aardbeving op Haïti

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

draver170

aardbeving op Haïti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:40

Zoals jullie waarschijnlijk allemaal weten is er een zware aardbeving geweest waardoor er veel mensen wachten op hulp. Ik vind het zeer triest dat deze mensen, die al niet veel hebben, nu wederom getroffen worden door natuurgeweld. Het is daarom ook erg fijn dat er zoveel landen hulp bieden door hulptroepen, voedsel en water aan te bieden.

Natuurlijk is niet iedereen in staat om te helpen maar de gedachten dat er aan deze mensen gedacht wordt is al een heel mooi streven. We zijn met elkaar op deze wereld en er is al veel leed door oorlog, laten we samen proberen een positieve gedachte te houden en met liefde er voor elkaar te zijn. Een liefdevoller leven begint bij jezelf, net zoals een liefde voller leven voor dieren. Ook dieren worden in dit land getroffen en ik wil hier zelf ook bij stilstaan. Wanneer we niet in staat zijn om hulp te bieden door giften of handelingen, geef dan een stukje liefde door hier aan te denken.

Als vrijwilliger van het Rode Kruis zou ik dit graag onder jullie aandacht brengen omdat er ook nog geld nodig is om in dit land hulp te kunnen bieden. Naast een vrijwillige bijdragen is er ook een website voor familieleden gestart.

Onderstaande info heb ik van de site van het rode kruis.

Het internationale Rode Kruis heeft donderdag een speciale website geopend voor personen die contact zoeken met familie. Door de aardbeving op Haïti veel mensen het contact met familie verloren. Mensen kunnen hun eigen persoonsgegevens en die van vermiste familieleden registreren op de website http://www.familylinks.icrc.org/. Personen in het getroffen gebied kunnen zichzelf ook (laten) registreren op de website. Met deze website hoopt het Rode Kruis het verloren contact tussen familieleden sneller te kunnen herstellen.

Doel Family Links website

De aardbeving heeft tienduizenden en mogelijk honderdduizenden mensen het leven gekost. Een enorm aantal Haïtianen wordt vermist. ,,Het doel van de Family Links-website is het versnellen van het proces van herstel van contact tussen familieleden die elkaar zijn kwijtgeraakt'', aldus Robert Zimmerman, van het Rode Kruis.

Contact familie

De telecommunicatieverbindingen zijn uitgevallen tijdens de aardbeving en een reeks zware naschokken en slechts een zeer klein aantal Haïtianen heeft toegang tot internet. Op de familylinks website staan inmiddels honderden vermiste personen.

Als u contact zoekt met familie of naasten in Haïti dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Opsporing en Ondersteuning via 070-44 55 822 of tracing@redcross.nl. Tevens kunt u de website http://www.vermistepersonen.nl/ van het Nederlandse Rode Kruis raadplegen voor meer details.
Bron: http://www.rodekruis.nl

Voor donaties kan er natuurlijk gestort worden op giro 555 Den Haag.

LF_xx_D

Re: aardbeving op Haïti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:57

Erg he.. !
Gelukkig bieden veel landen hulp, ik hoop echt dat de mensen die nu met pijn/honger/dorst en onzekerheid onder het puin liggen, snel gevonden en bevrijdt worden! :(:)

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 00:24

Ja zeker heel erg! En dan te bedenken dat deze mensen al zo weinig hebben en familie zo belangrijk is. Velen zijn alles verloren en er liggen nog zo veel mensen onder het puin. Hoeveel angst ze wel niet hebben. Wat hebben wij het hier toch goed!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:28

heb net geld overgemaakt... vind t ook echt erg.... en grr hoe egoistisch sommige mensen zijn die ik er over spreek...

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 00:37

Mjay schreef:
heb net geld overgemaakt... vind t ook echt erg.... en grr hoe egoistisch sommige mensen zijn die ik er over spreek...

Ja inderdaad. Ik snap ook niet dat sommige mensen er zo over kunnen spreken. Ze hebben zelf vanalles te klagen terwijl ze lekker alles hebben. De mensen die daar bedolven liggen hebben veelal helemaal niks. Maar door liefde voor elkaar hebben ze vaak een hoop meer dan de klagers hier. Mensen moeten over het algemeen eens leren kleine dingen te waarderen. Al geef je niks dan is het wel goed om er echt eens goed over na te denken en liefde en respect te voelen.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:46

In en in triest. De mensen daar hebben al zo weinig en nu zijn vele ook dat nog kwijt. Maar het materiale verlies valt nog in het niet bij het enorme verlies en onzekerheid over familie en vrienden. Ik heb inmiddels een donatie gedaan op giro 555. Alle kleine beetjes helpen.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 01:01

Gelukkig zijn er ook nog meer mensen op de wereld met een hart. Ja alle kleine beetjes helpen! Al is het een euro. Super!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:38

