag was ik (op de snelweg) een complete smart kwijt in mijn dode hoek, wist wel dat hij ergens moest zitten hoor, maar waar?? In de stad ben ik regelmatig scooters 'kwijt' en is het altijd maar afwachten waar ze weer opduiken. Het brommercertificaat mag wel wat strenger als je het mij vraagt :).

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:53

Troost je, het wordt ook moeilijker ;) (en vooral veel duurder).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:56

Scooters zijn IMO ondingen, je ziet ze slecht (behalve als ze van voren komen, dan word je verblind door die rotlampen) .
Ze zijn vaak te snel, waardoor bij rechtsafslaan, ze vaak over het hoofd worden gezien.

Snelheid omlaag en verplicht reflecterende kleding zou al een hoop ongelukken en ergenissen schelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:59

Ik vind eigenlijk (als scooterrijder) dat auto's altijd heel goed opletten. Ik heb nooit problemen met auto's in het verkeer. Sterker nog, ze stoppen zelfs regelmatig om mij voorrang te verlenen terwijl ik braaf aan het wachten ben en geen enkele aanstalten maak om over te steken oid.

Vind fietsers veeeeeeeeeeel gevaarlijker. Plotseling van de rechterkant van het fietspad naar links schieten zonder te kijken, handje uit te steken omdat ze toevallig over moeten steken. Fietsers die met zn 3/ 4/ 5/ 6-en naast elkaar rijden. Fietsers die als je toetert omdat je ze in wil halen, eerst achterom kijken en daarbij helemaal naar links uitzwenken.

Geef mij maar auto's ipv fietsers hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:06

Misschien is het handiger om niet gelijk álle automobilisten te veroordelen tot niet oplettende mensen.

Dit was 1 geval, met 1 automobilist.
Dus niet "automobilisten" in het algemeen ;)

Als 1 persoon iets doet, betekend dat niet gelijk dat álle andere personen uit diezelfde groep ook zo zijn...

Iedereen maakt regelmatig fouten in het verkeer. Of dat nou fietser, voetgangers, ruiters, scooters of automobilisten zijn.
Maar het blijven individuele mensen. Dus je kunt in mijn ogen niet een topic openen met een algemene titel als "automobilisten letten niet op scooters". Want dat is gewoon niet waar.

Ik persoonlijk let juist altijd heel erg op scooters, omdat ze vaak ineens in je dode hoek zitten omdat ze wendbaar en snel zijn. :)

Misschien had deze chauffeur je ook niet gezien, en was hij op die manier in zijn reactie omdat hij heel erg van je geschrokken was dat je er ineens was ;)
Ik zeg niet dat 't correct is, want hij had gewoon moeten stoppen. Maar ja... mensen zijn niet perfect. Foutjes worden dagelijks gemaakt.

Daar kun je jezelf natuurlijk heel erg druk om maken. Maar je kunt het ook gewoon erkennen. Je maakt zelf ook wel eens een foutje toch? ;)
Vervelend dat het is gebeurd. Maar met niets in de wereld kun je het weer ongedaan maken, dus boosheid helpt niet.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:12

Scooters zijn in mijn ogen helemaal niet zo gevaarlijk, zoals iedereen altijd maar beweert. Het ligt er toch gewoon aan wie erop zit? Ik heb in de 1,5 jaar dat ik er nu mee rijd, nog nooit echt een ongeluk gehad, omdat ik gewoon heel defensief rijd. En natuurlijk heb ik ook wel eens situaties gehad waarin je even iets harder je rem moet gebruiken om uit te wijken voor domme mensen die zonder te kijken van links naar rechts over de weg lopen/fietsen, maar als je daar van tevoren je snelheid op aanpast is er niets aan de hand.

Ik vind wel dat het waar is wat je zegt TS, heb wel ontzettend vaak het idee dat ik degene ben die dubbel zit op te letten om de fouten van automobilisten op te lossen. Vooral vaak dat ik rechtdoor rijd op het (brom)fietspad en dat een auto zonder te kijken rechtsaf slaat. Hoeveel automobilisten zijn er niet die niet eens eventjes de moeite nemen om kort te kijken en er maar vanuit gaan dat ons stoplicht wel op rood zal staan oid. Heel vervelend inderdaad. :roll:

Oh en ja iris82, die dingen die jij beschrijft doen fietsers inderdaad ook altijd. Verschrikkelijk irritant, vooral dat naar links gaan bij het achteromkijken of het schrikken van een (heel bescheiden en zo zacht mogelijk) toetertje, omdat je er al een minuut lang achter rijdt en ze je ofwel compleet negeren ofwel serieus een hoorapparaat nodig hebben. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:27

Wat bedoel je met defensief rijden?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:33

Defensief rijden wil zeggen dat je je voertuig kunt beheersen, je verkeerssituaties goed weet in te schatten zodat je weet wat er eventueel kan gaan gebeuren en je reageert daar dan alert op.

Ik rij scooter én ik rijd auto en als je in de auto zit zie je scooters vaak over het hoofd. Daarom zorg ik er op de scooter zelf voor dat ik altijd mijn licht aan heb(in de auto ook trouwens) en dat ik probeer om zoveel mogelijk zichtbaar te blijven voor andere weg gebruikers. Motorrijders worden ook vaak over het hoofd gezien in autoland :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:18

__Esther__ schreef:
Defensief rijden wil zeggen dat je je voertuig kunt beheersen, je verkeerssituaties goed weet in te schatten zodat je weet wat er eventueel kan gaan gebeuren en je reageert daar dan alert op.

Ja inderdaad. Situatie inschatten en vooruit denken. Er van tevoren vanuit gaan dat mensen je wel eens over het hoofd zouden kunnen zien bijvoorbeeld en snelheid hierop aanpassen. :j

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:26

Ach, bijna alle weggebruikers letten niet op elkaar.
Automobilisten, scooters, fietsers, voetgangers. Allemaal willen ze het hoogst in de rangorde staan.

Met de fiets wordt ik vaak zat afgesneden door een auto die voorrang neemt omdat hij groter is. Maar in de auto
gebeurt het toch ook dat scooters/fietsers voorrang nemen, omdat .. geen idee. Levensmoe?

Overgens vinden automobilisten het vrij irritant dat, nu er ijs ligt, ik niet goed in de buurt van de berm kan fietsen op gladde stukken. Omdat je dan gegarandeerd onderuit gaat. En maar toeteren. Jij heb winterbanden, als je slim bent, ga dan zelf door de berm heen ..
Te paard (met hoefijzers) hetzelfde verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:40

xNursiex schreef:
Automobilisten, scooters, fietsers, voetgangers. Allemaal willen ze het hoogst in de rangorde staan.

Dan heb je dr niet veel van begrepen....er zijn namelijk rangordes. (Gezien in grootte, kracht, en veiligheid)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:52

Chiqa schreef:
xNursiex schreef:

Dan heb je dr niet veel van begrepen....er zijn namelijk rangordes. (Gezien in grootte, kracht, en veiligheid)

een zwakke weggebruiker heeft altijd de hoogste 'rangorde' (als je er per se een naam wil aan geven)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:54

Behalve na een (ernstige) aanrijding dan. :+

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:58

Toekie schreef:
Behalve na een (ernstige) aanrijding dan. :+

:oo

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:00

unicorn_kiss schreef:
een zwakke weggebruiker heeft altijd de hoogste 'rangorde' (als je er per se een naam wil aan geven)

Maar, een scooterrijder wordt niet gezien als een zwakkere weggebruiken dan een automobilist.
Fietsers en voetgangers wel. :j