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:02

Enkele weken zag ik bij "Radar" dat miljoenen euro's die destijds op giro 555 waren gestort bij de Tsunami verdwenen zijn. Radar is wezen kijken bij zogenaamde opgezette projecten maar een hoop waren er domweg niet te vinden. Kortom geld is verdwenen en zeker niet ingezet voor welk doel het bedoeld was.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:40

nanda 99% is wel degelijk terecht gekomen bij de getroffen plekke...Er is toen echter zovéél geld ingezameld wereldwijt, dat die 1% kwa euroos een miljoen nogwat euro was...Dat neemt niet weg dat de overige 99% wel goed terecht komt en het dus wel degelijk zin heeft om een actie op touw te zetten voor Haïti...dat vind ik teministe :D

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:29

Er kan ook geld gestort worden direct aan het rode kruis wanneer je twijfels hebt. Rode kruis geeft geld zelf uit dus zonder tussenkomst van autoriteiten in het buitenland.
De problemen me gifte 555 is dat het geld aan het land wordt gegeven voor heropbouw maar dat sommige landen er corrupt zijn en niet alles op de juiste plaats tercht is gkomen. Maar geld gaat zeker naar dit land.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:32

Nanda schreef:
Enkele weken zag ik bij "Radar" dat miljoenen euro's die destijds op giro 555 waren gestort bij de Tsunami verdwenen zijn. Radar is wezen kijken bij zogenaamde opgezette projecten maar een hoop waren er domweg niet te vinden. Kortom geld is verdwenen en zeker niet ingezet voor welk doel het bedoeld was.

hier ben ik het helemaal mee eens!
wij hebben toen ook geld gegeven.
En sorry, maar dit vond ik toen zo'n slecht bericht, dat ik er geen geld meer aan geef.

Ik vind het heel erg wat er is gebeurd!
Ik moet er niet aan denken dat het hier gebeurd, maar geld overmaken naar zo'n gironummer: :n

Dan maak ik wel geld over naar nederlandse organisaties die daar al zaten.
(zat een nederlandse man met kinderopvang enz....)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:33

Ik hoorde op het journaal dat het geld wat "over" is van de Tsunami nu naar Haiti gaat.
En dan denk ik: Hoezo geld over, het is daar nog niet eens klaar!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:34

astridelise schreef:
Ik hoorde op het journaal dat het geld wat "over" is van de Tsunami nu naar Haiti gaat.

Dit vind ik ook zo'n raar bericht.
hoe kan er geld over zijn??
Ga daar eens heen en kijk hoeveel mensen het er nog slecht hebben door de tsunami!

geld over..... :(

(niet aanvallend bedoeld naar astrid, maar naar de geldbeheerders)
Hahaha edit was tegelijk met mijn bericht astrid

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:37

Ik hoorde op het nieuws dat de donaties in Nederland goed op gang komen.

En ik had ook gehoord dat er nog heel veel financiele middelen waren die opgehaald zijn tijdens de tsunami, en nog niet op de goede plek zijn beland. Het lijkt me dan ook een goede reden om delen van deze financiele middelen aan Haiti te geven, voor de eerste noodzakelijke opbouw van het land.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:42

Cassidy schreef:
Ik hoorde op het nieuws dat de donaties in Nederland goed op gang komen.

En ik had ook gehoord dat er nog heel veel financiele middelen waren die opgehaald zijn tijdens de tsunami, en nog niet op de goede plek zijn beland. Het lijkt me dan ook een goede reden om delen van deze financiele middelen aan Haiti te geven, voor de eerste noodzakelijke opbouw van het land.

Ja maar het had al gebruikt moeten en kunnen worden voor die tsunami toestand.
Dus daarom vind ik (en andere) het vreemd dat er nog geld over is.
mensen in dat gebied leven ook nog zonder huizen enz....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:44

Dus moet het geld maar blijven staan in afwachting tot er iets mee gedaan wordt, als het elders nog veel schrijnender is?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:46

Cassidy schreef:
Dus moet het geld maar blijven staan in afwachting tot er iets mee gedaan wordt, als het elders nog veel schrijnender is?

nee dat zeg ik niet.
Ik zeg dat ze het allang hadden moeten gebruiken in het tsunami gebied.
nu het toch 'over' is, kunnen ze het net zo goed voor haïti gebruiken dat klopt.
Maar ik zeg alleen dat het geld er helemaal niet had 'mogen' zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:47

Het geld had er iid helemaal niet meer mogen zijn, dat ben ik helemaal met je eens.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:50

Cassidy schreef:
Het geld had er iid helemaal niet meer mogen zijn, dat ben ik helemaal met je eens.

hahaha en dat is het enige wat ik ermee bedoelde ;)
en daarom maak ik nu ook geen geld meer over naar zo'n gironummer.
Maar dan zou ik het eerder rechtstreeks naar een organisatie doen.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:28

Gelukkig dat er al zoveel hulp naar toe is gestuurd! Ze hebben dat daar heel hard nodig..

Ik ken zelf twee mensen die daar hun adoptie kinderen gingen halen. De oom en tante van mn beste vriendin. Ik heb foto's van het hotel gezien waar ze op dat moment waren.. Nee, dan heb je niet veel hoop dat ze nog levend gevonden worden..
Vaak is het zo ver weg, maar ineens komt dit heel dichtbij. Ook al ken ik ze niet heel erg goed, toch merk je dat het wat met je doet. Het ene moment vertellen ze je nog vrolijk over het adopteren en dan dit..
Zeker voor de familie is het erg zwaar, de onzekerheid die ze over alles hebben.. Steeds maar weer het bericht krijgen dat ze nog niet gevonden zijn. Iedere dag weer..
We blijven hopen op goed bericht, maar het word wel moeilijker om dat te geloven.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:37

Aangezien er over Haiti al een topic loopt wil ik hier ook een oproepje plaatsen.
Bokt heeft zich super ingezet destijds met de ramp in Azie, mijn buurvrouw haar broer zit op dit moment in Haiti, hij is daar geboren en geadopteerd toen hij 1 was naar Nederland, hij is nu terug om zijn land te leren kennen en kindjes te helpen die het moeilijk hebben.
Hij helpt mee met de stichting: Naar school in Haiti.
Hij zat op het moment van de aardbeving 15 km van het epi-centrum van de aardbeving.
Alles is daar verwoest, zijn huisje staat gelukkig nog, en hij en de kinderen maken het gelukkig naar omstandigheden goed.

Om een heel lang verhaal kort te maken hier de blog:

Lieve allemaal,

inmiddels weten we dat het met Alexander goed gaat. Het huis staat overeind, de kinderen zijn bang, maar niet gewond. Ze slapen buiten vanwege de angst dat het nog weer zal gebeuren.
Alexander is redelijk relaxed. Geen haar op zijn (toch al vaak kale) hoofd die eraan denkt om naar Nederland te gaan, hij wil perse daar bij de kinderen blijven.
Dit is natuurlijk geweldig, wij hadden eigenlijk niet anders verwacht.

Vreselijk was het om te horen dat het weeshuis 20 minuten verderop in de bergen ernstig getroffen is. Daar zijn helaas doden gevallen.....

Maar nu....

Marijke van de stichting wil zsm naar Haiti, maar we hebben spullen nodig! Spullen die daar niet te krijgen zijn en die we wel nodig hebben voor de mensen in de omgeving. We vragen aan jullie om zoveel mogelijk van deze spullen (maar wel gecoordineert, niet alles door elkaar please!) in te zamelen.

Verband + pleister om verband vast te zetten
Pleisters
Antiobioticacreme
Ontsmettingsmiddel
Paracetamol kinderen
Paracetamol volwassenen
Gaasjes ed
Zestientjes
En wat u maar denkt belangrijk is bij medische zorg.
Amoxiciline 125 mg
Amoxiciline volwassenen
Ogen antibiotica
Wormpillen
Schurft medicijn
Babymelkpoeder

Hoort zegt het voort!!!!
Er moet zoveel mogelijk mee, we willen ons uiterste best hiervoor doen. Mocht het niet in 1 keer mee kunnen dan gaan de belangrijkste dingen eerst en de rest volg dan asap!

We hebben nog niet exact bedacht hoe we dit gaan aanpakken, maar we maken wel een plan ofzo. Iedereen, probeer dit ajb in te zamelen. Ook geld voor de stichting is zeer wenselijk, Marijke verleent directe hulp in de omgeving van Alexander, mensen die Alexander inmiddels kent!

Zeg het voort en verzamel spullen!
(blog geschreven door Laura Velthuisen)

Wie wil en kan helpen om deze spulletjes bij elkaar te zoeken?

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:43

goede actie! Er is dringend hulp nodig.
Voor de mensen die daar familie hebben zitten, heel veel sterkte. Ik hoop dat ook de andere er goed vanaf komen.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:47

Mooi verwoord TS.

Ik denk zeker dagelijks aan de mensen in Haïti, en ook al het dierenleed in de wereld gaat me niet in de koude kleren zitten.
Ik denk dat ik ook wel geld over ga maken.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:10

Mijn vader vertelde me vanochtend dat de minister heeft gezegd dat elke euro die via goede doelen met zo'n keurmerk aan Haïti gegeven wordt, door de minister wordt verdubbeld.
Dan wordt 100 euro 200 euro enzo.. :D